انواع منابع صوتی

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
Mako

عضویت : چهارشنبه ۱۴۰۱/۱/۱۰ - ۰۱:۰۲


پست: 2



انواع منابع صوتی

پست توسط Mako »

انواع منابع صوتی
1.نقطه ای: مثل حرف زدن انسان ، بلندگو
2.اگر نقطه ای در حال حرکت باشد ، مثل قطار
3.صفحه ای: تعداد زیادی از منابع نقطه ای ، مثل ورزشگاه ها
4. حجمی :



کسی راجب منابع صوتی حجمی چیزی میدونه؟

mahsan2936

عضویت : جمعه ۱۴۰۱/۳/۱۳ - ۲۱:۳۸


پست: 1



Re: انواع منابع صوتی

پست توسط mahsan2936 »

سلام
شما با استاد بی باک کلاس ندارید احتمالا؟!

نمایه کاربر
rohamjpl

نام: Roham Hesamiرهام حسامی

محل اقامت: فعلا تهران قیطریه بلوار کتابی 8 متری صبا City of Leicester Area of Leicestershire LE7

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 1622

سپاس: 3160

جنسیت:

تماس:

Re: انواع منابع صوتی

پست توسط rohamjpl »

صدا چیزی نیست جز اغتشاشات فشار ناپایدار و دامنه کوچک که به صورت موجی طولی از ناحیه ای در فضا منتشرمیشن که آن را ایجاد میکنه (منطقه سورس میگن میتونیم بین دو نوع اغتشاش فشار تمایز قائل شویم: اغتشاش فشار هیدرودینامیکی و اغتشاش فشار آکوستیک. اغتشاشات آکوستیک همان چیزی است که ما آن را صدا میگیم چون با توانایی آنها در انتشار در ناحیه شنوایی مشخص می شوند. اغتشاشات فشار هیدرودینامیکی می تواند نتیجه تغییر جریان سیال به سادگی در ناحیه منبع باشه و این ممکن است لزوما منتشر نشود و به چیزی تبدیل نشود که ما صدا می نامیم.
نوسانات فشار ایجاد شده توسط صفحه موجدار زیر صوت به طور تصاعدی در جهت بالا فروپاشی می کند و بنابراین صدا ایجاد نمی کند.
آیا تفسیر من تا اینجا درست است؟ اگر چنین است، آیا روش‌های دقیقی برای تعیین اینکه آیا نوسانات فشار منتشر می‌شوند (در نتیجه تبدیل به صدا می‌شوند) وجود دارد یا اینکه آیا صدا به سادگی همان چیزی است که می‌توانیم در خارج از ناحیه منبع بشنویم؟ آیا موارد دیگری غیر از مثال مرتبط وجود دارد که برای آنها نوسانات فشار ایجاد میشه اما به صورت صدا منتشر نمی شوند؟اغتشاشات هیدرودینامیکی = تغییر فشار به دلیل سرعت جریان (ذرات به موقعیت تعادل باز نمی گردند).
اغتشاشات آکوستیک = تغییر فشار به این دلیل که ذرات تحت یک نیروی بازگرداننده الاستیک (برای یک سیال قابل تراکم) قرار می گیرند که باعث می شود اغتشاشات با سرعت صوت حرکت کنند.
هر گونه تغییر در میدان فشار/سرعت، اختلالات صوتی را تجربه میکنه بنابراین سرعت نوسان هیدرودینامیکی باعث اختلالات صوتی می شود. معادله موج توضیح میده که یک منبع چهار قطبی با تابش ضعیف برای آشفتگی است، که به بزرگی سرعت هیدرودینامیکی در نوسان بستگی دارد. اغتشاشات آکوستیک از اغتشاشات هیدرودینامیکی بسیار کوچکتر هستند.
اگر صدا را به عنوان تغییر فشار در گیرنده تعریف کنید صدا = اغتشاشات هیدرودینامیکی + آکوستیک. بخش هیدرودینامیکی فقط در ناحیه منبع وجود دارد.
صرف نظر از این اگر امواج به پرده گوش شما برخورد کنند آن را می شنوید و آن را صدا می نامید. اگر گوش شما از سطح فاصله دارد و امواج در آن فاصله قطع شده اند، مطمئناً چیزی برای شنیدن وجود ندارد.چرا و چگونه با برخورد دو جسم به یکدیگر صدا تولید می شود؟صدا امواج فشار طولی در هوا است که در یک برخورد می تواند به چند روش تولید شود.
این ضربه می تواند امواج فشار در خود جسم ایجاد کند که سپس با محیط اطراف برای تولید صداهای قابل شنیدن در تعامل است. این مکانیسم یک منبع صداست
اگر هوای کافی از فضای بین دو جسم با نزدیک شدن به آنها خارج بشه صدا می تواند مستقیماً ایجاد شود پس من نتیجه میگیرم صوت از انواع انرژیه که از تحرک ذرات ماده به وجود میاد به این گونه که یک ذره با حرکت (برخوردِ) خود به ذره‌ای دیگه ذرهٔ دیگر را به حرکت در میاره و به همین ترتیب است که صوت منتشر میشه صدا در سیال یا جامد به حرکت درمیاد مقدار انرژی که در واحد زمان توسط موج صوتی حمل و به واحد سطح وارد می‌شود، شدت موج صوتی تعریف میشه $I=\frac{(\triangle P)^{2}}{2\rho v_{m}}$یا $I=\frac{P}{A}$ثابت میشه که تغییرات فشار به سرعت انتشار فرکانس موج و چگالی محیط و جابه‌جایی رابطه دارد که در نتیجه آن رابطه شدت صوتی به میتونم بگم $\triangle P_{m}=v\rho\omega s_{m}$و $I=\frac{1}{2}v\rho\omega^{2}s_m^2$
آیا حجم کل با تعداد منابع صوتی یکسان متناسب است
نه، نمی شود. این به این دلیل است که پاسخ بلندی گوش لگاریتمیه به این معنی که برای دو برابر کردن بلندی ظاهری باید قدرت صوتی منبع را نه ضریب دو، بلکه ده برابر افزایش دهید.
اگر یک منبع صوتی داشته باشید و شدت آن را با اضافه کردن منبع مشابه دوم در کنار آن دو برابر کنید، به سختی قادر خواهید بود تفاوت را درک کنید. اگر آن را دو برابر کنید تا چهار منبع داشته باشید، به راحتی می توانید تفاوت را بشنوید - اما حتی دو برابر بلندتر هم نخواهد شد. برای آن، به ده منبع نیاز دارید.
چگونه حجم صدا با افزایش فاصله از منبع تغییر میکنه؟
با افزایش فاصله از منبع صدا ناحیه تحت پوشش امواج صوتی افزایش می یابد. همان مقدار انرژی در منطقه بزرگ تری پخش میشه بنابراین شدت و بلندی صدا کمتر است. این توضیح می دهد که چرا با دورتر شدن از منبع، حتی صداهای بلند نیز محو می شوند.
صدا می تواند از طریق محیطی مانند هوا، آب و جامدات به عنوان امواج طولی و همچنین به صورت موج عرضی در جامدات منتشر شود. امواج صوتی توسط یک منبع صوتی مانند دیافراگم ارتعاشی یک بلندگوی استریو تولید می شوند. منبع صدا باعث ایجاد ارتعاش در محیط اطراف می شود. همانطور که منبع به ارتعاش محیط ادامه می دهد، ارتعاشات با سرعت صوت از منبع دور می شوند و در نتیجه موج صوتی را تشکیل می دهند. در یک فاصله ثابت از منبع، فشار، سرعت و جابجایی محیط در زمان متفاوت است. در یک لحظه از زمان، فشار، سرعت و جابجایی در فضا متفاوت است. توجه داشته باشید که ذرات محیط با موج صوتی حرکت نمی کنند.امواج
صدا از طریق گازهاو پلاسما و مایعات به صورت امواج طولی منتقل میشن که به آن امواج فشرده میگن . برای تکثیر به محیطی نیاز دارد. با این حال، از طریق جامدات، می توان آن را هم به صورت امواج طولی و هم به صورت امواج عرضی منتقل کرد. امواج صوتی طولی امواجی با انحراف فشار متناوب از فشار تعادلی هستند که باعث ایجاد مناطق محلی فشرده‌سازی و نادری می‌شوند، در حالی که امواج عرضی (در جامدات) امواجی با تنش برشی متناوب در زاویه راست نسبت به جهت انتشار هستند.انرژی حمل شده توسط یک موج صوتی نوسانی بین انرژی پتانسیل تراکم اضافی (در مورد امواج طولی) یا کرنش جابجایی جانبی (در مورد امواج عرضی) ماده و انرژی جنبشی سرعت جابجایی به عقب و جلو تبدیل می‌شود. از ذرات محیط
موج پالس فشار صفحه طولی
موج صفحه طولی
موج صفحه عرضی در قطبش خطی، یعنی فقط در جهت y نوسان می کند.
موج صفحه عرضی
موج صفحه طولی و عرضی
سرعت صوت به محیطی که امواج از آن عبور می کنند بستگی دارد و یکی از ویژگی های اساسی ماده است. اولین تلاش مهم برای اندازه گیری سرعت صوت توسط اسحاق نیوتن انجام شد. او معتقد بود سرعت صوت در یک ماده خاص برابر است با جذر فشار وارد بر آن تقسیم بر چگالی آن:
${\displaystyle c={\sqrt {\frac {p}{\rho }}}.}$
بعداً ثابت شد که این اشتباه است و لاپلاس این فرمول را با این نتیجه تصحیح کرد که پدیده حرکتّ صدا همانطور که نیوتن معتقد است همدما نیست، بلکه آدیاباتیک است. او عامل دیگری را به معادله اضافه کرد - گاما - و ${\sqrt {\gamma }}$ را در گاما ضرب کرد.بنابراین با معادله ${\displaystyle c={\sqrt {\gamma \cdot p/\rho }}}$. از آنجایی که ${\displaystyle K=\gamma \cdot p}$، معادله نهایی$ {\displaystyle c={\sqrt {K/\rho }}}$شد. که به معادله نیوتن-لاپلاس نیز معروف است. در این معادله، K مدول حجمی الاستیک، c سرعت صوت و ${\displaystyle \rho }$ چگالی است. بنابراین، سرعت صوت متناسب با جذر نسبت مدول حجمی محیط به چگالی آن است..hope I helped you understand the question. Roham Hesami, sixth
semester of aerospace engineering
smile072 smile072 رهام حسامی ترم ششم مهندسی هوافضاتصویر
تصویر

ارسال پست