جلوگیری از ورود آب به کشتی

مدیران انجمن: parse, javad123javad

نمایه کاربر
M_J1364@yahoo.com

نام: م. ج. معروف به گُربه ی زَبّادی

محل اقامت: تهران

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۰/۹/۲۴ - ۱۱:۴۹


پست: 1318

سپاس: 484

جنسیت:

تماس:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط M_J1364@yahoo.com »

ببخشید! من نیروی سبک ساز رو با نیروی مورد بحث توی این مسئله اشتباه گرفتم. اون نیرویی که من ادعا می کردم که مربوط به مقدار حجم جسم شناور هست و نه جرمش، مال نیروی سبک ساز بود که نشون می ده وزن اون جسم داخل آب، به اندازه ی وزنِ آب معادل با حجمِ جسم شناور، سبک میشه که به جرم جسم وابسته نیست. اما نیروی مورد بحث توی صورت سؤال فقط به ارتفاع و چگالی مایع مربوطه و نه به حجم و به جرم جسم شناور بستگی داره. برای همین اگه ناو جنگی چند صد تُنی در ارتفاع چهار متری زیر سطح آب سوراخ بشه، فشار و نیروی مربوطه فرقی با حالتی نداره که یه قایقِ سبک در ارتفاع چهار متری زیر سطح آب سوراخ بشه. اگه سوراخ ها مساحت یکسانی داشته باشن، نیروی آب در هر دو حالت یکسانه. [از کاربر Mazdak10 (نیما) بابت گوشزدِ این موضوع سپاسگزارم.]
آخرین ویرایش توسط M_J1364@yahoo.com جمعه ۱۳۹۹/۸/۳۰ - ۱۵:۴۴, ویرایش شده کلا 1 بار

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 172

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

cnt نوشته شده:
جمعه ۱۳۹۹/۸/۳۰ - ۱۵:۳۳
باز هم نمیتونم اینو متوجه بشم . اینجا فشار ابی که وارد قایق یا سوپر تانکر میشه مهم هست یا حجم اب ؟
دبی ورودی آب به نیرو در یک سطح مشابه بستگی داره هر چه نیروی آب به اون سطح بیشتر میشه در زمان کمتری آب بیشتری با شدت بیشتری وارد میشود

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 172

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

M_J1364@yahoo.com نوشته شده:
جمعه ۱۳۹۹/۸/۳۰ - ۱۵:۴۲
ببخشید! من نیروی سبک ساز رو با نیروی مورد بحث توی این مسئله اشتباه گرفتم. اون نیرویی که من ادعا می کردم که مربوط به مقدار حجم جسم شناور هست و نه جرمش، مال نیروی سبک ساز بود که نشون می ده وزن اون جسم داخل آب، به اندازه ی وزنِ آب معادل با حجمِ جسم شناور، سبک میشه که به جرم جسم وابسته نیست. اما نیروی مورد بحث توی صورت سؤال فقط به ارتفاع و چگالی مایع مربوطه و نه به حجم و به جرم جسم شناور بستگی داره. برای همین اگه ناو جنگی چند صد تُنی در ارتفاع چهار متری زیر سطح آب سوراخ بشه، فشار و نیروی مربوطه فرقی با حالتی نداره که یه قایقِ سبک در ارتفاع چهار متری زیر سطح آب سوراخ بشه. اگه سوراخ ها مساحت یکسانی داشته باشن، نیروی آب در هر دو حالت یکسانه. [از کاربر Mazdak10 (نیما) بابت گوشزدِ این موضوع سپاسگزارم.]
سلام اقای جوانشیری همین که مطرح کردید بازم مشکل داره شما دارید میگید یه قایق سبک و یک ناو جنگی که سنگین فرض کردید -- چطوری یه جسم سبک میتونه به همون آبخور جسم سنگین تر برسه ؟ عمق آبخور اینا با هم اختلاف زیادی پیدا میکنه

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 172

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

ببینید همیشه اگر ما ابخور یک شناور را پر از اب بکنیم و وزن کنیم این وزن میشه نیروی که در زمان شناوری اب داره به بدنه اون شناور وارد میکنه

خوب این نیرو چطوری و به کجای سطح شناور وارد میشه ؟ به هر سانتیمتر مربع

حالا یک قایق سبک ابخوری نداره زیاد پس اب زیادی هم نمیشه پس وزن زیادی هم نداره - این وزن کم همون نیروییه که داره به هر سانتیمتر مربع از سطحی که تو اب است اعمال میشه

حالا یه کشتی را اب خورش را پر از اب میکنیم و وزن میکنیم این حجم ابش خیلی زیاد است این وزن همون نیروییه که داره به هر سانتیمتر مربع از سطح کشتی اعمال میشه

پس تو اجسام شناور همیشه حجم ابخور مهمه برای اعمال نیرو به سطح

نمایه کاربر
M_J1364@yahoo.com

نام: م. ج. معروف به گُربه ی زَبّادی

محل اقامت: تهران

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۰/۹/۲۴ - ۱۱:۴۹


پست: 1318

سپاس: 484

جنسیت:

تماس:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط M_J1364@yahoo.com »

عبدالرضا علي پور نوشته شده:
جمعه ۱۳۹۹/۸/۳۰ - ۱۵:۵۳
سلام اقای جوانشیری همین که مطرح کردید بازم مشکل داره شما دارید میگید یه قایق سبک و یک ناو جنگی که سنگین فرض کردید -- چطوری یه جسم سبک میتونه به همون آبخور جسم سنگین تر برسه ؟ عمق آبخور اینا با هم اختلاف زیادی پیدا میکنه
سلام
آبخور یه موضوعه و ارتفاع سوراخ از سطح آب یه موضوع دیگست. برای محاسبه ی فشاری که آب به بدنه وارد می کنه فقط و فقط ارتفاع اون نقطه یا سوراخ از سطح آب مهمه. اگه کفِ ناوگان دریایی شما از فرط سنگینی به کف مناطقِ عمیق در اقیانوس هند هم برسه، اگه یه سوراخ در ارتفاع 4 متری از سطح آب (نه از کف کشتی یا از کف اقیانوس) در بدنه ایجاد بشه، فشار آب در اون ارتفاع ثابته و به کوچکو بزرگ بودن یا سبکو سنگین بودن قایق وابسته نیست. فقط اون چیزی که به حجم قایق وابسته است نیروی سبک سازه که به کف قایق وارد میشه و ناشی از عدم برابری همین فشار آب در کف و سطح جسم شناوره.

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 172

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

F=(rho)x(g)xV این حجمی که تو فرمول ارشمیدس اومده پس اشتباه اومده اینجا --- من که هم عملا تجربش کردم و هم فرمول داره این رو میگه با لفظ که نمیشه چیزی رو تغییر

داد اگر حجم ابخور تو این موضوع تاثیر نداشته باشه باید تمام فیزیک و فرمولاش را ریخت دور زیرا من اینها را بارهای بار عملا تجربه کردم

Paradoxy

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۲۲:۱۷


پست: 2211

سپاس: 1236

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط Paradoxy »

1. نیرویی که یک مایع به سطح یک جسم وارد میکنه فقط وابسته به سطح جسم، و فشار مایع در اون سطح هست.
2. فشار مایع های خطی فقط و فقط تابعی از ارتفاعه. مثلا در اعماق فشار آب بیشتره. روی سطح آب، فشار آب برابره با فشار هوا.
3. پس اهمیتی نداره جسم قرار گرفته روی آب چه شکلی داشته باشه یا وزنش چی باشه. مهم اینه که کف اون جسم تا چه اندازه توی آب فرو رفته باشه تا نیروی وارد شده به سطحش رو تعیین کنیم.

4. یک جسم هرچقدر چگال تر باشه بیشتر وارد مایع میشه. یک قایق تماما آهنی هرچقدر هم فضای خالی داشته باشه و چگالی میانگینش کمتر از چگالی آب باشه نسبت به یک قایق چوبی چگالی بیشتری داره و بیشتر وارد عمق آب میشه، پس فشار بیشتری رو سطوحش احساس میکنه. نمیشه یه تانکر نفت کش رو با قایق ماهیگیری مقایسه کرد،نفت کش بیشتر وارد عمق آب شده.

5. فشار رو با سرعت نباید قاطی کرد. قبلا یه تاپیک در موردش صحبت کردم، بنابرین اینجا توضیح اضافه ای نمیدم. صرفا باید توجه داشت وقتی که آب با سرعت بالایی از یک منفذ وارد کشتی میشه این لزوما به معنای زباد بودن فشارش نیست، میتونه به معنای کوچک بودن اون منفذ باشه. با قانون برنولی خیلی دقیق میشه سرعت ورود آب به این منفذ رو پیدا کرد، که بازهم تابعی از ارتفاع، چگالی مایع و نیروی گرانش زمین میشه.

6. با فرض درست بودن محاسباتی که کاربرای دیگه انجام دادن، 20 نیوتون در پنج سانتیمتر مربع نیروی خیلی زیادیه. فکر میکنید چرا یک سوزن،پارچه یا گوشت یا هرچیز دیگه ای رو پاره میکنه؟ چون نیروی زیادی بهش وارد میکنیم؟ خیر، چون سطح نوک سوزن خیلی کمه، یا وارد کردن کوچکترین نیرویی میتونیم سطح یک جسم رو پاره کنیم. بله، بلند کردن یک وزنه 2 کیلویی کار سختی نیست. ولی اگر کل وزن اون وزنه دو کیلویی روی یک بند انگشت متمرکز بشه، اون موقع مردان آهنین میتونن اون وزنه رو بلند کنند.

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 172

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

سطح که معلومه چقدره تغییری نمیکنه شما خودتون هم دارید میگید فشارش بیشتره اون فلزی خوب فشار حاصل نیرو بر سطح است وقتی تو قایق فلزی قراره فشار بیشتر باشه تا چوبی به فرض اینکه سطح سوراخ ها در هر دو اونها 5 سانتیمتر مربع باشد و در عمق 4 متری از سطح اب این سوراخ قرارداشته باشه اونی که فشار بیشتری داره اعمال میکنه در اصل نیروی بیشتری داره اعمال میکنه - کلا این بحث من سر همینه که وقتی نیروی وزن بیشتر میشه فشار را رو سوراخ بیشتر میکنه و فشار حاصل نیرو بر سطح است و وقتی سطح ما در دو کشتی چوبی و فلزی ثابت بمونه در یک عمق و فشار تو یکیش بیشتر بشه در اصل نیرو بیشتر شده و نیروی بیشتر باعث عبور اب بیشتر در زمان کمتری میشود --کل سوال هم از اول همینه که میگه چه نیرویی ولی اشاره به وزن یا چگالی شناور نمیکنه -- چگالی باعث میشه که چه حجمی از یک جسم در اب قرار بگیره تا تعادلش برای زیر اب نرفتن حفظ بشه -- این وزن نسبت به حجم جسم همیشه برابر وزن اون مقداری از حجم جسمه که زیر سطح اب قرار گرفته که من بهش میگم اب هم حجم که اگر این حجم را از اب پر کنیم دقیقا معادل وزنی است که کشتی داره به اب وارد میکنه و اب داره به بدنه وارد میکنه --- این وزن تو اب که داره در همون کشتی فلزی به همون سطح از سوراخی وارد میشه که در کشتی چوبی وجود داره ولی اینجا اختلاف تو همون مقدار وزن اعمالی در دو کشتی یا فرقی که در چگالی چوب و فلز داریم هست جسمی که چگال تره بیشتر زیر اب میره تا جسمی که کم چگال تر از اونه و هر کدام بیشتر تو اب فرو رفته مقدار بیشتری میشود اب وارد اون حجم فرو رفته کرد پس وزن بیشتریش در اب فرو رفته وزن بیشتر باعث ایجاد فشار بیشتر در بدنه میشود و وقتی در هر دو سطح سوراخ یکی باشه این افزایش فشار خودش را در نیروی بیشتر نشان میدهد و نیروی بیشتر باعث رانده شدن اب بیشتری در زمان کمتری به داخل کشتی میشود --- پس ما نمیتونیم بگیم شناوری در عمق 4 متری از سطح اب سوراخی کردیم به این اندازه چقدر حالا بهش نیرو وارد میشود --- اگر قرار باشد فقط عمق اب باشد پس چرا داریم میگیم فلزی فشار بیشتری داره به بدنه وارد میکنه --- اینجوری که مساله طرح شده بخوایم بگیم تو هر شناوری با هر عمقی و هر جنسی فرقی نمیکنه پس یه درام 5 متری را تو اب در عمق 4 متری همین سوراخ را بزنیم باید به اندازه یک سوپر تانکر نیروی اب باشه این موضوع برای من اصلا کلش بایاس است :)
آخرین ویرایش توسط عبدالرضا علي پور جمعه ۱۳۹۹/۸/۳۰ - ۱۹:۴۶, ویرایش شده کلا 1 بار

Paradoxy

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۲۲:۱۷


پست: 2211

سپاس: 1236

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط Paradoxy »

جنس مهم نیست، مهم اینه که چقدر توی عمق آب فرو رفته باشه. اگر فرض میکنید چوبی و آهنی تا عمق یکسانی داخل آب رفتن، در اون حالت فشار و نیروی یکسانی رو تجربه میکنند.
(جنس زمانی مهم میشه که میخوایم ببینیم تا چه عمقی یک جسم فرو میره)

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 172

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

Paradoxy نوشته شده:
جمعه ۱۳۹۹/۸/۳۰ - ۱۹:۲۹
جنس مهم نیست، مهم اینه که چقدر توی عمق آب فرو رفته باشه. اگر فرض میکنید چوبی و آهنی تا عمق یکسانی داخل آب رفتن، در اون حالت فشار و نیروی یکسانی رو تجربه میکنند.
(جنس زمانی مهم میشه که میخوایم ببینیم تا چه عمقی یک جسم فرو میره)
مشکل همینجاست برادر فقط تو صورت سوال گفته شناور و نمیگه چگالی شناور چقدره ؟ یا چه حجمیش درون اب قرار گرفته -- طرح کننده سوال نیز عمیقا به این موضوع اعتقاد داشته که یک استوانه بلند بیشتر از 4 متر را یک سوراخ 5 سانتی متر مربعی بزنیم با یک سوپر تانکر فرقی نداره و هر دو به یک میزان اب از سوراخ (نیرو) وارد میکند با این فرمان دبی هر دو را یکی گرفته و میگه هیچ فرقی نمیکند فقط اثر عمق اب در نظر گرفته شده

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 172

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

با این حساب شناور از 5 متر تا 500 متر عمق باید یک نیرو از اون سوراخ اب بزنه تو یعنی داریم میگیم این نیروی ورودی برای هر شناوری با هر عمقی که توی اب فرو رفته یه نیرو داره از اون سوراخ اعمال میکنه

4. یک جسم هرچقدر چگال تر باشه بیشتر وارد مایع میشه. یک قایق تماما آهنی هرچقدر هم فضای خالی داشته باشه و چگالی میانگینش کمتر از چگالی آب باشه نسبت به یک قایق چوبی چگالی بیشتری داره و بیشتر وارد عمق آب میشه، پس فشار بیشتری رو سطوحش احساس میکنه. نمیشه یه تانکر نفت کش رو با قایق ماهیگیری مقایسه کرد،نفت کش بیشتر وارد عمق آب شده.

اینجا الان تناقض ایجاد میشه --- شناوری که چگال تر است - فشار بیشتری به سطح وارد میکنه -- شناور چگالتر شناوریه که حجم بیشتری ازش در عمق اب قرار میگیرد

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 172

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

اگر ما قبول میکنیم که شناور هر چه عمق بیشتریش در اب فرو بره فشار بیشتری را روی سطوح خودش احساس میکنه یعنی باید از سوراخ نیروی بیشتری هم اعمال بشه

نمایه کاربر
M_J1364@yahoo.com

نام: م. ج. معروف به گُربه ی زَبّادی

محل اقامت: تهران

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۰/۹/۲۴ - ۱۱:۴۹


پست: 1318

سپاس: 484

جنسیت:

تماس:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط M_J1364@yahoo.com »

عبدالرضا علي پور نوشته شده:
جمعه ۱۳۹۹/۸/۳۰ - ۲۰:۰۹
اگر ما قبول میکنیم که شناور هر چه عمق بیشتریش در اب فرو بره فشار بیشتری را روی سطوح خودش احساس میکنه یعنی باید از سوراخ نیروی بیشتری هم اعمال بشه
آقای علی پور، خودتون دارید می گید: "اگه عمق بیشتر باشه پس فشار بیشتره" ما هم داریم همینو می گیم. فقط شما باید فاصله ی سوراخ از سطح آب رو در نظر بگیری. اگه دو تا سوراخ عین هم یکی در فاصله ی یه متری از سطح آب و دیگری در فاصله ی بیست متری از سطح آب قرار داشته باشه خوب معلومه که سوراخی که در بیست متریه، با فشار و نیروی بیشتری آب ازش می زنه بیرون ولی این قضیه ربطی به این نداره که کشتی شما چقدر بزرگه یا پرجرمه.

اون فرمولی هم که گفتید همون نیروی شناورسازیه که منم در ابتدا اونو با نیروی پرسش شده اشتباه گرفتم. اون نیرو ربطی به نیروی آبی که از سوراخ بیرون می زنه نداره هر چند که منشاء این دو نیرو یه چیزه. فرض کنید یه جعبه ی آهنی رو ول کردید که بره کف اقیانوس، ار طرف اقیانوس به "کف" این جعبه نیرویی وارد میشه که جهتش بر خلاف بردار وزن قوطیه که از رابطه ی ارشمیدس یا همون $F=\rho g V$ به دست میاد که $V$ حجم اون جسمه. این نیرو چون بر خلاف جاذبه ست باعث میشه که جسم داخل آب سبک تر باشه یا وزنش کمتر بشه. دقت کنید که این نیرو فقط به کف جسم مغروق وارد میشه که ناشی از تفاضل دو تا فشار در کف و سقف قوطی ضرب در مساحت کفِ قوطیه که بعد از ساده سازی به $V$ یا حجم جسم می رسیم که میشه همون فرمول ارشمیدس.

اگه همچنان مدعی هستید که با چشم خودتون دیدید که دو تا سوراخ در عمق چهار متری برای دوتا کشتیِ متفاوت نیروی آب توشون متفاوت بوده، این ربطی به جرمو حجم کشتی ها نداره بلکه احتمالاً یکی از سوراخا بزرگتر از دیگری بوده یا ارتفاع سوراخ ها واقعاً یکی نبوده و همین باعث بیشتر شدن نیروی آب شده که احتمالاً از دید شما مغفول افتاده.

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 172

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

حالا من یه آزمایش ترتیب میدم و بعد نحوه این ازمایش را اینجا میگم بعد نتیجه گیری میکنیم با هم فقط من باید ثابت کنم تو این موضوع که حجم اب معینی در زمان یکسانی وارد میشه و این کاری نداره -- یعنی من دوتا جسم را که میزان فرو رفتگیش در اب با هم فرق داره میام تو یک عمق معیینی از سطح اب دوتا سوراخ مشابه میزنم و میران اب ورودی در واحد زمان را اندازه میگیرم اگر اونی که فرورفتگی بیشتری در اب داره بیشتر اب بهش وارد شد تو یه زمان معینی نسبت به اون یکی پس حرفم درسته در غیر اینصورت حق با شماست

Paradoxy

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۲۲:۱۷


پست: 2211

سپاس: 1236

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط Paradoxy »

عبدالرضا علي پور نوشته شده:
جمعه ۱۳۹۹/۸/۳۰ - ۱۹:۵۳
Paradoxy نوشته شده:
جمعه ۱۳۹۹/۸/۳۰ - ۱۹:۲۹
جنس مهم نیست، مهم اینه که چقدر توی عمق آب فرو رفته باشه. اگر فرض میکنید چوبی و آهنی تا عمق یکسانی داخل آب رفتن، در اون حالت فشار و نیروی یکسانی رو تجربه میکنند.
(جنس زمانی مهم میشه که میخوایم ببینیم تا چه عمقی یک جسم فرو میره)
مشکل همینجاست برادر فقط تو صورت سوال گفته شناور و نمیگه چگالی شناور چقدره ؟ یا چه حجمیش درون اب قرار گرفته -- طرح کننده سوال نیز عمیقا به این موضوع اعتقاد داشته که یک استوانه بلند بیشتر از 4 متر را یک سوراخ 5 سانتی متر مربعی بزنیم با یک سوپر تانکر فرقی نداره و هر دو به یک میزان اب از سوراخ (نیرو) وارد میکند با این فرمان دبی هر دو را یکی گرفته و میگه هیچ فرقی نمیکند فقط اثر عمق اب در نظر گرفته شده
خب خودش حساب کرده چگالی شناور چقدره، دیده چقدر توی آب فرو رفته، نتیجه نهایی رو نوشته که آقا ما یه کشتی داریم که انقدرش توی آب رفته و حالا فشار وارد شده بهش رو بگید؛ کاری هم نداشته باشید جنسش چیه. انقدرش توی آب رفته. بعد اینجا بحث دبی مطرح نیست. شما میتونید در مورد دبی آب ورودی به کشتی صحبت کنید، چون سطح مقطع سوراخ و سرعت آبی ورودی قابل محاسبه است. اما نمیتونید در مورد دبی بیرون از کشتی صحبت کنید! چون کشتی توی دریاست، از یک لوله که آب به سوراخش منتقل نمیشه. اینجا فقط میشه از همون رابطه برنولی استفاده کرد.
اینجا الان تناقض ایجاد میشه --- شناوری که چگال تر است - فشار بیشتری به سطح وارد میکنه -- شناور چگالتر شناوریه که حجم بیشتری ازش در عمق اب قرار میگیرد
متوجه نمیشم چی میگید. چه تناقضی؟ شناوری که چگال تره، حجم بیشتریش وارد آب میشه. در نتیجه، در عمق بیشتری از آب قرار میگیره، و در نتیجه، فشار بیشتری به سطحش که در عمق بیشتری قرار گرفته وارد میشه. کدوم تناقض؟
یعنی من دوتا جسم را که میزان فرو رفتگیش در اب با هم فرق داره میام تو یک عمق معیینی از سطح اب دوتا سوراخ مشابه میزنم
والله به این کارا احتیاجی نیست. تا حد زیادی بدیهیه که فشار آب، فقط وابسته به عمق آبه و نه پارامتر دیگه ای. چه اهمیتی داره که چه چیزی رو در فلان عمق از آب ببریم؟ آب که نمیدونه ما چی بردیم تو عمقش.

ارسال پست