جهت چرخش موتور هواپیما

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
rohamjpl

نام: Roham Hesami رهام حسامی

محل اقامت: فعلا تهران قیطریه بلوار کتابی 8 متری صبا City of Leicester Area of Leicestershire LE7

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 2151

سپاس: 3824

جنسیت:

تماس:

جهت چرخش موتور هواپیما

پست توسط rohamjpl »

در اکثر هواپیماهای ملخی دوقلو یا چند موتوره، پروانه ها همه در یک جهت می چرخند، معمولاً وقتی از عقب هواپیما به آن نگاه می کنند در جهت عقربه های ساعت. در یک نصب ضد چرخش، پروانه های بال راست در خلاف جهت عقربه های ساعت می چرخند در حالی که پروانه های بال چپ در جهت عقربه های ساعت می چرخند.تمام موتورهای هر مدل در یک جهت می چرخند. بنابراین تمام موتورهای یک هواپیما به یک شکل می چرخند. با این حال، موتورهای رولز رویس در جهت مخالف سایر موتورها می چرخند. با نگاه کردن به جلو به فن، موتورهای RR در جهت عقربه های ساعت می چرخند.امروزه، هواپیماهای ملخ پرقدرت تمایل دارند از موتورهای یکسان استفاده کنند، اما از گیربکس های چپ و راست استفاده می کنند، بنابراین ملخ ها در هر دو جهت حرکت می کنند. این کمتر به دلیل اثرات ژیروسکوپی و بیشتر به دلیل ایجاد ویژگی های استال خوش خیم است. شستشوی پایه پروانه، زاویه حمله موضعی به بال را از یک طرف افزایش می‌دهد و از طرف دیگر آن را کاهش می‌دهد، بنابراین بال ابتدا در سمتی با زاویه حمله بزرگ‌تر متوقف می‌شود. اگر این سمت همیشه در سمت راست پروانه ها باشد، هواپیما درست در یک غرفه غلت می زند. در دوره جنگ جهانی دوم، تعدادی از هواپیماهای چند موتوره از موتورهای چرخش چپ و راست استفاده می کردند تا شستشوی پایه را لغو کنند.مزایای چرخش پروانه ها در جهت مخالف: کل گشتاور راکتیو چنین پیچ های هوایی صفر است - نیازی به جبران کننده های آیرودینامیکی نیست. در طول پرواز منحنی، گشتاور ژیروسکوپی حذف می شود - قدرت مانور افزایش می یابد. جریان هوای چرخش شده توسط پیچ هوای جلو توسط پیچ هوای عقب صاف می شود - راندمان افزایش می یابد (2-4٪) از جمله در سرعت های پرواز بالا. صاف کردن جریان هوا یک جریان متقارن در اطراف هواپیما ایجاد می کند - هندلینگ هنگام برخاست و فرود را بهبود می بخشد ...
(7) در موتورهای چند شفت (توربوفن)، هنگامی که روتورهای توربین فشار پایین (LPT) و فشار بالا (HPT) در یک جهت می چرخند، زاویه جریان در اولین پره نازل LPT به طور قابل توجهی افزایش می یابد که به افزایش پروفیل کمک می کند. و به خصوص تلفات ثانویه. معرفی ضد چرخش روتور LPT تلفات در پره نازل LPT را کاهش می دهد (زاویه چرخش جریان کاهش می یابد) و به بازیابی کارایی مجموعه توربین به طور کلی کمک می کند. در نتیجه، ردیف پره نازل LPT از پره های کمتری استفاده می کند که باعث کاهش وزن توربین و کاهش مصرف هوای خنک کننده می شود.
شکل زاویه چرخش جریان را تغییر دهید
از نظر تئوری، استفاده از چرخش مخالف روتورها منجر به کاهش جرم موتور و ابعاد آن (تا 15٪)، کاهش تعداد پره ها در قسمت داغ (تا 20٪) و کاهش می یابد. افزایش دمای گاز جلوی توربین (تا 100 درجه کلوین). در عمل، افزایش واقعی راندمان توربین حدود 5 درصد است.
طراحی هواپیماتصویر
سوال برای چرخش پایه های مختلف بسیار شبیه رانندگی در سمت راست جاده (در آمریکای شمالی)، در مقابل سمت چپ (در بریتانیا، هنگ کنگ، هند، ژاپن و غیره) است. همه اینها در تاریخ پیچیده شده است و شاید سیاست توربوفن های BTW، رولزرویس به CCW تبدیل می شوند، اما اکثر فن های GE و P&W به CW تبدیل می شوند. هیچ مزیت عملکردی وجود ندارد، این یا آن طرف.
یک نکته دیگر قابل توجه است. الگوهای استاندارد ترافیک فرودگاهی دارای چرخش هواپیما به چپ است. به ما آموخته‌اند که این به این دلیل است که هواپیماهای اولیه مانند Sopwith Camel دارای موتورها و ملخ‌های چرخشی در جهت عقربه‌های ساعت بودند. موتور و ملخ یک ژیروسکوپ هستند و در هواپیماهای سبک مانند Sopwith Camel اثر ژیروسکوپی بسیار خوبی دارند. حرکت ژیروسکوپی برای یک موتور و ملخ چرخان در جهت عقربه‌های ساعت به این معنی است که تون‌های سمت راست هواپیما را مجبور به پایین آوردن به زمین می‌کنند (بد) اما چرخش‌های چپ باعث می‌شود هواپیما به سمت بالا حرکت کند
همه موتورهای توربوفن دارای تیغه های فن چرخان یک طرفه هستند. بسته به سازنده موتور، تیغه ها در جهت عقربه های ساعت یا خلاف جهت عقربه های ساعت می چرخند. اگر دو موتور روی یک جت لاینر نصب شده باشد، هر دو دارای تیغه های فن هستند که در یک جهت می چرخند. این با در نظر گرفتن هزینه های تعمیر و نگهداری طراحی شده است. اگر موتوری از کار بیفتد یا مشکل فنی ایجاد کند، می‌توان آن را با موتور یدکی از همان نوع تعویض کرد که در سمت راست یا درگاه قرار می‌گیرد، به‌جای اینکه برای هر بال از موتور متفاوتی استفاده شود.ملخ‌ها به دلیل گشتاور، حرکت پیچشی ایجاد می‌کنند، چرخش آن‌ها در جهت مخالف این حرکت را خنثی می‌کند، بنابراین بلند شدن آن آسان‌تر است زیرا خلبان نیازی به جبران آن ندارد.
موتورهای جت به دلیل نحوه عملکردشان این مشکل را ندارند، بنابراین نیازی به چرخش آنها در جهت مخالف نیست.
آیا قراردادی برای تعیین جهت چرخش پروانه هواپیما وجود دارد؟در اینجا دو هواپیما با تک موتور و دو موتور وجود دارد.
از هواپیمای تک موتوره می دانیم که گرایش TURN LEFT وجود دارد. چهار گرایش (واکنش گشتاور، پیشروی، جریان لغزش و P-Factor) ناشی از چرخش پروانه است که در جهت عقربه های ساعت از دم به سمت دماغه می چرخد. اگر چرخش مخالف باشد، احتمالاً نام گرایش‌های TURN RIGHT خواهد بود.تصویر
سپس سوال من، آیا هر قراردادی برای گفتن چرخش پروانه، مانند، چرخش باید از سمت دم یا خلبان دیده شود. یعنی:
در جهت عقربه های ساعت، یعنی پروانه در جهت عقربه های ساعت می چرخد ​​که از سمت دماغه دم دیده می شود. برعکس:
ضد/مقابل/در جهت عقربه‌های ساعت، به این معناست که پروانه در جهت مخالف ساعت می‌چرخد که از دماغه به سمت دم دیده می‌شود...I hope I help you understand the question. Roham Hesami smile072 smile261 smile260 رهام حسامی ترم پنجم مهندسی هوافضا
تصویر

ارسال پست