رابطه ی نیروی گشتاور ملخ هلیکوپتر با نیروی بالا بر

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
shademan319

نام: شادمان شريفي

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۲/۸/۱۶ - ۱۰:۰۰


پست: 19

سپاس: 2

رابطه ی نیروی گشتاور ملخ هلیکوپتر با نیروی بالا بر

پست توسط shademan319 »

با درود
توی یکی از آزمایش ها یه گیری دارم. میخوام رابطه ی بین نیروی گشتاور یک ملخ هلیکوپتر خاص و سرعت زاویه ای و نیروی بالا بر اون رو پیدا کنم.
smile057 به نظر شما این دستگاه باید چه ساختاری داشته باشه؟؟؟ smile057



طرح های رد شده از خودم:
1.ملخ داخل یه استوانه قرار بگیره که از یه طرف بسته هست و با چرخشش ، اختلاف فشار بین محفظه ی بسته و محیط آزاد رو حساب کرد و در نهایت نیروی بالا بر.
2.اینم قسمت ناقصی از طرح دوم که فنر جلوی ملخ نیرو رو مشخص میکنه:
تصویر

mahdi :D

عضویت : جمعه ۱۳۹۲/۹/۱۵ - ۲۲:۵۸


پست: 199

سپاس: 118

Re: رابطه ی نیروی گشتاور ملخ هلیکوپتر با نیروی بالا بر

پست توسط mahdi :D »

این طرح دومی خیلی خوبه که!
محاسباتش فکر نمی کنم ساده باشه. مثلا اینکه با توجه به شکل ملخ بخواهی نیروی بالابرنده رو حساب کنی چندان ساده نیست.

نمایه کاربر
آرژنا

نام: نسرین آذری

عضویت : چهارشنبه ۱۳۹۱/۴/۲۸ - ۲۰:۲۱


پست: 277

سپاس: 233

Re: رابطه ی نیروی گشتاور ملخ هلیکوپتر با نیروی بالا بر

پست توسط آرژنا »

طرح دومی خوبه اما اون میله که شبیه T هست چیکار میکنه؟ گشتاور وارد میکنه؟
فرقی نمی کند گودال کوچک آبی باشی یا دریایی بیکران
زلال که باشی
آسمان در توست!

shademan319

نام: شادمان شريفي

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۲/۸/۱۶ - ۱۰:۰۰


پست: 19

سپاس: 2

Re: رابطه ی نیروی گشتاور ملخ هلیکوپتر با نیروی بالا بر

پست توسط shademan319 »

آرژنا نوشته شده:طرح دومی خوبه اما اون میله که شبیه T هست چیکار میکنه؟ گشتاور وارد میکنه؟
آره

ولی سوال من اینه که آیا طرح خاصی رو جایی دیدین که این کارو انجام بده؟
چون این طرحه مشکلایی داره. مثل:
اندازه گیری سرعت زاویه ای ملخ
بالا بودن اصطکاک بین چرخ دنده ها و در نتیجه بالا رفتن خطا داخل اندازه گیری نیروی گشتاور

shademan319

نام: شادمان شريفي

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۲/۸/۱۶ - ۱۰:۰۰


پست: 19

سپاس: 2

Re: رابطه ی نیروی گشتاور ملخ هلیکوپتر با نیروی بالا بر

پست توسط shademan319 »

mahdi :D نوشته شده:این طرح دومی خیلی خوبه که!
محاسباتش فکر نمی کنم ساده باشه. مثلا اینکه با توجه به شکل ملخ بخواهی نیروی بالابرنده رو حساب کنی چندان ساده نیست.
بیشتر تلاشم اینه که از طریق آزمایش داده ها رو به دست بیارم. همونجوری که میگی محاسباتش پیچیده هستن.
اصلا روشی برای "محاسبه" وجود داره که من دیگه نخوام آزمایش کنم؟؟؟

mahdi :D

عضویت : جمعه ۱۳۹۲/۹/۱۵ - ۲۲:۵۸


پست: 199

سپاس: 118

Re: رابطه ی نیروی گشتاور ملخ هلیکوپتر با نیروی بالا بر

پست توسط mahdi :D »

shademan319 نوشته شده:
mahdi :D نوشته شده:این طرح دومی خیلی خوبه که!
محاسباتش فکر نمی کنم ساده باشه. مثلا اینکه با توجه به شکل ملخ بخواهی نیروی بالابرنده رو حساب کنی چندان ساده نیست.
بیشتر تلاشم اینه که از طریق آزمایش داده ها رو به دست بیارم. همونجوری که میگی محاسباتش پیچیده هستن.
اصلا روشی برای "محاسبه" وجود داره که من دیگه نخوام آزمایش کنم؟؟؟
بچه های مهندسی مکانیک که مکانیک سیالات میخونن فکر میکنم همچین چیزهایی بتونن محاسبه کنن.
چون میدونم پره های توربین رو با محاسبات طراحی می کنن.
حالا اینکه دانشجوی کارشناسی بتونه این مورد خاص رو محاسبه کنه یا نه رو نمیدونم

نمایه کاربر
رهام1380

نام: رهام حسامی

محل اقامت: تهران

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۹/۶/۲۰ - ۰۹:۴۸


پست: 103

سپاس: 15

جنسیت:

تماس:

Re: رابطه ی نیروی گشتاور ملخ هلیکوپتر با نیروی بالا بر

پست توسط رهام1380 »

در هلی کوپتر ، با جابجایی محور بالابر تولید شده توسط سیستم روتور به جلو ، سرعت هوا ایجاد می شود. این با تولید مستقیم رانش استفاده شده در هواپیما متفاوت است.
سیستم روتور ، به صورت مکانیکی روی چارچوب هوا ثابت می شود ، با استفاده از بالابر جهت دار (پیچ یا رول) ، وضعیت چارچوب هوا را تغییر می دهد.
در حالت معلق در هوا ، تمام بالابر تولید شده برای مقابله با وزن هواپیما عمل می کند.
برای سادگی ، پرواز جهت دار نیاز به افزایش بالابر از آنچه برای شناور شدن لازم است ، دارد. در یک هلی کوپتر در چرخش سیستم روتور با سرعت ثابت (RPM) دارد. با افزایش جمع ، در حال تغییر زاویه همه تیغه ها به طور همزمان هستیم تا ضریب بالابر را افزایش دهیم. با این اتفاق ، کارهای بیشتری انجام می شود و گشتاور بیشتری نیز لازم است. پس از انجام این کار ، ما بیش از حد بالابر داریم که می توانیم برای پرواز در ارتفاع یا پرواز جهت دار .
برای تعیین م forwardلفه رو به جلو لیفت می توانیم از مثلثات یا نظریه فیثاغورث استفاده کنیم. در عوض ، اگر از ویژگی های مختلف کشش هواپیما اطلاع داشته باشیم ، می توانیم بالابر و رانش مورد نیاز را در یک سرعت هوای مشخص تعیین کنیم. در سطح پرواز ، بدون شتاب (عدم بالا رفتن ، پایین آمدن ، سرعت یا چرخش) می دانیم که با هواپیما با م componentلفه عمودی بالابر ، وزن هواپیما را خنثی می کنیم و با یک componentl,مولفه افقی بالابر ، با کشش مقابله می کنیم.
روتورهای موجود در یک هلی کوپتر توسط موتور چرخانده می شوند و شکل بال دوباره لیفت ایجاد می کنند. این بالابر در جهت عمودی است که باعث می شود هلی کوپتر به هوا بلند شود.
بالابر به سمت بالا تولید شده توسط سیستم روتور به زاویه حمله هر تیغه بستگی دارد. هرچه زاویه حمله بیشتر باشد ، مقدار قدرت یا گشتاور بیشتری نیز برای حفظ RPM خاص ، مورد نیاز روتور بیشتر می شود.
چگونه روتور اصلی هلی کوپتر می تواند با گرانش مقابله کند؟ توازن نیروها چقدر است؟
روتور اصلی (بزرگ) رانش را به سمت بالا اعمال می کند (هلی کوپتر را به سمت بالا می کشد). هنگامی که هلی کوپتر در حال معلق شدن است ، این رانش برابر است با گرانش وارد بر آن. هنگامی که هلیکوپتر در حال بالا رفتن یا پایین آمدن از رانش است ، بیشتر از نیروی ثقل بالگرد است.
حال اگر موتور را روشن کنید و در جهت عقربه های ساعت بچرخد ، محفظه موتور یک اصرار برای چرخش در جهت مخالف خواهد داشت. در مورد هلی کوپترها نیز همین طور است. آنها می خواهند در جهت مخالف تیغه ها بچرخند. این با نصب یک فن افقی روی دم مقابله می شود. رانش این فن برای مقابله با چرخش هلی کوپتر هنگام حرکت به جلو کافی است. سرعت این فن را می توان طوری تنظیم کرد که هلی کوپتر را در جهات مختلف نشان دهد.تصویر

ارسال پست