Attitude indicator نشانگر وضعیت پرواز

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
رهام1380

نام: رهام حسامی

محل اقامت: تهران

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۹/۶/۲۰ - ۰۹:۴۸


پست: 98

سپاس: 14

جنسیت:

تماس:

Attitude indicator نشانگر وضعیت پرواز

پست توسط رهام1380 »

ما چیزی بسیار مهم در هواپیما داریم کهAttitude indicator همان نشانگر وضعیت هواپیما .اما اول بدانیم وضعیت هواپیما در هوا چی هست.هواپیما در هوا در سه بعد گردش میکند yawهمون چرخش دماغه به چپ یا راست حول محور بالا و پایینpitchهمون چرخش دماغه به بالا یا پایین حول محور بال به بالrollهمون دوران حول محور دماغه تا دم خوب پس سکان باعث چرخش هواپیما حول محور عمودی می‌شود و برای تغییرمسیر هواپیما در ارتفاع کم با سرعت بالا به کارمیره و. شهپرها باعث چرخش هواپیما حول محور طولی می‌شوند و برای چرخش هواپیما در ارتفاع‌های بالاتر به به کار میره و. بالابر باعث چرخش هواپیما حول محور عرضی و تغییر زاویه حمله می‌شود و خلبان با استفاده از آن تغییرات ارتفاع هواپیما را کنترل می‌کنه.خوب مبدأ محور yaw در مرکز ثقل هواپیما هستش و جهت آن به طرف پایین هواپیماو عمود بر بالها و عمود بر خط مرجع بدنه است. حرکت حول این محورyaw میگن .مبدأ محور pitch محور عرضی یا جانبی آن در مرکز ثقل هواپیما هستش و جهت آن به سمت راستو موازی با حطی است که از نوک یک بال به نوک بال دیگر کشیده شده‌و حرکت حول این محور pitch خوانده می‌شود.مبدأ محور roll یا محور طولی در مرکز ثقل هواپیما هستش و جهت آن به موازات خط مرجع بدنه به سمت جلو هستش و همچنین حرکت حول این محور roll نامیده می‌شود. جابجایی زاویه ای در حول این محور bank نامیده میشه. حالا اینو فهمیدیم حالا نشانگر این یک ژیروسکوپ هستش .
که با سرعت بالا می چرخه یا از یک موتور الکتریکی یا از طریق فشار جریان هوا که به پره های روتور قرار می گیرد که در امتداد محیط آن قرار دارد. جریان هوا توسط سیستم خلا فراهم می شود که توسط پمپ خلا یا ونتوری هدایت می شود. هوایی که از باریک ترین قسمت ونتوری عبور می کند از طریق اصل برنولی فشار هوای کمتری دارد. ژیروسکوپ در یک گیمبال دوتایی سوار شده است ، که به هواپیما اجازه می دهد تا حرکت کند و در حالی که ژیروسکوپ به صورت عمودی ایستاده است ، بچرخد. یک مکانیسم خود برافراشته ، که توسط نیروی گرانش تحریک می شود

ام ژیروسکوپ خودش متشکل از یک چرخ سوار شده به دو یا سه گیمبال که دارای پشتیبانی های محوری هستش برای چرخش چرخ در مورد یک محور واحدو مجموعه ای از سه گیمبالکه یکی روی دیگری با محورهای محوری متعامد سوار شده ، ممکن است استفاده شود تا چرخ چرخیده شده روی داخلی ترین گیمبال .البته در سیستم های مدرن از ژیروسکوپ لیزری استفاده میشه که توسط حلقه های لیزری و ژیروسکوپ های فیبر نوری با توجه به اختلاف بین زمان های انتشار پرتوهای نوری در جهت های ساعتگرد و پاد ساعتگرد، در یک مسیر نوری بسته، عمل می‏کنند. اختلاف چرخشی ایجاد شده در طول مسیرباعث اختلاف فازی بین پرتوهای نور منتشر شده در جهت های مختلف ا میشه و این . این اختلاف اثر سایناک نامیده می شود و مبنای اصلی کار ژیروسکوپ های نوری به شمار می رود. از آنجا که ژیروسکوپ ها نوری دارای قطعات متحرک و جرم چرخان نیستند از این رو قابلیت اطمینان را در برابر ژیروسکوپ های مکانیکی بالا می برد اثر سایناک دیده ای است که در تداخل‌سنجی حاصل از چرخش روی می‌دهد. اثر سایناک در حالت پیکربندی خاصی که تداخل‌سنجی حلقه‌ای نامیده می‌شود آشکار می شود. یک باریکه نور تقسیم شده و دو باریکه حاصل در یک خط سیر اما در خلاف جهت یکدیگرهدایت می شوند. برای تشکیل حلقه، مسیر حرکت باید به یک رویه محصور باشد. در برگشت به نقطه ورودی، به باریکه‌های نور اجازه داده می شود‍‍‍‍ طوری از دستگاه خارج شوند که یک الگوی تداخلی یا انتشار امواج بدست بیاید. موقعیت خطوط تداخل به سرعت زاویه‌ای پیکربندی بستگی دارد. به این مجموعه تداخل‌سنج سایناک نیز گفته می شود.
.طول فیبر نوری ان 5 کیلومتر هست
دو پرتوی لیزر به همان فیبر اما در دوجهت مخالف تابیده میشه و . به دلیل اثر Sagnac ، پرتویی که در برابر چرخش حرکت می کند تاخیر مسیر کمی کوتاهتری نسبت به پرتو دیگر داره تغییر فاز دیفرانسیل حاصل از طریق تداخل سنجی اندازه گیری می شود وبنابراین یک جز component از سرعت زاویه ای به یک تغییر الگوی تداخل تبدیل می شود که به صورت نورسنجی اندازه گیری می شود .
اپتیک تقسیم پرتو نور را از یک دیود لیزر به دو موج که در جهت عقربه های ساعت و خلاف جهت عقربه های ساعت از طریق یک سیم پیچ متشکل از بسیاری از چرخش های فیبر نوری پخش میشه تابیده شده و قدرت اثر Sagnac به ناحیه موثر مسیر نوری بسته بستگی دارد: این فقط منطقه هندسی حلقه نیست بلکه با تعداد چرخش های سیم پیچ افزایش می یابد.
حالا ما سه تا مطلب تو یکی یاد گرفتیم .برگرفته از مجموعه کتابهای درسی مهندسی هوافضا و تعدادی مجلات علمی .بحث فرمول بندی و محاسبات ریاضی ان در صورت درخواست هم ارایه میشه.تصویر

ارسال پست