سوخت گیری هوایی

مدیران انجمن: javad123javad, parse

ارسال پست
نمایه کاربر
rohamjpl

نام: roham hesami

محل اقامت: Tehran -Qeytariyeh, Ketabi Street, 8 meters from Saba

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 742

سپاس: 434

جنسیت:

تماس:

سوخت گیری هوایی

پست توسط rohamjpl »

برای تکمیل سوخت گیری هوایی ، هواپیمای نفتکش و گیرنده قرار ملاقات می گذارد و به صورت تشکیل شده پرواز می کند. ... هنگامی که در موقعیت قرار گرفت ، اپراتور رونق را افزایش می دهد تا با گیرنده هواپیما تماس بگیرد. پس از تماس ، سوخت از طریق بوم به گیرنده هواپیما پمپ می شودچرا هواپیماهای جنگنده در هوا سوخت گیری می کنند؟
سوخت گیری هوایی فرآیند انتقال سوخت از یک هواپیما ، تانکر ، به هواپیمای دیگر ، گیرنده است. این امر به نیروی هوایی این امکان را می دهد تا با مجبور نکردن جنگنده ها به جستجو و فرود در باند فرودگاه در وسط ماموریت ، سوخت خود را حفظ کند. به این راحتی نیست.
آیا سوخت رسانی هوا به هوا سخت است؟
پاسخ اصلی: سوخت رسانی به هواپیما در هوا چقدر دشوار است؟ برای کسانی که فقط این روش را می آموزند بسیار دشوار است. همچنین می تواند تا حدودی خطرناک باشد. اگر یک خلبان به درستی با سیلاب برخورد نکند ، آن و شیلنگ می توانند به اطراف شلاق بزنند و سایبان را بشکنند یا به سمت هواپیما آسیب برسانند.چرا سوخت گیری مجدد هواپیما خطرناک است؟
خطر اصلی احتراق ناخواسته بخار سوخت است که می تواند با یک جرقه ایجاد شود. ... حرکت سوخت در هنگام سوخت گیری یا تخلیه سوخت ممکن است منجر به تجمع یک بار ثابت در سوخت شود. اگر شارژ از پتانسیل کافی بالایی برخوردار باشد ، می تواند باعث جرقه زدن در هواپیما یا مخزن ذخیره "مبدا" شود
معمولاً هواپیمای تأمین کننده سوخت مخصوصاً برای این کار طراحی شده است ، اگرچه می توان غلاف های سوخت گیری را در طرح های موجود هواپیما نصب کرد اگر از سیستم «کاوشگر و مخروطی» استفاده شود. هزینه تجهیزات سوخت گیری در هواپیماهای تانکر و گیرنده و کار با هواپیماهای تخصصی هواپیمایی که باید سوخت گیری شود (پرواز بسیار نزدیک "خط استرن") باعث شده است که این فعالیت فقط در عملیات های نظامی مورد استفاده قرار گیرد. هیچ فعالیت سوخت گیری غیرنظامی منظم در پرواز وجود نداردتانکرها "ضرب نیرو" در نظر گرفته می شوند ، زیرا مزایای تاکتیکی قابل توجهی را منتقل می کنند. در درجه اول ، سوخت گیری هوایی به شعاع جنگ حمله ، هواپیماهای جنگنده و بمب افکن می افزاید و به هواپیماهای گشتی اجازه می دهد تا مدت زمان بیشتری هوابرد بمانند و در نتیجه تعداد هواپیماهای لازم برای انجام یک ماموریت مشخص کاهش می یابد. سوخت گیری هوایی همچنین می تواند موارد اساسی را کاهش دهد که در غیر این صورت ممکن است محدودیت هایی را برای بار جنگی ایجاد کند. هواپیماهای رزمی که از میادین هوایی با باند کوتاه تر کار می کنند باید وزن برخاست آنها را محدود کنند ، که می تواند به معنای انتخاب بین برد (سوخت) و محموله جنگی (مهمات) باشد. با این وجود سوخت گیری هوایی بسیاری از این مشکلات اساسی را برطرف می کند زیرا یک هواپیمای جنگی می تواند با بار جنگی کامل پرواز کرده و بلافاصله سوخت گیری کند.
گذشته از این موضوعات ، مزیت روانی مخازن سوخت کامل - و تانكری كه احتمالاً در نزدیكی موجود است - در جنگ نبرد را به خلبان وا می دارد. در بیشتر شرایط جنگی ، سرعت برای اتمام بهینه مأموریت ضروری است. از آنجایی که سرعت زیاد به سوخت نیاز دارد ، خلبانان باید همیشه سوخت و سرعت مورد نیاز را متعادل کنند. خلبانانی که با هواپیما با قابلیت سوخت گیری هوایی کار می کنند نگرانی های کم سوخت را کاهش می دهند.سیستم شلنگ حلقه دار
سیستم سوخت رسانی هوا به هوا با شلنگ حلقه ای کوبام،
در سیستم هواپیمای گیرنده، در زمان پیک سرعت هواپیما، یک کابل فولادی خارج می شود که برای سوختگیری، هواپیما باید ان را دنبال کرده و به آن برسد ، این فرایند را با کمی مشکل پشت سر گذاشت، چرا که خط به داخل تانکر کشیده می شد و باید کابل گیرنده به شیلنگ سوخت گیری متصل میشد. در این حالت گیرنده می تواند کابل خود را برگرداند و شیلنگ را به سمت خود بیاورد. پس از اتصال شلنگ، تانکر موقعیت خود را تغییر داده و بالای هواپیمای گیرنده قرار میگیرد تا سوخت تحت تاثیر نیروی جاذبه جریان یابد.
وقتی کوبام در حال توسعه سیستم خود بود، وی صرفاً نیاز به پروازهای دوربرد به صورت تجاری را ضروری می دید، اما امروزه سوخت گیری هوایی منحصراً توسط هواپیماهای نظامی استفاده می شود.
توسعه ابتدایی روش سبدی
کمپانی Cobham FRL خیلی زود فهمید که سیستم شلنگ حلقه دار آنها قابلیت زیادی برای تبدیل شدن به یک استاندارد بالا در سوخت‌رسانی هوایی دارد و کار را برای توسعه یک سیستم بهتر، کاراتر، آسانتر و البته ایمن تر آغاز کردند که امروزه به طور معمول سیستم سوخت گیری سبدی یا شیلنگی نامیده می شود و امروز یکی از این دو سیستم استاندارد مورد استفاده در سوخت‌رسانی محسوب میشود.سوخترسانی به روش بوم (Fly boom)
بوم نوعی لوله سخت و تلسکوپی با سطوح کنترل پرواز متحرک است که یک اپراتور بوم در هواپیمای سوخترسان وظیفه کنترل، اتصال، جدا سازی و نظارت بر روند دقیق و ایمن آن را بر عهده دارد. همه تانکرهای مجهز به بوم
منطقه سوختگیری از 4 بخش مختلف تشکیل شده که عبارت اند از:
نقطه اولیه سوختگیری ARIP
نقطه کنترل ARCP
نقطه اتصال ARAP
نقطه خروج AREP
ARIP
ARIP نقطه است که وارد منطقه سوختگیری میشوید و سپس مستقیم به سمت ARCP میروید.
نحوه ورود به منطقه سوختگیری به دو شکل ممکن است اتفاق بیافتد.
1) هواپیما دریافت کننده و تانکر هر دو با هم وارد منطقه شوند.
2) تانکر از قبل وارد منطقه شده است و در شعاع اون منطقه شروع به پرواز میکند تا هواپیما دریافت کننده وارد منطقه شود. این روش در زمان های عملیات های جنگی که تانکر منتظر بازگشت هواپیما ها از عملیات میباشد بیشتر اتفاق میافتد.
زمانی که هواپیما receiver وارد منطقه می شود و تانکر مشغول سوخت رسانی به هواپیما دیگری می باشد هواپیما receivers وارد وضعیت انتظار می شود که به آن recipients holding می گویند و زمانی که تانکر کار سوخت رسانی و تمام کرد توسط واحد کنترل هوایی دستور Clear ارسال میشودموقعیت های سوختگیری
Observation
Observation همیشه موقعیت سمت راست تانکر سوخت رسان می باشد و همه هواپیما ها باید از این سمت به تانکر ملحق شوند.
Pre-contact
در این حالت خلبان موقعیت Observation و ترک کرده و هواپیما و به فاصله چند متری پشت تانکر میرساند.
Contact
در این حالت یعنی خلبان اجازه این و داره که نزدیک پراب یا بوم سوختگیری شده و عملیات دریافت سوخت را آغاز کند.
انواع روش های سوخت رسانی
سوخت گیری هوایی به دو روش کلی انجام میپذیر.
1) روش استفاده از پراب و سبد
2) روش استفاده از بوم
پراب و سبد
این نوع سوختگیری روش استاندارد سوختگیری نیروی دریایی آمریکا می باشد که هواپیما دریافت کننده سوخت مجهز به میله پراب می باشد و باید با نزدیک شدن به تانکر سوخت رسان پراب را داخل سبد تانکر وارد کند. در این روش تمام کارها به عهده خلبان دریافت کننده سوخت میباشد خبری از اوپراتور سوخت رسان نیست.
سوختگیری هوایی به عملیات انتقال سوخت از یک تانکر به هواپیما یا هلیکوپتر در حال پرواز می گویند.امروزه ارتش های مدرن دنیا سرمایه گذاری زیادی روی توسعه و تجهیز ناوگان خود به تانکرهای سوخت رسان می کنند و در کنار هواپیما آواکس تانکرهای سوخت رسان یکی از مهم ترین تجهیزات نیروهای نظامی را تشکیل می دهند.سوختگیری هوایی به هواپیما دریافت کننده سوخت این امکان میده و که مدت زمان بیشتری در ماموریت خود باقی بماند از به پرواز در آمدن هواپیما جدیدی از پایگاه جلوگیری میکند همچنین در زمان جنگ کشوری که مجهز به ناوگان تانکرهای سوخت رسان باشد توانایی انجام عملیات های برون مرزی قدرتمند تری دارد....hope I help you I hope I help you understand the question. Roham Hesami smile072 smile261 smile260
تصویر

ارسال پست