صفحه 1 از 2
محاسبه خط ترمز خودرو
ارسال شده: چهارشنبه ۱۳۸۸/۳/۲۰ - ۱۹:۵۵
توسط behnam-soft
سلام خدمت دوستان محترم.
مي خواستم بدونم كه اگر ما لاستيكي با پهناي مثلا 30 سانت رو زير يه ماشين مثلا پژو بندازيم و ترمز شديد كنيم چند متر خط ترمز خواهيم داشت؟حال اگر ما پهناي لاستيك رو به مثلا 60 سانت افزايش بدهيم چند متر در كاهش خط ترمز تاثير دارد؟ دوستاني كه اطلاعات دقيق و علمي دارن راهنمايي كنن و اگر فرمولي هم در اين زمينه هست معرفي كنين.
با تشكر.
Re: محاسبه خط ترمز خودرو
ارسال شده: چهارشنبه ۱۳۸۸/۳/۲۰ - ۲۰:۰۸
توسط كوير
سلام...
ببینید داریم
برای محاسبه شتاب خودرو:
fk= ma-
که fk برابر uk N هست که اگه جادی رو افقی بگیریم N=mg میشه...
پس در نهایت داریم:
uk mg= ma -
از اینجا شتاب میشه :
a=-uk g
اینکه قطر لاستیک تغییر کنه باعق تغییر در ضریب اصطکاک (uk ) میشه...
فکر میکنم با افزایش عرض خودرو uk افزایش پیدا میکنه و پس اندازه شتاب کند شوندمون زیاد میشه.
مرحله بعدی محاسبه خط ترمزه :
چون سرعت نهایی 0 هست داریم:
V^2 = 2a D-
که با جاگذاری داریم:
V^2 = 2(-uk g) D-
یعنی :
D= ( V^2 )/2ukg
یعنی اگه V اولیه رو برای اتوموبیل با دو لاستیک ثابت بگیریم اونی خط ترمزش بیشتر میشه که uk کمتر داشته باشه...یعنی خط ترمز برای لاستیک با عرض 30 بیشتر از خ ترمز لاستیک با عرض 60 میشه...یعنی برابر 2 برابر.
در عمل هم فکر کنم همین جوری باشه...درسته؟
Re: محاسبه خط ترمز خودرو
ارسال شده: جمعه ۱۳۸۸/۳/۲۲ - ۱۷:۵۰
توسط behnam-soft
سلام خدمت شما دوست محترم كوير.
از اينكه پاسخ دادين ممنونم.
من فكر ميكنم سوالم رو خيلي واضح پرسيدم.ما اصلا كاري به عرض خودرو نداريم.اينجا عرض لاستيك براي ما مهمه نه چيزه ديگه اي.
مرد حسابي من اطلاعات دقيق خواستم اونوقت شما آخرش از من ميپرسي درسته يا نه ؟من اگه ميدونستم كه تاپيك نميزدم !
اگه اطلاعات دقيق دارين فقط بگين با لاستيك 30 سانتي چند متر و با لاستيك 60 سانتي چند متر خط ترمز خواهيم داشت.
ممنونم
Re: محاسبه خط ترمز خودرو
ارسال شده: شنبه ۱۳۸۸/۳/۲۳ - ۱۰:۵۶
توسط كوير
با سلام...
من جواب خودمو با فرمول دادم:
یعنی خط ترمز برای لاستیک با عرض 30 بیشتر از خط ترمز لاستیک با عرض 60 میشه...یعنی برابر 2 برابر.
فکر میکنم این توضیح کافی باشه...
در ضمن ما اطلاعی از مقدار ضریب اصطکاک نداریم... فقط مقدار محاسباتیش دو برابره...
شما توی راه حل من اشکالی میبینید؟
بگید...خوشحال میشم........
Re: محاسبه خط ترمز خودرو
ارسال شده: پنجشنبه ۱۳۸۸/۵/۲۲ - ۲۳:۵۹
توسط behnam-soft
با تشكر از پاسخ شما دوست عزيز.
اينكه بنده مقداري در صحت اين فرمول شك دارم از اين جهت است كه جواب اين سوال بنده بستگي به اختراع يك طرح دارد.لذا لازم است تا از لحاظ تئوري دقيقا اثباتش كنم و از صحت آن كاملا مطمئن شوم.لذا از ساير دوستان تقاضا دارم اگر نظري در اين رابطه دارند بيان كنند.
يا علي
Re: محاسبه خط ترمز خودرو
ارسال شده: پنجشنبه ۱۳۸۸/۹/۵ - ۲۱:۱۲
توسط MHZ
با سلام
من اطلاعات زیادی ندارم ولی این رو میدونم که خط ترمز از فرمول:L=v^2/2a
محاسبه میشود که در اداره راهنمایی و رانندگی نیز استفاده میشود به این صورت که شتاب برای هر ماشینی معین ومشخص است(از طرف شرکت سازنده)و مامور راهنمایی و رانندگی نیز از آن استفاده میکند و سرعت خودرو رو محاسبه میکند و آن وقت میگوید که سرعت خودرو مجاز بوده است یا نه.
حالا به جواب سوال شما بپردازیم:
به نظرم اگه لاستیک ماشین پهن تر باشد در نتیجه سطح تماس آن با زمین بیشتر و اصطکاک نیز بیشتر است پس زودتر می توتند بایستد.
Re: محاسبه خط ترمز خودرو
ارسال شده: پنجشنبه ۱۳۸۸/۹/۵ - ۲۱:۵۵
توسط reza azadi
behnam-soft نوشته شده:با تشكر از پاسخ شما دوست عزيز.
اينكه بنده مقداري در صحت اين فرمول شك دارم از اين جهت است كه جواب اين سوال بنده بستگي به اختراع يك طرح دارد.لذا لازم است تا از لحاظ تئوري دقيقا اثباتش كنم و از صحت آن كاملا مطمئن شوم.لذا از ساير دوستان تقاضا دارم اگر نظري در اين رابطه دارند بيان كنند.
يا علي
این ایده را من سالها پیش به زهنم رسید
وتنها راهی که برای ازمایش به ذهنم رسید این بود که یک اجر را به کش بستم
یک بار ان را از طول روی زمین کشیدم
و یک بار از ارتفاع
در هر دو حالت کش به یک اندازه کش امد
در نتیجه قید طرح را زدم
البته به جای پهنتر گرفتن لاستیک قرار بود یک وسیله شبیه به اسکیت روی برف را بین دو لاستیک در دو طرف ماشین قرار بدم تا تنها در مواقع اضطراری پایین بیاید و ماشین را زودتر نگه دارد
ولی مثل اینکه فرمولها جیز دیگه ای میگن
به هر حال اگر خواستی بسازی و دیدی افزایش سطح تماس جواب نداد ببین می تونی کف ان اسکی را از جنسی در نظر بگیری که چسبندگیش بیشتراز لاستیک باشد ( مثلا مواد نانوی )
البته اگر اسفالت را از جا نکنه
Re: محاسبه خط ترمز خودرو
ارسال شده: جمعه ۱۳۸۸/۹/۶ - ۱۱:۱۸
توسط spr
سلام
اصطکاک در هر دو حالت فرقی نمیکنه(البته به طور تئوری)پس در هر دو حالت خط ترمز یکیه.
توضیح گفته ی بالا طولانیه میتونید در کتاب های مرجع گیر بیارید.
Re: محاسبه خط ترمز خودرو
ارسال شده: جمعه ۱۳۸۸/۹/۶ - ۱۱:۲۷
توسط MHZ
sprنوشته است:
اصطکاک در هر دو حالت فرقی نمیکنه(البته به طور تئوری)پس در هر دو حالت خط ترمز یکیه.
چرا؟این تئوری چیه؟
اصطکاک به سه عامل زیر بستگی داره:
1- جنس سطوحی که روی هم کشیده می شوند.
2-جرم جسم
3-سطح تماس
Re: محاسبه خط ترمز خودرو
ارسال شده: جمعه ۱۳۸۸/۹/۶ - ۱۴:۰۹
توسط كوير
spr نوشته شده:سلام
اصطکاک در هر دو حالت فرقی نمیکنه(البته به طور تئوری)پس در هر دو حالت خط ترمز یکیه.
توضیح گفته ی بالا طولانیه میتونید در کتاب های مرجع گیر بیارید.
سلام....
ولیدر تئوری ما اجسام رو ذره در نظر میگیریم...جرم بدون بعد....
ولی در عمل لاستیک یک جرمه که بعد داره و اونو باید به المانهای دایره ای شکلی تقسیم کرد و برای هر المانش uk رو به کار برد...اون وقت نتیجه رو گزارش داد....
درست نمیگم؟
Re: محاسبه خط ترمز خودرو
ارسال شده: یکشنبه ۱۳۸۸/۹/۸ - ۰۱:۱۳
توسط reza azadi
راستی فراموش کردم نوع فرم اسکی باید به شکلی باشد که کار ترمز ای بی اس را مختل نکند
یک چیزی شبیه به چرخهای تانک
البته به ضخامت 2 - 3 سانت
Re: محاسبه خط ترمز خودرو
ارسال شده: شنبه ۱۳۸۸/۱۰/۱۹ - ۲۱:۳۴
توسط navidn2
سلام.من فکر میکنم که خط ترمز به پهنای لاستیک ربطی نداره چون که اصطکاک هم به سطح مقطع بستگی نداره.
Re: محاسبه خط ترمز خودرو
ارسال شده: پنجشنبه ۱۳۹۲/۳/۲ - ۱۵:۲۳
توسط lsas
سلام به همه من تازه عضو شدم .
خیلی هم از فیزیک سر در نمیارم و می خوام بدونم .
مثلاً یه ماشین با وزن 2 تن اگه 55 متر خط ترمز داشته باشه سرعتش چقدر بوده .
مثلاً شتاب 0 تا 100 کیلومترش را هم 12 ثانیه فرض کنید (
نمیدونم اصلاً شتابش نیاز هست یا نه ! )
Re: محاسبه خط ترمز خودرو
ارسال شده: پنجشنبه ۱۳۹۲/۳/۲ - ۱۵:۴۷
توسط ehsan.helli1
ضریب اصطکاک رو هم باید بدونیم!
Re: محاسبه خط ترمز خودرو
ارسال شده: پنجشنبه ۱۳۹۲/۳/۲ - ۱۵:۵۱
توسط ehsan.helli1
كوير نوشته شده:سلام...
ببینید داریم
برای محاسبه شتاب خودرو:
fk= ma-
که fk برابر uk N هست که اگه جادی رو افقی بگیریم N=mg میشه...
پس در نهایت داریم:
uk mg= ma -
از اینجا شتاب میشه :
a=-uk g
اینکه قطر لاستیک تغییر کنه باعق تغییر در ضریب اصطکاک (uk ) میشه... فکر میکنم با افزایش عرض خودرو uk افزایش پیدا میکنه و پس اندازه شتاب کند شوندمون زیاد میشه.
مرحله بعدی محاسبه خط ترمزه :
چون سرعت نهایی 0 هست داریم:
V^2 = 2a D-
که با جاگذاری داریم:
V^2 = 2(-uk g) D-
یعنی :
D= ( V^2 )/2ukg
یعنی اگه V اولیه رو برای اتوموبیل با دو لاستیک ثابت بگیریم اونی خط ترمزش بیشتر میشه که uk کمتر داشته باشه...یعنی خط ترمز برای لاستیک با عرض 30 بیشتر از خ ترمز لاستیک با عرض 60 میشه...یعنی برابر 2 برابر.
در عمل هم فکر کنم همین جوری باشه...درسته؟
خیر نمیشه،یا درست تر هستش که بگیم اصطکاک به خیلی چیز ها از جمله سرعت و سطح و ... ربط داره ولی در فیزیک مکانیکی که شرایط های ایده ال رو بررسی میکنه اون هارو در نظر نمیگیرن،چون معادله دیفرانسیل هایی بوجود میاد که حل اون ها با تقریب امکان پذیر هستش