صفحه 2 از 2

Re: محاسبه خط ترمز خودرو

ارسال شده: جمعه ۱۳۹۲/۳/۳ - ۰۹:۳۱
توسط lsas
ehsan.helli1 نوشته شده:ضریب اصطکاک رو هم باید بدونیم!
نمی دونم دقیقاً منظورتون چی هست ولی شما فکر کنید 44 متر روی آسفالت معمولی و 10 متر هم روی خاک

Re: محاسبه خط ترمز خودرو

ارسال شده: دوشنبه ۱۳۹۲/۵/۲۸ - ۱۳:۲۸
توسط the love of god
دوست عزیز پاسخی که جناب کویر مطرح کردند با همون اثبات کاملا درسته و حتی تو هالیدی هم اومده و چون جسم لخت نیست این رابطه فقط برای اصطکاک جنبشی صحیح است . اصطکاک ایستایی فقط تابع جنس سطح و نیروی عمودی تکیه گاه -- که یکی از مولفه های نیروی نرمال یا عکس العمل سطح است-- است و تابع هیچ چیز دیگری نیست ولی ضریب اصطکاک جنبشی که نمونه ان در فرمولی که مطرح شد بود
با جرم جسم و نیروی تکیه گاه و سطح جسم رابطه مستقیم دارد و نیاز به یک ثابت مشخص دارد تا نسبت مذکور را با نسبت خوبی به فرمول
تبدیل کند ولی در عین حال می توان از روی چند برابر شدن سطح لاستیک یا جرم ماشین چند برابر شدن ضریب اصطکاک جنبشی را پیدا کرد
و سپس معکوس ان نسبت را برای طول خط ترمز به کار برد.که نشان می دهد طول خط ترمز نسبت به حالت قبل چند برابر شده.
گالیله هم با همین روش ها فرمول معروف سقوط ازاد رو بیان کرد....تحلیل ابعادی....... به تلاشت ادامه بده شاید تونستی ثابتش رو کشف کنی smile026

محاسبه سرعت از روی خط ترمز خودرو

ارسال شده: دوشنبه ۱۳۹۸/۶/۱۱ - ۱۴:۳۷
توسط zi.dadmehr
سلام خسته نباشید
برای محاسبه سرعت از روی خط ترمز خودرو
از چه فرمولی باید استفاده کرد
لطفا فرمول را با توضیحات بگید.

Re: محاسبه خط ترمز خودرو

ارسال شده: دوشنبه ۱۳۹۸/۶/۱۱ - ۱۸:۳۶
توسط Paradoxy
انرژی جنبشی یک سیستم هست $k=\frac{1}{2}mv^2$ که درون $m$ جرم جسمه و $v$ سرعت جسم. برای این که یک جسم بایسته، باید این مقدار انرژی از دست بده. حالا در اثر اصطکاک، ترمز یا هرچی. اگر مقدار نیروی $F$ به یک جسم وارد بشه (حالا در اثر ترمز، یا اصطکاک و ...)، در طول مسیر مستقیم $D$، انرژی جسم به اندازه $E=FD$ تغییر میکنه. خب میخوایم جسم $k=\frac{1}{2}mv^2$ انرژی از دست بده تا متوقف بشه، پس $\frac{1}{2}mv^2=FD$ دنبال سرعتیم، پس $v=\sqrt{\frac{2FD}{m}}$ با مشخص بودن نیرویی که به جسم وارد شده، و طول خط ترمز میشه سرعت رو پیدا کرد.

Re: محاسبه خط ترمز خودرو

ارسال شده: سه‌شنبه ۱۳۹۸/۶/۱۲ - ۰۱:۵۵
paradoxy نوشته شده:با مشخص بودن نیرویی که به جسم وارد شده، و طول خط ترمز میشه سرعت رو پیدا کرد.

فکر کنم بهتره بجای $F$ هم بذاری $F=\mu_k mg$ تا فورمول به شکل زیر ساده بشه: ($\mu_k$ ضریب اصطکاک جنبشی)
$$v=\sqrt{2\mu_k {gD}}$$