مهندسان از رشته هايشان بنویسند و دبیرستانی ها بپرسند
Re: مهندسان بنویسند, دبیرستانی ها بپرسند.
سلام
کتاب فیزیک سال دوم دبیرستان البته اگه تغییری نکرده باشه گرایش های فییک رو نوشته درباره خود فیزیک هم مطلب خیلی زیاده شما بگو از فیزیک چی میدونی و چقدر علاقه داری تا من یا دوستان دیگه بیشتر توضیح بدیم...بازار کار هم بستگی به اون چیزی داره که از خودتون انتظار دارید و الیته در امد بالا که...هرگز!!
کتاب فیزیک سال دوم دبیرستان البته اگه تغییری نکرده باشه گرایش های فییک رو نوشته درباره خود فیزیک هم مطلب خیلی زیاده شما بگو از فیزیک چی میدونی و چقدر علاقه داری تا من یا دوستان دیگه بیشتر توضیح بدیم...بازار کار هم بستگی به اون چیزی داره که از خودتون انتظار دارید و الیته در امد بالا که...هرگز!!
جهان به حق مدیون ملت و ملیت ایرانی است
با افتخار و غرور ایرانی ام بر سر جهانیان فریاد میزنم که:
من نواده ی کوروش کبیرم
با افتخار و غرور ایرانی ام بر سر جهانیان فریاد میزنم که:
من نواده ی کوروش کبیرم
Re: مهندسان بنویسند, دبیرستانی ها بپرسند.
من تقریبا نسبت به بچه های دبیرستانی اطلاعات بیشتری دارم و من عاشق فیزیکم مخصوصا اپتیک واقعا بی نظیره "وبازار کارش هم در یه حدی باشه که بتونم یه حقوقی داشته باشم بیشتر برام فیزیک مهمه تا درامدش!!!شما فیزیک خوندید چه گرایشی؟؟؟؟؟؟
زمانی فرا خواهد رسید که ذهن به سطح بالاتری از علم و دانش میرسد اما نمیتوان ثابت کرد که چگونه به آن رسیده است
Re: مهندسان بنویسند, دبیرستانی ها بپرسند.
اگه دنبال علم و فهم هستید بروید دنبال علاقه. من خودم فیزیک خیلی دوست دارم.
اگه به فکر کار هستید ، در برق بیشترین بازار کار رو قدرت داره البته بیشترین متقاضی رو هم داره بعد از اون کنترل بیشترین بازار رو داره و در کل احتمال کار گیر آوردن در کنترل بیشتره چون متقاضی های کمتری داره ، چون کنترل رشته جدیدیه بیشتر جا برای پروژه داره ، قویترین گروه کنترل رو دانشگاه خواجه نصیر داره اما کنترلی های علم و صنعت صاف میرن تو پروژه چرب و چیل ماهواره ، مخابرات و الکترونیک رو هم بی خیال فقط تو تهران براش کار هست. عمران هم خوبه ، داماد عموی من مهندس عمرانه سی سالش هم نیست ix55 زیر پاشه ، منتها اونی که زرنگه تخصصش در یه رشته است غیر عمران و کار عمرانی هم میکنه مثل اساتید خود من چون عمران=بساز بنداز!. راحت ترین راه کار گیر آوردن در این اوضاع اقتصادی ایران اینکه تا مقطع ارشد-دکتری بخونی بعد اساتیدت لینک جذب تو میشن در بخش های مختلفی که خودشون مشغول اند ، هرچه دانشگاه تاپ تری داشته باشی بهتره.
اگه به فکر پولدار شدنید یا باید مدیر رده بالا باشید یا اونقدر کار بلد باشید که پروژه های کلان رو به شما بدن یا مشغول شغلی بشید که جامعه از اون استقبال میکنه (مثل مهران مدیری یا کاظم قلم چی که هواپیمای خصوصی داره) سوای مفید بودن یا نبودنش برای جامعه یا بازیگر بشید یا فوتبالیست یا ... .
اگه به فکر کار و خدمت برای کشورتان ایران هستید بروید مجدانه تا دکترای هر رشته ای که هستید بخوانید ، خود به خود متوجه نیاز های کشور میشید بعد بروید دنبال انجام پروژه ، اگر هم در این زمینه میخواهید وارد صنعت بشوید به نظر من بخش های نظامی خوب کار و خدمت میکنند ، کارمندای ارگان های نظامی بدنده های خدا جان میکنند اما کارمند های نهاد های دیگه اکثرا مگس میپرانند.
اگه به فکر کار هستید ، در برق بیشترین بازار کار رو قدرت داره البته بیشترین متقاضی رو هم داره بعد از اون کنترل بیشترین بازار رو داره و در کل احتمال کار گیر آوردن در کنترل بیشتره چون متقاضی های کمتری داره ، چون کنترل رشته جدیدیه بیشتر جا برای پروژه داره ، قویترین گروه کنترل رو دانشگاه خواجه نصیر داره اما کنترلی های علم و صنعت صاف میرن تو پروژه چرب و چیل ماهواره ، مخابرات و الکترونیک رو هم بی خیال فقط تو تهران براش کار هست. عمران هم خوبه ، داماد عموی من مهندس عمرانه سی سالش هم نیست ix55 زیر پاشه ، منتها اونی که زرنگه تخصصش در یه رشته است غیر عمران و کار عمرانی هم میکنه مثل اساتید خود من چون عمران=بساز بنداز!. راحت ترین راه کار گیر آوردن در این اوضاع اقتصادی ایران اینکه تا مقطع ارشد-دکتری بخونی بعد اساتیدت لینک جذب تو میشن در بخش های مختلفی که خودشون مشغول اند ، هرچه دانشگاه تاپ تری داشته باشی بهتره.
اگه به فکر پولدار شدنید یا باید مدیر رده بالا باشید یا اونقدر کار بلد باشید که پروژه های کلان رو به شما بدن یا مشغول شغلی بشید که جامعه از اون استقبال میکنه (مثل مهران مدیری یا کاظم قلم چی که هواپیمای خصوصی داره) سوای مفید بودن یا نبودنش برای جامعه یا بازیگر بشید یا فوتبالیست یا ... .
اگه به فکر کار و خدمت برای کشورتان ایران هستید بروید مجدانه تا دکترای هر رشته ای که هستید بخوانید ، خود به خود متوجه نیاز های کشور میشید بعد بروید دنبال انجام پروژه ، اگر هم در این زمینه میخواهید وارد صنعت بشوید به نظر من بخش های نظامی خوب کار و خدمت میکنند ، کارمندای ارگان های نظامی بدنده های خدا جان میکنند اما کارمند های نهاد های دیگه اکثرا مگس میپرانند.
Re: مهندسان بنویسند, دبیرستانی ها بپرسند.
مرسی اگه بخوام دکتری فیزیک بگیرم چند سال طول میکشه؟؟؟
زمانی فرا خواهد رسید که ذهن به سطح بالاتری از علم و دانش میرسد اما نمیتوان ثابت کرد که چگونه به آن رسیده است
- Undisputed
عضویت : جمعه ۱۳۹۱/۵/۲۰ - ۲۲:۴۸
پست: 231-
سپاس: 20
- جنسیت:
تماس:
Re: مهندسان بنویسند, دبیرستانی ها بپرسند.
درودندا2013 نوشته شده:يه كمكي به من هم بكنيد
مهندسي مكانيك دانشگاه تهران رتبه چند ميخواد حدودا؟
چارک پایین رتبه کشوری برای مکانیک شریف:264 -- چارک پایین رتبه منطقه1: 110 -- منطقه2: 61 -- منطقه3: 18
چارک پایین رتبه کشوری برای تهران: 561 -- منطقه1: 267 -- منطقه2: 168 -- منطقه3: 70
To Forgive The Terrorists Is Up To God
But To Send Them To Him Is Up To Us
But To Send Them To Him Is Up To Us
Re: مهندسان بنویسند, دبیرستانی ها بپرسند.
سلام . لطفا دراره ی مهندسی نفت وپتروشیمی یکم توضیح بدین . ممنون میشم .
فقط خدا
Re: مهندسان از رشته هايشان بنویسند و دبیرستانی ها بپرسند.
سلام اگه میشه درمورد رشته ی فیزیک کوانتوم ی توضیحی بدین !
و در رابطه با ی رشته ای ک مرتبط با نجوم باشه هم ی توضحی بدین.
و در رابطه با ی رشته ای ک مرتبط با نجوم باشه هم ی توضحی بدین.
دنیا پر شده از پلیدی ن بخاطر وجود آدمهای بد !بلکه بخاطر سکوت آدمهای خوب...
Re: مهندسان از رشته هايشان بنویسند و دبیرستانی ها بپرسند.
سلام دوستان رشته ی من مهندسی معماری هستش هر سوالی دارین بپرسین
فتحی
Re: مهندسان از رشته هايشان بنویسند و دبیرستانی ها بپرسند.
سلام. من از بچگی به فیزیک علاقه ی زیادی داشتم و هنوزم دارم. کلا درک و قدرت فیزیکی ام خوبه و کتاب های زیادی هم می خونم الانم دارم هالیدی رو می خونم به شدت دوست دارم فیزیک و از اونجا گرایش فیزیک ذرات رو انتخاب کنم.
ولی از اونجا که می دونم رتبه ی خیلی خوبی در کنکور می یارم دوست دارم رشته برق رو انتخاب کنم چون درآمدش خوبه. بالاخره نمی شه که با باد هوا زنده موند. حالا چی کار کنم؟ فیزیک یا برق؟؟؟ امسال می رم سوم دبیرستان.
ولی از اونجا که می دونم رتبه ی خیلی خوبی در کنکور می یارم دوست دارم رشته برق رو انتخاب کنم چون درآمدش خوبه. بالاخره نمی شه که با باد هوا زنده موند. حالا چی کار کنم؟ فیزیک یا برق؟؟؟ امسال می رم سوم دبیرستان.
- m!sS Nah!D
محل اقامت: soMewHere in thE wOrlD
عضویت : سهشنبه ۱۳۹۲/۷/۲ - ۰۱:۵۱
پست: 289-
سپاس: 162
تماس:
Re: مهندسان از رشته هايشان بنویسند و دبیرستانی ها بپرسند.
در مورد مهندسی پزشکی و بازار کارش اگه کسی اطلاعاتی داره یا دانشجوی این رشته است اطلاعاتی بده ممنون میشم
Talk slowly but think quickly
Spend some time alone
When you realize you've made a mistake, take immediate steps to correct it
BEGIN while others are procrastinating
COMMEND while others are criticizing
PREPARE while others are daydreaming
To handle yourself, use your head; to handle others use your heart.
<3 http://music.naij.com/artist-2035-celine-dion <3
<3 http://www.newhealthguide.org/Calming-Foods.html <3
-
نام: amirali
عضویت : یکشنبه ۱۳۹۳/۳/۲۵ - ۱۳:۳۴
پست: 278-
سپاس: 48
- جنسیت:
Re: مهندسان از رشته هايشان بنویسند و دبیرستانی ها بپرسند.
مهندسی پزشکی تازه به عرصه ی تکنولوژی امده ساخت ابزار پزشکی و کنترل کیفیت ان می باشد
گرایش ها :
گرایش ابزار دقیق بیومدیکال
کاربردی است از الکترونیک و تشخیص و برررسی ساختاربیماری ها رایانه ها بخش اصلی این گرایش را بر عهده دارند سیستم های تصویر پزشکی به وسیله مهندسان این رشته ساخته می شوند.
گرایش بیومواد
کاربرد این شاخه استفاده از بافت های زنده ومواد مصنوعی و کاشت آنها در بدن است انتخاب مواد صحیح برای کاشت و پیوند در بدن انسان و یکی از حساس ترین و مشکل ترین عملیات مهندسی پزشکی است.آلیاژهای فلزی،سرامیک ها،پلیمرها وکامپوزیت ها از مواد مورد استفاده در کاشت بافت ها مصنوعی هستند,اینگونه مواد باید غیرسمی،غیرسرطان زا،و از نظر شیمیایی غیر فعال و بادوام و دارای قدرت مکانیکی کافی باشند.
گرایش بیومکانیک
بیومکانیک به استفاده از مکانیک کلاسیک در زمینه های مهندسی پزشکی و بررسی حرکت تغییرات مواد جریان های درون بدن و طرح آنها و انتقال مواد شیمیایی در محیط می پردازد.
پیشرفت در این شاخه به ساخت قلب مصنوعی ، دریچه های قلب ، مفاصل مصنوعی درک بهتر از عملیات و کارکرد قلب ، ریه ، شریان ها ،مویرگ ها ،استخوان ها ،غضروف ها ،تاندون ها، دیسکهای بین مهره ای و پیوندهای سیستم اسکلتی-عضلانی بدن شده است.
مهندسی پزشکی بالینی
بکارگیری تکنولوژی فرایند های بیماری دیابتی است. متخصصان این رشته همراه با گروهی متشکل از پزشکان، پرستارها و تکنسین ها یک تیم درمانی را تشکیل می دهند .مهندس پزشک بالینی مسئول خرید ،نگهداری ،تعمیر، بررسی اطلاعات کامپیوتری، تجهیزات پزشکی، ابزارکسب اطلاعات حیاتی و...است و همچنین تجهیزات مورد نیاز پزشکان وبیمارستان را در زمینه های خاص طراحی یا تطبیق می دهند.
تمامی این موارد مستلزم بهره گیری از سیستم های کامپیوتری ، به همراه تجهیزات ونرم افزارهای طراحی شده برای کنترل این تجهیزات و جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنهاست. مهندس پزشک بالینی باید همواره از آخرین تکنولوژی های مربوط به درمان و مراقبت های پزشکی بهره گیری کند.
مهندسی سلول ، بافت و ژنتیک
این گرایش بیشتردر زمینه ی پزشکی ودرگستردهی میکروسکوپیک می پردازد در این شاخه تخصص درآناتومی بیوشیمی و مکانیک سلول ها و ساختارهای درون سلولی برای درک بیشتردر فرایند بیماری توا نایی داخل شدن به بخشهای ویژه سلول لازم است.
تصویرگری پزشکی
در این رشته اطلاعات جمع آوری شده درتغییرات پدیده های فیزیکی در بدن را با بهره گیری از تکنولوژی تحلیل پردازش الکتریکی وسرعت بالای آن تجزیه وتحلیل می کنند و به صورت یک تصویر در می آورند و اغلب این تصاویررا می توان با اعمال غیر تهاجمی(بدون آسیب)بدست آورد به نحوی که هیچ اثر دردی برای بیمار نداشته با شد.
مهندسی توانبخشی
یک شاخه جدید و توسعه یافته مهندسی پزشکی است،متخصصان این رشته به بالابردن توانایی ها وبهبود بخشیدن به کیفیت زندگی افراد کمک می کند و با توجه به پیشرفت تکنولوژی به طراحی محل های جدید و روشهای نوین برای سکونت ارتباط و ... کمک می نماید.
مدل سازی سیستم های فیزیولوژیکی
در این زمینه سعی می شود با استفاده از قوانین موجود در مهندسی و تکنیک های پیشرفته و ابزار،لازم یک طرح کلی و جامع از ارگان های زنده،از باکتری گرفته تا انسان تهیه می کنند در این رشته برا ی تحلیل اطلاعات حاصل از آزمایشها و فرمول بندی کردن جزئیات فیزیولوژیکی با روبط ریاضی، از مدل سازی کامپیوتر استفاده می شود.سیستم های زنده دارای یک مجموعه بسیار باقاعده به همراه بازخورد برای کنترل خود هستند.
طراحی اندام های مصنوعی و دستگاه ها
با استفاده از روشهای مهندسی ومحاسبات مکانیکی به بررسی اعمال وکارکرد استخوان ها ،مفاصل وعضلات می پردازد ومی تواند مفاصل راطراحی کند.متخصص این رشته اصطحکاک روان سازی و فرسایش طبیعی مفاصل مصنوعی رابررسی می کند و فشارهای وارد بر سیستم عصبی- اسکلتی بدن را تجزیه و تحلیل می نماید.او درباره مواد بیولوژیکی ومصنوعی جدیدتر برای جایگزینی استخوانها،غضروفها، تاندونهاودیسکهای بین مهره ای تحقیق می کند.
در و اقع رشته ی خوبی است چون هم پزشکی دارد و هم مهندسی
بازار کار :
بازارکار در هر رشته ای فرق می کند گرایش شما چیه
گرایش ها :
گرایش ابزار دقیق بیومدیکال
کاربردی است از الکترونیک و تشخیص و برررسی ساختاربیماری ها رایانه ها بخش اصلی این گرایش را بر عهده دارند سیستم های تصویر پزشکی به وسیله مهندسان این رشته ساخته می شوند.
گرایش بیومواد
کاربرد این شاخه استفاده از بافت های زنده ومواد مصنوعی و کاشت آنها در بدن است انتخاب مواد صحیح برای کاشت و پیوند در بدن انسان و یکی از حساس ترین و مشکل ترین عملیات مهندسی پزشکی است.آلیاژهای فلزی،سرامیک ها،پلیمرها وکامپوزیت ها از مواد مورد استفاده در کاشت بافت ها مصنوعی هستند,اینگونه مواد باید غیرسمی،غیرسرطان زا،و از نظر شیمیایی غیر فعال و بادوام و دارای قدرت مکانیکی کافی باشند.
گرایش بیومکانیک
بیومکانیک به استفاده از مکانیک کلاسیک در زمینه های مهندسی پزشکی و بررسی حرکت تغییرات مواد جریان های درون بدن و طرح آنها و انتقال مواد شیمیایی در محیط می پردازد.
پیشرفت در این شاخه به ساخت قلب مصنوعی ، دریچه های قلب ، مفاصل مصنوعی درک بهتر از عملیات و کارکرد قلب ، ریه ، شریان ها ،مویرگ ها ،استخوان ها ،غضروف ها ،تاندون ها، دیسکهای بین مهره ای و پیوندهای سیستم اسکلتی-عضلانی بدن شده است.
مهندسی پزشکی بالینی
بکارگیری تکنولوژی فرایند های بیماری دیابتی است. متخصصان این رشته همراه با گروهی متشکل از پزشکان، پرستارها و تکنسین ها یک تیم درمانی را تشکیل می دهند .مهندس پزشک بالینی مسئول خرید ،نگهداری ،تعمیر، بررسی اطلاعات کامپیوتری، تجهیزات پزشکی، ابزارکسب اطلاعات حیاتی و...است و همچنین تجهیزات مورد نیاز پزشکان وبیمارستان را در زمینه های خاص طراحی یا تطبیق می دهند.
تمامی این موارد مستلزم بهره گیری از سیستم های کامپیوتری ، به همراه تجهیزات ونرم افزارهای طراحی شده برای کنترل این تجهیزات و جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنهاست. مهندس پزشک بالینی باید همواره از آخرین تکنولوژی های مربوط به درمان و مراقبت های پزشکی بهره گیری کند.
مهندسی سلول ، بافت و ژنتیک
این گرایش بیشتردر زمینه ی پزشکی ودرگستردهی میکروسکوپیک می پردازد در این شاخه تخصص درآناتومی بیوشیمی و مکانیک سلول ها و ساختارهای درون سلولی برای درک بیشتردر فرایند بیماری توا نایی داخل شدن به بخشهای ویژه سلول لازم است.
تصویرگری پزشکی
در این رشته اطلاعات جمع آوری شده درتغییرات پدیده های فیزیکی در بدن را با بهره گیری از تکنولوژی تحلیل پردازش الکتریکی وسرعت بالای آن تجزیه وتحلیل می کنند و به صورت یک تصویر در می آورند و اغلب این تصاویررا می توان با اعمال غیر تهاجمی(بدون آسیب)بدست آورد به نحوی که هیچ اثر دردی برای بیمار نداشته با شد.
مهندسی توانبخشی
یک شاخه جدید و توسعه یافته مهندسی پزشکی است،متخصصان این رشته به بالابردن توانایی ها وبهبود بخشیدن به کیفیت زندگی افراد کمک می کند و با توجه به پیشرفت تکنولوژی به طراحی محل های جدید و روشهای نوین برای سکونت ارتباط و ... کمک می نماید.
مدل سازی سیستم های فیزیولوژیکی
در این زمینه سعی می شود با استفاده از قوانین موجود در مهندسی و تکنیک های پیشرفته و ابزار،لازم یک طرح کلی و جامع از ارگان های زنده،از باکتری گرفته تا انسان تهیه می کنند در این رشته برا ی تحلیل اطلاعات حاصل از آزمایشها و فرمول بندی کردن جزئیات فیزیولوژیکی با روبط ریاضی، از مدل سازی کامپیوتر استفاده می شود.سیستم های زنده دارای یک مجموعه بسیار باقاعده به همراه بازخورد برای کنترل خود هستند.
طراحی اندام های مصنوعی و دستگاه ها
با استفاده از روشهای مهندسی ومحاسبات مکانیکی به بررسی اعمال وکارکرد استخوان ها ،مفاصل وعضلات می پردازد ومی تواند مفاصل راطراحی کند.متخصص این رشته اصطحکاک روان سازی و فرسایش طبیعی مفاصل مصنوعی رابررسی می کند و فشارهای وارد بر سیستم عصبی- اسکلتی بدن را تجزیه و تحلیل می نماید.او درباره مواد بیولوژیکی ومصنوعی جدیدتر برای جایگزینی استخوانها،غضروفها، تاندونهاودیسکهای بین مهره ای تحقیق می کند.
در و اقع رشته ی خوبی است چون هم پزشکی دارد و هم مهندسی
بازار کار :
بازارکار در هر رشته ای فرق می کند گرایش شما چیه
-
نام: amirali
عضویت : یکشنبه ۱۳۹۳/۳/۲۵ - ۱۳:۳۴
پست: 278-
سپاس: 48
- جنسیت:
Re: مهندسان از رشته هايشان بنویسند و دبیرستانی ها بپرسند.
هر کسی سوالی درباره ی رشته ی ریاضیات کاربردی داره بپرسه !
-
نام: amirali
عضویت : یکشنبه ۱۳۹۳/۳/۲۵ - ۱۳:۳۴
پست: 278-
سپاس: 48
- جنسیت:
Re: مهندسان از رشته هايشان بنویسند و دبیرستانی ها بپرسند.
همیشه وقتی اسم رشته ی مهندسی نفت میاد همه پول جلو چششون ظاهر میشه ، اما از اصل ماجرا خبری ندارن.
ممکنه به نسبت درامد خوبی هم داشته باشه ( البته برای عزیز دٌردانه ها ) ولی کارش... بهتره بخونید تا متوجه بشید !
14 روز زندگی روی سکوهای نفتی خلیج فارس
سکوها جاهای جالبی هستند.. حدود صد نفر آدم دو هفته تمام را باید در تودهای از فولاد و آهن بگذرانند و در تمام این مدت روی چاه نفت وگاز هستند. چاههایی که حکم بمب را دارد. کوچکترین اشتباهی میتواند سکو را بفرستد آسمان هفتم. مهماني آب و آهن و نفت وگازدر ميان آب هاي خليج فارس و روي سکوهاي نفتي؛ جايي که کمتر کسي مي تواند تصويري از آن داشته باشد.
هر14 روز یکبار ب...اید وسایلتو جمع کنی و فاصله خونه تا محل کارو(بعضا حدود 2000 کیلومتر!) رو طی کنی تازه برسی جزیره کیش.اگر بالگردي براي انتقال یکساعته از جزیره کیش به پارس جنوبی باشه که بهتر.اگرهم نباشه باید یک سفر حداقل 5 ساعته با کشتي را تجربه کنی. در اين سفر 5-6 ساعته و همنشيني با خدمه فيليپيني کشتي، بايد خيلي خوششانس باشي که هوا آفتابي و دريا آرام باشد و گر نه تهوع و دریا زدگی و...
واقعیت این است که هیچ قایق و کشتی در دریا ارزش بیش از نیم ساعت را ندارد. دلیلش هم روشن است، چون با طی مسافت هیچ تغییری در منظره اطراف به وجود نمیآید. فقط آب است و آب و صدای کشتی که کمی بعد از حرکت از یکنواختی کلافهات میکند.بعد از این سفر چندساعته از اتاقک قایق بیرون می آیی و در برابر خودت اژدهایی عظیم از لولههای پیچیده در هم میبینی. جای سختش میرسد که باید با "بسکت یا سبد" از قایق به سکو منتقل شوی و حدود 30-40 متر در آسمان معلق شوی!
پرسنل روی سکو در دو دوره اقماري 14 روزه تقسيم شدهاند و هر گروه هم به 2 گروه «روزکار» و «شب کار» تقسيم ميشوند؛ 6 صبح تا 6 بعدازظهر و نوبت دوم هم دوباره تا 6 صبح. البته نوبتهاي کاري هم به تناوب عوض ميشوند. دمای هوا معمولا تا 50 درجه سانتيگراد هم میرسد و رطوبت هم صددرصد! حالا حساب کنيد در اين شرايط که نفس کشيدن هم سخت ميشود، بايد 12 ساعت در روز زیر تیغ آفتاب ( يا 12 ساعت در شب) يک نفس کار کنی.
سختیهای کار روی سکو خیلی زیاد هستند.گاهی شبها که دریای تاریک رو میبینی ته دلت خالی میشه. 14 روز وسط دریا روی یه تیکه فولاد دور ازخانواده و شهر و گردش و خریدو...(فقط اونایی میتونن درک کنن که روی سکو بودن). از طرفی هم خانوادت اونجا تنها,حالا خدا نکنه توی این 14 روز مشکلی هم واسشون پیش بیاد وگرنه دیوانه میشی چون درواقع توی زندگیت وجود خارجی نداری.روی سکو همه جور خطری ممکنه پیش بیاد:از سقوط هلیکوپتر و غرق شدن کشتی وفوران چاه و اتش سوزی و انتشار گازهای سمی وخطرناک و مصدومیت و مسمومیت و دلتنگی و...
این 14 روز رو درهر صورتی باید مث ساعت یا شاید تراکتور! کارتو انجام بدی و روزا رو بشمری تا دوهفته ات تموم بشه. 14روز کار و همزيستي با آب و آهن که تموم ميشه، دوباره بايد بار سفر رو ببندي و برگردي به شهر و ولايت خودت.خداحافظی میکنی از دوستات تا دوهفته دیگه. یکی میره خراسان یکی آذربایجان یکی خوزستان و...
حالا حساب کن بعد از 2 هفته، تازه چشمت به ماشين و آپارتمان و پارک و شهر و زندگي ميفته واونوقته که تا چند روز هاج و واج ميموني و چند روزي طول ميکشه تا به شهر و زندگي دوباره عادت کني.تا چشم بازمیکنی استراحتت تموم شده و هنوز عادت نکردی دوباره باید برگردی و همیشه همین استرس رفتن و اومدن باهات هست...
"من کارخانههای زیادی را دیدهام؛ ایران خودرو، مگا موتور، عسلویه، پتروشیمی ماهشهر و ... ولی باید اعتراف کرد هیچ جا کارگرها و متخصصانش مثل این سکوها روی کارشان متمرکز نبودند و البته طبعیت کار هم به خودی خود این تمرکز را میطلبد. یادمان باشد چاههای نفت زیر این سکوها هر لحظه در حال انتقال نفت هستند. به نظرم هر کسی که ادعا کرد شغلش سخت است را باید چند روزی برد روی سکوی نفتی"(به نقل قول از یک دوست)
با همه اين سختيها اما، کار روي سکوهاي نفتي هم براي خودش دنيايي دارد؛ دنيايي پر از خاطره که هر کدامش ميتواند يک فريم از آلبوم بزرگ تجربههاي زندگي باشد...
ببینم بازم میگین نفت عالیه
ممکنه به نسبت درامد خوبی هم داشته باشه ( البته برای عزیز دٌردانه ها ) ولی کارش... بهتره بخونید تا متوجه بشید !
14 روز زندگی روی سکوهای نفتی خلیج فارس
سکوها جاهای جالبی هستند.. حدود صد نفر آدم دو هفته تمام را باید در تودهای از فولاد و آهن بگذرانند و در تمام این مدت روی چاه نفت وگاز هستند. چاههایی که حکم بمب را دارد. کوچکترین اشتباهی میتواند سکو را بفرستد آسمان هفتم. مهماني آب و آهن و نفت وگازدر ميان آب هاي خليج فارس و روي سکوهاي نفتي؛ جايي که کمتر کسي مي تواند تصويري از آن داشته باشد.
هر14 روز یکبار ب...اید وسایلتو جمع کنی و فاصله خونه تا محل کارو(بعضا حدود 2000 کیلومتر!) رو طی کنی تازه برسی جزیره کیش.اگر بالگردي براي انتقال یکساعته از جزیره کیش به پارس جنوبی باشه که بهتر.اگرهم نباشه باید یک سفر حداقل 5 ساعته با کشتي را تجربه کنی. در اين سفر 5-6 ساعته و همنشيني با خدمه فيليپيني کشتي، بايد خيلي خوششانس باشي که هوا آفتابي و دريا آرام باشد و گر نه تهوع و دریا زدگی و...
واقعیت این است که هیچ قایق و کشتی در دریا ارزش بیش از نیم ساعت را ندارد. دلیلش هم روشن است، چون با طی مسافت هیچ تغییری در منظره اطراف به وجود نمیآید. فقط آب است و آب و صدای کشتی که کمی بعد از حرکت از یکنواختی کلافهات میکند.بعد از این سفر چندساعته از اتاقک قایق بیرون می آیی و در برابر خودت اژدهایی عظیم از لولههای پیچیده در هم میبینی. جای سختش میرسد که باید با "بسکت یا سبد" از قایق به سکو منتقل شوی و حدود 30-40 متر در آسمان معلق شوی!
پرسنل روی سکو در دو دوره اقماري 14 روزه تقسيم شدهاند و هر گروه هم به 2 گروه «روزکار» و «شب کار» تقسيم ميشوند؛ 6 صبح تا 6 بعدازظهر و نوبت دوم هم دوباره تا 6 صبح. البته نوبتهاي کاري هم به تناوب عوض ميشوند. دمای هوا معمولا تا 50 درجه سانتيگراد هم میرسد و رطوبت هم صددرصد! حالا حساب کنيد در اين شرايط که نفس کشيدن هم سخت ميشود، بايد 12 ساعت در روز زیر تیغ آفتاب ( يا 12 ساعت در شب) يک نفس کار کنی.
سختیهای کار روی سکو خیلی زیاد هستند.گاهی شبها که دریای تاریک رو میبینی ته دلت خالی میشه. 14 روز وسط دریا روی یه تیکه فولاد دور ازخانواده و شهر و گردش و خریدو...(فقط اونایی میتونن درک کنن که روی سکو بودن). از طرفی هم خانوادت اونجا تنها,حالا خدا نکنه توی این 14 روز مشکلی هم واسشون پیش بیاد وگرنه دیوانه میشی چون درواقع توی زندگیت وجود خارجی نداری.روی سکو همه جور خطری ممکنه پیش بیاد:از سقوط هلیکوپتر و غرق شدن کشتی وفوران چاه و اتش سوزی و انتشار گازهای سمی وخطرناک و مصدومیت و مسمومیت و دلتنگی و...
این 14 روز رو درهر صورتی باید مث ساعت یا شاید تراکتور! کارتو انجام بدی و روزا رو بشمری تا دوهفته ات تموم بشه. 14روز کار و همزيستي با آب و آهن که تموم ميشه، دوباره بايد بار سفر رو ببندي و برگردي به شهر و ولايت خودت.خداحافظی میکنی از دوستات تا دوهفته دیگه. یکی میره خراسان یکی آذربایجان یکی خوزستان و...
حالا حساب کن بعد از 2 هفته، تازه چشمت به ماشين و آپارتمان و پارک و شهر و زندگي ميفته واونوقته که تا چند روز هاج و واج ميموني و چند روزي طول ميکشه تا به شهر و زندگي دوباره عادت کني.تا چشم بازمیکنی استراحتت تموم شده و هنوز عادت نکردی دوباره باید برگردی و همیشه همین استرس رفتن و اومدن باهات هست...
"من کارخانههای زیادی را دیدهام؛ ایران خودرو، مگا موتور، عسلویه، پتروشیمی ماهشهر و ... ولی باید اعتراف کرد هیچ جا کارگرها و متخصصانش مثل این سکوها روی کارشان متمرکز نبودند و البته طبعیت کار هم به خودی خود این تمرکز را میطلبد. یادمان باشد چاههای نفت زیر این سکوها هر لحظه در حال انتقال نفت هستند. به نظرم هر کسی که ادعا کرد شغلش سخت است را باید چند روزی برد روی سکوی نفتی"(به نقل قول از یک دوست)
با همه اين سختيها اما، کار روي سکوهاي نفتي هم براي خودش دنيايي دارد؛ دنيايي پر از خاطره که هر کدامش ميتواند يک فريم از آلبوم بزرگ تجربههاي زندگي باشد...
ببینم بازم میگین نفت عالیه
جایی که همه چیز غلطه
درست بودن هم غلطه . . .
درست بودن هم غلطه . . .