جلوگیری از ورود آب به کشتی

مدیران انجمن: parse, javad123javad

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 142

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

بذارید اینجوری بگم من دوتا تیله دارم یکیش جرمش 10 برابر اون یکیه حالا جنسشون را کار نداریم اصلا --- اینها تو هوا و تو اب دارند رفتار دوگانه نشون میدن در صورتی که نباید اینجوری باشه -- تو هوا با هم هم زمان رهاشون میکنم کوچیکه زودتر به زمین میرسه -- تو اب هم زمان رهاشون میکنم بزرگه زودتر میرسه -- این برام واقعا شده جای سوال ؟؟

رفتار دوگانه در دوسیال ؟؟؟ smile145

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 142

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

تویه سیال سطح اجسام مطرح میشه و تو سیال دیگه هم سطحشون ولی با دوتا چگالی متفاوت مقاومتی رو برو هستند این سطح های ما چگالی افزاینده هوا با سطح کره ها و چگالی کاهنده اب با سطح کره ها --- ایا نور هم به همین دلیل تو اب میشکنه ؟ دلیل شکست نور هم باید همین باشه نور وقتی از سیال هوا داره به سمت سطح اب میاد داره تو یه محیطی با چگالی افزاینده عبور میکنه ولی به سطح اب که میخواد وارد بشه وارد یک سیالی میشه با چگالی کاهنده و اینجا یه اختلاف رفتاری در یک فازی برای نو رپیش میاد و این اختلاف مقاومتی میتونه از نظر ذره ای رو نور تاثیر بگذاره و مسیرش را منحرف بکنه ( یعنی اون مقداری که هوا جلو حرکت نور مقاومت ایجاد کرده بود با رسیدن به سطح اب اون مقاومت شروع به برگشتن به مسیر اصلی نور میکنه که ازش اومده )
آخرین ویرایش توسط عبدالرضا علي پور یک‌شنبه ۱۳۹۹/۹/۲ - ۱۵:۴۰, ویرایش شده کلا 2 بار

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 142

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

سلام -- بهترین نتیجه ای که به ذهنم میرسه از آزمایش دو تیله در هوا و اب این هست که چگالی هوا و آب دارند با هم معکوس رفتار میکنند -- زیرا در هر دو حالت شرایط حجم و جرم تیله ها یکسان است و جاذبه نیز تاثیری در دو گانگی دیده شده در این آزمایش ندارد
این به من میگه که چگالی هوا از سطح زمین به طرف بالا کمتر میشود -- و چگالی اب از سطح به عمق کمتر میشود

نمایه کاربر
[email protected]

نام: م. ج. معروف به گربه ی زَبادی

محل اقامت: تهران

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۰/۹/۲۴ - ۱۱:۴۹


پست: 1454

سپاس: 514

جنسیت:

تماس:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط [email protected] »

عبدالرضا علي پور نوشته شده:
شنبه ۱۳۹۹/۹/۱ - ۲۲:۳۳
من اینو بارها ازمایش کردم البته با مهره ریز اهنی و مهره درشت تر و اونکه درشت تره زودتر به عمق میره
جواب دقیق به این سؤال ساده نیست. اصولاً وقتی جسمی تحت وزن خودش توی یه سیال رها میشه سه تا نیرو بهش وارد میشه:
1- وزن 2- ارشمیدس یا شناوری 3- پَسار
برایند این سه تا نیرو هست که سرعت و زمان رسیدن به کف ظرف یا دریا رو مشخص می کنه. نیروی پسار یا Drag force وقتی ظاهر میشه که سرعت جسم ساقط شونده به گونه ای قابل ملاحظه باشه که نشه از نیروی مربوطه در برابر وزن یا ارشمیدس صرف نظر کرد. اگر آزمایشتون رو برای ارتفاعات یعنی جابجایی های کم درون سیال می نویسید می تونید از نیروی پسار صرف نظر کنید و ادعای این پسره ی بی خاصیت درسته که می گه:
Paradoxy نوشته شده:
شنبه ۱۳۹۹/۹/۱ - ۲۳:۰۸
بنابرین هر دو سر جمع با شتاب یکسانی به عمق آب فرو میرن.
برای محاسبه، کافیه که تعادل نیروها رو برای وزن و شناوری و شتاب نهایی بنویسید:

$$m_{iron} g -\rho_{water}gV_{iron}=m_{iron}a$$
بعد از حل معادله ی بالا به نتیجه ی زیر می رسیم:

$$a=g\left( 1-\frac{\rho_{water}}{\rho_{iron}}\right)$$
که نشون می ده شتاب نهایی فقط به چگالی اجرام وابسته ست و نه جرمشون. ولی اگه ساچمه ها یا تیله ها سرعت بگیرن، اونوقت نیروی پسار، که به سرعت لحظه ای جسم ($v$) وابسته ست، میاد تو کار و به معادله ی اول یه عبارت دیگه هم اضافه میشه:

$$m_{iron} g -\rho_{water}gV_{iron}-\frac{1}{2}\rho_{water}v^2AC_D=m_{iron}a$$
که $C_D$ ضریب پساره که بی بُعده و مقدارش به شکل جسم ساقط شونده وابسته ست. این عدد برای کُره معادل $C_D=0.47$ هست. $A$ هم سطح مقطع عرضی جسمه که برای کره میشه $A=\pi r^2$ با قرار دادن $a=\dot{v}$ در معادله ی بالا به معادله ی دیفرانسیل زیر می رسیم:

$$m_{iron} g -\rho_{water}gV_{iron}-\frac{1}{2}\rho_{water}v^2AC_D=m_{iron}\dot{v}$$
با قرار دادنِ شرایط مرزی مناسب شما می تونید سرعت لحظه ای جسمتون رو پیدا کنید و با انتگرال گیری از اون نسبت به زمان، می تونید زمان یا ارتفاع سقوط رو پیدا کنید که در این حالت دیگه نمیشه ادعا کرد که سرعت یا شتاب ساچمه یا تیله ها فقط به چگالیشون وابسته ست بلکه به جرم اون ها هم وابسته ست. حالا اگه وقت کنم معادله ی دیفرانسیلو حل می کنم و جواب نهایی رو اینجا می ذارم. اگه شما توی آزمایشتون متوجه شدید که جرم ساچمه ها هم زمانیِ رسیدن به کف ظرف رو بهم زده و یکی از ساچمه ها زودتر به کف ظرف می رسه به خاطر بروزِ نیروی پساره.
آخرین ویرایش توسط [email protected] سه‌شنبه ۱۳۹۹/۹/۴ - ۱۰:۳۱, ویرایش شده کلا 1 بار

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 142

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

[email protected] نوشته شده:
یک‌شنبه ۱۳۹۹/۹/۲ - ۱۲:۵۰
عبدالرضا علي پور نوشته شده:
شنبه ۱۳۹۹/۹/۱ - ۲۲:۳۳
من اینو بارها ازمایش کردم البته با مهره ریز اهنی و مهره درشت تر و اونکه درشت تره زودتر به عمق میره
جواب دقیق به این سؤال ساده نیست. اصولاً وقتی جسمی تحت وزن خودش توی یه سیال رها میشه سه تا نیرو بهش وارد میشه:
1- وزن 2- ارشمیدس یا شناوری 3- پَسار
برایند این سه تا نیرو هست که سرعت و زمان رسیدن به کف ظرف یا دریا رو مشخص می کنه. نیروی پسار یا Drag force وقتی ظاهر میشه که سرعت جسم ساقط شونده به گونه ای قابل ملاحظه باشه که نشه از نیروی مربوطه در برابر وزن یا ارشمیدس صرف نظر کرد. اگر آزمایشتون رو برای ارتفاعات یعنی جابجایی های کم درون سیال می نویسید می تونید از نیروی پسار صرف نظر کنید و ادعای این پسره ی بی خاصیت درسته که می گه:
Paradoxy نوشته شده:
شنبه ۱۳۹۹/۹/۱ - ۲۳:۰۸
بنابرین هر دو سر جمع با شتاب یکسانی به عمق آب فرو میرن.
برای محاسبه، کافیه که تعادل نیروها رو برای وزن و شناوری و شتاب نهایی بنویسید:

$$m_{iron} g -\rho_{water}gV_{iron}=m_{iron}a$$
بعد از حل معادله ی بالا به نتیجه ی زیر می رسیم:

$$a=g\left( 1-\frac{\rho_{water}}{\rho_{iron}}\right)$$
که نشون می ده شتاب نهایی فقط به چگالی اجرام وابسته ست و نه جرمشون. ولی اگه ساچمه ها یا تیله ها سرعت بگیرن، اونوق نیروی پسار، که به سرعت لحظه ای جسم ($v$) وابسته ست، میاد تو کار و به معادله ی اول یه عبارت دیگه هم اضافه میشه:

$$m_{iron} g -\rho_{water}gV_{iron}-\frac{1}{2}\rho_{water}v^2AC_D=m_{iron}a$$
که $C_D$ ضریب پساره که بی بُعده و مقدارش به شکل جسم ساقط شونده وابسته ست. این عدد برای کُره معادل $C_D=0.47$ هست. $A$ هم سطح مقطع عرضی جسمه که برای کره میشه $A=\pi r^2$ با قرار دادن $a=\dot{v}$ در معادله ی بالا به معادله ی دیفرانسیل زیر می رسیم:

$$m_{iron} g -\rho_{water}gV_{iron}-\frac{1}{2}\rho_{water}v^2AC_D=m_{iron}\dot{v}$$
با قرار دادنِ شرایط مرزی مناسب شما می تونید سرعت لحظه ای جسمتون رو پیدا کنید و با انتگرال گیری از اون نسبت به زمان، موتونید زمان یا ارتفاع سقوط رو پیدا کنید که در این حالت دیگه نمیشه ادعا کرد که سرعت یا شتاب ساچمه یا تیله ها فقط به چگالیشون وابسته ست بلکه به جرم اون ها هم وابسته ست. حالا اگه وقت کنم معادله ی دیفرانسیلو حل می کنم و جواب نهایی رو اینجا می ذارم. اگه شما توی آزمایشتون متوجه شدید که جرم ساچمه ها هم زمانیِ رسیدن به کف ظرف رو بهم زده و یکی از ساچمه ها زودتر به کف ظرف می رسه به خاطر بروزِ نیروی پساره.
سلام استاد - با احترام کامل به نظر جنابعالی و دوستان مخصوصا داوود عزیز جناب جوانشیری بحث کلا در اغاز هم سر نیرو بود - نیرو حالا هر نیرویی که ما بخوایم فرض کنیم داره دایما بر هر سانتی متر مربع از بدنه شناور به طور هم زمان و تقسیم شده وارد میشه از همه جهات اگر این سطوح نتونند این جمع نیروها را تقسیم کنند که جسم شناور نمیمونه -=پس این نیرویی که داره به تمام سطح جسم شناور در اب وارد میشه به طور مساوی بین تمام سطحش تقسیم میشه تا شناور نگهش بداره ما نمیتونیم بگیم مقاومت کدوم ناحیه از سطح شناوری بیشتره و کدوم ناحیه کمتره این مقاومت و نیروهای اعمالی به سطح به صورت نسبی و در تمام جهات داره به سطح شناور دایما اعمال میشود
2- همونطور که میدونیم رفتار اب با هوا متفاوته شما هوا را وقتی سرد میکنید حجمش کم میشه ولی اب را وقتی سرد میکنید حجمش اضاف میشه یعنی بین مایع و گاز یه رفتار فازی داریم که تو این مرز براشون اتفاق میفته حالا من نمیخوام این را کلییت بدم به همه گازها و همه مایعات زیرا من خودم بیشتر به نسبی بودن همه رفتارهای مواد مختلف در مرزهای شکل گیریشون به صورت فازی معتقدم ولی بازم نمیشه این رو عمومیت داد --ولی تا جایی که همه ما سر این موضوع توافق داریم لا اقل برای هوا و اب اینجور رفتاری هست -- خوب همین موضوع باعث میشه که اب بالا که گرم است حجم کمتری و اب پایین که سرد است حجم بیشتری بین مولکولاشون باشه و ازدیاد همین حجم بین مولکولی باعث میشه که نسبت جرم به حجم اب در عمق پایینتر که میریم به صورت نسبی کمتر و کمتر بشه یعنی چگالی ابی که بالاتره بیشتر از ابی هست که در پایین تره و این کم شدن چگالیه که این نیرو را ایجاد میکنه به خاطر اینکه جسم ما از نظر جرمی و حجمی ثابته و چگالی ثابتی داره و میلی متر به میلی متر که پایین تر میریم این جسم با چگالی ثابت داره در سیالی با چگالی کاهنده فرو میره که این باعث سرعت گرفتن و ایجاد شتاب جسم در حال غرق شدن میشه و این نیروی مقاومتی که بین اب و جسمه به تمام بدنه جسم تقسیم میشه و لحظه به لحظه با بیشتر شدن نیرو به سطح مقطع سوراخ دبی بیشتری برای ورود اب شکل میگیره و نیروی اعمالی بر دریچه لحظه به لحظه بیشتر و بیشتر میشود ولی در هوا عکس این موضوع را داریم و هر چه هوا پایین تر است حجم بین مولکولی ان کمتر است و چگالی ان بیشتر است و هر چه رو بالا میرویم این حجم بین مولکولی بیشتر و چگالی هوا کمتر میشود پس در سقوط ازاد جسم سطحش داره دایما با یک چگالی افزاینده کار میکنه و در فرو رفتن در عمق اب سطح جسم داره با یک چگالی کاهنده مقابله میکنه علت اتفاقی که میفته در ازمایش هم همینه جسم بزرگتردر سقوط ازاد به سمت زمین به دلیل اینکه با یک چگالی افزاینده که بر اثر منقبض شدن بین مولکولی گازهاست سطح مقاوم بیشتری روی سطح کره بزرگ تر ایجاد میکنه و مانع از فرودش در زمانی برابر زمان فرود گوی کوچکتر میشه که سطح کمتری داره کلا این اختلاف فازی که ایجاد میشه به حجم بین مولکولی گازها و مایع مثل اب بر میگرده به نظر من
آخرین ویرایش توسط عبدالرضا علي پور یک‌شنبه ۱۳۹۹/۹/۲ - ۱۶:۳۷, ویرایش شده کلا 2 بار

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 142

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

حالا نسبت به این که گفتم اگر توافق است تا بقیه را ادامه بدم منتظر جواب میمونم

نمایه کاربر
[email protected]

نام: م. ج. معروف به گربه ی زَبادی

محل اقامت: تهران

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۰/۹/۲۴ - ۱۱:۴۹


پست: 1454

سپاس: 514

جنسیت:

تماس:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط [email protected] »

من معادله ی دیفرانسیلو حل کردم:
طرفینِ آخرین معادله ی دیفرانسیل توی پُست قبلیم رو اگه بر $m_{iron}$ تقسیم کنیم، داریم:

$$ g\left( 1 -\frac{\rho_{water}}{\rho_{iron}}\right)-\frac{\rho_{water}AC_D}{2m_{iron}}v^2=\dot{v} \rightarrow $$
$$\dot{v}=A-Bv^2=\frac{dv}{dt} \rightarrow dt=\frac{dv}{A-Bv^2}$$
که در رابطه ی فوق داریم $A=g\left( 1 -\frac{\rho_{water}}{\rho_{iron}}\right)$ و $B=\frac{\rho_{water}AC_D}{2m_{iron}}$ با انتگرال گیری از طرفین داریم:

$$t=\frac{1}{\sqrt{AB}}\tanh^{-1}\left( \frac{Bv}{\sqrt{AB}}\right)$$
با لحاظِ شرط مرزی $t=0\rightarrow v=0$ ثابت انتگرال گیری فوق معادل صفر محاسبه شد. سرعت از معادله ی بالا به فرم زیر محاسبه میشه:

$$\tag{*}v=\sqrt{\frac{A}{B}}\tanh\left( \sqrt{AB}×t\right)$$
برای اینکه درستی رابطه ی بالا رو بررسی کنیم، باید وقتی زمان رو به بینهایت میل می دیم، سرعت فوق به "سرعت حد"
(terminal velocity) در سیال مور نظر میل کنه:

$$v_{terminal}=\lim_{t\rightarrow\infty}{\sqrt{\frac{A}{B}}\tanh\left( \sqrt{AB}×t\right)}=\sqrt\frac{A}{B}$$
حالا اگه مقادیر $A$ و $B$ رو درمعادله بالا قرار بدیم، بعد از ساده سازی داریم:

$$v_{terminal}=\sqrt{\frac{2g(m_{iron}-\rho_{water}V_{iron})}{\rho_{water}AC_D}}$$
که در توافق کامل با سرعت حد معرفی شده به توسط اِدیتورهای ویکی پدیاست.
حالا برای اینکه زمان سقوط رو بر حسب ارتفاع محاسبه کنیم، باید معادله ی (*) رو به شکل زیر بنویسیم:

$$ dy=\sqrt{\frac{A}{B}}\tanh\left( \sqrt{AB}×t\right)dt$$
با انتگرال گیری از طرفین رابطه ی فوق در کران های زیر داریم:

$$ \int_{0}^{H} dy=\int_{0}^{T}\sqrt{\frac{A}{B}}\tanh\left( \sqrt{AB}×t\right)dt$$
بعد از اینکه انتگرال های بالا رو گرفتیم، باید زمان (T) رو برحسب ارتفاع ظرف یا دریا (H) محاسبه کنیم که من دادم Mathcad مستقیم حساب کرد و حاصل شد:

$$T=\frac{1}{2\sqrt{AB}}\ln\left[e^{\frac{2H\sqrt{AB}}{{\sqrt{\frac{A}{B}}}}}×\left(2\mp2\sqrt{1-e^{\frac{-2H\sqrt{AB}}{{\sqrt{\frac{A}{B}}}}}}-e^{\frac{-2H\sqrt{AB}}{{\sqrt{\frac{A}{B}}}}}\right)\right]$$
حالا شما باید زحمت بکشید و $A$ و $B$ و $H$ رو بر حسب آزمایش خودتون حساب و توی این معادله قرار بدید تا ببینید که کودوم ساچمه زودتر به کف ظرف یا دریا می رسه. ضمناً دقت کنید که توی معادله ی بالا فقط یکی از علائم مثبت و منفی که در دل پرانتز ها هست به شما جواب قابل قبول رو می ده و علامت دیگه احتمالاً جواب منفی یا موهومی برای زمان می ده که غیر قابل قبوله.
آخرین ویرایش توسط [email protected] یک‌شنبه ۱۳۹۹/۹/۲ - ۱۹:۰۱, ویرایش شده کلا 2 بار

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 142

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

با احترام به زحمتی که کشیدید -- تو این معادله نه چگالی نسبی متغیر هوا است و نه چگالی متغیر اب -- تنها فاکتورهایی که میتونند تو این دوتا ازمایش این تفاوت ها را در رفتار دو گوی مشخص کنند همین است - ما وقتی بیاییم چگالی هوا را به صورت متوسط یک عددی در نظر بگیریم و چگالی اب را نیز برای تمام سطح تا عمق یکی در نظر بگیریم تو فرمول معلومه دیگه از قبل ما اینها را متغیر در نظر نگرفتیم و تو فرمول همیشه یک زمان برای هر دو خواهیم داشت -- ولی در عمل این اتفاق قابل ازمایش است و میتونید خودتون خیلی ساده و با ابتدایی ترین وسایلی که در دست دارید این ازمایش را انجام بدید و بعد دنبال دلیلش باشید و زمانی که به همون نتیجه من رسیدید بیایید و تغییرات را در چگالی اب و هوا به صورت لحظه به لحظه در فرمول بگذارید تا فرمول با واقعییت امر جور بشه ( یادتون باشه که تو فیزیک برای اسان شدن محاسبات بعضی فاکتورها را اصلا خیلی موقع ها یک نسبت متوسط میگیرند یا یک ضریب ثابت یا مثلا در سقوط ازاد از مقاومت هوا صرف نظر میکنند در حالی که در جای دیگه برای بلند شدن یک هواپیما همین مقاومت هوا ضروری هست و باید دقیقا در محاسبات اعمال بشود)

محاسبه دبی برای یک جنرال پمپ که میخواد کار تخلیه اب را در دوتا شناور کوچک و بزرگ هم انجام بده دقیقا مثل همون مقاومت هوا است که شما برای سقوط ازاد میگید ما ازش صرف نظر میکنیم ولی برای بلند شدن یک هواپیما از روی زمین ضروریه -- شما نمیتونید با میزان هوایی که یک هواپیمای کوچک تک نفره را بلند میکنید با همون میزان هوا یک بویینگ بزرگ را از زمین بلند کنید -- هوا کم میارید و هواپیما بلند نمیشه از زمین -- همین هوا تو هر میلی مترش با میلی متر بعدیش چگالیش فرق میکنه -- اب هم همینجوریه )

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 142

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

من فرمول نویسی و فهم فرمول نویسی به این سبک ها ندارم زیاد قدیمی هستیم ما دیگه و فرمول ها هم یادم نمیاد بعضی وقتا من نمیدونم شاید اقای جوانشیری تو فرمولاش از طریق انتگرال این تغییرات چگالی های هوا و اب رو هم لحاظ کرده باشه ولی اصل همین دوتاس که این دوتا رفتار مختلف را باعث میشه چیز دیگه ای نمیتونه باشه زیرا حجم و جرم دو تا کره تو هر دوتا ازمایش ثابت هستند هم تو اب و هم تو هوا ارتفاع هم در یک سطح تقریبا هر دو ازمایش انجام شده که نندازیم گردن تغییرات جاذبه پس هر چه هست مربوط به چگالی هوا و چگالی اب هست

نظر خودم شخصا این هست که سطح اجسام کروی در هردو حالت داره با حجم بین مولکولی دوتا سیال دو جور تعامل میکنه تو هوا سطح کره ها داره به سمت حجم بین مولکولی میره که لحظه به لحظه داره فشرده تر میشود و این فشردگی حجم بین مولکولی رو سطح کره بزرگتر بیشتر کار میکنه و به همین خاطر دیر تر به زمین میرسه

تو اب سطح دوتا کره ها دارند به سمت رقیق شدن حجم بین مولکولی میروند و اینجا سطوح کره ها عکس هوا رفتار میکنند و کره بزرگتر که ازادی عمل بیشتری پیدا میکنه از نظر سطحی زودتر به عمق میرسه

نمایه کاربر
[email protected]

نام: م. ج. معروف به گربه ی زَبادی

محل اقامت: تهران

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۰/۹/۲۴ - ۱۱:۴۹


پست: 1454

سپاس: 514

جنسیت:

تماس:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط [email protected] »

عبدالرضا علي پور نوشته شده:
یک‌شنبه ۱۳۹۹/۹/۲ - ۱۳:۱۸
خوب همین موضوع باعث میشه که اب بالا که گرم است حجم کمتری و اب پایین که سرد است حجم بیشتری بین مولکولاشون باشه و ازدیاد همین حجم بین مولکولی باعث میشه که نسبت جرم به حجم اب در عمق پایینتر که میریم به صورت نسبی کمتر و کمتر بشه یعنی چگالی ابی که بالاتره بیشتر از ابی هست که در پایین تره و این کم شدن چگالیه که این نیرو را ایجاد میکنه به خاطر اینکه جسم ما از نظر جرمی و حجمی ثابته و چگالی ثابتی داره و میلی متر به میلی متر که پایین تر میریم این جسم با چگالی ثابت داره در سیالی با چگالی کاهنده فرو میره که این باعث سرعت گرفتن و ایجاد شتاب جسم در حال غرق شدن میشه
آب تراکم ناپذیره آقای علی پور. یعنی چگالی آب در تمام عمق اقیانوس تقریباً ثابته. حالا ممکنه توی مناطق خیلی عمیق، چگالیش به مقدار خیلی کم تغییر کنه ولی این قضیه تقریباً تأثیری توی حل مسایل نداره. درثانی، چگالی آب هر چه به کف اقیانوس نزدیک تر میشیم "بیشتر" میشه و نه "کمتر"، چگالی هوا هم هر قدر به سطح زمین نزدیک تر میشیم بیشتر میشه و نه کمتر چون نقش فشار بر دما می چربه یعنی افزایش فشار مولکول ها رو به هم فشرده تر و چگالی رو زیادتر می کنه، برای همین ادعای شما غیر قابل دفاعه. فقط نکته ای که درباره ی متغییر بودنِ چگالی گفتید، برای هوا ملموس تره، بستگی داره که جسمتون رو از خارج از جو زمین رها می کنید تا به زمین برسه یا از بالای یه ساختمون. محاسباتی که انجام دادم برای حالتی دقیقه که جسم در فواصل خیلی دور از زمین رها نشه تا بشه چگالی هوا رو ثابت فرض کرد.

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 142

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

ماکه اندازه نگرفتیم میلیمتر به میلیمتر تو کتابا یه چیزی گفتن من در مورد چگالی هوا هم تو نت سرچ کردم دوجا دوتا عدد مختلف نوشته و بعد همونجا هم توضیح داده که این چگالی متغییره و تو اب هم همینجوره کی اومده چگالی اب را میلیمتر به میلیمتر اندازه بگیره به صورت نسبی بین دو تا عمق میگیریند یا ارتفاع تقسیم میکنند مگه ممکنه بگیم یکی هست وقتی تو این ارتفاع کم داره اینو نشون میده باید شک کنیم یا نه ؟

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 142

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

حالا شما خودتون ازمایش کنید و دلیل علمیش را پیدا کنید
آخرین ویرایش توسط عبدالرضا علي پور یک‌شنبه ۱۳۹۹/۹/۲ - ۱۸:۴۴, ویرایش شده کلا 1 بار

نمایه کاربر
[email protected]

نام: م. ج. معروف به گربه ی زَبادی

محل اقامت: تهران

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۰/۹/۲۴ - ۱۱:۴۹


پست: 1454

سپاس: 514

جنسیت:

تماس:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط [email protected] »

عبدالرضا علي پور نوشته شده:
یک‌شنبه ۱۳۹۹/۹/۲ - ۱۸:۳۶
ماکه اندازه نگرفتیم میلیمتر به میلیمتر تو کتابا یه چیزی گفتن من در مورد چگالی هوا هم تو نت سرچ کردم دوجا دوتا عدد مختلف نوشته و بعد همونجا هم توضیح داده که این چگالی متغییره و تو اب هم همینجوره کی اومده چگالی اب را میلیمتر به میلیمتر اندازه بگیره به صورت نسبی بین دو تا عمق میگیریند یا ارتفاع تقسیم میکنند مگه ممکنه بگیم یکی هست وقتی تو این ارتفاع کم داره اینو نشون میده باید شک کنیم یا نه ؟
عبدالرضا علي پور نوشته شده:
یک‌شنبه ۱۳۹۹/۹/۲ - ۱۸:۳۸
شما اینو میگید پس یخ که اب ساخته میشه چطوری حجمش زیاد میشه این که همون اب است
بابا تو دیگه کی هستی، دستِ شیطونو بستی! smile015
صد جور موضوع مختلفو بی ربطو با هم خلط می کنید و یه نتیجه ی عجیب ازش می گیرید، من دیگه نمی دونم چطوری باید این موضوعو توضیح بدم.

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 142

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

[email protected] نوشته شده:
یک‌شنبه ۱۳۹۹/۹/۲ - ۱۸:۴۲
عبدالرضا علي پور نوشته شده:
یک‌شنبه ۱۳۹۹/۹/۲ - ۱۸:۳۶
ماکه اندازه نگرفتیم میلیمتر به میلیمتر تو کتابا یه چیزی گفتن من در مورد چگالی هوا هم تو نت سرچ کردم دوجا دوتا عدد مختلف نوشته و بعد همونجا هم توضیح داده که این چگالی متغییره و تو اب هم همینجوره کی اومده چگالی اب را میلیمتر به میلیمتر اندازه بگیره به صورت نسبی بین دو تا عمق میگیریند یا ارتفاع تقسیم میکنند مگه ممکنه بگیم یکی هست وقتی تو این ارتفاع کم داره اینو نشون میده باید شک کنیم یا نه ؟
عبدالرضا علي پور نوشته شده:
یک‌شنبه ۱۳۹۹/۹/۲ - ۱۸:۳۸
شما اینو میگید پس یخ که اب ساخته میشه چطوری حجمش زیاد میشه این که همون اب است
بابا تو دیگه کی هستی، دستِ شیطونو بستی! smile015
صد جور موضوع مختلفو بی ربطو با هم خلط می کنید و یه نتیجه ی عجیب ازش می گیرید، من دیگه نمی دونم چطوری باید این موضوعو توضیح بدم.
حالا ما باید قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس را ؟ ازمایش داره اینو نشون میده فکر میکنید من دارم اشتباه میکنم ازمایش کنید و دلیلشو به منم بگید :)

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 142

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

فیزیک باید بتونه توضیح بده توضیح من دراوردی و تو هوایی هم قبول نیست چه دلیلی داره ؟

ارسال پست