برای اندازه گیری فشار خون دکترها از فشارسنج استفاده می کند که بیشتر به عنوان کاف فشار خون شناخته می شه. کاف دور بازوی شما پیچیده شده و باد می شه تا جریان خون در شریان شما متوقف بشه .در یک بیمار عادی این فشار بین 120 میلی متر جیوه و 80 میلی متر جیوه متغیر است.اما در مورد رنگ ان نظری ندارم نشنیدم من
فشار هوا جیوه را به سمت لوله می راند و از آنجایی که بالای لوله خلاء است، هیچ فشار متقابلی وجود ندارد.
چگالی جیوه 13.6 گرم بر سانتی متر مکعب است.
فشار 1 اتمسفر (1 بار) = 1029.7 گرم بر سانتی متر مربع.
حالا یک ستون جیوه چقدر ارتفاع (h) می تواند 1 بار را تحمل کند؟ (شکل های تقریبی زیر.)
$h = \frac {pressure}{density} = \frac {1030}{13.6} = 75.7 \ \text {cm}$
با بالا و پایین رفتن فشار هوا، ارتفاع ستون جیوه به نسبت بالا و پایین می شوداگه ما لوله را با انتهای بسته در پایین با 76 سانتی متر جیوه پر کنیم. سپس لوله را وارونه می کنیم. جیوه از آن خارج خواهد میشه
این به این دلیل است که در طول چرخش لوله مقداری جیوه خارج شده و بلافاصله با هوا جایگزین می شود که به سمت انتهای بسته لوله حرکت می کنه بنابراین پس از چرخش لوله، فشار هوا نه تنها از پایین، بلکه از بالای ستون جیوه نیز وجود داره دقت کن جوابت اینجاست .در یک لوله باز فشار اتمسفر بر روی جیوه از انتهای بالای لوله وجود داره. در یک لوله بسته، هیچ هوایی در بالای جیوه محبوس نیست. در واقع خلاء وجود دارد. به عنوان مثال، در ساخت فشارسنج جیوه، یک لوله پر از جیوه را می گیریم و با احتیاط آن را در یک فنجان پر از جیوه وارونه می کنیم. فشار روی سطح جیوه در داخل لوله و خارج در همان ارتفاع باید متعادل شود. در خارج فشار اتمسفر وجود دارد. فشار داخل تنها به دلیل طول ستون جیوه است. بنابراین اگر ارتفاع اولیه ستون جیوه بیش از 76 سانتیمتر باشد، سطح جیوه در لوله کاهش مییابد تا به 76 سانتیمتر تنظیم شود، به طوری که فشار اعمالشده مشابه اتمسفر باشد (فکر کنید اگر طول لوله اولیه کمتر از 76 سانتیمتر باشد، چه اتفاقی میافتد). در مورد لوله باز، فشار اتمسفر بر روی سطح جیوه در خارج از لوله اعمال می شود. اما در داخل لوله نیز فشار اتمسفر از بالا عمل می کند. ستون جیوه باعث افزایش فشار و عدم تعادل می شود. بنابراین در صورت باز بودن لوله هیچ افزایشی وجود نخواهد داشت.hope I helped you understand the question. Roham Hesami, sixth semester of aerospace engineering

رهام حسامی ترم ششم مهندسی هوافضا
