paradoxy نوشته شده:مشکل دیگه اینه که نمیشه برای ناظر B مختصات تعریف کرد، سرعت میشه بهش نسبت داد، اما مختصات نه! کمرنگه نمیشه عدد 0 رو براش تغییر داد [ تصویر ]
به خاطر این که مقدار پیشفرض مختصات چارچوب ها در تبدیلات لورنتس در زمان صفر، صفر و منطبق برهم هستند نمی توانید این مقدار را خودتان تعیین کنید چون این مختصات تابع زمان نیز هست و اگر دقت کنید مقادیر مختصات B با گذشت زمان تغییر می کنند بنابراین شما نمی توانید آن ها را تغییر دهید.
اما انشاالله در نسخه های بعدی نرم افزار با اصلاح تبدیلات لورنتس به کار برده شده مختصات اولیه چارچوب ها قابل تنظیم خواهند بود.
آخرین ویرایش توسط thetime دوشنبه ۱۳۹۵/۶/۲۹ - ۲۳:۰۱, ویرایش شده کلا 1 بار
دیگه دلم برات بگه که نقطه ها عملا کاربردی ندارن، مگر اینکه براشون تابعی تعریف کنی که بشه مرتبطشون کرد. و چه میدونم، روابط علت معلولی رو بررسی کرد. قسمت سه بعدی اصلا امکان دید نداره، باید نمودار رو سه بعدی کنی یا یه ماتریکس ریاضی بهت میگم، اگه تونستی برنامه نویسیش کن، که از محور z ها سرعت، نقطه و Event یا هرچیز دیگه رو میاره رو محور x. همون تابع روتیشن منظورمه. جا برای کار زیاد داره، میشه متریک نسبیت عامی هم آوردتوش، ولی خب، کم کم! خوبه کارت قابل تقدیره (حداقل برای افراد تنبلی مثل خودم)
توصیه میکنم از ماتریس لورنتس برای تبدیل هاش استفاده کنی. خود ضریب گامای خالی خیلی وقتا نتایج غلط غلوط میده واسه event ها.
paradoxy نوشته شده:مشکل دیگه اینه که نمیشه برای ناظر B مختصات تعریف کرد، سرعت میشه بهش نسبت داد، اما مختصات نه! کمرنگه نمیشه عدد 0 رو براش تغییر داد [ تصویر ]
به خاطر این که مقدار پیشفرض مختصات چارچوب ها در تبدیلات لورنتس در زمان صفر، صفر و منطبق برهم هستند نمی توانید این مقدار را خودتان تعیین کنید چون این مختصات تابع زمان نیز هست و اگر دقت کنید مقادیر مختصات B با گذشت زمان تغییر می کنند بنابراین شما نمی توانید آن ها را تغییر دهید.
اما انشاالله در نسخه های بعدی نرم افزار با اصلاح تبدیلات لورنتس به کار برده شده مختصات اولیه چارچوب ها قابل تنظیم خواهند بود.
نه ، مقادیر B تغییر نمیکنه. وقتی ما وارد frame B میشیم، دیگه مختصات فضایی که این ناظر واسه خودش میکشه، ناوردا و ثابته. اون مختصات از دید ناظر های دیگه تغییر میکنه. درواقع اون x1,x2,x3 ای که قراره به این ناظر نسبت بدیم، از دید یک ناظر دیگست، مثلا ناظر A و هم چنین سرعتی رو نمیتونیم به ناظر B نسبت بدیم، مگر اینکه از یه چارچوب دیگه بهش نگاه کنیم. مفهوم گفتم؟
یعنی یه چارچوب کلی باید برای فضای سه بعدی یا چهاربعدی یا هرچند بعدیت تعریف کنی، بعد چارچوب این ناظرا رو روی این چارچوب فضایی تعریف کنی. فقط باید حواست باشه که هیچ چارچوبی نمیتونه نسبت به فضا ساکن باشه. و نمیتونه سرعتی نسبت به این چارچوب داشته باشه.
paradoxy نوشته شده:دیگه دلم برات بگه که نقطه ها عملا کاربردی ندارن، مگر اینکه براشون تابعی تعریف کنی که بشه مرتبطشون کرد. و چه میدونم، روابط علت معلولی رو بررسی کرد. قسمت سه بعدی اصلا امکان دید نداره، باید نمودار رو سه بعدی کنی یا یه ماتریکس ریاضی بهت میگم، اگه تونستی برنامه نویسیش کن، که از محور z ها سرعت، نقطه و Event یا هرچیز دیگه رو میاره رو محور x. همون تابع روتیشن منظورمه. جا برای کار زیاد داره، میشه متریک نسبیت عامی هم آوردتوش، ولی خب، کم کم! خوبه کارت قابل تقدیره (حداقل برای افراد تنبلی مثل خودم)
توصیه میکنم از ماتریس لورنتس برای تبدیل هاش استفاده کنی. خود ضریب گامای خالی خیلی وقتا نتایج غلط غلوط میده واسه event ها. [ تصویر ]
باید بگم خودم هم میدونم که نمیشه از ضریب گامای خالی به هیچ وجه استفاده کرد به همین دلیل از فرمول بسط داده شده ی ماتریس لورنتس برای هر کدوم از مختصات x,y,z استفاده کردم.
در ضمن نقطه ها و خط ها هم مانند اشیائ ثابت نسبت به چاچوب خودشونن. که با رویداد ها و مسیر های نوری کاملا متفاوتن
یعنی یه نقطه که تو چارچوب B هست رو من اصولا باید تو چارچوب A متحرک ببینم، فقط و فقط اگر این دو چارچوب نسبت به هم ساکن نباشند. فقط کار نمیکنه دیگه، برای همین گفتم.
ببین اگه میتونی نمودار سه بعدی رسم کنی که چه بهتر، نمیتونی باید هر چیزی که رو محور z میوفته رو توی x ، نقشه گذاری کنی. حالا مثال ریاضی اساسی میزنم، بهتر متوجه میشی منظورم رو. برای بدست آوردن زاویه روتیشن محور z روی ایکس هم خیلی ساده میشه Arc tan گرفت، حالا توضیح میدم، همه ش تو یه شب نمیشه
paradoxy نوشته شده:یعنی یه نقطه که تو چارچوب B هست رو من اصولا باید تو چارچوب A متحرک ببینم، فقط و فقط اگر این دو چارچوب نسبت به هم ساکن نباشند. فقط کار نمیکنه دیگه، برای همین گفتم.
ببین اگه میتونی نمودار سه بعدی رسم کنی که چه بهتر، نمیتونی باید هر چیزی که رو محور z میوفته رو توی x ، نقشه گذاری کنی. حالا مثال ریاضی اساسی میزنم، بهتر متوجه میشی منظورم رو. برای بدست آوردن زاویه روتیشن محور z روی ایکس هم خیلی ساده میشه Arc tan گرفت، حالا توضیح میدم، همه ش تو یه شب نمیشه [ تصویر ]
امتحانش کردم خیلی خوبم کار می کرد، بعدش چندبار باید بگم تبدیلات رو به طور کامل وارد کردم؟! احتمالا نقطه رو نسبت به A تعریف کردی نه B
والله من هرکاری میکنم کار نمیکنه، شاید باید دوباره release کنیدش. در هر frame ای که میزارم، نقطه ها ساکن هستند و روی جدول مختصات موندن. بعد هم، اگه تبدیلات رو به طور کامل وارد کرده باشید، باید زمانی که برای ناظر متحرک B برای یک light path تعریف میشه، نباید دقیقا برابر با یه ناظر دلخواه A باشه، پس تبدیل گاماش چی میشه؟ مثلا بین دو نقطه x و y ناظر B درحال حرکته. چون این ناظر سرعت داره، فاصله بین x و y از دیدش منقبض میشه پس زمانی که نور در بین این دو نقطه طی میکنه، برابر نیست با زمانی که از دید ناظرای دیگه نور طی میکنه. دقیقا چطور تبدیلات رو نوشتید؟
paradoxy نوشته شده:والله من هرکاری میکنم کار نمیکنه، شاید باید دوباره release کنیدش. در هر frame ای که میزارم، نقطه ها ساکن هستند و روی جدول مختصات موندن. بعد هم، اگه تبدیلات رو به طور کامل وارد کرده باشید، باید زمانی که برای ناظر متحرک B برای یک light path تعریف میشه، نباید دقیقا برابر با یه ناظر دلخواه A باشه، پس تبدیل گاماش چی میشه؟ مثلا بین دو نقطه x و y ناظر B درحال حرکته. چون این ناظر سرعت داره، فاصله بین x و y از دیدش منقبض میشه پس زمانی که نور در بین این دو نقطه طی میکنه، برابر نیست با زمانی که از دید ناظرای دیگه نور طی میکنه. دقیقا چطور تبدیلات رو نوشتید؟
احتمالا نحوه تعامل با نرم افزار رو درست آموزش ندادم الآن خستمه میرم می خوابم فردا کامل همه چی رو توضیح میدم و رفع ابهام می کنم. حرف هایی که گفتین واسم جدیدن و اشکالی ندارن من تا حالا چیزی که شما میگید رو تجربه نکردم
paradoxy نوشته شده:والله من هرکاری میکنم کار نمیکنه، شاید باید دوباره release کنیدش. در هر frame ای که میزارم، نقطه ها ساکن هستند و روی جدول مختصات موندن. بعد هم، اگه تبدیلات رو به طور کامل وارد کرده باشید، باید زمانی که برای ناظر متحرک B برای یک light path تعریف میشه، نباید دقیقا برابر با یه ناظر دلخواه A باشه، پس تبدیل گاماش چی میشه؟ مثلا بین دو نقطه x و y ناظر B درحال حرکته. چون این ناظر سرعت داره، فاصله بین x و y از دیدش منقبض میشه پس زمانی که نور در بین این دو نقطه طی میکنه، برابر نیست با زمانی که از دید ناظرای دیگه نور طی میکنه. دقیقا چطور تبدیلات رو نوشتید؟
نکته مهم : برای ورود به یک چارچوب مرجع و وارد کردن خط ها و نقطه ها در آن باید از دکمه های بالا رو چارچوب مورد نظر کلیک کنید. در ضمن کلیک کردن روی چارچوب در لیست فقط جهت تنظیم سرعت آن نسبت به دیگر چارچوب ها و رنگ مختصات آن می باشد.
شما اول وارد چارچوب شدین بعد نقطه ایجاد کردین یا نه؟
نکته مهم : برای ورود به یک چارچوب مرجع و وارد کردن خط ها و نقطه ها در آن باید از دکمه های بالا رو چارچوب مورد نظر کلیک کنید. در ضمن کلیک کردن روی چارچوب در لیست فقط جهت تنظیم سرعت آن نسبت به دیگر چارچوب ها و رنگ مختصات آن می باشد.
شما اول وارد چارچوب شدین بعد نقطه ایجاد کردین یا نه؟
نه الان درست شد. این نقطه رو یکمی گنده تر بکنی بهتر نیست؟
paradoxy نوشته شده:خب مشکل جدیدش اینه که به جای اینکه مقادر vy و vz رو 0.9999 بکنه، 0 میکنه! راستی open ، save و اینا هنوز باگه.
آخه نابغه وقتی سرعت در راستای x برابر 0.99999 نوره اگه د راستای y و z هم 0.99999 باشه که از سرعت نور میگذره و نباید این اتفاق بیافته. شما امتحان کن vx رو برابر 0.5 کن بعد سعی کن vy رو 1 کنی میبینی که نرم افزار به طور خودکار بیشترین حد مجاز برای اون بردار سرعت میذاره فقط امتحان کن و نتیجه رو ببین تا متوجه بشی هیچ مشکلی وجود نداره.