جنگنده اف 22 رپتور

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
rohamavation

نام: roham hesami radرهام حسامی راد

محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 3268

سپاس: 5491

جنسیت:

تماس:

جنگنده اف 22 رپتور

پست توسط rohamavation »

شکاری رهگیر نسل پنجم اف22 رپتور F-22 Raptor هواپیمای جنگنده نسل پنجم ساخت 2 کمپانی بسیار بزرگ Lockheed Martin و Boeing است که از فناوری پنهانکاری و رادارگریز(Stealth) استفاده میکند.
تصویر
.تصویر
Lockheed Martin پیمانکار اصلی طرح است
تصویر
تصویر.
فناوری هایی که سطح مقطع راداری این جنگنده را به 0.0001 متر مربع برابر با 1 سانتی متر مربع یعنی به اندازه یک زنبور میرساند.
1- فناوری سطح های شیب دار(کاهش سطح مقطع راداری(RCS))
2- فناوری مواد جذب کننده امواج رادار
3- استفاده از مواد جذب کننده گرما و امواج داخلی
در این فناوری از روش انحراف موج بازتابش برای جلوگیری از رهگیری پرنده استفاده میشود.زاویه تابش و بازتابش نور به یک سطح صاف همواره برابر و در عوض زاویه تابش و بازتابش یک دسته پرتو موازی به یک سطح ناصاف و خمیده همواره متفاوت است و این همان اصل در فناوری کاهش سطح مقطع راداری میباشد.در جنگنده های قدیمی به دلیل بالا بودن تعداد مکانهای خمیده و سطح های ناصاف ناشی از محل قرارگیری بمب ها و موشک ها و نیز خمیده و یا گرد بودن مقطع پرنده،امواجی که از طریق رادار در فضا پخش میشد،پس از برخورد با پرنده در جهت های گوناگون بازتاب می یافت که قسمتی از آن توسط ایستگاه های کنترل زمینی و یا رادار یک هواپیمای دیگر دریافت و موقعیت پرنده شناسایی میشد.جای شکی نبود که با منحرف کردن تمامی موج انتشار یافته شده در یک مسیر میتوان شانس دریافت امواج را برای آنتن های رادار بسیار کاهش داد.پس در جنگنده های نسل جدید تا حد ممکن سعی شد تا سطح مقطع زیرین بیشتر هواپیما ها یا به صورت صاف باشد و یا به صورت شکسته تا موج تابیده شده را فقط و فقط در یک جهت منحرف کند.بدنه F-22 Raptor بجای انحراف امواج رادار به یک جهت،مانند
در طرح F-22 Raptor می توان سطح های دندانه دار را به راحتی مشاهده کرد.F-22 Raptor از جلو بسیار کم ارتفاع طراحی شده تا پایین ترین مقطع راداری به ویژه از رو به رو را داشته باشد.طراحی شبیه یک W از نمای روبرو قابل مشاهده می باشد.این طرح توانایی انحراف و پراکنده کردن امواج رادار را دارد.علاوه بر این در طراحی لبه های درب جایگاه جنگ افزار و درب جایگاه چرخ ها نیز از این شیوه استفاده شده که باعث می شود در حال استفاده از جنگ افزار نیز بازتابش راداری آن فقط به مقدار بسیار بسیار اندکی نزدیک صفر افزایش یابد.دماغه F-22 Raptor و ورودی هوای موتورها در هیچ جا زاویه با لبه تیز و مشخص ندارد.
2-فناوری مواد جذب کننده امواج رادار
در این فناوری نوین از ساختار شش ضلعی لاله زنبوری به طور گسترده استفاده شده است که تنها ماده ای چون کربن که به گفته کارشناسان از نوع فعال آن است می تواند چنین ساختاری را ایجاد کند.تاکنون هیچ گونه شکل و ساختاری از نوع ساختار لانه زنبوری به کارگرفته شده در این مواد منتشر نشده است.
هنگامی که امواج رادار با سطحی برخورد میکنند،ابتدا مقداری از نیروی آن موج از سوی سطح جذب شده و نیروی موج بازگشتی به همان مقدار کاهش می یابد که موجب ضعیف تر شدن موج برگشتی میشود.ساختار لانه زنبوری با ایجاد بازتاب های درونی پی در پی یک موج نیروی آن موج را گرفته و باعث میشود که در نهایت موج خروجی نتواند قدرت کافی را برای بازگشت به آنتن رادار و ایجاد زمینه شناسایی پرنده را فراهم کند.این کاریست مشابه کاری که جسم سیاه انجام میدهد.ماده سیاه در جهان هستی ماده ای نامرئی است که بنابه یافته های ستاره شناسی بیشتر فضای پیرامون جهان هستی را در بر گرفته و از عبور هرگونه نور و موجی از خود به طور کامل جلوگیری میکند و باعث جلوگیری از رسیدن نور از آن سوی ماده به سمت جهان هستی میگردد.
طراحی کانال ورودی هوا نیز در یک جنگنده نقش مهمی در کارایی موتورها دارد و این در یک جنگنده پنهانکار بسیار مورد توجه می باشد.F-22 Raptor در این زمینه طراحی درستی داشته که باعث شده کانال های ورودی هوا در این جنگنده سطح مقطع راداری نداشته باشد.هنوز هم مهمترین مشکل طراحی پنهانکارها ورودی هوای آنها است، میتوان ورودی هوا را به قسمت بالای بدنه ببرید و پنهانکاری برتری ایجاد کرد،اعلاوه بر این ها،F-22 Raptor در آینده همچون یک آفتاب پرست می تواند خود را با تصویر پس زمینه همگام و یک شکل کند.اگر روی جنگل پرواز کند سطح بالایی بدنه به شکل زمین و درختان مسیر حرکتش در می آید در حالی که از دید شخصی که در جنگل به آن نگاه می کند هم رنگ آسمان خواهد بود و غیر قابل مشاهده.این یک پروژه انقلابی ست که اکنون ارتش آمریکا در حال کار روی چند پروژه از این دست جهت نامریی کردن ابر سربازان و خودروها و هواگردهای خود در دهه آینده است.این پروژه به نتیجه های درخشانی نیز رسیده است.همچون پروژه پوشش نامریی Quantum Stealth که آمریکا و کانادا با همکاری یکدیگر این پوشش نامریی را برای نامریی کردن سرباز ها،خودرو ها و پرنده هایشان،چه در برابر دوربین ها و سنسور های گرمایی و چه در برابر چشم و دوریبن ها و سنسور های اپتیکی،ساخته اند.
3-استفاده از مواد جذب کننده گرما و امواج داخلی
1-طرح W مانند نازل موتور(خروجی موتور) جهت پراکنده کردن امواج رادار و شکل خاص این نازل به کاهش حرارت کمک کرده و حالت خاصی به گاز خروجی موتور میدهد.پرتو رادار با ورود به نازل موتور F-22 Raptor کاملا به دام می افتد.اما یک تکنولوژی محصول سازمان هوا و فضای آمریکا،NASA،به یاری F-22 Raptor آمده.تکنولوژی پیشرفته استتار حرارتی با استفاده از نوعی سرامیک فوق العاده کارآمد باعث شده حرارت خروجی موتور جذب سرامیک ها شده و خروجی سردتر از این شود.این لایه سرامیکی تمام سطح نازل موتور F-22 Raptor را پوشانده و حرارت را جذب می کند.وجود پوشش جذب کننده حرارت ویژه در کناره نازل ها و طراحی زاویه دار و چند تکه سرامیک ها برای تغییر در شکل خروج گازها و شکل ویژه آنها برای پراکنده کردن امواج رادار،نقش مهمی در استتار F-22 Raptor دارد.این سرامیک محصول تحقیق مشترک Lockheed Martin و NASA روی پوشش شاتل های فضایی بوده است که قدرت جذب و سرد کردن گرما توسط این پوشش حیرت آور است.تکه ای از این سرامیک را می شود از کوره با حرارت 1160 درجه سلسیوس خارج کرد و در همان لحظه با وجود سرخ بودن با دست نگه داشت.تقریبا زمانی برای سرد شدن لازم ندارد و حرارت را بلافاصله جذب می کند.همچنین موتورها آنچنان هوشمند هستند که میزان ترکیب هوای سرد با گازهای خروجی موتور را کنترل می کنند.موتور های این هواپیما حتی در هوای سرد از خود اثری باقی نمی گذارند.شکل نازل آنقدر مهم می باشد که فرق بین کشف شدن و عدم ردیابی می باشد.در طرح نازل F-22 Raptor خروج گاز شکل ویژه ای دارد که در حالت پس سوز نیز حرارت کمتری تولید می شود.روش اختفای حرارتی F-22 Raptor از روش اختفای حرارتی Eurofighter Typhoon پیشرفته تر و برتر است.ساختار دم هواپیما نیز حرارت موتور را مخفی می کند.
بدنه این جنگنده از فلز تیتانیوم و Kevlar(که از كربن و نوعی آلومینیوم تشكیل یافته است) كه بسیارسخت تر و سبكتر از فولاد می باشند.پوشش محرمانه بکار رفته در F-22 Raptor در مقابل امواج با فرکانس های بالا و پایین واکنش متفاوتی دارد و به هر راداری واکنش خاصی نشان می دهد.نوع بازتاب عجیب و جذب امواج این پوشش مخصوص به گیج کردن و فریب رادارها کمک می کند.شاید بشود گفت پوشش فوق یک نوع نانو پوشش زنده یا حداقل قابل تغییر است.در واقع پوشش F-22 Raptor هوشمند بوده امواج را جذب و مغشوش می کند.
در کل با توجه به ویژگی های پنهانکاری F-22 Raptor میتوان گفت هیچ راداری قادر به كشف و شناسایی آن نیست و یا فقط در فاصله بسیار کم و هنگامی که در تیررس F-22 هستند میتوانند آن را پیدا کنند و كلا دارای سیستم های اخلال راداری و سایر پارامترهای پیشرفته دفاع از خود می باشد که پیدا شدن آن را بسیار سخت میکند.
یکی از توانایی های موتورهای F-22 Raptor این است که میتوانند بدون آنکه از پس سوز استفاده کند به سرعت فراتر از صوت دست یابد،ضمن اینکه مصرف سوخت مناسبی در این حالت داشته باشد.زیرا در دیگر جنگنده ها،دست یابی به سرعت های فراصوت با استفاده از پس سوز ممکن می شود که همراه با مصرف سوخت بسیار بالاست.با این ویژگی،F-22 Raptor مدت زمان بیشتری می تواند پرواز کند.این موتور ها همچنین در پروازهای زیرصوت نیز عملکرد بسیار عالی خود را حفظ کرده و مصرف سوخت بسیار کمی دارند.
معمولا در Dog Fight(نبرد نزدیک هوایی) از پس سوز برای فرار و افزایش سرعت در مانورها استفاده می شود.حال در دیگر جنگنده ها فعال کردن پس سوز و کنترل جنگنده همزمان توسط خلبان انجام می شود و درگیری با جنگنده دشمن و تنظیم زمان شلیک موشک نیز به مشکل خلبان خواهد افزود.
F-22 Raptor بدون مخزن سوخت بیرونی برد وسیعی را پوشش می دهد حتی با سرعت سوپر کروز.این جنگنده با یک ساختار مستحکم و مجهز به موتوری پا به میدان نبرد گذاشته که مشکل های گذشته را حل کرده است.مصرف سوخت قابل قبول و سرعت فراصوت امکان حمله مداوم را فراهم کرده است.با F-22 Raptor می توان به مدت طولانی با سرعت به مناطق درگیری سرکشی کرد.موتور هوشمند این جنگنده یک انقلاب در طراحی و مکانیک می باشد.موتوری با توان ایجاد قدرت بالا و یک برتری بدون رقابت،کمترین میزان حرارت ممکن در یک موتور جت.کمپانی آمریکایی Pratt & Whitney در این موتور از
این موتور مجهز به چندین تکنولوژی منحصربه فرد است که قابلیت عملیاتی و اطمینان آن را در جهان بی همتا کرده است.همانگونه که گفته شد،هواپیمای F-22 Raptor از این نظر بسیار بی مانند است که می تواند بدون استفاده از پس سوز،به راحتی صوت را پشت سر گذاشته و به سرعت های فراصوت دست یابد،به طوریکه سرعت آن بدون استفاده از سیستم پس سوز بیش از 1.82 ماخ می باشد که عدد قابل توجهی است و به پنهان ماندن جنگنده از دید رادار و مصرف سوخت کمتر هم کمک زیادی میکند.چنین ویژگی بی مانندی در اثر بهره گیری از موتورهای قدرتمند توربوفن کنترل شونده دیجیتال F-119 PW-100 ساخت کمپانی معروف و بزرگ آمریکایی Pratt and Whitney به وجود آمده است که نیروی بسیار زیادی را برای پیش بردن این هواپیما به جلو تولید می کند.موتور هوشمند F-119 PW-100 همچنین مجهز به سیستم تنظیم و فراموش کن قدرت است،این موتور به شکل شگفت انگیزی قادر به تشخیص سلامت خودش و تنظیم دوباره عملکرد خود است و فعالیت خود را بر اساس ارتفاع و مانور جنگنده تغییر می دهد و طوری این کار را آنجام می دهد که همیشه در نهایت قدرت ممکن باشد.این موتور در هنگام مانور جنگنده توان موتور را بسته به شرایط جنگنده تغییر می دهد بدون اینکه نیاز به کنترل توسط خلبان داشته باشد.موتورها با کل سیستم در موقع مبارزه فقط برای زدن هدف یکپارچه میشوند.یعنی در زمان مبارزه داده رادار،سنسورها و قسمت های دیگر در عملکرد موتورها نقش دارند.این اولین بار است که همه قسمتهای یک جنگنده از شرایط مبارزه آگاه هستند و خود هوشمند تغییر می کنند و F-22 Raptor تنها جنگنده ایست که این توانایی را دارد.کامپیوتر داخلی موتور و سنسورهای آن اجازه می دهد که موتور در یک مدل بهینه در شرایط پرواز خاص کار کند.این موتور عملکرد خودش را با سنسورهای روی موتور سنجیده و سپس با سنسورهای روی هواپیما مقایسه می کند و تغییر لازم را خودکار اعمال می کند.موتور محاسبه های زیادی را آنجام داده و بسیار پویا و هوشمند فعالیت می کند،این توانایی در زمان مبارزه هوایی بسیار بکار می رود.
این خیلی شگفت انگیز است که موتوری مانند یک دکتر مشکل خود را ترمیم کند.در زمان خرابی احتمالی موتور،کامیپوتر موتور شروع به پرسش از سنسورها و تراشه های داخلی موتور کرده و تغییرهایی را اعمال می کند،سپس دوباره پروسه پرسش تکرار می شود تا نتیجه به دست آید که می تواند موتور را در زمان پرواز جنگنده،دوباره به شرایط کار بازگرداند.مانند همان کاری که یک خلبان در موقع از کار افتادن موتور هواپیمایش انجام می دهد،ولی کامپیوتر این کار را بسیار بهتر و کامل تر انجام میدهد.در هر صورت خلبان در درون موتور نیست تا شرایط موتور را درک کند اما موتور از خود آگاهی دارد.خلبان در مورد کار طبیعی کمپرسور،دمای بیش از حد موتور و مشکل ها درگیری ندارد و کل این پروسه توسط خود موتور کنترل می شود.
کنترل دیجیتالی اجازه می دهد تا جریان سوخت موتور و سیستم تغییر هندسی سوخت پاش موتور که در درونش قرار دارد موتور را در بیشینه کارایی قرار دهد.پارامترهایی مانند EGT و FADEC و سیستم قدرت کنترل دیجیتال موتور همه توسط یک مغز کامپیوتری تحت کنترل و نظارت مستقیم و لحظه به لحظه قرار دارند.موتور این جنگنده مدرن آنقدر قابل اعتماد است که خلبان هیچ تمایلی به تغییر دستی تنظیم ها ندارد.در واقع بیشتر از اعتمادی که یک فرد به موتور خودروی خود دارد و نیازی به دست زدن به تنظیم های کامپیوتر آن نمی بینید،خلبان F-22 Raptor به موتور هواپیمایش اعتماد دارد.توان طراحی و ساخت Pratt and Whitney به این سطح از پیچیدگی و اطمینان رسیده است که خلبان دیگر نگران موتورها نباشد.
موتور های F-119 PW-100 این جنگنده درون یک قفس مخفی شده اند.ساختار موتورها در F-22 Raptor باعث شده تا در صورت برخورد احتمالی موشک،آسیب فقط به یک موتور وارد آید،چون دو موتور کاملا ساختاری جداگانه دارند و از یکدیگر جدا شده اند و آسیب به یکی مانع عملکرد موتور دیگر نمی شود.این به بقا پذیری و توان جنگنده در موقع نبرد افزوده است.
موتور F-119 PW-100 مجهز به یک فن سه مرحله ای یکپارچه است که شامل یک توربین با فشار پایین،یک توربین اصلی مجهز به یک کمپرسور شش مرحله ای و یک توربین تک مرحله ای با فشار بالا است که از جدیدترین پره از جنس کریستال استفاده می کند و درکنار اینها یک خنک کننده بسیار قوی و کوچک که فن آوری آن محرمانه است و فقط جهت نصب در این موتور بصورت کم حجم طراحی شده است.کمپرسور فشار بالا در این موتور ویژگی های آیرودینامیکی بسیار پیشرفته ای دارد.مخصوصا ایرفویل،دیسک ها و پره روتور برای تضمین دوام در شرایط کاری طولانی از جنس فلز تیتانیوم به روش یکپارچه ساخته شده که این نوع روش ساخت و مواد بکار رفته محرمانه باقی مانده است.از نکته های جالب این موتور توخالی بودن تیغه ها است که روش این نوع ساخت هم از موارد محرمانه است.اما باعث شده سرعت چرخش بالایی ایجاد شود و نتیجه این نوع ساخت وزن بسیار کم و استحکام بسیار بالا است.
از نکته های دیگر ساخت که حیرت آور است قابلیت متحرک بودن توربین است که باعث می شود روی شافت حرکت کند.این قدرت مدیون روشی ترکیبی از اتصال و اصطحکاک مدرن است که باعث شده موتور در زمان کار تغییر توان بسیار وسیعی داشته باشد.
ویژگی سوپر کروز(Super cruise)،افزایش دقت مهمات استفاده شده است که به F-22 Raptor این امکان را میدهد که با سرعت بیشتری از میدان نبرد خارج شود و بدین طریق امکان ضربه خوردن یا رهگیری توسط دشمن را کم میکند.با توجه به توانایی پرواز سوپر کروز سریعتر به میدان نبرد رسیده با سرعت بیشتری نسبت حریف خود درگیر شده و مدت زمان کمی را در آسمان دشمن باقی خواهد ماند.سرعت بیشتر همچنین بدین معنی است که تعداد کمی F-22 Raptor توانایی کنترل منطقه وسیعی را دارند و در پایان بدلیل استفاده نکردن از سیستم پس سوز در موتورها مصرف سوخت بسیار کمتری نیز خواهند داشت.همچنین این ویژگی زمان و شانس را از دشمن برای تشخیص،قفل کردن و پرتاب موشک می گیرد.در کل سوپر کروز یک راه خوب برای در امان بودن از خطر موشکها و جنگ افزار های دیگر دشمن است.
مانورهای حیرت انگیز و دیدنی آن که توسط سیستم کامپیوتر مرکزی کنترل و هدایت میگردد،با استفاده از طراحی عجیب انگشتی های در دم هواپیما،جنگنده را همچون اسباب بازی کوچکی در آسمان به ریزترین حرکات و مانورها تا هولناک ترین گردش های 90 و 180 و 360 درجه و در حال شلیک موشک های هدایت شونده توانا و اساسا این ویژگی آن را در جایگاهی بالاتر از توان درگیری هوایی هر جنگنده ای در جهان نگاه داشته است.وقتی خلبان فقط کمی اهرم کنترل F-22 Raptor را حرکت می دهد،هواپیما با چالاکی بسیار زیادی دستور را اجرا میکند و به هر طرفی که خلبان بخواهد منحرف میشود.این جنگنده سیستم کنترل فعال دارد که اختلال های ناخواسته در مسیر پرواز را اصلاح می کند.در F-22 Raptor خلبان خود را متصل به هواپیما حس می کند.گاهی تصور می شود هواپیما ذهن خلبان را می خواند.از طرفی در F-22 Raptor اگر خلبان به یک سمت خاص تغییر مسیر دهد،سیستم هواپیما میتواند تا ابد در همان وضعیت پرواز کند،بودن اینکه یک درجه تغییر وضعیت دهد.اگر هواپیما را در نزدیکی زمین هدایت شود،حتی یک سانتیمتر نیز تغییر ارتفاع نمی دهد و از مسیر منحرف نمی شود.
سیستم کنترل بردار رانش این جنگنده نیز 2 بعدی(2D Thrust vectoring) با خصوصیت همگرا و واگرا شدن میباشد که دلیلش هم این است که سیستم کنترل بردار رانش دو بعدی اختفا و پنهانکاری گرمایی بیشتری نسبت به سیستم کنترل بردار رانش سه بعدی(3D Thrust vectoring) دارد و کمپانی Lockheed Martin پس از انجام آزمایشهای بسیار،سیستم کنترل بردار رانش 2 بعدی را برگزید.درکنار این سیستم کنترل بردار رانش سه بعدی در صورت استفاده مداوم،چیزی که برای Dog Fight(نبرد هوایی نزدیک) لازم است از کار می افتند.پس دلیل استفاده نکردن از سیستم کنترل بردار رانش سه بعدی ناتوانی در طراحی نیست.همچنین موشک هوا به هوای گرمایاب همچون AIM-9X/M Sidewinder از یک جنگنده مجهز به بردار رانش سه بعدی سریعتر و مانورپذیرتر است.این نیز یکی دیگر از چندین دلیلی بود که سازندگان این پرنده را بر آن داشت تا از سیستم کنترل بردار رانش 2 بعدی استفاده کنند.
F-22 Raptor این توانایی را دارد که فقط از بردار رانش برای هدایت هواپیما در اوج گیری و شیرجه استفاده کند یا مانند دیگر جنگنده ها از الویتور و اسلت استفاده کند یا میشود همزمان در مانورها هم از کنترل های مرسوم بالها و بردار رانش ترکیبی استفاده کند که مانورپذیری به شدت افزایش می یابد.هر چند استفاده از بردار رانش در سرعت بالا برای F-22 Raptor نتیجه بهتری دارد.اگر F-22 Raptor از بردار رانش برای شیرجه زدن استفاده کند و در همین حالت از الویتورها در حالت اوج گیری استفاده کند،میتواند بدون کاهش ارتفاع دماغه هواپیما را برای مدتها رو به سمت زمین نگه دارد که این در زدن هدف های زمینی و درگیری هوایی بدون نزدیک شدن به هدف برتری بالایی ایجاد می کند،بخصوص اگر در ارتفاع بالا استفاده شود.البته عکس این کار هم هم قابل انجام است،یعنی F-22 Raptor میتواند بدون تغییر ارتفاع دماغه هواپیما را مدتها رو به بالا نگه دارد.F-22 Raptor بارها در نمایش هوایی این کار را در ارتفاع پایین انجام داده است.این جنگنده همچنین میتواند مانور خطرناک و حیرت آور Cobra در ارتفاع بسیار کمتر از دیگر جنگنده ها با استفاده از سیستم بردار رانش بلافاصله بعد از بلند شدن از روی باند انجام دهد.
سیستم بردار رانش F-22 Raptor می تواند در کسری از ثانیه تا 20 درجه به بالا و پایین تغییر زاویه دهد.تصور می شود قدرت بردار رانش F-22 Raptor همین باشد اما این سیستم در نهایت می تواند تا 4 درجه دیگر نیز تغییر بردار داشته باشد.البته در حالت عادی کامپیوتر کنترل کننده فقط 20 درجه اجازه مانور می دهد اما اگر لازم شود می شود تا 4 درجه بیشتر نازل را منحرف کرد و نتیجه اینکه در حالت تغییر 24 درجه ای زاویه حمله افزایش چشمگیری دارد.
بردار رانش F-22 Raptor قدرت فعالیت زیر فشار پس سوز به مدت طولانی را دارد.فقط F-22 Raptor می تواند با پس سوز روشن از بردار رانش استفاده کند.این امر باعث می شود در حالت سکون کامل با افزایش سریع نیروی موتور جنگنده F-22 Raptor شتاب گرفته و سرعت خود را بازیابد.
F-22 Raptor اولین جنگنده است که می تواند سیستم بردار رانش را در سرعت بالای 1.6 ماخ مورد استفاده قرار دهد.در دیگر جنگنده ها اگر کمی در محاسبه اشکال باشد فشار گازهای خروجی کل نازل را نابود می کند،ولی اشتباه در F-22 Raptor معنایی ندارد.فعالیت سیستم بردار رانش در سرعت سوپر کروز و فشاری که به نازل در موقع استفاده وارد می شود گواه این موضوع است.اساسا F-22 Raptor بردار رانش را هم در سرعت سیر هوایی صفر و هم در سرعت بالا میتواند مورد استفاده قرار دهد.
سیستم بردار رانش این جنگنده با سیستم کنترل پرواز یکپارچه شده است و بصورت خودکار توسط سیستم الکترونیکی و دیجیتالی(FADEC) تنظیم و کنترل می شود.این سیستم منحصر به فرد جدید،صدها پارامتر و موقعیت عملیاتی و مانوری را در خود ذخیره دارد و از آنها در طول اجرای انواع مانور بسته به سرعت جنگنده استفاده می کند.
مهمترین ویژگی ها F-22 Raptor،کمتر دیده شدن در رادار دشمن،مانور پذیری بسیار بالا،سیستم های پروازی(اویونیک) یکپارچه شده و طراحی آیرودینامیک ویژه است که اجازه می دهد جنگنده بدون استفاده از پس سوز موتورها،به سرعت بالای صوت برسد.
F-22 Raptor برای محکم کاری در مقابل رادارهایی با فرکانس های بسیار بالا(همچون بالاتر از 14 گیگاهرتز) نیز بی امکانات به میدان نیامده و قدرت تشخیص قفل راداری و اقدام متقابل در محدوده فرکانس های بالا و بسیار بالا و سیستم اخلالگری بسیار پرتوان و پیشرفته نیز دارد.
ویژگی یکپارچه سازی سیستم های پروازی(Integrated Avionics) به خلبان F-22 Raptor کمک فوق العاده ای میکند تا اطلاعات بسیار دقیقی از وضعیت دشمن بدست آورد.این اطلاعات میتواند وضعیت پروازی جنگنده های دشمن،چگونگی آرایش نیروهای زمینی،شناسايی سيستمهای راداری منطقه و . . . باشد.ضمن اینکه سیستم های الکترونیکی پیشرفته ی F-22 Raptor این امکان را به خلبان میدهد تا حتی از آرایش قبلی نیروهای دشمن(Off-BoardInformation) آگاه شود.این اطلاعات براساس حرارت برجای مانده از موتور وسایل نقلیه ی دشمن یا حرارت موشک ها و مهمات شلیک شده بدست می آید.همچنین مفهوم ساخت سنسورهای پیشرفته نتیجه رشد انفجاری در علم کامپیوتر و الکترونیک بود برای اولین بار امکان قرار دادن یک قدرت محاسباتی بسیار بزرگ در بدنه یک جنگنده و نشان دادن اتفاق های اطراف به خلبان بصورت ساده فراهم شد.وجود این سیستم می توانست درگیری خلبان از نظر ذهنی را کاهش دهد و کار جمع آوری اطلاعات،مقایسه و تجزیه و تحلیل را به کامپیوتر بسپارد و اطلاعات ساده شده به خلبان نشان داده شود این به خلبان اجازه می داد فقط روی ماموریت متمرکز شود.
F-22 Raptor دارای یک سوپر کامپیوتر بسیار بسیار پیشرفته و بسیار سری و محرمانه و بسیار پر قدت میباشد.کامپیوتری با مصرف انرژی کم و قدرت بسیار بسیار بالا.
مهمترین چیز در مورد F-22 Raptor وجود کره محافظ در اطراف جنگنده است که توسط سنسورها و رادار و دیگر بخش ها تشکیل می شود و از ناحیه پشت،جلو،زیر،بالا و کنار F-22 Raptor دائم در حال کشف و بررسی موارد است و در نهایت خلبان فقط یک تصویر ساده از اطراف جنگنده می بیند که با ورود هر هواپیمایی به محدوده سنسورها اطلاعات در مورد آن به خلبان داده می شود.سنسورها این جنگنده یک کره مجازی در اطراف F-22 Raptor می سازند و حال باید وقتی چیزی این حریم هوایی را شکسته و وارد می شود مورد کاوش قرار گیرد و خلبان می خواهد بداند آن چیست،آیا دشمن است یا یک دوست.بطور مثال می خواهد بداند آیا در مقابل دشمن مخفی است یا نه این کمک می کند تا در منطقه جنگی با آسودگی حرکت کند.همچنین این جنگنده سیستمی دارد که خلبان را از خودی یا دشمن بود نیروها آگاه کرده و فقط روی دشمن متمرکز شود.سیستم دریافت هشدار راداری(RWR) مدل AN/ALR-94 این جنگنده بردی بیش از 470 کیلومتر دارد و سیستم سیستم فروسرخ و فراصوت اخطاردهنده نزدیک شدن موشک(Infra-Red and Ultra-Violet MAWS) این جنگنده مدل AN/AAR 56 است.رادار این جنگنده یک رادار آرایه فازی فعال مدل AN/APG-77 با تواناییی نگاه به پایین ساخت کمپانی Northrop Grumman است که توانایی کار در همه وضعیت های آب و هوایی را دارد.پوشش این رادار 120 درجه است که بیشترین میزان پوشش برای یک آنتن رادار آرایه فازی را دارد.
این جنگنده دارای رادار غیرفعال و نهان برای کشف سیگنال های راداری مدل AN/ALR-94 میباشد که دارای 30 آنتن در بال ها و بدنه میباشد و از هر طرف و از هر زاویه ای F-22 Raptor را پوشش میدهند.رادار AN/APG-77 برای جلوگیری از رهگیری شدن بیش از 1000 بار درثانیه فرکانسش را تغییر میدهد و به این ترتیب از راه امواج راداری نیز شناسایی و رهگیری نمیشود که آرایه فازی فعال بودن رادار نیز به این امر کمک شایانی میکند.این رادار همچنین میتواند پیوسته شکل،قدرت و جهت امواج را نیز تغییر دهد که به پنهانکاری نیز کمک میکند.این جنگنده با داشتن رادار بسیار قوی و دوربرد و سیستم کشف خطر و شناسایی مشابه هواپیمای RC-135 Rivet Joint که یک هواپیمای شناسایی ساخت کمپانی Boeing است و به لطف رادار گریزی و پنهانکاری بالا و بی مانندش،میتواند نقش mini-AWACS را نیز انجام دهد و بدون ترس از شناسایی شدن توسط دشمن در خاک دشمن نیز،به ایفای این نقش بپردازد.
تعداد خدمه:1
درازا:18.90 متر
فاصله 2 سر بال از یکدیگر:13.56 متر
بلندی:5.08 متر
مساحت بال:78.04 متر مربع
وزن خود جنگنده:19700 کیلوگرم
وزن بارگذاری شده:29300 کیلوگرم
بیشینه وزن هنگام برخاستن:38000 کیلوگرم
موتور:2 موتور هوشمند توربوفن F119-PW-100 Pitch Thrust vectoring ساخت کمپانی Pratt & Whitney آمریکا هرکدام با تراست(قدرت پیشران موتوری) بیش از 104 هزار نیوتون بدون پس سوز و بیش از 156 هزار نیوتون با پس سوز
ظرفیت باک سوخت داخلی:8200 کیلوگرم
بیشینه سرعت:بیش از 2.5 ماخ
سوپر کروز:1.82 ماخ
رنج عملیاتی:3000 کیلومتر
رنج درگیری:760 کیلومتر
رنج عبور:3220 کیلومتر
سرعت بالا رفتن:200 متر بر ثانیه
ارتفاع پرواز:بیش از 20000 مترI hope I help you understand the question. Roham Hesami smile072 smile261 smile260 رهام حسامی ترم پنجم مهندسی هوافضا
تصویر

ارسال پست