چرا مخازن سوخت در بال قرار دارند؟

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
rohamavation

نام: roham hesami radرهام حسامی راد

محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 3266

سپاس: 5491

جنسیت:

تماس:

چرا مخازن سوخت در بال قرار دارند؟

پست توسط rohamavation »

هواپیماهای مسافربری مخازن سوخت در بال دارند. چرا؟
مزایا و معایب این مکان چیست؟تصویر
نمونه هایی از معایب من شک دارم:
وزن اضافه شده ، بار ساختاری وارد شده به بالها را افزایش می دهد
نیروهای مختلف گرانشی و خم شدن بال بین مخازن پر و خالی منجر به تکرار تنش ها می شود که طول عمر هواپیما را کاهش می دهد
خطر بالاتری از آسیب فاجعه بار بالها در صورت اشتعال سوخت در پرواز
هنگام برخورد صاعقه با یک بال بیشتر خطر آتش سوزی دارد
چندین مزیت:
سازه های بال به منظور ایجاد سفتی ساختاری در برابر بال زدن و حمل بارهای پروازی توخالی و حجمی هستند. این فضای مورد نیاز برای ذخیره سوخت را فراهم می کند.
در یک هواپیمای معمولی ، قرار دادن مخازن سوخت در بال ها ، جرم سوخت را بسیار نزدیک یا مرکز بالابر قرار می دهد. این باعث کاهش چشمگیر جابجایی Cg در حین پرواز و کاهش اندازه و وزن هواپیمای دم برای حفظ پرواز پایدار می شود. همچنین به دلیل محدودیت های محدود حرکت طولی برای سوخت در مخازن ، شیفت های Cg را به دلیل شل شدن سوخت درون مخازن کاهش می دهد.
در صورت سقوط تصادف ، داشتن سوخت در بال ها آن را از کابین و سرنشینان دور نگه می دارد و خطرات ناشی از آتش سوزی کابین را کاهش می دهد.
وزن سوخت ، لحظه بارگیری روی ریشه های بال را کاهش می دهد و باعث کاهش وزن ساختار مورد نیاز برای پشتیبانی هواپیما در هنگام پرواز می شود.
سوخت ذخیره شده در بال ها به طور جزئی یا کاملاً ذخیره سوخت در بدنه را از بین می برد و فضای بیشتری برای مسافران و بارها ایجاد می کند.
معایب:
1) سوختن سوخت در مخازن به صورت جانبی در نتیجه تلاطم یا پرواز ناهماهنگ ، می تواند منجر به تغییر وزن جانبی و بی ثباتی بالقوه جانبی شود. در مقادیر کم سوخت و در پرواز طولانی مدت غیر هماهنگ ، این احتمال وجود دارد که موتور بتواند از گرسنگی سوخت رنج ببرد ، به این دلیل که سوخت از مخازن موجود در مخازن خارج شده است این مشکلات می توانند با گیجی مناسب مخزن سوخت و استفاده از آنها برطرف شوند. قیف های فیدر تغذیه شده توسط مخازن اصلی که موتور از آنها می نوشد.
2) در هواپیماهایی که از سیستم سوخت خوراک سیفون مانند هواپیماهای با بال پایین استفاده می کنند ، نمی توان همزمان سوخت را از هر دو مخزن به طور مساوی سیفون کرد. این یک مشکل خاص در هواپیماهای تک موتوره است ، جایی که سیستم های سوخت جداگانه به طور خاص به یک موتور اختصاص ندارند. در چنین مواردی موتور از مخزن بال چپ با مخزن بال راست تغذیه می کند و این امر با استفاده از شیر انتخاب کننده سوخت در کابین خلبان کنترل می شود. در هواپیماهایی که سیستم مدیریت خودکار سوخت ندارند ، تغذیه سوخت موتور باید به صورت دستی انتخاب شود. برای جلوگیری از عدم تعادل جانبی و مقدار سوخت باید مراقب باشید که هر دو مخزن به طور متناوب تغذیه کنید. علاوه بر این ، این برنامه تعویض مخزن سوخت ، اگر به اندازه کافی نادیده گرفته شود ، می تواند منجر به گرسنگی سوخت موتور و فرود اجباری شود. این امر به ویژه در هواپیماهای کم بال سبک تک موتور مانند Piper PA-28 یا Cirrus SR-2X مشکل ساز است ، خصوصاً اگر خلبان پس از پرواز هواپیماهای بال بالایی که از سیستم های سوخت خوراک جاذبه استفاده می کنند و اخیراً به این هواپیما منتقل شده اند و اجازه موتور برای تغذیه همزمان از هر دو مخزن. هواپیماهای بزرگتر یک موتوره مانند TBM دارای سیستمهای تعویض مخزن سوخت خودکار برای رفع این مشکل هستند. هواپیماهای جت چند موتوره بزرگ دارای سیستم های مدیریت سوخت اختصاصی هستند که این مشکلات را برطرف می کنند...hope I help you I hope I help you understand the question. Roham Hesami smile072 smile261 smile260
تصویر

ارسال پست