تفاوت هواپیمای ایرباس و بوئینگ

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
rohamavation

نام: roham hesami radرهام حسامی راد

محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 3268

سپاس: 5491

جنسیت:

تماس:

تفاوت هواپیمای ایرباس و بوئینگ

پست توسط rohamavation »

حتما وقتی یک هواپیما میبینید میخواین مدلشو بگین چیه خوب معمولا ما ایرباس و بوئینگ ایرباس وهواپیمای فوکر و
مک دانل داگلاس داریم که مگ دانل شده زیر مجموعه بوئینگ و خوب فوکر هم زیاد بازار نداره پس میمونه ایرباس .و بوئینگ که تشخیص این همه مدل این دو شرکت خیلی سخت هست و کمتر کسی هست همه مدلها را بدونه و بشناسه من تفاوتها را میگم همینها
خوب مثال تو ایرباس فرمت کلی سیستم شماره گذاری ایرباس Ammm-sevZ است که اجزای جداگانه آن در زیر توضیح داده شده است.
Ammm = شماره مدل
s = شماره سری
e = عددی که سازنده موتور را تعیین می کند
v = عددی که نسخه مدل موتور را تعریف می کند
Z = حرف اختیاری که تغییری از شماره سری را توصیف می کند
شماره سری به انواع مختلف یک مدل خاص که توسعه یافته اند اشاره دارد. اعداد سری استاندارد مورد استفاده ایرباس شامل 1 برای 100، 2 برای 200 و غیره است. استثنای اصلی این سیستم A300 است. نام‌گذاری‌های سری اصلی که برای انواع این مدل استفاده می‌شد شامل B1، B2، و B4 برای مدل‌های مسافری و همچنین C4 برای نسخه‌های باربری قابل تبدیل بود. انواع بعدی تولید A300 به عنوان A300-600 تعیین شد تا با بقیه خط تولید ایرباس سازگار شود. کدهای سازنده موتور که تا به امروز اختصاص داده شده است شامل موارد زیر است.
0 = جنرال الکتریک (GE)
1 = SNECMA
2 = پرت و ویتنی (PW)
3 = موتورهای بین المللی هوا (IAE)
4 = رولزرویس (RR)
5 = Engine Alliance (سرمایه گذاری مشترک GE و PW)
عدد نهایی نشان دهنده نسخه های جدیدتر مدل پایه موتور است. به نظر می رسد این اعداد برای موتور اصلی از 1 شروع می شوند و برای موتورهای به روز شده به طور متوالی افزایش می یابند. گاهی اوقات یک حرف اختیاری از سری اعداد پیروی می کند تا تغییری در شماره سری مشخص کند. نمونه های رایج شامل موارد زیر است.
C = مدل مسافری/باربری قابل تبدیل
F = مدل کشتی باری
R = مدل برد بلند
X = مدل پیشرفته
ابتدا، می توانید تفاوت در الگوهای نامگذاری را تشخیص دهید. بوئینگ از اعداد در فرمت و 7X استفاده می کند. به عنوان مثال، 787، 747، یا 737. با این حال، ایرباس برای نام‌گذاری مدل‌های خود با فرمت A3XX با نام‌هایی مانند A350، A330 و A320 از یک الگوی عددی پیروی می‌کند.نوع هواپیمای خانواده A320 را مشخص کنید. در خانواده A320، چهار نوع اصلی وجود دارد. A318 کوچک و متوقف شده که بیشتر برای استفاده خصوصی استفاده می شود. A319 کمی بزرگتر، برای استفاده مسافری و شخصی استفاده می شود. اندازه اصلی، A320، برای استفاده مسافری استفاده می شود و نوع اصلی هواپیماهای خانواده A320 است. در نهایت، A321، نسخه دراز A320. برای تشخیص نوع A320 به سایز بدنه نگاه کنید. اگر بدنه کوچک و کوتاه باشد، یا A318 یا A319 است. طول بدنه یک A318 32 متر (104 فوت) است، در حالی که یک A319 33.80 متر (111 فوت) طول دارد. اگر بدنه تقریباً متوسط باشد، به احتمال زیاد A320 است. طول بدنه یک A320 37.5 متر (123 فوت) است. اگر بدنه آن دراز یا بلند و نازک باشد، A321 است. A321 44.5 متر (146 فوت) طول دارد.
هم با پهن پیکر مثلو777و 747 یا 380 یا 350 و متوسط و کوتاه بوئینگ 777-200 وایرباس ای 330وبوئینگ 787وایرباس ای 340
ایرباس ای 321 هواپیماهای ایرباس دماغه ای گرد و منحنی دارند، در حالیکه دماغه هواپیماهای بوئینگ معمولا گرد و کمی نوک تیز است.
طراحی پنجره خلبان: علاوه بر این، پنجره جلوی هواپیما که متعلق به کابین خلبان است هم یکی دیگر از تفاوت های ایرباس و بوئینگ به شمار می رود. پنجره ایرباس مربع شکل است و مستقیما در راستای بدنه هواپیما قرار گرفته است. اما هواپیماهای بوئینگ پنجره ای به شکل عدد ۷ دارند و گوشه های پنجره کمی به سمت بالا مورب شده است.
محل نصب موتور: تفاوت دیگر در محل قرارگیری موتور هواپیماست: موتور هواپیمای ایرباس معمولا زیر بال ها قرار می گیرد، در حالیکه در هواپیماهای بوئینگ، موتور جلوی بال نصب می شود. با این حال، نصب موتور و محل قرارگیری آن ممکن است بسته به طراحی هواپیما کمی تغییر کند.هواپیماهای ایرباس دماغه ای گرد و منحنی دارند، در حالیکه دماغه هواپیماهای بوئینگ معمولا گرد و کمی نوک تیز است.
طراحی پنجره خلبان: علاوه بر این، پنجره جلوی هواپیما که متعلق به کابین خلبان است هم یکی دیگر از تفاوت های ایرباس و بوئینگ به شمار می رود. پنجره ایرباس مربع شکل است و مستقیما در راستای بدنه هواپیما قرار گرفته است. اما هواپیماهای بوئینگ پنجره ای به شکل عدد ۷ دارند و گوشه های پنجره کمی به سمت بالا مورب شده است.
محل نصب موتور: تفاوت دیگر در محل قرارگیری موتور هواپیماست: موتور هواپیمای ایرباس معمولا زیر بال ها قرار می گیرد، در حالیکه در هواپیماهای بوئینگ، موتور جلوی بال نصب می شود. با این حال، نصب موتور و محل قرارگیری آن ممکن است بسته به طراحی هواپیما کمی تغییر کند.شکل پنجره های کابین خلبان (بوئینگ زاویه بسیار خاصی دارد).به پنجره های کابین خلبان نگاه کنید. پنجره‌های کابین راه‌های آسانی برای تشخیص بوئینگ یا ایرباس بودن هواپیما هستند. به کناره‌ی پنجره‌ها، به‌ویژه زاویه آخرین شیشه پنجره نگاهی بیندازید. تصویر
بررسی کنید که آیا نقطه کناری اتصال دو پنجره آخر زاویه ای است یا خیر. اگر زوایای به هم پیوسته دو پنجره جانبی پهن و مربع کمتر باشد، احتمالاً یک بوئینگ است.
بررسی کنید که آیا طرف آخرین پنجره پنجره دارای زاویه تیز است یا خیر. اگر شیشه پنجره در محل تقاطع خود با بدنه هواپیما زاویه قائمه داشته باشد (90 درجه) یا نزدیک به زاویه راست باشد، احتمالاً ایرباس است.
تصویر با عنوان شناسایی بوئینگ از ایرباس مرحله
تصویر
به دماغه هواپیما نگاه کنید. دماغه یا نوک هواپیما نشانه خوبی است برای اینکه بفهمید هواپیما بوئینگ است یا ایرباس.
بررسی کنید که آیا دماغه هواپیما تیز است و گرد نیست. بویینگ ها در مقایسه با ایرباس، بینی های تیزتر و تیزتر دارند. بنابراین اگر دماغه هواپیما تیز باشد، احتمالاً بوئینگ است.
بررسی کنید که دماغه هواپیما گرد است یا خیر. اگر بینی گرد و شبیه یک نیم دایره است، احتمالاً ایرباس است.
تصویر با عنوان شناسایی بوئینگ از ایرباس مرحله تصویر
به موتورها نگاه کن موتورهای بوئینگ و ایرباس تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. اندازه و شکل آنها بسیار متفاوت است و نشانه ای است برای تشخیص اینکه آیا هواپیما بوئینگ یا ایرباس است.
بررسی کنید که آیا موتورها کف صاف دارند یا خیر. موتورهای بوئینگ دارای پایین بسیار صاف و قسمت بالایی دایره ای هستند.
بررسی کنید که آیا موتورها در تمام طول مسیر دایره ای هستند یا خیر. موتورهای ایرباس یک موتور بسیار دایره ای دارند، تقریبا یک دایره کامل.
استثنا: در این مورد استثنا وجود دارد، زیرا بوئینگ 777، 767، 747، و 787 دارای موتورهای گرد هستند، شبیه به یکی از ایرباس ها. موتورها معمولاً فقط به عنوان یک شناسه برای بوئینگ 737 کار می کنند و نه سایر جت های بوئینگ.
تصویر با عنوان شناسایی بوئینگ از ایرباس مرحله تصویر
به محل قرارگیری موتورها در هواپیمای آنها نگاه کنید. موتورهای بوئینگ و ایرباس متفاوت هستند.
بررسی کنید که آیا موتورها به جلو نصب شده اند یا خیر. موتور یک بوئینگ در جلوی بال قرار می گیرد، نه در وسط یا زیر.
بررسی کنید که آیا موتورها زیر بال نصب شده اند یا خیر. موتور ایرباس کاملاً زیر بال قرار می گیرد، بنابراین اگر نزدیک به عقب هواپیما بنشینید، موتور بیشتر قابل مشاهده است.
تصویر با عنوان شناسایی بوئینگ از ایرباس مرحله تصویر
ببینید آیا دم یا باله پشت هواپیما وقتی به بدنه هواپیما می رسد شیب دارد یا خیر.
بررسی کنید که آیا دم هواپیما با شیب زیاد به بدنه هواپیما می رسد یا خیر. اگر دم هواپیما با کشش به هواپیما برسد و باعث شود دم با سرعت کمتری به هواپیما متصل شود، احتمالاً یک بوئینگ است.
بررسی کنید که آیا دم هواپیما به شدت به هواپیما متصل می شود یا خیر. این بدان معنی است که دم بدون شیب طولانی به بدنه هواپیما می رسد. اگر شیب نداشته باشد ایرباس است.
تصویر با عنوان شناسایی بوئینگ از ایرباس مرحله تصویر
برای تشخیص اینکه هواپیما بوئینگ 737 است به عقب دنده عقب هواپیما نگاه کنید.
بررسی کنید که آیا دنده های عقب محفظه ندارند و از زیر هواپیما قابل مشاهده هستند. دنده های عقب بوئینگ 737 (فقط 737) به داخل هواپیما جمع می شوند، اما پوشانده نمی شوند.
بررسی کنید که آیا چرخ دنده های عقب به داخل محفظه جمع می شوند یا خیر. تجهیزات ایرباس و اکثر هواپیماهای بوئینگ دیگر (به استثنای 737) به داخل هواپیما جمع می شوند و به زودی پوشانده می شوند، بنابراین دنده پس از جمع شدن قابل مشاهده نیست.
روش
تصویر با عنوان شناسایی بوئینگ از ایرباس مرحله تصویر
در صورت امکان به کابین خلبان نگاهی بیندازید. اگرچه ممکن است این کار مجاز نباشد، گاهی اوقات می توان نگاهی به کابین خلبان انداخت.ارابه فرود
نگاه کردن به چرخ دنده یک نکته جدید اضافه می کند. برخی از ارابه های فرود منحصر به فرد هستند، به این معنی که تنها نگاه کردن به آنها برای تعیین نوع دقیق هواپیما کافی است. این چرخ دنده های بسیار خاص عبارتند از:
B777
B747
A340 (2 نوع مختلف فقط برای این هواپیما)
A380
ارزش این را ندارد که به چرخ های دماغه نگاه کنید، زیرا همیشه 2 تا هستند. اما ارابه فرود اصلی کمک کننده است.
بررسی کنید که آیا هواپیما دارای یک ستون کنترل است که به آن یوغ نیز می گویند. یک یوغ شبیه به فرمان "U" شکل است که در مرکز جلوی هر دو صندلی در کابین خلبان قرار دارد.
بررسی کنید که آیا هواپیما دارای ستون کنترل است یا خیر. اگر هواپیما ستون کنترلی نداشته باشد، به احتمال زیاد ایرباس است. به سمت راست صندلی سمت راست (یا سمت چپ صندلی چپ) نگاهی بیندازید تا ببینید که آیا میله کناری وجود دارد یا خیر. یک ساید استیک بسیار شبیه به جوی استیک است.
استثنا: در حالی که تقریباً همه ایرباس ها دارای چوب های جانبی هستند، ایرباس A220 دارای یوغ است. این به دلیل منشا هواپیما است که توسط شرکت کانادایی بمباردیر طراحی شده است.تصویر
تصویر با عنوان شناسایی بوئینگ از ایرباس مرحله
به طراحی خروجی های اضطراری نگاه کنید. تفاوت عمده ای بین نحوه طراحی خروجی های اضطراری بوئینگ و طراحی ایرباس وجود دارد.
دستگیره خروجی اضطراری را بررسی کنید اگر خروجی های اضطراری هواپیما دارای یک چفت چرخان بزرگ باشد، احتمالاً یک بوئینگ است.
دستگیره خروجی اضطراری را بررسی کنید. اگر خروجی های اضطراری هواپیما یک دسته بزرگ نداشته باشند، بلکه یک دسته فشار عمودی داشته باشند، احتمالاً.hope I helped you understand the question. Roham Hesami, sixth semester of aerospace engineering
smile072 smile072 رهام حسامی ترم ششم مهندسی هوافضا
تصویر

ارسال پست