سلام
بنده سوال زیر را به این شیوه پاسخ دادم اما ظاهرا تو پاسخنامه به شیوه ی دیگری حل کرده.اشکال کار کجاست؟
و این هم جواب پاسخنامه(سوال 923):
وزنه و فنر در آسانسور
Re: وزنه و فنر در آسانسور
اشکال کار از مترجمیه که چون قد زحمتش پول نمیگیره، دقت به ابهام جملاتش نمیکنه. نگا شما دقت کن اونجا که نوشته *به صورت کند شونده به سمت پایین در حال حرکت است* ضمیرش بسته ایه که به فنر آویزون شده و نه خود آسانسور. آسانسورم داره میره پایینا، منتهی کند شونده نیست، اتفاقا تند شوندست.
شما جهت شتاب آسانسور رو رو به بالا گرفتی در حالی که سوال گفته آسانسور با این شتاب داره میاد پایین. یعنی شما کافیه اونجا که نوشتی
mg-F=ma بنویسی mg-F=-ma، یعنی جهت رو به پایین آسانسور رو در شتاب لحاظ کنی. به نظر پاسختون یکی میشه اگه سوال 923 مد نظره. این هالیدیه؟ اگه انگلیسیش باشه میتونم نگاه کنم محض اطمینان.
پ.ن: ضمن اینکه اصلأ معنی نمیده آسانسور *کند شونده* بره پایین، تغییرات سرعت آسانسور رو کلا یه نیروی گرانش و یه نیروی طنابی که داره میکشتش تعیین میکنه. برایند این دو نیرو یه شتاب ثابت مستقل از مکان و زمان میسازه که الان شده 1 متر بر مجذور ثانیه، بنابراین سرعت آسانسور همیشه تند شوندست، حالا در هر جهتی که شتاب باشه. ناگریز، منظور از حرکت کند شونده بسته آویزون به فنره که به تدریج، با پایین رفتن، فنر نیروی بیشتری به سمت بالا بهش وارد میکنه تا جایی که برآیند نیروهای وارد برش صفر میشه و بسته از دید ناظری که در آسانسور هست ساکن میشه و پایین تر نمیره. یعنی، سرعت پایین رفتن بسته به مرور کم میشه چون نیروی فنر بیشتر میشه.
شما جهت شتاب آسانسور رو رو به بالا گرفتی در حالی که سوال گفته آسانسور با این شتاب داره میاد پایین. یعنی شما کافیه اونجا که نوشتی
mg-F=ma بنویسی mg-F=-ma، یعنی جهت رو به پایین آسانسور رو در شتاب لحاظ کنی. به نظر پاسختون یکی میشه اگه سوال 923 مد نظره. این هالیدیه؟ اگه انگلیسیش باشه میتونم نگاه کنم محض اطمینان.
پ.ن: ضمن اینکه اصلأ معنی نمیده آسانسور *کند شونده* بره پایین، تغییرات سرعت آسانسور رو کلا یه نیروی گرانش و یه نیروی طنابی که داره میکشتش تعیین میکنه. برایند این دو نیرو یه شتاب ثابت مستقل از مکان و زمان میسازه که الان شده 1 متر بر مجذور ثانیه، بنابراین سرعت آسانسور همیشه تند شوندست، حالا در هر جهتی که شتاب باشه. ناگریز، منظور از حرکت کند شونده بسته آویزون به فنره که به تدریج، با پایین رفتن، فنر نیروی بیشتری به سمت بالا بهش وارد میکنه تا جایی که برآیند نیروهای وارد برش صفر میشه و بسته از دید ناظری که در آسانسور هست ساکن میشه و پایین تر نمیره. یعنی، سرعت پایین رفتن بسته به مرور کم میشه چون نیروی فنر بیشتر میشه.
-
عضویت : سهشنبه ۱۳۹۷/۱۰/۴ - ۲۰:۰۸
پست: 2-
Re: وزنه و فنر در آسانسور
paradoxy نوشته شده:اشکال کار از مترجمیه که چون قد زحمتش پول نمیگیره، دقت به ابهام جملاتش نمیکنه. نگا شما دقت کن اونجا که نوشته *به صورت کند شونده به سمت پایین در حال حرکت است* ضمیرش بسته ایه که به فنر آویزون شده و نه خود آسانسور. آسانسورم داره میره پایینا، منتهی کند شونده نیست، اتفاقا تند شوندست.
شما جهت شتاب آسانسور رو رو به بالا گرفتی در حالی که سوال گفته آسانسور با این شتاب داره میاد پایین. یعنی شما کافیه اونجا که نوشتی
mg-F=ma بنویسی mg-F=-ma، یعنی جهت رو به پایین آسانسور رو در شتاب لحاظ کنی. به نظر پاسختون یکی میشه اگه سوال 923 مد نظره. این هالیدیه؟ اگه انگلیسیش باشه میتونم نگاه کنم محض اطمینان.
پ.ن: ضمن اینکه اصلأ معنی نمیده آسانسور *کند شونده* بره پایین، تغییرات سرعت آسانسور رو کلا یه نیروی گرانش و یه نیروی طنابی که داره میکشتش تعیین میکنه. برایند این دو نیرو یه شتاب ثابت مستقل از مکان و زمان میسازه که الان شده 1 متر بر مجذور ثانیه، بنابراین سرعت آسانسور همیشه تند شوندست، حالا در هر جهتی که شتاب باشه. ناگریز، منظور از حرکت کند شونده بسته آویزون به فنره که به تدریج، با پایین رفتن، فنر نیروی بیشتری به سمت بالا بهش وارد میکنه تا جایی که برآیند نیروهای وارد برش صفر میشه و بسته از دید ناظری که در آسانسور هست ساکن میشه و پایین تر نمیره. یعنی، سرعت پایین رفتن بسته به مرور کم میشه چون نیروی فنر بیشتر میشه.
سلام برادر
ممنون از پاسخت.این فیزیک گاج نقره ای کنکوره!
پاسخت کاملا صحیحه؛ در واقع تو این فرمول f و g و a بردار هستند و با توجه به مفاهیم جمع و تفریق بردار ها باید علامت هاشون هم جلوشون بزاریم که در مورد شتاب آسانسور، شتاب در حقیقت منفی یک است و فکر کنم تو مدرسه برای درگیر نشدن با مفاهیم بردار ها ، صرفا بهمون گفتن نیرو های موافق حرکت منهای نیرو های مخالف.
این جا منظورش از کند شونده بودن اسانسور در حقیقت توصیف حرکت اسانسور از لحظهای که سرعتش رو کم می کنه تا بایسته است و حرکتش شبیه ماشینی است که از سکون حرکت می کند و در ابتدا با افزایش سرعت حرکتش تند شونده است ولی در نهایت زمانی که بخواد توقف کند باید شتاب منفی بگیره تا سرعتش پایین بیاد و بایسته.