آیا هواپیما می تواند بدون تثبیت کننده عمودی پرواز کند؟

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
rohamavation

نام: roham hesami radرهام حسامی راد

محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 3222

سپاس: 5492

جنسیت:

تماس:

آیا هواپیما می تواند بدون تثبیت کننده عمودی پرواز کند؟

پست توسط rohamavation »

چه اتفاقی می افتد اگر یک هواپیما (به خاطر سوال فرض کنیم که هواپیما یک ایرباس A380 است)تثبیت کننده یک بخش بال ثابت است که وظیفه آن تامین پایداری هواپیما و نگه داشتن آن در پرواز مستقیم است. تثبیت کننده افقی از حرکت بالا و پایین یا شیب دار شدن دماغه هواپیما جلوگیری می کند. بدون تثبیت کننده عمودی، هواپیما پایداری در محور انحراف را از دست می دهد. بنابراین نه تنها توانایی کنترل محور انحراف از بین می رود (به دلیل گم شدن سکان)، بلکه دستگاهی که هواپیما را در محور انحراف ثابت می کند نیز از بین می رود. هواپیماهای معمولی نمی توانند بدون تثبیت کننده عمودی پرواز کنند.پرندگان دارای بال هایی هستند که مانند بال های هواپیما در حین پرواز بالابر می آورند. هنگامی که یک پرنده پرواز می کند، هوا روی بال هایش جریان می یابد تا بالابر ایجاد کند. هواپیماها از همین مکانیک با تکیه بر بال های افقی برای ایجاد بالابر استفاده می کنند. ... صرف نظر از این، هواپیماها معمولاً به یک تثبیت کننده عمودی برای تثبیت خود در طول پرواز نیاز دارند
وظیفه تثبیت کننده ها این است که برای هواپیما پایداری ایجاد کنند و آن را مستقیم نگه دارند. تثبیت کننده عمودی از تاب خوردن دماغه هواپیما از سمتی به سمت دیگر جلوگیری می کند که به آن یاو می گویند. تثبیت کننده افقی از حرکت بالا و پایین بینی جلوگیری می کند که به آن گام می گویند
تثبیت کننده عمودی خود را از دست بدهد، چه اتفاقی می افتد؟تثبیت کننده عمودی ثبات در انحراف را برای هواپیماهای معمولی فراهم می کند. هواپیماهایی مانند B-2 از طریق کنترل رایانه ای ثبات را فراهم می کنند و هواپیماهایی مانند بال پرنده نورثروپ برای پرواز بدون بال طراحی شده اند. اما اگر هواپیمایی که برای پایداری با استفاده از تثبیت کننده عمودی طراحی شده است، آن سطح را از دست بدهد، تثبیت دستی با سیستم های باقی مانده برای خلبانان بسیار دشوار خواهد بود. در حالی که رول و رانش دیفرانسیل هر دو بر روی انحراف تأثیر می‌گذارند، هر دوی آنها نسبت به سکان، به ویژه در هواپیماهای بزرگی مانند A380 کندتر واکنش نشان می‌دهند. این همچنین می تواند به سیستم های هیدرولیک آسیب برساند و کنترل سطوح باقی مانده را دشوارتر کند.اگر خلبانان آزمایشی با تجربه در کنترل هستند (مانند حادثه B-52 در زیر)، یا اگر شکست پیش بینی شده و برای آن آموزش دیده باشد، این امکان وجود دارد که هواپیما به اندازه کافی قابل کنترل باشد تا بتواند ایمن فرود بیاید. با این حال، همانطور که حوادث زیر نشان می دهد، این نوع شکست اغلب اتفاق نمی افتد و می تواند به راحتی از توانایی خدمه در کنترل هواپیما فراتر رود.چه چیزی می تواند اثر تثبیت کننده عمودی را افزایش دهد؟
پتانسیل افزایش قدرت کنترل تثبیت کننده ها با کنترل جریان بر روی دم عمودی و تغییر جداسازی به زوایای انحراف بالاتر، ساخت تثبیت کننده های کوچکتر را ممکن می کند، بنابراین باعث کاهش جرم و مصرف سوخت هواپیما می شود.
تصویر
I hope I help you understand the question. Roham Hesami smile072 smile261 smile260 رهام حسامی ترم پنجم مهندسی هوافضا
تصویر

ارسال پست