میله مرکزی ، یا به سادگی میله کنترل، چیدمان کابین خلبان هواپیما است که در آن ستون کنترل (یا جوی استیک) در مرکز کابین بین خلبانان یا بین پاهای خلبان قرار دارد. من کابین اف 35 و اف 16رااوردم ببینید
میله مرکزی بخشی از سیستم کنترل پرواز هواپیما است و معمولاً با میلههای کنترل یا کابلهای کنترل در هواپیماهای اصلی به ایلرونها و آسانسورهای آن یا بهطور جایگزین به ایلوونهای آن متصل میشود. در هواپیماهای سنگینتر، سریعتر و پیشرفتهتر، میله مرکزی ممکن است ماژولهای کمک قدرتی را نیز کنترل کند.میله مرکزی بخشی از سیستم کنترل پرواز هواپیما است و معمولاً با میلههای کنترل یا کابلهای کنترل در هواپیماهای پایه به ایلرونها و آسانسورها یا بهطور جایگزین به ایلوونهای آن متصل میشود. در هواپیماهای سنگینتر، سریعتر و پیشرفتهتر، میله مرکزی ممکن است ماژولهای کمک قدرتی را نیز کنترل کند. میله های مرکز هواپیمای مدرن معمولاً به تعدادی سوئیچ کنترل الکتریکی در دسترس آسان با انگشت مجهز هستند تا بار کاری خلبان را کاهش دهند.
میله های نصب شده در مرکز برای حفظ کنترل مثبت هواپیما در حین کار با برخی از سیستم کابین خلبان در کنسول سمت راست و پرواز با دست چپ مفید هستند. در مواقع اضطراری نیز مفید است، مثلاً اگر بازوی راست شما بر اثر اصابت ترکش آسیب دیده باشد و غیره باشد و نتواند استیک را به طور موثری به حرکت درآورد، باید با دست چپ خود پرواز کنید.
میله های جانبی مزیت کمتر درهم ریختگی کابین را دارند.استیک در سمت راست نصب شده است و ابزارهای حیاتی را مستقیماً از دید خلبان مسدود نمی کند یا دامنه حرکت آن توسط تجهیزات پرواز، زانوبرد و غیره محدود نمی شود.
تا آنجایی که به اندازه و وزن مربوط می شود، هر دو میله های نصب شده در مرکز و کناری در هواپیماهای fly-by-wire تقریباً یکسان هستند - فقط یک مبدل 4 جهته LRU که یک دستگیره به آن وصل شده است. در سیستم های تهویه مطبوع با سیستم های کنترل معمولی، استیک مرکزی یک ضرورت بود زیرا به عنوان یک بازوی اهرمی عمل می کرد که به خلبان اجازه می داد بر نیروهای آیرودینامیکی روی سطوح کنترلی به تنهایی با قدرت عضلانی غلبه کند و می توانست با هر دو دست مانور دهد. در عصر کنترل پرواز هیدرولیک و فلای با سیم، این موضوع بی ربط است.
از نظر ارگونومی، پرواز با استیک مرکزی نسبتاً راحت است زیرا مچهای شما به طور طبیعی روی رانهای شما در هنگام نشستن قرار میگیرند و دستهای شما به طور طبیعی در آن موقعیت شناور میشوند. میله های جانبی نیز راحت هستند، اما برای کارکرد مؤثر به یک تکیه گاه بازو، به ویژه هنگام کشیدن Gs نیاز دارند.$ \underbrace{-\nabla p - \rho\nabla \varphi = 0}_\textrm{equation of hydrostatics}\,.\tag{I}$hope I helped you understand the question. Roham Hesami, sixth semester of aerospace engineering
رهام حسامی ترم ششم مهندسی هوافضا
استیک وسط کابین جنگنده
- rohamavation
نام: roham hesami radرهام حسامی راد
محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2
عضویت : سهشنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴
پست: 3228-
سپاس: 5492
- جنسیت:
تماس: