جنگنده عمود پرواز STOVL

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
rohamjpl

نام: roham hesami

محل اقامت: Tehran - Qaytariyeh

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 55

سپاس: 34

جنسیت:

جنگنده عمود پرواز STOVL

پست توسط rohamjpl »

ببینید شاید در اشتباه اینطور تصور شود که اف 35 تونایی برخاست عمودی دارد .خیر قابلیت برخاست کوتاه و نشست عمودی هست .ببینید توضیح ان راحت هست یک ویژگی داریم که هواگرد stol قادر به فرود آمدن یا برخاستن از باندهای کوتاه است. طول باند مورد نیاز، تابعی از مربع حداقل سرعت پروازی است، لذا بیشترین تمرکز در طراحی این نوع هواگردها روی کاهش این عدد هست .در فرود معمولا با ترمز و رانش معکوس یعنی انحراف موقت نیروی رانش موتور یک هواپیما به طوری که آن را به جای اینکه عقب هدایت کند، نیروی رانش را به جلو هدایت کند. رانش معکوس در مقابل حرکت رو به جلو هواپیما عمل می‌کند و باعث کاهش سرعت آن می‌شود. یا براکش ترمز هوایی این مسافت کم میشه.ما پرواز عمودی فعلا تیلت‌روتور داریم هواگردی است که نیروی بَرا و پیشران آن از طریق یک یا چند ملخ نصب شده بر روی یک بال ثابت تأمین می‌شود. چنین هواگردهایی هم قابلیت برخاست و فرود عمودی بالگردها را دارند و هم سرعت و برد پروازی آنها در سطح هواپیماهای متعارف است. تیلت‌روتور بود ..تیلت‌روتور به یک نوع هواگرد عمود پرواز میگویند که موتور توربوپراپ انها دارای ملخ است(البته همه توربوپراپها ملخ دارند) و برای برخواستن و یا نشست عمود موتور به طرف بالا حرکت کرده تا ملخ هوا را از بالا به طرف پایین به جریان در بیابد و در اسمان موتور به طرف جلو حرکت میکند تا ملخ هوا را از جلو به عقب بزند
خیلی ساده که توضیح بدهم طرح تیلتروتور توانایی بالابری عمودی یک هلی کوپتر را با سرعت و برد یک هواپیمای بال ثابت ثابت ترکیب می کند . برای پرواز عمودی ، روتورها زاویه دار هستند بنابراین صفحه چرخش افقی است ، و روشی را که یک روتور هلیکوپتر معمولی انجام می دهد بلند می کند. با سرعت گرفتن هواپیما ، روتورها به تدریج به سمت جلو متمایل می شوند و در نهایت صفحه چرخش عمودی می شود. در این حالت روتورها به عنوان پروانه رانش می دهند، و بالهای ثابت بالابر حاصل از حرکت رو به جلو کل هواپیما را فراهم می کند.
خوب اما این اف 35 دوست داشتنی کنترل بردار رانش در خروجی گازهای اگزاست وظیفه اون جلوگیری از هدایت حرارتی به بقیه اجزاء موتور و هم‌چنین تنظیم سطح مقطع مناسب برای گاز خروجی است. اضافه کردن برخی ویژگی‌ها هم‌چون «معکوس‌کننده تراست» (به منظور کاهش سرعت هواپیما هنگام فرود آمدن)و همچنین اگزاست» (Exhaust) وظیفه آن تخلیه گاز داغ به درون اتمسفر است. با بهره‌گیری از این سیستم، گاز خروجی سرعت خواهد گرفت، بنابراین امکان دستیابی به تراست مد نظر وجود خواهد داشت. یعنی انحراف به سمت پایین اگزاست خروجی و اما یک وظیفه مربوط به فن یباشد
فن بالابرنده (Liftfan) که فن بالابرنده پشت کابین خلبان قرار گرفته هنگام عملیات برخاست کوتاه یا نشست عمودی هوا را از بالا مکیده و با قدرت از خروجی پایین به بیرون می‌فرستد.
. فن بالابرنده نیروی لازم برای چرخش را از میله محرک متصل به موتور اصلی تأمین می‌کند و خود به تنهایی سامانه تولید نیرو ندارد.
لول‌های ارسال (Roll Posts)
این لوله‌ها بخشی از سامانه پیشرانه مورد نیاز برخاست کوتاه و نشست عمودی اف-۳۵ بی هستند. هر کدام از این دو لوله به بخش کمپرسور موتور اصلی اف-۳۵ متصل بوده و بخشی از هوای فشرده موتور را به زیر بال‌ها منتقل می‌کنند.
اگر دقت کنید اگزوزست سیستم وکتورد تراست یا کشش منحرف شده استفاده میشود،یعنی ابتدا همانند موتورهای توربوپراپ نیروی موتور ابتدا به یک جعبه دنده برای کاهش دور انتقال یافته سپس به یک فن عمود بر سطح زمین که فن مولد برا نام دارد منتقل می شود.این فن نیروی مورد نیاز هواپیما را برای برخاستن تا ارتفاع کافی تامین کرده و پس از آن،کم کم قدرت موتور بیشتر به سمت خروجی موتور متوجه شده و از قدرت بلند کردن فن کاسته می شود و هواپیما به جلو رانده می شود.در سیستم قدرت این هواپیما،برای برخاست،ابتدا دریچه ای زیر و بالای کابین خلبان باز شده و از آن جا فن مولد برا هوا را با سرعت زیاد از بالا به سمت پایین پمپاژ می کند.همزمان با این کار،خروجی انتهایی موتور نیز به سمت پایین برگشته و نیروی تراست رو به پایین تولید می کند. این دو محل تولید نیرو،بالانس هواپیما یا تعادل آن را نیز بر قرار می سازند.
تصویر منبع لاکهید مارتین اف 35
آخرین ویرایش توسط rohamjpl چهارشنبه ۱۳۹۹/۸/۲۱ - ۱۲:۵۱, ویرایش شده کلا 1 بار
تصویر

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 749

سپاس: 143

جنسیت:

Re: جنگنده عمود پرواز STOVL

پست توسط عبدالرضا علي پور »

انگلیس بیشتر از 30 سال است عمود پرواز هاریر دارد -- دیگه الان همه کشورها دارند رو خنثی کردن جاذبه کار میکنند با انرژی های پلاسما و گرداب های مغناطیسی میشود به هر جایی و هر سرعتی رسید - ایجاد سپرهای مغناطیسی میتواند شما را به هر جایی ببرد

ارسال پست