فرق بین رول برینگ و بلبرینگ و نیدل برینگ

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
اراز -65

عضویت : شنبه ۱۳۹۳/۱۰/۶ - ۲۱:۱۳


پست: 6



فرق بین رول برینگ و بلبرینگ و نیدل برینگ

پست توسط اراز -65 »

سلام دوستان
از دوست های عزیز کسی فرق بین رول برینگ و بلبرینگ و نیدل برینگ رو می دونه
ممنون از راهنمایی شما

نمایه کاربر
mmeftahpour

نام: مسعود مفتاح پور

عضویت : یک‌شنبه ۱۳۸۶/۱۰/۲ - ۱۲:۴۲


پست: 457

سپاس: 387

Re: تفاوت ball ,needel,roll bearing

پست توسط mmeftahpour »

باسلام
هدف بییرینگ ایجاد تکیه گاهی با اصطکاک پایین هست. دو عامل اصلی که در بییرینگ های فلزی برای کاهش اصطکاک وجود دارد یکی ضریب سختی بالا و دفرمه نشدن در برابر نیرو و دومی حرکت دورانی هست. اصطکاک دورانی خیلی کمتر از اصطکاک معمولی هست. اگه یکی از ساچمه ها گیر کنه و نچرخه می بینیم اصطکاک بشدت افزایش می یابد.
شکل بییرینگ بستگی زیادی به نوع نیرو و سرعت چرخش که ما به تکیه گاه اعمال می کنیم داره.
بلبیرینگ وقتی است که اجزا چرخان بین دو قسمت گوی باشه.
رولبییرینگ و نیدل بییرینگ مثل هم هستند ، اجزا چرخان استوانه هستن، فقط در نیدل بییرینگ طول استوانه نسبت به قطرش خیلی بزرگتر هست.
اگه میخواین شکلهای بیشتری از انواع متعدد این سه گروه ببینید سایت SKF بزرگترین تولیدکننده بییرینگ مناسب هست.
البته برای تکیه گاه حالتهای متفاوتی مثل هیدرولیک و پنوماتیک هم وجود داره.

نمایه کاربر
mmeftahpour

نام: مسعود مفتاح پور

عضویت : یک‌شنبه ۱۳۸۶/۱۰/۲ - ۱۲:۴۲


پست: 457

سپاس: 387

Re: فرق بین رول برینگ و بلبرینگ و نیدل برینگ

پست توسط mmeftahpour »

باسلام
بلبییرینگ

Angular-Contact-Principal.jpg
Angular-Contact-Principal.jpg (58.21 کیلو بایت) مشاهده 2053 مرتبه






رولبیرینگ

Roller-Bearing-Lrg.jpg
Roller-Bearing-Lrg.jpg (25.68 کیلو بایت) مشاهده 2053 مرتبه

نمایه کاربر
mmeftahpour

نام: مسعود مفتاح پور

عضویت : یک‌شنبه ۱۳۸۶/۱۰/۲ - ۱۲:۴۲


پست: 457

سپاس: 387

Re: فرق بین رول برینگ و بلبرینگ و نیدل برینگ

پست توسط mmeftahpour »

باسلام

نیدل بییرینگ

0338096-23.jpg
0338096-23.jpg (154.99 کیلو بایت) مشاهده 2052 مرتبه

Schaeffler_caged_needle_roller_bearing_LR_0.jpg
Schaeffler_caged_needle_roller_bearing_LR_0.jpg (11.09 کیلو بایت) مشاهده 2052 مرتبه

اراز -65

عضویت : شنبه ۱۳۹۳/۱۰/۶ - ۲۱:۱۳


پست: 6



Re: فرق بین رول برینگ و بلبرینگ و نیدل برینگ

پست توسط اراز -65 »

در این سه مورد ایا فقط پوسته داخلی دوار هست یا پوسته خارجی هم می تونه حالت دورانی داشته باشه

نمایه کاربر
mmeftahpour

نام: مسعود مفتاح پور

عضویت : یک‌شنبه ۱۳۸۶/۱۰/۲ - ۱۲:۴۲


پست: 457

سپاس: 387

Re: فرق بین رول برینگ و بلبرینگ و نیدل برینگ

پست توسط mmeftahpour »

باسلام
معمولا بدلیل دقت بالای ساخت سه قسمت پوسته داخلی - بیرونی وگوی ها معمولا در یک پکیج ساخته میشود تا راحتتر مونتاژ شود.
ولی اینکه کدام قسمت بچرخد بستگی به طراحی دارد .
ممکن است پوسته داخلی - خارجی یا هر دو حرکت کنند.
مثلا در یک چرخ دنده هرزگرد که محور ثابت هست , پوسته بیرونی می چرخد.

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 594

سپاس: 107

جنسیت:

Re: فرق بین رول برینگ و بلبرینگ و نیدل برینگ

پست توسط عبدالرضا علي پور »

البته علاوه بر خاصیت کم کردن اصطکاک -خاصیت دیگر کم کردن تلرانس چرخشی و به حد اقل رساندن تلرانس چرخشی بین دو عضو چرخنده و کم کردن لنگر پیچشی هم هست که در اجزا چرخنده با سرعت بالا خیلی مهم است

نمایه کاربر
رهام1380

نام: رهام حسامی

محل اقامت: تهران

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۹/۶/۲۰ - ۰۹:۴۸


پست: 103

سپاس: 15

جنسیت:

تماس:

Re: فرق بین رول برینگ و بلبرینگ و نیدل برینگ

پست توسط رهام1380 »

ماشین آلات چرخشی معمولاً در بسیاری از سیستمهای مکانیکی از جمله موتورهای الکتریکی ، ابزارآلات ، کمپرسورها ، ماشین آلات توربو و موتورهای توربین گاز هواپیما مورد استفاده قرار می گیرند. به طور معمول ، این سیستم ها تحت تأثیر ارتعاشات برون زا یا درون زا تولید می شوند که در اثر عدم تعادل ، عدم انطباق ، رزونانس ، شافت های خم شده ، نقص مواد و ترک ایجاد می شوند. لرزش می تواند ناشی از تعدادی شرایط باشد ، که به تنهایی یا به صورت ترکیبی عمل می کند. مشکلات ارتعاش ممکن است به دلیل تجهیزات کمکی باشد ، نه فقط تجهیزات اولیه. كنترل ارتعاشات ماشين آلات امروزه در صنعت براي افزايش سرعت كار و نياز به كار چرخش ماشين آلات در سطوح مشخص لرزش ضروري است.

ارتعاشات ناشی از عدم تعادل جرم یک مشکل رایج در چرخش ماشین آلات است. عدم تعادل روتور زمانی اتفاق می افتد که محور اصلی اینرسی روتور با محور هندسی آن منطبق نباشد و منجر به ارتعاشات همزمان و نیروهای نامطلوب قابل توجهی شود که به عناصر مکانیکی و ساپورت ها منتقل می شوند. هنگامی که وزن نامتعادل به دور محور روتور بچرخد ، یک لکه سنگین در یک قطعه چرخان باعث ایجاد لرزش می شود و یک نیروی گریز از مرکز ایجاد می کند. عدم تعادل می تواند به دلیل نقص در تولید (خطاهای ماشینکاری ، نقص ریخته گری و غیره) یا مسائل مربوط به تعمیر و نگهداری (تغییر شکل یا کثیف بودن پره های فن ، از دست دادن وزن تعادل و غیره) باشد. با تغییر سرعت روتور ، ممکن است اثرات عدم تعادل بیشتر شود. عدم تعادل می تواند باعث تحمل شدید عمر تحمل و همچنین ایجاد لرزش غیر ضروری دستگاه شود. عدم انطباق شفت به شرایطی گفته می شود که در آن شافت ماشین های محرک و محرک بر روی همان خط تولید کننده مرکز واکنش و لحظه های اتصال باشد. از کوپل های انعطاف پذیر برای کاهش اثرات عدم انطباق و ترانس استفاده می شودبرای کاهش اثرات عدم انطباق و انتقال قدرت چرخشی بدون لغزش پیچشی استفاده می شوند.


برای لغو یا کاهش دامنه ارتعاش در ماشین آلات چرخان ، طرح های کنترل غیرفعال ، نیمه فعال و فعال ارائه شده است. در کنترل غیرفعال ، چرخش ماشین آلات خارج از خط تغییر می کند ، به عنوان مثال روتور برای تنظیم برخی از پارامترهای خود مانند جرم ، سختی یا میرایی متوقف می شود. تعادل شامل قرار دادن توده های تصحیح بر روی شافت چرخان (دیسک اینرسی) است به طوری که نیروهای گریز از مرکز ناشی از این توده ها ، نیروهای ناشی از توده عدم تعادل باقیمانده را از بین می برند.

کنترل لرزش فعال (AVC) با استفاده از محرک ها یا دستگاه های فعال در شرایط کار فوری که توسط سنسورهای مناسب اندازه گیری می شوند ، خصوصیات دینامیکی سیستم را تغییر می دهد. مزیت اصلی کنترل فعال (در مقایسه با کنترل غیرفعال) انعطاف پذیری در انطباق با شرایط مختلف بار ، اغتشاشات و پیکربندی های ماشین چرخان و از این رو ، افزایش عمر سیستم ضمن کاهش چشمگیر هزینه های عملیاتی است.

دستگاه های کنترل لرزش نیمه فعال به طور فزاینده ای مورد بررسی و اجرا قرار می گیرند. این دستگاه ها ویژگی های سیستم مانند میرایی و سختی را هنگام کار روتور تغییر می دهند. این طرح کنترل بر اساس تجزیه و تحلیل پاسخ حلقه باز است. دستگاه های کنترل نیمه فعال در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اند زیرا سازگاری کنترل فعال را بدون نیاز به منابع تغذیه بزرگ مرتبط ارائه می دهند.

این فصل به مسئله لغو فعال ارتعاشات مکانیکی در سیستم های تحمل روتور می پردازد. استفاده از یک دیسک فعال برای تعادل فعال روتور با قرار دادن یک جرم متعادل در یک موقعیت مناسب پیشنهاد شده است. دو کنترل کننده غیر خطی با جبران انتگرال برای قرار دادن جرم متعادل در یک موقعیت خاص پیشنهاد شده است. شناسایی جبری برای برآورد گریز از مرکز بر روی خط استفاده می شود زیرا اجرای این دیسک فعال بر اساس دانش خارج از مرکز است. از ویژگیهای مهم این شناسایی جبری این است که شناسایی غیر عادی مجانب نیست بلکه جبری است ، برخلاف بیشتر روشهای شناسایی سنتی که معمولاً از عملکرد ضعیف سرعت رنج می برند. علاوه بر این ، یک کنترل سرعت برای هدایت سرعت روتور به یک نقطه کار مورد نظر در اولین سرعت بحرانی طراحی شده است.

2. تعادل فعال و کنترل ارتعاش ماشین آلات چرخان
روشهای زیادی برای تعادل غیرفعال مانند تعادل یک صفحه ، دو صفحه یا تعادل چند صفحه ارائه شده است. این روش های تعادل خارج از خط در کاربردهای صنعتی بسیار رایج است. در این روش ها ، روتور به صورت یک شافت سفت و محکم مدل می شود که در هنگام کار بدون تغییر شکل الاستیک است. روتورهایی که زیر 5000 دور در دقیقه کار می کنند ، می توانند روتورهای سخت باشند. برای روتورهای انعطاف پذیر روش متعادل سازی و ضریب تأثیر معادلات برای تعادل خارج از خط تولید شد.

دیسک اینرسی و سنسور جابجایی پروب جریان گردابی.
ماشینی را برای تعادل پویای عناصر چرخان یا روتورهای با سرعت بالا ایجاد کرد ، جایی که یک جرم خارج از تعادل یک عنصر یا بدنه چرخان می تواند به سرعت و به راحتی واقع شود ، با ارائه مقدار دقیق و مکان از جرم متعادل کننده ای که باید قرار گیرد یا برداشته شود تا لرزش را کاهش دهد. دستگاه متعادل کننده شامل یک سر متعادل کننده با یک کلاچ است که ابتدا برای آزاد شدن باز می شود

یاتاقان های مغناطیسی فعال (AMB) دستگاه هایی هستند که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند اما استفاده از آنها در زمینه های صنعتی به دلیل سختی کم و نیاز به یاتاقان های معمولی اضافی برای مواقع اضطراری ، هنوز محدود است. سیستم AMB مجموعه ای از آهنرباهای الکتریکی است که برای تعلیق یک جسم استفاده می شود و تثبیت سیستم با کنترل بازخورد انجام می شود ، به شکل 3.b مراجعه کنید. در دهه های اخیر ، AMB به طور گسترده ای به عنوان پشتیبانی بدون تماس و بدون روان سازی در بسیاری از ماشین ها و دستگاه ها استفاده می شود. بسیاری از محققان (Lee، 2001؛ Sheu-Yang، 1997) انواع AMB را پیشنهاد می دهند که جمع و جور و ساختاری ساده دارند. سیستم AMB ، که به دلیل غیرخطی بودن ارث برده در سیستم مانند اثر ژیروسکوپی و عدم تعادل ، حلقه باز است ناپایدار است و بسیار همراه است ، برای ایجاد ثبات در سیستم ، به یک کنترلر پویا نیاز دارد.
3. سیستم تحمل روتور
3.1 مدل ریاضی
سیستم تحمل روتور شامل یک دیسک مسطح و صلب جرم M است که روی یک شافت انعطاف پذیر از جرم ناچیز و سختی k در وسط دهانه بین دو تکیه گاه تحمل متقارن سوار شده است (نگاه کنید به شکل 6 وقتی a = b). به دلیل عدم تعادل روتور ، مرکز جرم در مرکز هندسی دیسک S قرار ندارد بلکه در نقطه G (مرکز جرم دیسک نامتعادل) فاصله بین این نقاط به عنوان خارج از مرکز دیسک یا عدم تعادل استاتیک شناخته می شود

مدل ریاضی سیستم تحمل روتور پنج درجه آزادی با دیسک فعال با استفاده از معادلات اویلر-لاگرانژ بدست آمده است که توسط

Je = J + Mu² + mr²E9
در اینجا c میراگر ویسکوز معادل ارائه شده توسط یاتاقانهای همسانگرد است ، Jand cϤ به ترتیب گشتاور قطبی اینرسی و میراگر ویسکوزیته روتور هستند. Ϣ1 (t) گشتاور اعمال شده (ورودی کنترل) برای تنظیم سرعت روتور است ، xand yare مختصات متعامدی است که موقعیت دیسک را توصیف می کند ، r1 و موقعیت شعاعی و زاویه ای جرم متعادل را نشان می دهد ، که توسط نیروی کنترل F کنترل می شود (t) و Ϣ2 (t) گشتاور کنترل (سروومکانیسم). موقعیت زاویه ای روتور با Ϥ نشان داده می شود.

یاتاقان ها برای کمک به کاهش اصطکاک استفاده می شود. تماس فلز با فلز باعث ایجاد اصطکاک زیادی می شود. اصطکاک باعث ساییدگی و پارگی فلز می شود و آسیاب تولید می کند که به آرامی فلز را خراب می کند. یاتاقان ها با غلت خوردن دو سطح روی هم باعث کاهش اصطکاک می شوند و از اصطکاک تولیدی می کاهند. آنها از یک توپ یا غلتک فلزی صاف تشکیل شده اند که در برابر یک سطح فلزی داخلی و خارجی صاف می غلتند. غلتک ها یا توپ ها بار را تحمل می کنند و باعث چرخش دستگاه می شوند.

باری که بر روی یاتاقان وارد می شود بار شعاعی یا رانش است. بسته به موقعیت یاتاقان در مکانیزم ، می تواند تمام بار شعاعی یا رانش یا ترکیبی از هر دو را ببیند. به عنوان مثال ، یاتاقان چرخ اتومبیل شما از شعاعی و رانش پشتیبانی می کند. وزن اتومبیل روی یاتاقان بار شعاعی ایجاد می کند در حالی که بار رانش با چرخش ماشین به زاویه تولید می شود. در اینجا برخی از انواع یاتاقان های معمولی را بررسی خواهیم کرد.


یاطاقان توپ ، متداول ترین نوع یاتاقان است و می تواند بارهای شعاعی و رانش را تحمل کند. بلبرینگ های توپی به عنوان یاتاقان های یک ردیف شیار عمیق یا کنراد نیز شناخته می شوند. حلقه داخلی به طور معمول به شافت چرخان بسته می شود و شیار روی قطر خارجی یک مسیر دایره ای توپ را ایجاد می کند. حلقه بیرونی بر روی محفظه یاتاقان سوار می شود. یاتاقان های توپی در یک مسابقه قرار می گیرند و هنگامی که بار وارد می شود ، از مسابقه بیرونی به توپ و از توپ به مسابقه داخلی منتقل می شود. شیارهای مسیر مسابقه دارای شعاع انحنای معمولی 5/51 تا 53 درصد از قطر توپ هستند. مسیرهای انحنای کوچکتر به دلیل انطباق زیاد توپ ها و مسیرهای مسابقه می توانند باعث اصطکاک غلتکی بالا شوند. مسیرهای انحنای بالاتر می توانند عمر خستگی ناشی از افزایش فشار در ناحیه کوچکتر از قرارداد مسابقه با توپ را کاهش دهند.

یاتاقان های غلتکی یا استوانه ای مستقیم در مسیرهای استوانه ای حرکت می کنند و دارای اصطکاک کم ، ظرفیت بار شعاعی بالا و قابلیت سرعت بالا هستند. یاطاقان غلتکی یاطاقان غلتکی ، بلبرینگ استوانه ای شکل است که در آن نقطه تماس بین یاتاقان و مسابقه به جای یک نقطه ، یک خط است. بار در یک منطقه بزرگتر توزیع می شود و به بلبرینگ اجازه می دهد تا بار بیشتری را تحمل کند. طول غلتک برای به حداقل رساندن تمایل به کج شدن ، از قطر غلتک خیلی بیشتر نیست.
4. یاتاقان های غلتکی مخروطی برای مقاومت در برابر بار شعاعی و رانش طراحی شده اند و به دلیل میزان بارهای شعاعی و رانشی قابل حمل در هاب های ماشین هستند.

در یاتاقان غلتکی مخروطی ، حلقه ها و غلتک ها به شکل مخروط های کوتاه شده مخروطی می شوند تا همزمان از بارهای محوری و شعاعی پشتیبانی کنند. نسبت بارها به زاویه محورها بین غلتک و تحمل بستگی دارد. هرچه زاویه بیشتر باشد می توان بار محوری بیشتری را پشتیبانی کرد. زاویه تماس برای بیشتر بلبرینگ های غلتکی مخروطی بین 10 تا 16 درجه است. برای ظرفیت بار بیشتر رانش ، از زاویه تماس 30 درجه استفاده می شود.
اتاقان های رانش توپی از دو صفحه شیاردار تشکیل شده اند که مجموعه ای از توپ بین آنها قرار دارد. کنتاکت های مسابقه توپی یک عمل لغزشی دارند که با سرعت زیاد توسط نیروی گریز از مرکز روی توپ ها افزایش می یابد. یاتاقانهای رانش غلتکی استوانه ای به حدود 20٪ سرعت همتای بلبرینگ شعاعی آن و یاطاقان توپ-رانش محدود به 30٪ سرعت همتای آن محدود می شود.
یاتاقان های غلتکی کروی معمولاً از دو ردیف غلتک بشکه ای شکل تشکیل شده اند که در دو مسیر عبور می کنند. یکی روی حلقه داخلی است و دیگری روی زمین کروی پیوسته روی قطر داخلی حلقه خارجی. این اجازه می دهد تا بلبرینگ با برخی از عدم انطباق ها کار کند. غلتک های کروی دارای پروفیل های بشکه ای هستند که با پروفیل های مسابقه کاملا مطابقت دارند ، بنابراین آنها را مقاوم و دارای ظرفیت بار بالا هستند. آنها به صورت جفت در داخل محفظه یاتاقان سوار می شوند و در جهت مخالف قرار می گیرند. این کار به این منظور انجام می شود که بتوان بار را در هر دو جهت پشتیبانی کرد.
یاتاقان های سوزنی یا بلبرینگ های مخروطی از نوع خاص یا بلبرینگ غلتکی هستند. غلتک ها معمولاً از نظر طول و محیط قابل مقایسه هستند در حالی که سوزن ها بلندتر هستند. آنها می توانند بارهای سنگین تر از بلبرینگ را حمل کنند. در نتیجه ، آنها بسیار جمع و جور تر از یاتاقانهای توپی با همان ظرفیت هستند. گرفتن (هیچ چیز در M.E. رایگان نیست) اصطکاک است. در حالی که ناحیه بارگیری شده یک بلبرینگ تقریباً یک نقطه است ، غلتک دارای طول است. از یاتاقان های سوزنی معمولاً در اتصالات جهانی قطارهای راننده کامیون استفاده می شود. یاطاقان غلتکی یاطاقان پشتیبانی ، سنگین قدرت - ثابت بزرگ - بلبرینگ حامل. یاطاقان T های مخروطی در مراکز اتومبیل و تریلرها استفاده می شود ، جایی که مسئله بردارهای ترکیبی است.
درودینامیکی طبقه بندی می شوند.

یاطاقان هیدرواستاتیک
در این نوع ، یک مایع تحت فشار خارجی بین دو عنصر که در حرکت نسبی هستند ، مجبور می شود. سیال تحت فشار بین قسمتهای متحرک یک گوه ایجاد کرده و آنها را از هم دور می کند. لایه مایع ممکن است بسیار نازک باشد اما تا زمانی که تماس مستقیم وجود نداشته باشد ، سایشی ایجاد نخواهد شد.

مایع توسط پمپ گردش می یابد. قطر روزنه خروجی ممکن است قابل تنظیم باشد تا اطمینان حاصل شود که مایع همیشه تحت فشار و بارهای شافت است. بنابراین ، کنترل دقیق فاصله امکان پذیر است.

بلبرینگ های هیدرودینامیکی
این نوع یاتاقان با استفاده از حرکت ژورنال ، مایعات را بین شافت و محفظه مجبور می کند. حرکت ژورنالی مایع روان کننده را بین قطعات متحرک می مکد و یک گوه ثابت ایجاد می کند.

این بدان معناست که ممکن است در هنگام توقف شروع و همچنین در بارها و سرعت های کم ، تشکیل گوه برای جلوگیری از سایش

یاتاقان های مغناطیسی از مفهوم بالابر مغناطیسی برای نگه داشتن شافت در هوای متوسط ​​استفاده می کنند. از آنجا که هیچ تماس فیزیکی وجود ندارد ، یاتاقان های مغناطیسی یاتاقان هایی با فرسودگی صفر هستند. همچنین محدودیتی در حداکثر سرعت نسبی که می تواند تحمل کند وجود ندارد.

بلبرینگ های مغناطیسی همچنین می توانند برخی بی نظمی ها را در طراحی شافت داشته باشند زیرا موقعیت شافت به طور خودکار بر اساس مرکز جرم آن تنظیم می شود. بنابراین ، ممکن است به یک طرف جبران شود اما همچنان به همان اندازه رضایت بخش عمل کند.

آنها به طور کلی به دو نوع طبقه بندی می شوند: یاتاقان های مغناطیسی فعال و منفعل.

یاتاقان های مغناطیسی فعال
یاتاقانهای مغناطیسی فعال برای حفظ موقعیت خود از آهن رباهای دور شافت استفاده می کنند. اگر تغییری در موقعیت توسط سنسورها انجام شود ، سیستم مقدار جریان خورده به سیستم را تنظیم می کند و روتور را به حالت اولیه خود برمی گرداند.

تحمل مغناطیسی منفعل
در یاتاقان های مغناطیسی غیرفعال از آهن ربا های دائمی برای حفظ یک میدان مغناطیسی در اطراف شافت استفاده می شود. این بدان معنی است که هیچ ورودی برق مورد نیاز نیست. طراحی این سیستم به دلیل محدودیت ها دشوار است زیرا این فناوری هنوز در مراحل اولیه است.

در بسیاری از موارد ، ممکن است از دو نوع یاتاقان مغناطیسی به طور همزمان استفاده شود که آهنرباهای دائمی بارگیری ایستا را کنترل می کنند در حالی که از آهن ربا برای حفظ موقعیت تا درجه بالایی از دقت استفاده می شود.تصویر

ارسال پست