جنگنده عمود پرواز STOVL

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
rohamavation

نام: roham hesami radرهام حسامی راد

محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 3266

سپاس: 5491

جنسیت:

تماس:

جنگنده عمود پرواز STOVL

پست توسط rohamavation »

ببینید شاید در اشتباه اینطور تصور شود که اف 35 تونایی برخاست عمودی دارد .خیر قابلیت برخاست کوتاه و نشست عمودی هست .ببینید توضیح ان راحت هست یک ویژگی داریم که هواگرد stol قادر به فرود آمدن یا برخاستن از باندهای کوتاه است. طول باند مورد نیاز، تابعی از مربع حداقل سرعت پروازی است، لذا بیشترین تمرکز در طراحی این نوع هواگردها روی کاهش این عدد هست .در فرود معمولا با ترمز و رانش معکوس یعنی انحراف موقت نیروی رانش موتور یک هواپیما به طوری که آن را به جای اینکه عقب هدایت کند، نیروی رانش را به جلو هدایت کند. رانش معکوس در مقابل حرکت رو به جلو هواپیما عمل می‌کند و باعث کاهش سرعت آن می‌شود. یا براکش ترمز هوایی این مسافت کم میشه.ما پرواز عمودی فعلا تیلت‌روتور داریم هواگردی است که نیروی بَرا و پیشران آن از طریق یک یا چند ملخ نصب شده بر روی یک بال ثابت تأمین می‌شود. چنین هواگردهایی هم قابلیت برخاست و فرود عمودی بالگردها را دارند و هم سرعت و برد پروازی آنها در سطح هواپیماهای متعارف است. تیلت‌روتور بود ..تیلت‌روتور به یک نوع هواگرد عمود پرواز میگویند که موتور توربوپراپ انها دارای ملخ است(البته همه توربوپراپها ملخ دارند) و برای برخواستن و یا نشست عمود موتور به طرف بالا حرکت کرده تا ملخ هوا را از بالا به طرف پایین به جریان در بیابد و در اسمان موتور به طرف جلو حرکت میکند تا ملخ هوا را از جلو به عقب بزند
خیلی ساده که توضیح بدهم طرح تیلتروتور توانایی بالابری عمودی یک هلی کوپتر را با سرعت و برد یک هواپیمای بال ثابت ثابت ترکیب می کند . برای پرواز عمودی ، روتورها زاویه دار هستند بنابراین صفحه چرخش افقی است ، و روشی را که یک روتور هلیکوپتر معمولی انجام می دهد بلند می کند. با سرعت گرفتن هواپیما ، روتورها به تدریج به سمت جلو متمایل می شوند و در نهایت صفحه چرخش عمودی می شود. در این حالت روتورها به عنوان پروانه رانش می دهند، و بالهای ثابت بالابر حاصل از حرکت رو به جلو کل هواپیما را فراهم می کند.
خوب اما این اف 35 دوست داشتنی کنترل بردار رانش در خروجی گازهای اگزاست وظیفه اون جلوگیری از هدایت حرارتی به بقیه اجزاء موتور و هم‌چنین تنظیم سطح مقطع مناسب برای گاز خروجی است. اضافه کردن برخی ویژگی‌ها هم‌چون «معکوس‌کننده تراست» (به منظور کاهش سرعت هواپیما هنگام فرود آمدن)و همچنین اگزاست» (Exhaust) وظیفه آن تخلیه گاز داغ به درون اتمسفر است. با بهره‌گیری از این سیستم، گاز خروجی سرعت خواهد گرفت، بنابراین امکان دستیابی به تراست مد نظر وجود خواهد داشت. یعنی انحراف به سمت پایین اگزاست خروجی و اما یک وظیفه مربوط به فن یباشد
فن بالابرنده (Liftfan) که فن بالابرنده پشت کابین خلبان قرار گرفته هنگام عملیات برخاست کوتاه یا نشست عمودی هوا را از بالا مکیده و با قدرت از خروجی پایین به بیرون می‌فرستد.
. فن بالابرنده نیروی لازم برای چرخش را از میله محرک متصل به موتور اصلی تأمین می‌کند و خود به تنهایی سامانه تولید نیرو ندارد.
لول‌های ارسال (Roll Posts)
این لوله‌ها بخشی از سامانه پیشرانه مورد نیاز برخاست کوتاه و نشست عمودی اف-۳۵ بی هستند. هر کدام از این دو لوله به بخش کمپرسور موتور اصلی اف-۳۵ متصل بوده و بخشی از هوای فشرده موتور را به زیر بال‌ها منتقل می‌کنند.
اگر دقت کنید اگزوزست سیستم وکتورد تراست یا کشش منحرف شده استفاده میشود،یعنی ابتدا همانند موتورهای توربوپراپ نیروی موتور ابتدا به یک جعبه دنده برای کاهش دور انتقال یافته سپس به یک فن عمود بر سطح زمین که فن مولد برا نام دارد منتقل می شود.این فن نیروی مورد نیاز هواپیما را برای برخاستن تا ارتفاع کافی تامین کرده و پس از آن،کم کم قدرت موتور بیشتر به سمت خروجی موتور متوجه شده و از قدرت بلند کردن فن کاسته می شود و هواپیما به جلو رانده می شود.در سیستم قدرت این هواپیما،برای برخاست،ابتدا دریچه ای زیر و بالای کابین خلبان باز شده و از آن جا فن مولد برا هوا را با سرعت زیاد از بالا به سمت پایین پمپاژ می کند.همزمان با این کار،خروجی انتهایی موتور نیز به سمت پایین برگشته و نیروی تراست رو به پایین تولید می کند. این دو محل تولید نیرو،بالانس هواپیما یا تعادل آن را نیز بر قرار می سازند.
تصویر منبع لاکهید مارتین اف 35
آخرین ویرایش توسط rohamavation چهارشنبه ۱۳۹۹/۸/۲۱ - ۱۲:۵۱, ویرایش شده کلا 1 بار
تصویر

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 142

جنسیت:

Re: جنگنده عمود پرواز STOVL

پست توسط عبدالرضا علي پور »

انگلیس بیشتر از 30 سال است عمود پرواز هاریر دارد -- دیگه الان همه کشورها دارند رو خنثی کردن جاذبه کار میکنند با انرژی های پلاسما و گرداب های مغناطیسی میشود به هر جایی و هر سرعتی رسید - ایجاد سپرهای مغناطیسی میتواند شما را به هر جایی ببرد

نمایه کاربر
rohamavation

نام: roham hesami radرهام حسامی راد

محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 3266

سپاس: 5491

جنسیت:

تماس:

Re: جنگنده عمود پرواز STOVL

پست توسط rohamavation »

تصویرخنثی کردن جاذبه چه ربطی داره به انچه در مورد عمود پرواز نوشتم .اصولا خنثی کردن جاذبه یعنی نیرویی ضد جاذبه ایجاد کردن و حذف ان .من انچه نوشتم و انچه شما میبینید فقط برای مقابله با جاذبه هست.در ضمن عمود پرواز میدونید فاصله لندینگ بر میداره .وبرخاستن یعنی تیک اف برمیداره .هواپیماهای فرود و فرود عمودی (VTOL) شامل هواپیماهای بال ثابت هستند که می توانند به صورت عمودی معلق شوند ، پرواز کنند و فرود بیایند و همچنین هلی کوپترها و هواپیماهای دیگری که دارای روتورهای مجهز به نیرو هستند ، مانند تیلتروتورها. برخی از هواپیماهای VTOL می توانند در حالت های دیگر نیز کار کنند ، مانند CTOL (پرواز و فرود معمولی) ، STOL (برخاست و برخاست کوتاه) و / یا STOVL (برخاست کوتاه و فرود عمودی). برخی دیگر مانند برخی از هلی کوپترها فقط با VTOL می توانند کار کنند ، زیرا هواپیما فاقد تجهیزات فرود است که می تواند حرکت افقی را کنترل کند. VTOL زیرمجموعه ای از V / STOL است (پرواز و فرود عمودی و / یا کوتاه).توجه کنید جاذبه منفی یا ضد جاذبه، ایدهٔ ایجاد شی یا مکانی است که در بند گرانش نباشد. این به معنی ایجاد حالت بی‌وزنی در شرایطی مانند سقوط آزاد، یا ایجاد تعادل در شرایط گرانش با استفاده از یک نیروی مخالف مانند نیروی مغناطیسی و خواص ایرودینامیک نیست، بلکه منظور خنثی‌سازی گرانش است به گونه‌ای که بر روی شی یا مکان مذکور بی‌اثر شود تصویر
تحت نسبیت عام هر شکلی از انرژی زوجین با زمان-زمان برای ایجاد هندسه هایی که باعث جاذبه زمین می شوند را تشکیل می دهد. یک سوال طولانی مدت این بود که آیا همین معادلات در مورد ضد ماده اعمال می شود یا نه .
هواپیمای VTOL ، مخفف Vertical Takeoff And Landing Airplane ، هر یک از چندین هواپیمای غیرمتعارف با سیستم های بال چرخان ، مانند هلی کوپتر و اتوژیرو . آنها همچنین ممکن است دارای سیستم های جت قابل چرخش باشند که قابلیت بلند شدن و فرود عمودی در مناطقی را دارند که فقط کمی از ابعاد کلی هواپیما فراتر می رود.
قرن هاست که ایده پرواز به صورت عمودی ، انتقال به پرواز افقی به مقصد و فرود عمودی وجود دارد ...
اولین هواپیمای عملیاتی جت VTOL نیروی هوایی سلطنتی انگلیس بود هاریر موتورهای جت آن به صورت افقی نصب می شوند ، و انفجار آنها به سمت پایین منحرف می شود تا رانش عمودی را برای پرواز ایجاد کند. در پرواز سطح به سرعت زیر صوت بالایی دست یافت.
چرا هواپیماهای جنگنده به صورت عمودی بلند نمی شوند؟تصویر
آنها می توانند به صورت عمودی بالا بروند ، اما اگر چند تن زیر حداکثر جرم برخاستن باشد ، این نتیجه بهتر است. موتورهای جت جنگنده به سوخت زیادی نیاز دارند و در ابتدای پرواز هواپیما برای صعود عمودی بسیار سنگین خواهد بود. همچنین در صورت بلند شدن هواپیما از هر فرودگاهی ، تجهیزات فرود باید دوباره مرتب شوند.
حتی نسبت رانش / وزن در حداکثر جرم برخاستن کمی بیش از 1 کافی نخواهد بود ، زیرا هواپیما برای کارآیی به سطوح کنترل خود به مقداری سرعت هوا نیاز دارد. در صورت عدم نصب بردار رانش ، هواپیما در صعود اولیه خود غیرقابل کنترل خواهد بود. جت هاریر VTOL با استفاده از هوای خونریزی است که به نازل در انتهای افراطی از بدنه و بال برای کنترل وضعیت کم سرعت منتقل میشود.تصویر
می توان تصور کرد که جنگنده به صورت عمودی به دیواری آویزان شود ، در حالیکه چرخهایش در کلاچ قفل شده اند و با رسیدن به نیروی محرکه آن را آزاد می کنند. با کنترل بردار رانش می توان هواپیما را از مسیر کامل کنترل کرد تا زمانی که به پرواز افقی منتقل شود و حتی می تواند به صورت عمودی فرود بیاید. اما این امر به میدانهای هوایی مخصوصاً آماده شده نیاز دارد و از سوخت بسیار بیشتری نسبت به برخاست معمولی استفاده می کند و سوخت کمتری برای ماموریت باقی می گذارد. است که هریر فقط می توانست روی آنها را ببیند ، اما من روی تفاوت های پیشرانه تمرکز خواهم کرد.
بزرگترین آن این است که F35B از یک فن لیفت جداگانه در جلوی موتور استفاده می کند ، جهت ایجاد لیفت عمودی که تعادل رانش بردار از عقب موتور را ایجاد می کند. فن بالابر هنگام بدست آوردن سرعت پرواز قطع شده و کاورها بسته می شوند. کنترل رول در دور کم از هوا خارج می شود که از فن جلوی موتور وارد می شود.
هریر با استفاده از یک نسخه بسیار بزرگتر از یک سیستم خونریزی از یک موتور تک به ارائه هر دو در جلو قرار دارد عمودی آسانسور / محوری و یک سیستم مشابه انحراف کل برای عقب آسانسور / رانش از طریق چهار نازل دوار. تمام نازل ها تمام مدت کار می کنند و به حالت لیفت / رانش چرخانده می شوند. یک سیستم خونریزی جداگانه کنترل رول و گام را با سرعت کم فراهم می کند.
در هاریر ، هوای بای پس از کمپرسور کم فشار قطر زیاد موتور پگاسوس از طریق جفت جلوی نازل ها کانال می شود در حالی که گاز باقیمانده خروجی از موتور از جفت عقب عبور می کند. رولز رویس موتور پگاسوس را با اجزای اصلی چرخان ، کمپرسورهای فشار کم و فشار زیاد و توربین های فشار بالا و پایین مربوطه که روی دو شافت متحدالمرکز و ضد چرخش سوار شده اند ، طراحی کرد. این امر اثرات اتصال جیروسکوپی را به حداقل می رساند و امکان کنترل Harrier در پرواز شناور دستی ، بدون کمک سیستم تثبیت کننده اتوماتیک را فراهم می کند. هر چهار نازل را می توان از طریق 98.5 درجه چرخاند تا امکان برخاست و فرود عمودی فراهم شود. از بردارش تراست همچنین می توان در جنگ برای افزایش قدرت مانور استفاده کرد ، روشی که توسط USMC پیشگام است.F35B علاوه بر بردار تراست از یک موتور جداگانه موتور محرکه در بدنه جلو استفاده می کند تا بالابر عمودی را فراهم کند. سیستم Harrier از نظر مکانیکی پیچیدگی بسیار کمتری دارد و از نیاز به فن بالابر که فقط برای پرواز و فرود استفاده می شود و در اوقات دیگر وزن کمتری دارد و همچنین فضای زیادی را در بدنه جلو F35B می گیرد ، جلوگیری می کند.
F-35B می تواند به طور خودکار فرود VTOL را انجام دهد در حالی که هریر دستی است. همچنین F-35B دارای یک موتور قدرتمندتر است که دارای یک دهانه هوا در بالای جت است تا باعث افزایش ورودی هوا برای عملیات VTOL شود.
تفاوت عملکرد این است که F-35B می تواند سریعتر از سرعت صدا حرکت کند در حالی که هریر نمی تواند. نیازی به گفتن نیست که F-35B تمام زنگ ها و سوت های یک جنگنده مدرن را دارد.
چگونه سرعت زاویه ای و شعاع چرخش را محاسبه کنیم؟چگونه شعاع چرخش و سرعت چرخش را بر اساس سرعت هوا و زاویه جانبی محاسبه کنید.$
R=\frac{V^2}{11.26\tan\theta}$و$ \omega=\frac{1,091\tan\theta}{V}$R شعاع ، v سرعت پرواز ، جرم ، g ثابت جاذبه ، Φ زاویه جانبی و L آسانسور است.$L = \sqrt{(m{\cdot}g)^2 + (m{\cdot}{\omega}^2{\cdot}R)} = \frac{\rho}2{\cdot}v^2{\cdot}c_L{\cdot}S $و$ v = \sqrt[\Large{4\;}]{\frac{(m{\cdot}g)^2}{{(\frac{\rho}2{\cdot}c_L{\cdot}S)^2} - (\frac{m}{R})^2}}$وشعاع $ R ≥ \frac{2{\cdot}m}{\frac{\rho}2{\cdot}c_{L max}{\cdot}S},$و$ R = \frac{2{\cdot}m}{\frac{\rho}2{\cdot}c_{L}{\cdot}S} = \frac{v}{\omega} = \frac{v^2}{g\cdot\sqrt{n_z^2-1}}$
تصویر

ارسال پست