سطوح کنترل پرواز

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
rohamavation

نام: roham hesami radرهام حسامی راد

محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 3268

سپاس: 5491

جنسیت:

تماس:

سطوح کنترل پرواز

پست توسط rohamavation »

ابتدا سطوح اصلی کنترل. سطوح اصلی کنترل هواپیمای بال ثابت روی لولاها یا مسیرها به بدنه هوا متصل می شوند بنابراین ممکن است حرکت کنند و در نتیجه جریان هوا را که از روی آنها عبور می کند منحرف کنید. این تغییر مسیر جریان هوا نیرویی نامتعادل برای چرخش صفحه در مورد محور مرتبط ایجاد می کند.سطوح کنترل هواپیما کدامند؟
سطوح اولیه کنترل پرواز در هواپیمای بال ثابت شامل: آیلرون ، آسانسور و سکان است. آیلرون ها به لبه عقب هر دو بال متصل می شوند و هنگام حرکت ، هواپیما را به دور محور طولی می چرخانند
ابزار اصلی پرواز چیست؟
Six Pack - ابزار اصلی پرواز
نشانگر سرعت هوا (Pitot Static)
شاخص نگرش (ژیروسکوپ)
ارتفاع سنج (Pitot Static)
نشانگر سرعت عمودی (Pitot Static)
شاخص عنوان (ژیروسکوپ)
هماهنگ کننده چرخش (Gyro)
سطوح کنترل چگونه کار می کنند؟
سطوح کنترل قسمتهایی از هواپیما است که خلبان برای کار با آن استفاده می کند - برای تاکسی ، هواپیما ، بانک ، شتاب ، کاهش سرعت و فرود. با اجبار اختلاف در فشار هوا ، این قسمتهای هواپیما از هوای اطراف خود (فشار هوا) استفاده می کنند تا هر اقدامی را که خلبان بخواهد انجام دهند.
4 سطح کنترل در هواپیما کدامند؟
هر هواپیما ، اعم از هواپیما ، هلی کوپتر یا موشک ، تحت تأثیر چهار نیروی متضاد قرار گرفته اند: Thrust ، Lift ، Drag و Weight (شکل 1). سطوح کنترلی مانند سکان یا آیلرون ها جهت این نیروها را تنظیم می کنند و به خلبان اجازه می دهند از آنها به سودمندترین شکل ممکن استفاده کند.
سه گروه از سطوح کنترل پرواز کدامند؟
حرکت هر یک از سه سطح کنترل پرواز اولیه (آیلرون ، آسانسور یا استیبیلاتور ، یا سکان) ، جریان هوا و توزیع فشار را روی و اطراف ورق هوا تغییر می دهد.
3 کنترل اصلی پرواز چیست؟
کنترل های اصلی هواپیماها ، آسانسور و سکان هستند که نیروی آیرودینامیکی را فراهم می کنند تا هواپیما از مسیر پرواز دلخواه پیروی کند.
چگونه از سطوح کنترل هواپیما برای برخاست استفاده می شود؟
سطوح متحرک روی بال و دم هواپیما به خلبان اجازه می دهد تا هواپیما را مانور دهد و نگرش یا جهت گیری آن را کنترل کند. این سطوح کنترلی با همان اصل بالابر روی بال کار می کنند. آنها برای ایجاد نیرو در هواپیما در جهت دلخواه ، اختلاف فشار هوا ایجاد می کنند.
چگونه هواپیما را کنترل می کنید؟
چگونه یک خلبان هواپیما را کنترل می کند؟
آیلرون ها بال ها را بالا و پایین می کنند. خلبان با بالا بردن یکی از aileron ها یا دیگری با چرخ کنترل ، چرخش هواپیما را کنترل می کند.
سکان برای کنترل خمیازه هواپیما کار می کند. ...
آسانسورهایی که در قسمت دم قرار دارند برای کنترل سطح هواپیما استفاده می شوند.
4 اصل پرواز چیست؟
چهار مبانی اساسی (پرواز مستقیم و هم سطح ، پیچ ها ، صعودها و فرودها) مانورهای اصلی هستند که هواپیما را از طریق شش حرکت پرواز کنترل می کنند.
3 حرکت اساسی هواپیما چیست؟
یک هواپیما در حال پرواز در سه بعد چرخش آزاد است: خمیازه ، دماغه چپ یا راست درمورد محوری که بالا و پایین می رود. گام ، دماغه به سمت بالا یا پایین در مورد محوری که از بال به بال دیگر می رود. و چرخش ، چرخش در مورد محوری که از بینی تا دم در حال اجرا است.
تفاوت بین فلپ ها و آیلرون ها چیست؟
از Aileron برای کنترل رول هواپیما استفاده می شود. Ailerons در لبه دنباله ای بال مشاهده می شود ، به طور معمول نزدیک به نوک بال است. ... از فلپ برای افزایش میزان بالابری که بال با افزایش میزان کمبر و سطح بال تولید می کند ، استفاده می شود. به طور معمول آنها در نزدیکی ریشه بال قرار دارند
دو سطح کنترل پرواز چیست؟
کنترل های پرواز: کنترل های ثانویه پرواز. از سطوح کنترل پرواز برای کنترل جهت هواپیما در پرواز استفاده می شود. ... کنترل های پرواز ثانویه عبارتند از: فلپ ، دستگاه های پیرایش ، اسپویلر ، اسلت ، اسلات و ترمزهای سرعت. کنترل های ثانویه پرواز همیشه در هواپیما وجود ندارد
کنترل اولیه پرواز چیست؟
کنترل های اولیه پرواز برای کنترل ایمن هواپیما در حین پرواز ضروری است و از هواپیما ، آسانسور (یا در برخی از تاسیسات ، استیبیلاتور) و سکان تشکیل می شود. ... حرکت هر یک از کنترلهای اصلی پرواز باعث چرخش هواپیما در اطراف محور چرخش مرتبط با سطح کنترل می شود.
3 سطح کنترل ثانویه و عملکرد آنها چیست؟
سطوح کنترل ثانویه شامل اسپویلر ، فلپ ، اسلت و ترمز هوا است. به اسپویلرها ، نه از نوع فیلم یا اتومبیل ، اغلب آسانسور دامپر گفته می شود زیرا از آنها برای کاهش بالابری با ایجاد اختلال در جریان هوای بالای بال استفاده می شود. Spoiler ها به خلبانان گلایدر اجازه می دهند بدون افزایش سرعت هوا ، از ارتفاع کم کنند.
سطوح فرامین و پایداری هواپیما
هواپیماها طی پرواز تحت تاثیر نیروهای گوناگونی هستند. باید توجه داشت این نیروها همیشه با هم در تعادل نیستند .بادهایی که میوزند، جریان های ناآرامی که در هوا وجود دارند، عدم تقسیم وزن در نقاط مختلف هواپیما بصورت دقیق و … همه دست به دست هم می دهند تا یک هواپیما نتواند براحتی به پرواز خود ادامه دهد .برای حل این مشکلات وسایلی در هواپیما تعبیه گردیده است. خلبان بوسیله آنها تعادل را میان نیروهای مختلف وارد شده بر هواپیما حفظ و هواپیما را در مسیر خویش هدایت می نماید. به این ادوات و تجهیزات به اختصار سطوح فرامین و پایداری هواپیما می گویند. برای آشنایی با سطوح فرامین و پایداری هواپیما ابتدا نیاز است تا با برخی اصطلاحات اولیه آشنا شوید.
هر هواپیما حول سه محور توانایی چرخش دارد :
محور عرضی Lateral
این محور خطی فرضی است که از نوک یک بال به نوک بال دیگر آن وصل می شود.این محور خطی فرضی است که از نوک یکبال به نوک بال دیگر آن وصل میشود. گردش حول محور عرضی هواپیما باعث خواهد شد
هواپیما بالا و پایین برود. به حرکت حول محور عرضی Pitch Motion می گویند.
محور طولی Longitudinal
این محور خطی فرضی است که از نوک هواپیما به انتهای آن کشیده می شود. گردش حول محور طولی باعث می شود که هواپیما عمل گردش به چپ یا راست را انجام دهد که به آن Roll Motion می گویند.
محور عمودی Vertical
این محور خطی فرضی است که از مرکز ثقل هواپیما می گذرد و دو محور دیگر را در نقطه ای مشترک قطع می کند. حرکت حول محور عمودی سبب می شود هواپیما به طور افقی گرایش به چپ یا راست داشته باشد. به این حرکت Yaw Motion گفته می شود. در حالت Yaw فقط دماغه هواپیما به جناحین حرکت می کند.
در این قسمت به صورت ضمنی سطوح کنترل فرامین در هواپیما را معرفی می کنیم .
سطوح کنترل فرامین هواپیما عبارتند از :
شهپر Aileron
بالابر Elevator
Rudder
بالچه های تنظیم Trim Tabs
سطوح کنترل علاوه بر هدایت و تصحیح مسیر پرواز در دو گروه کلی تقسیم می شوند که هر کدام دارای عملکرد خاص خود می باشند .
سامانه های افزایش نیرو برآ Lift Augmentation Device که خود شامل :
بالچه برآ افزا Flap
پیش بال Slat
وسائل کنترل جریان هوای روی سطح بال ها Boundary Layer Control
سامانه های افزایش نیرو پسا Drag Augmentation Deviceکه خود شامل :
سرعت شکن Speed Break / Air Break
کاهنده های برآ Spoilers
کاهنده های برآ از نوع ثابت Fixed Spoiler / Stall Strip
چتر ترمز Drag Parachute
معکوس کردن نیروی کشش موتور Reverse Thrust
سطوح متحرک هواپیما جهت هدایت هواپیما
در این بخش می خواهیم درباره سطوحی در هواپیما بحث کنیم که هدایت هواپیما و تغییر سرعت و... را بر عهده دارند. یکسری از این سطوح در همه هواپیماها مشترک می باشند و یکسری دیگر برای هواپیماهای سنگین وزن تر مورد استفاده قرار می گیرند.
دسته اول: سطوح مشترک بین هواپیماهای سبک وزن و سنگین وزن: این سطوح شامل Flap، Elevator ،Rudder، Elevator tab (Trim) و Aileron می باشد که در ادامه به هر کدام از آنها می پردازیم.
1-Flap(فلپ یا برافزا): صفحه یا صفحاتی متحرک و مستقر در لبه فرار بال که به سمت پایین باز یا کج می شوند، یا به پایین می لغزند و گاهی انحنا یا مقطع و یا مساحت بال را تغییر می دهد تا در سرعت آهسته تأثیر قدرتمندی بر افزایش نیروی برآ (Lift) داشته باشد. این سکان گاهی برای تغییر نیروی پسا نیز مورد استفاده قرار می گیرد. فلپ ها معمولا تا زاویه 50 یا 60 درجه که به پایین کج می شوند، ب نیروی برآ می افزایند اما بیش از این مقدار، تا زاویه 90 درجه نسبت به باد روبرو، بر نیروی پسا (Drag) می افزایند. فلپ ها خود دسته بندی متفاوت و مختلفی دارند که صحبت درباره آنها در اینجا نمی گنجد؛ بنابراین بر همین مقدار توضیح بسنده می کنیم. عملکرد فلپ در هواپیما چیست؟
فلپ ها وسیله ای با بالابردن بالا هستند که از یک پانل لولایی یا پانل هایی که روی لبه دنباله ای بال سوار شده اند تشکیل شده است. در صورت کشش ، آنها کمبر و در بیشتر موارد ، آکورد و سطح بال را افزایش می دهند و در نتیجه باعث افزایش هم کشیدن و هم کشیدن و کاهش سرعت اصطبل می شوند.
تفاوت بین فلپ و اسپویلر چیست؟
پاسخ: فلپ ها پانل های متحرکی در لبه انتهایی بال (پشت) بال هستند که برای افزایش بالابر در سرعت های پایین استفاده می شوند. در هنگام برخاستن و فرود آمدن از آنها استفاده می شود. ... اسپویلرها پانل هایی در قسمت بالایی بال هستند که بالابر را کاهش می دهند
2- Elevator(سکان متحرک افقی عقب): الویتور یک سطح کنترل متحرک افقی است که در قسمت انتهایی هواپیما واقع شده است و وظیفه آن این است که دماغه هواپیما را به سمت بالا یا پایین حرکت دهد یا اصطلاحا وضعیت Pitch را کنترل کند. اعمال نیروی به سمت عقب برکنترل های هواپیما (فرامین یا Youk) باعث حرکت الویتور به سمت بالا می شود. در این وضعیت فشار کمتری به سطح زیرین الویتور وارد می شود، بنابراین دم (Tail) هواپیما به سمت پایین حرکت می کند و در نتیجه دماغه هواپیما بالا می رود.کدام سطح کنترل گام را کنترل می کند؟
آسانسور
محور عرضی که به آن محور جانبی نیز گفته می شود ، از نوک بال به نوک بال عبور می کند. چرخش در مورد این محور را گام می نامند. پیچ جهت عمودی را که بینی هواپیما نشان می دهد تغییر می دهد. آسانسورها سطوح اصلی کنترل گام هستند.
شکل آنچه را که هنگام حرکت فرامین کنترل به سمت جلو رخ میدهد، نشان می دهند. الویتور پایین م یرود، بنابراین فشار کمتری بر روی سطح فوقانی دم اعمال می شود که باعث بالا رفتن دم می شود و دماغه هواپیما حول محور عرضی چرخیده و به سمت پایین حرکت می کند.
3-Rudder(سکان متحرک عمودی عقب): یکی دیگر از سطوح متحرک اصلی کنترل پروازی در سکان عمودی هواپیماست که حرکت هواپیما حول محور عمودی یا نرمال را تامین و کنترل می نماید؛ که باعث می شود هواپیما و دماغه آن به سمت راست یا چپ، حرکت کند. در هواپیماهای کوچک از ساختار منفرد(Single Structure) با یک سیستم کنترل انفرادی تشکیل شده، کار می کند و در انواع هواپیماهای سنگین، ساختاری پیچیده و طراحی متفاوتی دارد. در این قبیل پرنده ها، ممکن است Rudder از دو یا چند بخش عملیاتی که هرکدام توسط سامانه های عملیاتی مختلفی کنترل می شوند، تشکیل شده باشد. به منظور افزایش خواسته خلبان از سامانه rudder، حرکت رادر و کنترل آن به وسیله پدال ها که با نیروی پای خلبان به حرکت در می آیند، کنترل می شوند.. در بیشتر هواپیماها ، سکان از طریق پدال های سکان عرشه پرواز که از نظر مکانیکی به سکان متصل می شوند ، کنترل می شود. انحراف پدال سکان باعث انحراف سکان مربوطه در همان جهت می شود. یعنی فشار دادن پدال سکان چپ منجر به انحراف سکان به سمت چپ می شود.سکان هواپیما چگونه کار می کند؟
سکان در کابین خلبان توسط پدال های پا کنترل می شود. وقتی خلبان پدال سمت چپ را فشار می دهد ، سکان به سمت چپ منحرف می شود. این انحراف نیروی بالابری بیشتری را در سمت راست سکان ایجاد می کند که بینی هواپیما را به سمت چپ حرکت می دهد.
4- Elevator tab (Trim)(تریم): تریم تب، قسمت کوچکی است بر روی الویتور برای کاهش فشار فرامین کنترل از روی دست خلبان تعبیه شده اند. همچنین بوسیله تریم می توان هواپیما را به راحتی در ارتفاع ثابت نگه داشت.یک زبانه تزئینی به لبه انتهای آسانسور متصل است و با حرکت دادن یک چرخ کنترل کوچک در کابین خلبان ، آن را اداره می کنید. هنگامی که زبانه اصلاح را به بالا یا پایین می برید ، به جریان هوای آزاد می چسبد و آسانسور را در جهت مخالف منحرف می کند.هدف ازتریم تب آسانسور چیست؟
تریم تب اصلاح شده توسط خلبان استفاده می شود تا نیاز به حفظ فشار مداوم بر روی کنترل ها را کاهش دهد. اینها سطوح کوچکتری هستند که درون سکان ، آسانسور و آیلرون ها قرار دارند ، که می توانند توسط ابزارهای مکانیکی یا الکتریکی قرار بگیرند و وقتی قرار می گیرند ، کنترل را حرکت می دهندتریم چرخ چگونه کار می کند؟
کنترل آن توسط یک چرخ تریم است که به طور کلی بین دو صندلی خلبانان قرار دارد. چرخاندن تریم به عقب: در مقابل ، هرچه چرخ دنده را بیشتر به عقب بچرخانید ، چوب دست شما را به عقب هل می دهد. اگر آن را ثابت نگه ندارید ، هواپیمای شما یک گام بالاتر را تثبیت می کند.عملکرد تب Antiservo چیست؟
زبانه ضد سروو عمدتا برای ایجاد احساس بیشتر در کنترل خلبان و همچنین افزایش پایداری است. یک تب ضد سروو نیز به عنوان یک وسیله اصلاح برای از بین بردن فشار کنترل و حفظ استابیلاتور در موقعیت دلخواه عمل می کند.محرک تریم چیست؟
محرک تریم دارای یک حالت قفل شده است که در آن کنترل های مکانیکی نسبت به هواپیما در یک موقعیت ثابت نگه داشته می شوند ، و یک حالت بدون تداخل که در آن کنترل های مکانیکی آزاد است که توسط خلبان بدون تداخل از سیستم کنترل پرواز هواپیما منتقل می شود .تفاوت بین تریم و پیچ چیست؟
pitch درجه هایی است که بینی بالا یا پایین می رود ، مانند پایین آوردن بینی تا 2 درجه. تر و تمیز شماره گیری یا فلپ یکی از آسانسورها یا ایرلون ها است. بالا ، هواپیما را پایین تر می کند و در آنجا نگه می دارد.اصلاح تریم زاویه حمله چیست؟
تعادل (اصلاح) زاویه حمله مطلق با تغییر بالابر در دم افقی و از این رو لحظه تعادل ایجاد شده توسط دم افقی تنظیم می شود. این کار را می توان با استفاده از آسانسور یا دم دم پرواز انجام داد. ... نتیجه این است که برای حفظ همان بالابر در هواپیما به سرعت بالاتری نیاز است.
5-Aileron(شهپر): یکی از سطوح کنترل پرواز می باشد که معمولا در محل لبه فرار بال Trailing Edge قرار می گیرد. از سامانه های کنترل پرواز اولیه هستند که امکان کنترل هواپیما را حول محور طولی (Longitudinal) را فراهم می آورد که باعث می شود هواپیما به راست و یا چپ گردش کند. Aileron ها معمولا در لبه فرار، نزدیک نوک بال (Tip Wing) قرار می گیرند. در برخی از هواپیماهای پهن پیکر، بیشتر از یک مجموعه Ailerons به کار گرفته شده است که در تقسیم بندی ها Inboard و Outboard نامیده می شوند.چرا انحراف آسانسورها به سمت بالا باعث بالا رفتن پایین می شود؟
اگر آسانسور ، aileron یا فلپ ها را به سمت پایین منحرف کنید ، هر سطح همیشه نیروی بالابرنده را در جهت بالا ایجاد می کند. دلیل این رفتار این است که هوا باید یک مسیر طولانی تر از بالا را دنبال کند ، که باعث ایجاد فشار کمتری می شود که منجر به بلند شدن می شود.عملکرد ailerons در هواپیما چیست؟
Ailerons یک سطح کنترل اولیه پرواز است که حرکت در محور طولی هواپیما را کنترل می کند. از این حرکت به عنوان "رول" یاد می شود
آیا می توان از ailerons به عنوان فلپ استفاده کرد؟
از Ailer ها معمولاً نمی توان به عنوان فلپ استفاده کرد زیرا وقتی که یکی بالا می رود دیگری پایین می آید ، در مقابل هم کار می کنند. فلپ ها فقط پایین می روند.
از هر دومجموعه Inboard و Outboard در هنگام Takeoff و Landing استفاده می شود. Ailerons ها بوسیله یک فرمان (Stick) یا (Youk) به کار می افتند. با به حرکت در آمدن Stick به سمت چپ، Aileron بال راست پایین می آید و Aileron بال چپ بالا می رود، درنتیجه زاویه حمله بال راست بیشتر از بال چپ می شود و نیروی Lift تولید شده توسط بال راست بیشتر از بال چپ می شود؛ همین امر باعث بالا رفتن بال راست و پایین آمدن بال چپ و غلت زدن هواپیما حول محور طولی به سمت چپ می شود. با به حرکت در آمدن Stick به سمت راست، تمامی مراحل ذکر شده در بالا به صورت عکس انجام می شود.
دسته دوم: سطوح متحرک برای هواپیماهای سنگین وزن تر: این سطوح شامل Slat و Spoiler می باشد که در ادامه به بررسی هرکدام می پردازیم.
6- Slat(چرا در هواپیماهای جت لاینر مدرن از اسپویلرهای بال استفاده می شود؟
در هواپیماهای مجهز به سیم مدرن ، همان مجموعه از سطوح کنترلی در خدمت هر دو عملکرد هستند. از اسپویلرها تقریباً در هر هواپیمای بدون سرنشین (هواپیمای بادبان) استفاده می شود تا میزان فرود آنها را کنترل کرده و در نتیجه فرود کنترل شده ای را بدست آورد. اسپویلرها می توانند رویکرد را با سرعت مطمئنی برای فرود انجام دهند.اسلت یا پیش بال): اسلت ها صفحاتی هستند که بر روی لبه حمله بال قرار می گیرند و متناسب با میزان فلپ باز شده، آنها نیز باز می شوند و مانند فلپ ها پایین می روند. این صفحات برای افزایش نیروی برآ در هنگام پرواز خصوصا موقع Take off به کارمی روند.فلپ ها و اسلایس ها در امتداد مسیرهای فلزی تعبیه شده در بال ها حرکت می کنند. حرکت فلپ ها به سمت عقب (به سمت دم) و اسلت ها به سمت جلو باعث افزایش سطح بال می شود. چرخش لبه جلوی ملاقه و لبه عقب فلپ به سمت پایین باعث می شود که محفظه موثر ایرفویل افزایش یابد ، که این باعث افزایش بالابر می شوداسلات ها و اسلات ها چگونه کار می کنند؟
شکاف لبه جلو در واقع یک بازشو به صورت عقربه ای در بال است. اسلات سطوح آیرودینامیکی در لبه جلویی است که در صورت استقرار به بال اجازه می دهد تا در زاویه حمله بیشتری عمل کند. ... در بعضی از هواپیماها لت ها ثابت هستند که شکافی بین بال و ملافه را باز می کند
آیا اسلات زاویه حمله را افزایش می دهد؟
اسلات ها سطوح آیرودینامیکی در لبه جلوی بال هواپیماهای بال ثابت هستند که وقتی مستقر می شوند ، به بال اجازه می دهد تا در زاویه حمله بیشتری کار کندچرا برای ساختن بال موفق به اسلت نیاز است؟
اسلت ها نوعی دستگاه بلند بالا هستند ، دقیقاً مانند فلپ های لبه عقب. آنها شکل بال هواپیما را تغییر می دهند تا به آن کمک کنند تا در سرعتهای پایین هوا بلندتر شود. اسلایس ها در لبه بال بال دیده می شوند و آنها برای جلو رفتن از بال بال جلو می روند.آیا اسلت ها باعث افزایش لیفت می شوند؟
اسلات ها قابل ارتقا و بلند کردن در لبه بال بال برخی از هواپیماهای بال ثابت هستند. هدف آنها افزایش بالابودن در حین عملیات با سرعت کم مانند برخاستن ، صعود اولیه ، نزدیک شدن و فرود آمدن است. ... اسلات ها اغلب با استفاده از محرک های هیدرولیکی یا الکتریکی کشیده و جمع می شوندآیا اسلات کشیدن را کاهش می دهد؟
چرخش لبه جلویی تخته سنگ و لبه انتهایی فلپ به سمت پایین باعث می شود که محفظه مfثر ایرفویل افزایش یابد و این باعث بالابردن بالابر می شود. علاوه بر این ، منطقه بزرگ فلپ که توسط عقب پیش بینی شده است ، کشش هواپیما را افزایش می دهد. این به هواپیما کمک می کند تا برای فرود آهسته شود.
7-Spoiler(ترمز هوایی یا براگیر): اسپویلرها صفحاتی بر روی بال هواپیما هستند که توسط اهرمی در کابین خلبان کنترل می شود. این صفحات هم در هنگام پرواز برای کم کردن سرعت مورد استفاده قرار می گیرند و هم هنگام لندینگ که باز هم برای کم کردن سرعت هواپیما اما بر روی زمین کاربرد دارند. خلبانان می توانند اسپویلرها را از درون کابین توسط اهرمی که تعبیه شده به هر میزانی که می خواهند، باز یا بسته نمایند. افزایش اسپویلر در هر دو بال در هر مرحله از پرواز با هواپیما چه می کند؟
بالا بردن اسپویلر در هر دو بال هواپیما را در هر مرحله از پرواز کند می کند. سطح کنترل اولیه هواپیما چیست؟ رودسرها ، آسانسورها و آیلرون ها از سطح کنترل اولیه هواپیماها هستند.
چرا در هواپیماهای جت لاینر مدرن از اسپویلرهای بال استفاده می شود؟
در هواپیماهای مجهز به سیم مدرن ، همان مجموعه از سطوح کنترلی در خدمت هر دو عملکرد هستند. از اسپویلرها تقریباً در هر هواپیمای بدون سرنشین (هواپیمای بادبان) استفاده می شود تا میزان فرود آنها را کنترل کرده و در نتیجه فرود کنترل شده ای را بدست آورد. اسپویلرها می توانند رویکرد را با سرعت مطمئنی برای فرود انجام دهند.
دم هواپیما
دم عمودی (Vertical tail) : سکانی است عمود بر قسمت انتهایی هواپیما که شامل دو قسمت می‌شود:
ثابت پایدار کننده‌ی عمودی (سکان عمودی) (Vertical stabilizer) : به طور عمودی در انتهای بدنه و بین دو سکان افقی قرار می‌گیرد. وظیفه‌ی آن ایجاد و حفظ تعادل عرضی هواپیما حین پرواز است.
ثابت پایدار کننده‌ی متحرک (Rudder) : در پشت سکان عمودی قرار گرفته و خود به چپ و راست حرکت می‌کند و باعث می‌شود دماغه‌ی هواپیما به سمت چپ و راست برود. خلبان‌ها به وسیله‌ی پدال زیر پایشان آن‌را می‌گردانند. در حقیقت به فلاپ دم عمودی هواپیما پایدار کننده‌ی متحرک گفته می‌شود.
دم افقی (Horizontal tail) : پایدار کننده‌ی افقی یا دم افقی سطحی برآست که در انتهای هواپیما قرار گرفته است. یک هواپیما برای پرواز ایمن از نظر طولی هم باید متعادل باشد. دم افقی یک نیروی متعادل کننده اعمال می‌کند که باعث می‌شود در صورت تغییر محل مرکز جرم و تغییر سرعت هواپیما همچنان بتواند تعادل خود را حفظ کند. دم افقی از دو بخش تشکیل شده است:
سکان ایستاور یا سکان افقی (Horizontal stabilizer) : شکل ظاهری و ساخت درونی این سکان تقریباً شبیه ساختمان بال است با این تفاوت که بال همیشه ثابت است در حالیکه سکان افقی در بعضی هواپیماها ممکن است متحرک باشد و حول محور طولی خود بچرخد. سکان افقی که در حالت عادی یا خنثی تقریباً موازی سطح زمین است در حال پرواز از بالا و پایین رفتن غیر ضروری هواپیما جلوگیری کرده و آن‌را در ارتفاع مطلوب نگه می‌دارد.
سطح متحرک یا سکان فرازبر (Elevator): سکان افقی در طرف چپ و راست خود دارای یک یا دو سطح متحرک به نام بالابر یا سکان فرازبر است که به سکان افقی لولا می‌شوند. در واقع این بالابرها فلاپ‌های دم افقی هستند. بالابرهای چپ و راست در جهت موافق هم عمل می‌کنند. اگر بالابرها به سمت بالا بیایند هوای عبوری از روی دم افقی به بالابرها برخورد کرده و به آن‌ها فشار وارد می‌کند. نتیجتاً قسمت عقب هواپیما را به سمت پایین می‌آورد و هواپیما حول محور عرضی از بال چرخیده و نوک هواپیما به سمت بالا حرکت می‌کند و هواپیما رفته رفته اوج می‌گیرد و بالعکس.
همانطور که گفته شد خلبان‌ها برای کنترل جهت هواپیما از هر دو سکان افقی و عمودی بهره می‌جویند. هر دو این سکان‌ها ایرفویل‌های متقارن هستند و هر دو فلاپ‌های بزرگی برای تغییر جریان هوا دارند. فلاپ‌های دم افقی یا همان سکان فرازبر هواپیما را قادر می‌کنند تا در هوا به سمت بالا و پایین حرکت کند. این در حالیست که فلاپ دم عمودی یا همان rudder باعث چرخیدن هواپیما به چپ و راست می‌شود.تصویر
در نهایت به ایلرون (aileron) می‌رسیم. ایلرون به فلاپ‌های افقی گفته می‌شود که نزدیک به انتهای بال هواپیما قرار دارند. این فلاپ‌ها باعث می‌شود یکی از بال‌ها بیش از آن یکی نیروی برآر تولید کرده و منجر به حرکت گردشی شود. این وضعیت به هواپیما اجازه می‌دهد به راست یا چپ بچرخد. ایلرون‌ها معمولاً در جهت عکس یکدیگر عمل می‌کنند. اگر ایلرون سمت راست به طرف بالا حرکت کند ایلرون سمت چپ به سمت پایین متمایل می‌شود و بالعکس.تصویر
i hope i helped roham hesami smile260 smile261
تصویر

ارسال پست