فالکون هوی

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
rohamjpl

نام: Roham Hesami رهام حسامی

محل اقامت: فعلا تهران قیطریه بلوار کتابی 8 متری صبا City of Leicester Area of Leicestershire LE7

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 2151

سپاس: 3824

جنسیت:

تماس:

فالکون هوی

پست توسط rohamjpl »

فالکون هوی با ضریب دو برابر قدرتمندترین موشک عملیاتی جهان است. فالکون هوی با توانایی حمل نزدیک به 64 تن (141000 پوند) به مدار می‌تواند بیش از دو برابر نزدیک‌ترین خودروی عملیاتی بعدی، دلتا IV هوی، محموله را بلند کند. فالکون هوی از سه هسته 9 موتوره فالکون 9 تشکیل شده است که 27 موتور مرلین آنها روی هم بیش از 5 میلیون پوند نیروی رانش در هنگام بلند شدن ایجاد می کنند که معادل تقریباً هجده هواپیمای 747 است.
فالکون سنگین مرحله اول
موتورها| پاهای فرود
سه هسته مرحله اول فالکون هوی را تشکیل می دهند. هسته‌های جانبی یا تقویت‌کننده‌ها روی نوک‌کون، میان‌استیج و روی اکتاووب متصل می‌شوند. مدت کوتاهی پس از بلند شدن، موتورهای هسته مرکزی در حالت گاز قرار می گیرند. پس از جدا شدن هسته‌های جانبی، موتورهای هسته مرکزی دریچه گاز را به نیروی رانش کامل باز می‌گردانند.
فالکون سنگین
INTERSTAGE
بین مرحله یک ساختار ترکیبی است که هسته مرکزی را در مرحله اول و دوم به هم متصل می کند و سیستم رهاسازی و جداسازی را نگه می دارد.
باله های شبکه
فالکون هوی مجهز به 12 باله شبکه ای مافوق صوت، چهار باله در هر تقویت کننده است که در پایه بین پله یا نوک دماغه قرار گرفته است که با حرکت دادن مرکز فشار در حین ورود مجدد جهت گیری می کند.
فالکون سنگین مرحله دوم
Falcon Heavy از طراحی اثبات شده فالکون 9 استفاده می کند که رویدادهای جداسازی صحنه را به حداقل می رساند و قابلیت اطمینان را به حداکثر می رساند. موتور وکیوم مرلین مرحله دوم محموله موشک را پس از قطع شدن موتورهای اصلی و جدا شدن هسته های مرحله اول به مدار می رساند.
تعداد موتور 1
زمان رایت 397 ثانیه
thrust 981 kN / 220,500 lbf
ظرفیت ترابری
این فیرینگ که از یک ماده کامپوزیت کربن ساخته شده است، از ماهواره ها در مسیرشان به مدار محافظت می کند. SpaceX در حال بازیابی فیرینگ برای استفاده مجدد در ماموریت های آینده است.
ارتفاع 13.1 متر / 43 فوت
قطر 5.2 متر / 17.1 فوت
عملکرد بی نظیر
فالکون هوی با بیش از 5 میلیون پوند نیروی رانش در هنگام بلند شدن، تواناترین موشک در پرواز است. در مقام مقایسه، نیروی رانش پرتاب فالکون هوی تقریباً برابر با هجده هواپیمای 747 در تمام قدرت است. فالکون هوی می‌تواند معادل یک هواپیمای جت 737 با بار کامل-مملو از مسافران، چمدان و سوخت- را به مدار زمین برساند.
موتورهامرلین
مرلین خانواده ای از موتورهای موشکی است که توسط اسپیس ایکس برای استفاده در پرتابگرهای فالکون 1، فالکون 9 و فالکون هوی توسعه یافته است. موتورهای مرلین از RP-1 و اکسیژن مایع به عنوان پیشران موشک در چرخه قدرت ژنراتور گاز استفاده می کنند. موتور مرلین در ابتدا برای بازیابی و استفاده مجدد طراحی شده بود.
رانش 845 کیلونیوتن / 190000 پوند
بوسترهای جانبی فالکون هوی در LZ-1 و LZ-2 در کیپ کاناورال فرود می آیند.
وسیله نقلیه پرتاب فوق سنگین (SHLLV) وسیله پرتابی است که قادر است بیش از 50 تن (110000 پوند) (براساس طبقه بندی ناسا) یا 100 تن (220000 پوند) (بر اساس طبقه بندی شوروی/روس) محموله را به مدار پایین زمین برساند. (LEO)، چیزی بیش از یک وسیله نقلیه پرتاب سنگین.فالکون هوی یک وسیله نقلیه پرتاب سنگین با قابلیت استفاده مجدد جزئی است که توسط اسپیس ایکس طراحی و تولید شده است. این از وسیله نقلیه فالکون 9 مشتق شده است و شامل یک مرحله اول تقویت شده فالکون 9 به عنوان هسته مرکزی با دو مرحله اول فالکون 9 اضافی است که به عنوان تقویت کننده های تسمه ای عمل می کنندفالکون هوی بالاترین ظرفیت محموله را در میان هر وسیله پرتابی که در حال حاضر عملیاتی می کند و سومین ظرفیت بالاتر از هر موشکی است که تاکنون به مدار رسیده است، پس از Saturn V و Energia.
فالکون هوی به گونه‌ای طراحی شده بود که بتواند انسان‌ها را به فضایی فراتر از مدار پایین زمین حمل کند،ل توسعه جایگزین خواهند
فالکون هوی شامل یک فالکون 9 به‌عنوان «هسته» است که از نظر ساختاری تقویت شده است، با دو مرحله اول فالکون 9 اضافی که به‌عنوان تقویت‌کننده‌های تسمه‌ای کار می‌کنند، که از لحاظ مفهومی شبیه پرتابگر دلتا IV هوی و پیشنهاداتی برای Atlas V Heavy است. و روسی Angara A5V. فالکون هوی بیش از هر موشک عملیاتی دیگری، با محموله 63800 کیلوگرمی (140700 پوند) در مدار پایین زمین، 26700 کیلوگرمی (58900 پوندی) در مدار انتقال زمین ثابت و 16800 کیلوگرم (37000 پوند) [60] این موشک برای برآورده کردن یا فراتر از همه الزامات فعلی درجه بندی انسانی طراحی شده است. حواشی ایمنی ساختاری 40 درصد بالاتر از بارهای پروازی است، که بیشتر از حاشیه های 25 درصدی موشک های دیگر است فالکون هوی از ابتدا برای حمل انسان به فضا طراحی شده بود و امکان پرواز خدمه به ماه یا مریخ را باز می گرداند
موتور مرلین 1D
مرحله اول توسط سه هسته مشتق شده از فالکون 9، که هر کدام به 9 موتور Merlin 1D مجهز هستند، نیرو می گیرد. فالکون هوی دارای نیروی رانش کل در سطح دریا در هنگام بلند شدن 22.82 MN (2327 tf) از 27 موتور Merlin 1D است، در حالی که نیروی رانش به 24.68 MN (2517 tf) با بالا رفتن کشتی از جو افزایش می یابد. مرحله فوقانی توسط یک موتور Merlin 1D اصلاح شده برای عملیات خلاء، با نیروی رانش 934 کیلونیوتن (95.2 tf)، نسبت انبساط 117:1 و زمان سوزاندن اسمی 397 ثانیه نیرو می گیرد. در هنگام پرتاب، هسته مرکزی برای چند ثانیه برای نیروی بیشتر دریچه گاز را به قدرت کامل می رساند، سپس به سمت پایین گاز می رود. این اجازه می دهد تا زمان سوختن طولانی تری داشته باشید. پس از جدا شدن بوسترهای جانبی، هسته مرکزی دریچه گاز به حداکثر نیروی رانش باز می گردد. برای اطمینان بیشتر در راه اندازی مجدد، موتور دارای دو جرقه زن پیروفوریک اضافی (Triethylaluminium-Triethylborane) (TEA-TEB) است. بین مرحله، که مرحله بالایی و پایینی فالکون 9 را به هم متصل می کند، یک ساختار کامپوزیت هسته آلومینیومی فیبر کربن است. جداسازی مرحله از طریق کلت های جداسازی قابل استفاده مجدد و یک سیستم فشار دهنده پنوماتیکی اتفاق می افتد. دیوارها و گنبدهای مخزن فالکون 9 از آلیاژ آلومینیوم-لیتیوم ساخته شده اند. اسپیس ایکس از یک مخزن جوش داده شده تمام اصطکاکی استفاده می کند. مخزن مرحله دوم فالکون 9 به سادگی یک نسخه کوتاهتر از مخزن مرحله اول است و از اکثر ابزار، مواد و تکنیک های ساخت استفاده می کند. این رویکرد هزینه های ساخت را در طول تولید خودرو کاهش می دهد
هر سه هسته فالکون هوی موتورها را به شکلی ساختاری ترتیب می‌دهند که SpaceX آن را Octaweb می‌نامد، با هدف ساده‌سازی فرآیند تولید، و هر هسته شامل چهار پایه فرود قابل توسعه است برای کنترل فرود تقویت کننده ها و هسته مرکزی در جو، اسپیس ایکس از چهار باله شبکه جمع شونده در بالای هر یک از سه تقویت کننده فالکون 9 استفاده می کند که پس از جداسازی گسترش می یابند.بلافاصله پس از جدا شدن بوسترهای جانبی، موتور مرکزی در هر یک برای چند ثانیه می سوزد تا بتواند مسیر بوستر را با خیال راحت دور از موشک کنترل کند. باله‌های شبکه پس از بازگشت تقویت‌کننده‌ها به زمین و به دنبال آن پایه‌های فرود، مستقر می‌شوند. هر تقویت کننده به آرامی روی زمین در پیکربندی پرتاب کاملاً قابل استفاده مجدد فرود می آید. دو تقویت کننده جانبی بر روی کشتی های پهپاد مختلف در پیکربندی قابل استفاده مجدد جزئی فرود می آیند. هسته مرکزی تا جدا شدن مرحله به شلیک ادامه می دهد. در پرتاب‌های کاملاً قابل استفاده مجدد، باله‌ها و پایه‌های شبکه آن باز می‌شوند و هسته مرکزی با یک کشتی بدون سرنشین به زمین بازمی‌گردد. اگر مراحل به پایان برسد، پایه های فرود و باله های شبکه از وسیله نقلیه حذف می شوند. پایه های فرود از فیبر کربن با ساختار لانه زنبوری آلومینیومی ساخته شده است. چهار پا در امتداد کناره‌های هر هسته در حین بلند شدن قرار می‌گیرند و درست قبل از فرود به سمت بیرون و پایین امتداد می‌یابند
مشخصات موشک
مشخصات و ویژگی های فالکون هوی به شرح زیر است:
مشخصه واحد هسته مرحله اول
(1 × مرکز، 2 × تقویت کننده) مرحله دوم فیرینگ Payload
ارتفاع[67] 42.6 متر (140 فوت) 12.6 متر (41 فوت) 13.2 متر (43 فوت)
قطر[67] 3.66 متر (12.0 فوت) 3.66 متر (12.0 فوت) 5.2 متر (17 فوت)
جرم خشک[67] 22.2 تن (49000 پوند) 4 تن (8800 پوند) 1.7 تن (3700 پوند)
جرم سوخت 433.1 تن (955000 پوند) 111.5 تن (246000 پوند) N/A
نوع ساختار مخزن LOX: مونوکوک
مخزن سوخت: مخزن پوست و رشته LOX: مونوکوک
مخزن سوخت: پوسته و نیمه های مونوکوک رشته ای
مواد ساختاری پوست آلومینیوم-لیتیوم؛ گنبدهای آلومینیومی پوسته آلومینیوم-لیتیوم; گنبدهای آلومینیومی فیبر کربن
موتورهای 9 × مرلین 1D 1 × مرلین 1D وکیوم N/A
نوع موتور مایع، گاز ژنراتور مایع، ژنراتور گاز
پیشرانه اکسیژن مایع زیر خنک شده، نفت سفید (RP-1) اکسیژن مایع، نفت سفید (RP-1)
ظرفیت مخزن اکسیژن مایع 28ظرفیت مخزن نفت سفید 123.5 تن (272000 پوند) 32.3 تن (71000 پوند)
نازل موتور Gimbaled، انبساط 16:1 Gimbaled، انبساط 165:1
طراح/تولید کننده موتور SpaceX SpaceX
رانش، کل مرحله 22.82 MN (2327 tf)، سطح دریا 934 kN (95.2 TF)، خلاء
سیستم تغذیه پیشرانه Turbopump Turbopump
قابلیت دریچه گاز بله: 419–816 کیلونیوتن (42.7–83.2 tf)، سطح دریا بله: 360–930 kN (37–95 tf)، خلاء
قابلیت راه اندازی مجدد بله، در 3 موتور برای تقویت، ورود مجدد و فرود بله، TEA-TEB اضافی دوگانه
جرقه زن های پیروفوریک
فشار مخزن هلیوم گرم شده هلیوم گرم شده
کنترل نگرش صعود:
زمین، یاو موتورهای گیمبالد موتور و
رانشگرهای گاز نیتروژن
کنترل نگرش صعود:
موتورهای رول Gimbaled پیشرانه های گاز نیتروژن
کنترل نگرش ساحلی/ فرود پیشرانه های گاز نیتروژن و باله های شبکه پیشرانه های گاز نیتروژنی پیشرانه های گاز نیتروژنی
فرآیند خاموش کردن فرمان دستور داده شده N/A
سیستم جداسازی مرحله پنوماتیک N/A پنوماتیک
فالکون هوی از یک بین مرحله 4.5 متری (15 فوت) متصل به هسته مرحله اول استفاده می کند این یک ساختار کامپوزیتی متشکل از یک هسته لانه زنبوری آلومینیومی است که توسط لایه های صفحه فیبر کربن احاطه شده است. برخلاف فالکون 9، لایه محافظ حرارتی مشکی رنگ در بین مرحله تقویت‌کننده‌های مرکزی بلوک 5 تاکنون در پروازهای فالکون هوی استفاده نشده است. طول کلی وسیله نقلیه در هنگام پرتاب 70 متر (230 فوت) و مجموع جرم سوخت 1420 تن (3130000 پوند) است. بدون بازیابی هیچ مرحله ای، فالکون هوی می تواند یک محموله 63.8 تنی (141000 پوند) را به مدار پایین زمین یا 16.8 تن (37000 پوند) به زهره یا مریخ تزریق کند
فالکون هوی شامل سیستم‌های بازیابی مرحله اول است که به اسپیس ایکس اجازه می‌دهد تقویت‌کننده‌های مرحله اول را به محل پرتاب بازگرداند و همچنین هسته مرحله اول را پس از فرود در یک کشتی بدون سرنشین در بندر فضایی مستقل پس از تکمیل الزامات ماموریت اولیه بازیابی کند. این سیستم ها شامل چهار پایه فرود قابل استقرار هستند که در هنگام صعود در برابر هر هسته تانک مرحله اول قفل شده و درست قبل از تاچ داون مستقر می شوند. پیشران اضافی رزرو شده برای عملیات بازیابی مرحله اول فالکون هوی برای استفاده در هدف اصلی ماموریت، در صورت نیاز، منحرف می‌شود و حواشی عملکرد کافی برای ماموریت‌های موفق را تضمین می‌کند. ظرفیت اسمی محموله به مدار انتقال زمین ثابت (GTO) 8 تن (18000 پوند) با بازیابی هر سه هسته مرحله اول (قیمت هر پرتاب 90 میلیون دلار آمریکا) در مقابل 26.7 تن (59000 پوند) در حالت کاملاً قابل مصرف است. (قیمت 150 میلیون دلاری برای هر راه اندازی). فالکون هوی همچنین می تواند یک محموله 16 تنی (35000 پوندی) را به GTO تزریق کند اگر فقط دو تقویت کننده جانبی بازیابی شوند
توانایی ها
فالکون هوی تا حدی قابل استفاده مجدد در محدوده سیستم های پرتاب سنگین باربری قرار می گیرد که می تواند 20-50 تن را به مدار پایین زمین (LEO) بردارد، تحت سیستم طبقه بندی مورد استفاده توسط پانل بررسی پروازهای فضایی انسانی ناسا فالکون هوی کاملاً قابل مصرف در رده فوق سنگین با حداکثر بار 64 تن در مدار پایین زمین قرار دارد.
حداکثر ظرفیت محموله نظری
Falcon 9
فالکن ۹ نام یک خانواده از راکت های متوسط فضایی است که سوخت مایع دو مرحله ای است و با ۹ موتور راکتی مرلین کار میکند این راکت های فالکن ۹ توسط کمپانی space x ساخته میشوند و مدل های مختلف آن شامل v1.0 که نسخه یکبار مصرف و نسخه v1.1 نسخه چند بار مصرف (بوستر به زمین بازمیگردد و چند بار قابل استفاده است) و نسخه فالکن v1.2 نسخه فول تراست است که در حال حاضر استفاده میشود فالکن ۹ از اکسیژن مایع به عنوان اکسیدکننده و از PR-1 به عنوان سوخت بهره میبرد .
نسخه فول تراست فالکن ۹ میتواند تا ۲۲۸۰۰ کیلوگرم محموله را به مدار های پایینی زمین برساند و تا ۸۳۰۰ کیلوگرم محموله را به مدار GTO میرساند و چند بار مصرف استاستیج دوم موشک بعد از جدایی در مدار GTO میتواند جدا شده و دوباره به طور اتوماتیک زمین برگردد و مورد استفاده قرار گیرد فالکن ۹ همچنین ارتقا یافته
موشک فالکون 9 در حال فرود روی یک سکوی دریایی طی ازمایشات خود
فالکن ۹ یک راکت فضایی دو مرحله ای سوخت مایع است که از اکسیژن مایع به عنوان اکسید کننده و RP-1 به عنوان سوخت بهره میبرد و هر دو ایتیج از ۹ موتور راکتی مرلین بهره میبرند که یک موتور راکتی با توان هر کدام فراهم کردن رانش ۱۹۰۰۰۰ پوند رانش در ارتفاع سطح دریا و رانش ۲۰۵۰۰۰ پوند در خلا است استیج اولی برای پرواز در اتمسفر واستیج دوم برای پرواز در خلا استفاده میشود در استیج اول موتور ها طوری ساختمان بندی یا چیدمان شده اند که اسپیس ایکس به آن اکتاوب میگوید و همچنین چهار پایه برای فرود آمدن در کنار OCTAWEB ها متصل شده اند و این پایه ها برای فرود ایمت ساخته شده اند مخزن سوخت های راکت از آلیاژ لیتیوم آلومینیوم ساخته شده اند که با آخرین تکنولوژی ساخته شده اند و در استیج دوم مخزن سوخت مشابه همان استیج اول است و از همان مواد و تکنولوژی بهره مبرد ولی کمی کوچکتر است و دو استیج در راکت با یک استراکچر کربن فیبر به هم متصل شده اند و برای جدایش استیج ها از سیستم نیوماتیکی بهره میبرد (سیستم نیوماتیکی مشابه هیدرولیک است ولی از هوای فشرده به عنوان سیال بهره میبرد) و در فالکن ۹ دو استیج از ۱۲ ناحیه از هم جدا میشوند که این عدد در نسخه V1.۱ به ۳ رسیده و فالکن ۹ دارای یک دماغه یا محفظه برای حمل محموله و ماهواره است که دارای طول ۱۳ متر و قطر ۵.۲ متر است و از کربن فیبر ساخته شده که با یک لایه آلومینیوم پوشانده شده است که این محفظه توسط اسپیس ایکس در کالیفرنیا ساخته شده استراکت فالکن ۹ از کامپیوتر های پردازنده برای کنترل بهره میبرد و هر موتور مرلین با ۳ کامپیوتر که با زبان برنامه نویسی C++ نوشته شده اند کنترل میشود
مشخصات کلی
نوع:راکت فضایی
کمپانی سازنده :اسپیس ایکس
کشور خواستگاه:ایالات متحده آمریکا
هزینه هر لانچ :۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸
ارتفاع
۷۰ متر
نسخه V1.1 طول ۶۸.۴ متر
نسخه V1.0 طول ۵۴.۹ متر
قطر ۳.۷ متر
وزن
نسخه V1.1 دارای وزن 50584۶کیلوگرم
نسخه V1.0 دارای وزن 333400کیلوگرم
دو مرحله ای
میزان توان حمل محموله تا مدار GTO
نسخه V1.1 میزان حمل ۴۸۵۰ کیلوگرم
نسخه V1.0 میزان حمل ۴۵۴۰ کیلوگرم
میزان حمل محموله به کره ماه ۴۰۲۰ کیلوگرم
تنها نسخه بلاک ۵ در خدمت است باقی از خدمت خارج شده اند
دارای ۹ موتور مرلین
قابلیت فراهم کردن رانش کلی در نسخه v1.1 حدود ۱۳۲۳۰۰۰ پوند
برای نسخه V1.0 حدود ۱۱۱۰۰۰۰ پوند رانش
زمان سوختن
در نسخه v1.1 حدود ۱۸۰ ثانیه
در نسخه v1.0 حدود ۱۷۰ ثانیه
سوخت RP-1
اکسید کننده اکسیژن مایع
Falcon Heavy
فالکن هوی یک راکت فضایی فوق سنگین است که سوخت مایع بوده چند بار مصرف قابل بازیابی و از ترکیب شدن سه فالکن ۹ تشکیل شده که توسط کمپانی اسپیس ایکس ساخته شده فالکن هوی در حال حاضر قدرتمندترین راکت فضایی در جهان و در کل چهارمین راکت فضایی قدرتمند تاریخ بعد از ساترن ۵ و انرجیا و N1 است.
فالکن هوی از فالکن ۹ مشتق شده و از سه فالکن ۹ تشکیل شده که وسطی هسته اصلی است و دوتای دیگر به آن اضافه شده اند فالکن هوی از تمامی راکت های فضایی عملیاتی جهان قابل حمل بار و محموله بیشتری را داراست فالکن هوی تا ۶۴ تن محمولخ را به مدار های پایینی زمین میرساند و ۱۶.۸ تن را تا نزدیکی کره مریخ میرساند راکت فالکن هوی برای این ساخته شده است تا فراتر از نیاز انسان ها باشد راکت در پرواز ۴۰ در صد از دیگر محموله ایمن تر است و ۲۵ درصد خود راکت ایمن تر از راکت های دیگر بوده فالکن هوی در لصل برای ماموریت های کره ماه و مریخ در نظر گرفته شده و قابل بازیابی و چند بار مصرف است استیج اول فالکن هوی با سه راکت فالکن ۹ کار میکند که هر کدام ۹ موتور راکتی مرلین دارند که در مجموع راکت فالکن هوی ۲۷ موتور راکتی دارد که حدود ۵۱۳۰۰۰۰ پوند رانش در ارتفاع سطح دریا و حدود ۵۵۴۹۰۰۰ پوند رانش در خلا فراهم میکند دو استیج راکت با استراکچر های فیبر کربن آلومینیوم کامپوزیت به هم متصل اند و با یک سیستم نیوماتیکی جدایش صورت میگیرد فالکن هوی دارای مخزن سوخت های ساخته شده از آلیاژ لیتینویم آلومینیوم است که همانطور که گفته شد از آخرین تکنولوژی بهره میبرند و استیج دوم هم مخزن سوخت مشابه ولی کوچکتر دارد همانطور که در اول مقاله هم گفته شد همانند فالکن هوی ساختار انتهای راکت فالکن هوی یعنی قسمت موتور ساختاری دارد که اسپیس ایکس به آن OCTAWEB میگوید که چهار پایه ساخته شده از فیبر کربن و آلومینیوم به آن متصل است که حین فرود به زمین با این پایه ها راکت فرودی امن داشته باشد .
.سیستم پرتاب فضایی ناسا یا SLS، یک وسیله پرتاب فوق سنگین است که پایه و اساس اکتشافات انسان در خارج از مدار زمین را فراهم می کند. SLS با قدرت و قابلیت‌های بی‌سابقه‌ای که دارد، تنها موشکی است که می‌تواند اوریون، فضانوردان و محموله‌ها را در یک ماموریت به ماه بفرستد.هر پیکربندی SLS از مرحله اصلی با چهار موتور RS-25 استفاده می کند. اولین وسیله نقلیه SLS که بلوک 1 نام دارد، می تواند بیش از 27 تن (t) یا 59500 پوند (پوند) را به مدارهای فراتر از ماه بفرستد. این نیرو توسط دو تقویت کننده موشک جامد پنج بخش و چهار موتور پیشران مایع RS-25 تامین خواهد شد. پس از رسیدن به فضا، مرحله پیشرانه برودتی موقت (ICPS) جبار را به ماه می فرستد. سه ماموریت اول آرتمیس از یک موشک Block 1 با ICPS استفاده خواهد کرد.
وسیله نقلیه خدمه Block 1B از یک مرحله فوقانی اکتشافی (EUS) جدید و قدرتمندتر برای فعال کردن ماموریت های جاه طلبانه تر استفاده می کند. وسیله نقلیه Block 1B می تواند در یک پرتاب، خودروی خدمه Orion را همراه با محموله های بزرگ برای سیستم های اکتشافی مورد نیاز برای پشتیبانی از حضور پایدار در ماه حمل کند.
خودروی خدمه Block 1B می تواند 38 تن (83700 پوند) را به اعماق فضا از جمله Orion و خدمه اش بفرستد. SLS که فقط با محموله پرتاب می شود، دارای یک محموله محموله بزرگ برای ارسال سیستم های اکتشافی بزرگتر به ماه و مریخ یا برای فضاپیماهای علمی در مأموریت های اکتشافی منظومه شمسی است.
پیکربندی بعدی SLS، بلوک 2، 9.5 میلیون پوند را فراهم می کند. رانش است و وسیله نقلیه اسب کاری برای ارسال محموله به ماه، مریخ و سایر مقاصد اعماق فضا خواهد بود. SLS Block 2 برای بلند کردن بیش از 46 تن (101400 پوند) به فضا طراحی خواهد شد. یک طراحی تکامل‌پذیر موشکی را برای کشور فراهم می‌کند که بتواند در مأموریت‌های جدید پروازهای فضایی انسانی پیشگام شود.
Orion (به طور رسمی Orion Multi-Purpose Crew Vehicle یا Orion MPCV) یک کلاس از فضاپیمای خدمه دار تا حدی قابل استفاده مجدد است که در برنامه Artemis ناسا مورد استفاده قرار می گیرد. این فضاپیما از یک کپسول فضایی ماژول خدمه (CM) طراحی شده توسط لاکهید مارتین و ماژول خدمات اروپایی (ESM) ساخته شده توسط Airbus Defense and Space تشکیل شده است. Orion که قادر به پشتیبانی از یک خدمه 6 نفره فراتر از مدار پایین زمین است، می تواند تا 21 روز از لنگر انداختن و تا شش ماه در لنگر دوام بیاورد. این هواپیما مجهز به پنل‌های خورشیدی، سیستم اتصال خودکار و رابط‌های کابین خلبان شیشه‌ای است که از نمونه‌های مورد استفاده در بوئینگ 787 دریم لاینر الگوبرداری شده است. یک موتور AJ10 نیروی محرکه اولیه فضاپیما را فراهم می کند، در حالی که هشت موتور R-4D-11 و شش غلاف از موتورهای سیستم کنترل واکنش سفارشی توسعه یافته توسط ایرباس، نیروی محرکه ثانویه فضاپیما را فراهم می کنند. اگرچه اوریون با سایر وسایل پرتاب سازگار است، اما اساساً اوریون برای پرتاب از بالای یک موشک سیستم پرتاب فضایی (SLS) با سیستم فرار از پرتاب برج در نظر گرفته شده است.تصویر
Orion این فضاپیما که در ابتدا با یک ماژول خدماتی دارای یک «موتور اصلی Orion» و یک جفت پنل خورشیدی مدور طراحی شده بود، قرار بود بر فراز موشک Ares I پرتاب شود. . SLS جایگزین Ares I به عنوان وسیله نقلیه اولیه پرتاب Orion شد و ماژول خدمات با طرحی بر اساس خودروی انتقال خودکار آژانس فضایی اروپا جایگزین شد.
ماژول خدمه Orion (CM) یک کپسول حمل و نقل قابل استفاده مجدد است که زیستگاهی را برای خدمه فراهم می کند، ذخیره سازی را برای مواد مصرفی و ابزار تحقیقاتی فراهم می کند، و حاوی پورت اسکله برای انتقال خدمه است.ماژول خدمه تنها بخشی از فضاپیما است که پس از هر ماموریت به زمین بازمی گردد و به شکل مخروط کوتاه 57.5 درجه با انتهای پشتی کروی صاف، 5.02 متر (16 فوت 6 اینچ) قطر و 3.3 متر (10 فوت 10 اینچ) است. ) در طول، با جرم حدود 8.5 متریک تن (19000 پوند). این توسط شرکت لاکهید مارتین در تاسیسات مونتاژ Michoud در نیواورلئان تولید شد حجم آن 50 درصد بیشتر از کپسول آپولو خواهد بود و چهار تا شش فضانورد را حمل خواهد کرد. پس از مطالعه گسترده، ناسا سیستم ابلاتور Avcoat را برای ماژول خدمه Orion انتخاب کرده است. Avcoat که از الیاف سیلیس با رزین در لانه زنبوری ساخته شده از فایبرگلاس و رزین فنولیک تشکیل شده است، قبلاً در مأموریت های آپولو و در مدارگرد شاتل فضایی برای پروازهای اولیه استفاده می شدتصویر
CM Orion از فناوری های پیشرفته استفاده خواهد کرد، از جمله:
سیستم‌های کنترل دیجیتال کابین خلبان شیشه‌ای که از بوئینگ 787 مشتق شده‌اند.
CM از آلیاژ آلومینیوم-لیتیوم ساخته خواهد شد. چترهای بازیابی قابل استفاده مجدد بر اساس چترهای استفاده شده در فضاپیمای آپولو و تقویت کننده موشک جامد شاتل فضایی خواهند بود و از پارچه Nomex ساخته خواهند شد. فرود آب وسیله انحصاری بازیابی Orion CM خواهد بود.https://www.youtube.com/watch?v=XcPtQYalkcs
برای اینکه اوریون بتواند با وسایل نقلیه دیگر جفت شود، به سیستم داکینگ ناسا مجهز خواهد شد. این فضاپیما از یک سیستم فرار پرتاب (LES) همراه با یک پوشش محافظ تقویتی (ساخته شده از فایبرگلاس) استفاده می کند تا از Orion CM در برابر تنش های آیرودینامیکی و ضربه در طول 2+1⁄2 دقیقه اول صعود محافظت کند. طراحان آن ادعا می کنند که MPCV به گونه ای طراحی شده است که در هنگام صعود و ورود مجدد 10 برابر ایمن تر از شاتل فضایی باشد. CM برای بازسازی و استفاده مجدد طراحی شده است. علاوه بر این، تمام اجزای جبار تا حد امکان مدولار طراحی شده اند،
راه اندازی سیستم لغو (LAS)
در صورت بروز شرایط اضطراری در سکوی پرتاب یا در هنگام صعود، یک سیستم توقف پرتاب (LAS) با استفاده از سه موتور موشک جامد، ماژول خدمه را از وسیله نقلیه پرتاب جدا می کند: یک موتور سقط (AM)، یک موتور کنترل نگرش. (ACM) و یک موتور جتیسون (JM). AM نیروی رانش مورد نیاز برای شتاب دادن به کپسول را فراهم می کند، در حالی که ACM برای نشان دادن AM[35] و موتور جت سون LAS را از کپسول خدمه جدا می کند
تصویر

ارسال پست