محاسبه خط ترمز خودرو


محاسبه خط ترمز خودرو

نوشتهاز سوی behnam-soft در چهارشنبه 20 خرداد 1388 - 18:55

سلام خدمت دوستان محترم.
مي خواستم بدونم كه اگر ما لاستيكي با پهناي مثلا 30 سانت رو زير يه ماشين مثلا پژو بندازيم و ترمز شديد كنيم چند متر خط ترمز خواهيم داشت؟حال اگر ما پهناي لاستيك رو به مثلا 60 سانت افزايش بدهيم چند متر در كاهش خط ترمز تاثير دارد؟ دوستاني كه اطلاعات دقيق و علمي دارن راهنمايي كنن و اگر فرمولي هم در اين زمينه هست معرفي كنين.
با تشكر.
 
سپـاس : 1

ارسـال : 44


نام نویسی: 88/1/22

ذکر نشده

Re: محاسبه خط ترمز خودرو

نوشتهاز سوی كوير در چهارشنبه 20 خرداد 1388 - 19:08

سلام...
ببینید داریم
برای محاسبه شتاب خودرو:

fk= ma-

که fk برابر uk N هست که اگه جادی رو افقی بگیریم N=mg میشه...
پس در نهایت داریم:

uk mg= ma -

از اینجا شتاب میشه :

a=-uk g

اینکه قطر لاستیک تغییر کنه باعق تغییر در ضریب اصطکاک (uk ) میشه...
فکر میکنم با افزایش عرض خودرو uk افزایش پیدا میکنه و پس اندازه شتاب کند شوندمون زیاد میشه.
مرحله بعدی محاسبه خط ترمزه :
چون سرعت نهایی 0 هست داریم:

V^2 = 2a D-

که با جاگذاری داریم:

V^2 = 2(-uk g) D-

یعنی :

D= ( V^2 )/2ukg

یعنی اگه V اولیه رو برای اتوموبیل با دو لاستیک ثابت بگیریم اونی خط ترمزش بیشتر میشه که uk کمتر داشته باشه...یعنی خط ترمز برای لاستیک با عرض 30 بیشتر از خ ترمز لاستیک با عرض 60 میشه...یعنی برابر 2 برابر.
در عمل هم فکر کنم همین جوری باشه...درسته؟
smile072
تو هم یک روز بزرگ میشی میری تا شهر رویاها
به یاد خونه میافتی چشات میشه مثل دریا
به یاد امشب و هر شب که من ویرون و آواره
نشستم تا سحر بیدار به پای تو و گهواره
نماد کاربر
مدير انجمن

مدير انجمن
 
سپـاس : 152

ارسـال : 2517


سن: 29 سال
شهر: ساری
نام نویسی: 85/4/20

زن

Re: محاسبه خط ترمز خودرو

نوشتهاز سوی behnam-soft در جمعه 22 خرداد 1388 - 16:50

سلام خدمت شما دوست محترم كوير.
از اينكه پاسخ دادين ممنونم.
من فكر ميكنم سوالم رو خيلي واضح پرسيدم.ما اصلا كاري به عرض خودرو نداريم.اينجا عرض لاستيك براي ما مهمه نه چيزه ديگه اي.
مرد حسابي من اطلاعات دقيق خواستم اونوقت شما آخرش از من ميپرسي درسته يا نه ؟من اگه ميدونستم كه تاپيك نميزدم !
اگه اطلاعات دقيق دارين فقط بگين با لاستيك 30 سانتي چند متر و با لاستيك 60 سانتي چند متر خط ترمز خواهيم داشت.
ممنونم
 
سپـاس : 1

ارسـال : 44


نام نویسی: 88/1/22

ذکر نشده

Re: محاسبه خط ترمز خودرو

نوشتهاز سوی كوير در شنبه 23 خرداد 1388 - 09:56

با سلام...
من جواب خودمو با فرمول دادم:
یعنی خط ترمز برای لاستیک با عرض 30 بیشتر از خط ترمز لاستیک با عرض 60 میشه...یعنی برابر 2 برابر.

فکر میکنم این توضیح کافی باشه...
در ضمن ما اطلاعی از مقدار ضریب اصطکاک نداریم... فقط مقدار محاسباتیش دو برابره...
شما توی راه حل من اشکالی میبینید؟
بگید...خوشحال میشم........ smile072
تو هم یک روز بزرگ میشی میری تا شهر رویاها
به یاد خونه میافتی چشات میشه مثل دریا
به یاد امشب و هر شب که من ویرون و آواره
نشستم تا سحر بیدار به پای تو و گهواره
نماد کاربر
مدير انجمن

مدير انجمن
 
سپـاس : 152

ارسـال : 2517


سن: 29 سال
شهر: ساری
نام نویسی: 85/4/20

زن

Re: محاسبه خط ترمز خودرو

نوشتهاز سوی behnam-soft در پنجشنبه 22 مرداد 1388 - 22:59

با تشكر از پاسخ شما دوست عزيز.
اينكه بنده مقداري در صحت اين فرمول شك دارم از اين جهت است كه جواب اين سوال بنده بستگي به اختراع يك طرح دارد.لذا لازم است تا از لحاظ تئوري دقيقا اثباتش كنم و از صحت آن كاملا مطمئن شوم.لذا از ساير دوستان تقاضا دارم اگر نظري در اين رابطه دارند بيان كنند.
يا علي
 
سپـاس : 1

ارسـال : 44


نام نویسی: 88/1/22

ذکر نشده

Re: محاسبه خط ترمز خودرو

نوشتهاز سوی MHZ در پنجشنبه 5 آذر 1388 - 21:12

با سلام
من اطلاعات زیادی ندارم ولی این رو میدونم که خط ترمز از فرمول:L=v^2/2a
محاسبه میشود که در اداره راهنمایی و رانندگی نیز استفاده میشود به این صورت که شتاب برای هر ماشینی معین ومشخص است(از طرف شرکت سازنده)و مامور راهنمایی و رانندگی نیز از آن استفاده میکند و سرعت خودرو رو محاسبه میکند و آن وقت میگوید که سرعت خودرو مجاز بوده است یا نه.
حالا به جواب سوال شما بپردازیم:
به نظرم اگه لاستیک ماشین پهن تر باشد در نتیجه سطح تماس آن با زمین بیشتر و اصطکاک نیز بیشتر است پس زودتر می توتند بایستد.
زنده بودن را به بيداري بگذرانيم که سالها به اجبار خواهيم خفت!
(دکتر علي شريعتي)
نماد کاربر
 
سپـاس : 0

ارسـال : 41


نام نویسی: 88/6/3

ذکر نشده

Re: محاسبه خط ترمز خودرو

نوشتهاز سوی reza azadi در پنجشنبه 5 آذر 1388 - 21:55

behnam-soft نوشته است:با تشكر از پاسخ شما دوست عزيز.
اينكه بنده مقداري در صحت اين فرمول شك دارم از اين جهت است كه جواب اين سوال بنده بستگي به اختراع يك طرح دارد.لذا لازم است تا از لحاظ تئوري دقيقا اثباتش كنم و از صحت آن كاملا مطمئن شوم.لذا از ساير دوستان تقاضا دارم اگر نظري در اين رابطه دارند بيان كنند.
يا علي

این ایده را من سالها پیش به زهنم رسید
وتنها راهی که برای ازمایش به ذهنم رسید این بود که یک اجر را به کش بستم
یک بار ان را از طول روی زمین کشیدم
و یک بار از ارتفاع
در هر دو حالت کش به یک اندازه کش امد smile052
در نتیجه قید طرح را زدم smile037
البته به جای پهنتر گرفتن لاستیک قرار بود یک وسیله شبیه به اسکیت روی برف را بین دو لاستیک در دو طرف ماشین قرار بدم تا تنها در مواقع اضطراری پایین بیاید و ماشین را زودتر نگه دارد smile051
ولی مثل اینکه فرمولها جیز دیگه ای میگن smile024 به هر حال اگر خواستی بسازی و دیدی افزایش سطح تماس جواب نداد ببین می تونی کف ان اسکی را از جنسی در نظر بگیری که چسبندگیش بیشتراز لاستیک باشد ( مثلا مواد نانوی ) smile036
البته اگر اسفالت را از جا نکنه smile058
تصویر
نماد کاربر
 
سپـاس : 173

ارسـال : 742


نام نویسی: 87/1/29

ذکر نشده

Re: محاسبه خط ترمز خودرو

نوشتهاز سوی spr در جمعه 6 آذر 1388 - 11:18

سلام
اصطکاک در هر دو حالت فرقی نمیکنه(البته به طور تئوری)پس در هر دو حالت خط ترمز یکیه.
توضیح گفته ی بالا طولانیه میتونید در کتاب های مرجع گیر بیارید.
SPR
 
سپـاس : 0

ارسـال : 129


سن: 26 سال
نام نویسی: 86/12/15

ذکر نشده

Re: محاسبه خط ترمز خودرو

نوشتهاز سوی MHZ در جمعه 6 آذر 1388 - 11:27

sprنوشته است:
اصطکاک در هر دو حالت فرقی نمیکنه(البته به طور تئوری)پس در هر دو حالت خط ترمز یکیه.

چرا؟این تئوری چیه؟

اصطکاک به سه عامل زیر بستگی داره:
1- جنس سطوحی که روی هم کشیده می شوند.
2-جرم جسم
3-سطح تماس
زنده بودن را به بيداري بگذرانيم که سالها به اجبار خواهيم خفت!
(دکتر علي شريعتي)
نماد کاربر
 
سپـاس : 0

ارسـال : 41


نام نویسی: 88/6/3

ذکر نشده

Re: محاسبه خط ترمز خودرو

نوشتهاز سوی كوير در جمعه 6 آذر 1388 - 14:09

spr نوشته است:سلام
اصطکاک در هر دو حالت فرقی نمیکنه(البته به طور تئوری)پس در هر دو حالت خط ترمز یکیه.
توضیح گفته ی بالا طولانیه میتونید در کتاب های مرجع گیر بیارید.


سلام....
ولیدر تئوری ما اجسام رو ذره در نظر میگیریم...جرم بدون بعد....
ولی در عمل لاستیک یک جرمه که بعد داره و اونو باید به المانهای دایره ای شکلی تقسیم کرد و برای هر المانش uk رو به کار برد...اون وقت نتیجه رو گزارش داد....
درست نمیگم؟ smile042
تو هم یک روز بزرگ میشی میری تا شهر رویاها
به یاد خونه میافتی چشات میشه مثل دریا
به یاد امشب و هر شب که من ویرون و آواره
نشستم تا سحر بیدار به پای تو و گهواره
نماد کاربر
مدير انجمن

مدير انجمن
 
سپـاس : 152

ارسـال : 2517


سن: 29 سال
شهر: ساری
نام نویسی: 85/4/20

زن

Re: محاسبه خط ترمز خودرو

نوشتهاز سوی reza azadi در يكشنبه 8 آذر 1388 - 01:13

راستی فراموش کردم نوع فرم اسکی باید به شکلی باشد که کار ترمز ای بی اس را مختل نکند
یک چیزی شبیه به چرخهای تانک
البته به ضخامت 2 - 3 سانت smile039
تصویر
نماد کاربر
 
سپـاس : 173

ارسـال : 742


نام نویسی: 87/1/29

ذکر نشده

Re: محاسبه خط ترمز خودرو

نوشتهاز سوی navidn2 در شنبه 19 دي 1388 - 21:34

سلام.من فکر میکنم که خط ترمز به پهنای لاستیک ربطی نداره چون که اصطکاک هم به سطح مقطع بستگی نداره.
 
سپـاس : 2

ارسـال : 271


سن: 25 سال
نام نویسی: 88/10/19

ذکر نشده

Re: محاسبه خط ترمز خودرو

نوشتهاز سوی lsas در پنجشنبه 2 خرداد 1392 - 14:23

سلام به همه من تازه عضو شدم .

خیلی هم از فیزیک سر در نمیارم و می خوام بدونم .

مثلاً یه ماشین با وزن 2 تن اگه 55 متر خط ترمز داشته باشه سرعتش چقدر بوده .

مثلاً شتاب 0 تا 100 کیلومترش را هم 12 ثانیه فرض کنید ( smile021 نمیدونم اصلاً شتابش نیاز هست یا نه ! )
 
سپـاس : 0

ارسـال : 2


نام نویسی: 92/3/2

ذکر نشده

Re: محاسبه خط ترمز خودرو

نوشتهاز سوی ehsan.helli1 در پنجشنبه 2 خرداد 1392 - 14:47

ضریب اصطکاک رو هم باید بدونیم!
نماد کاربر
 
سپـاس : 646

ارسـال : 1688


نام: احسان
سن: 22 سال
شهر: تهران
نام نویسی: 90/10/30

مرد

Re: محاسبه خط ترمز خودرو

نوشتهاز سوی ehsan.helli1 در پنجشنبه 2 خرداد 1392 - 14:51

كوير نوشته است:سلام...
ببینید داریم
برای محاسبه شتاب خودرو:

fk= ma-

که fk برابر uk N هست که اگه جادی رو افقی بگیریم N=mg میشه...
پس در نهایت داریم:

uk mg= ma -

از اینجا شتاب میشه :

a=-uk g

اینکه قطر لاستیک تغییر کنه باعق تغییر در ضریب اصطکاک (uk ) میشه... فکر میکنم با افزایش عرض خودرو uk افزایش پیدا میکنه و پس اندازه شتاب کند شوندمون زیاد میشه.
مرحله بعدی محاسبه خط ترمزه :
چون سرعت نهایی 0 هست داریم:

V^2 = 2a D-

که با جاگذاری داریم:

V^2 = 2(-uk g) D-

یعنی :

D= ( V^2 )/2ukg

یعنی اگه V اولیه رو برای اتوموبیل با دو لاستیک ثابت بگیریم اونی خط ترمزش بیشتر میشه که uk کمتر داشته باشه...یعنی خط ترمز برای لاستیک با عرض 30 بیشتر از خ ترمز لاستیک با عرض 60 میشه...یعنی برابر 2 برابر.
در عمل هم فکر کنم همین جوری باشه...درسته؟
smile072

خیر نمیشه،یا درست تر هستش که بگیم اصطکاک به خیلی چیز ها از جمله سرعت و سطح و ... ربط داره ولی در فیزیک مکانیکی که شرایط های ایده ال رو بررسی میکنه اون هارو در نظر نمیگیرن،چون معادله دیفرانسیل هایی بوجود میاد که حل اون ها با تقریب امکان پذیر هستش smile072
نماد کاربر
 
سپـاس : 646

ارسـال : 1688


نام: احسان
سن: 22 سال
شهر: تهران
نام نویسی: 90/10/30

مرد

بعدی

بازگشت به فیزیک مکانیک و حرکت

چه کسی هم اکنون اینجاست ؟

کاربرانی که در این تالار هستند: بدون کاربران عضو شده و 6 مهمان