سوالاتی در مورد روتورهای هلیکوپتر - حفظ تکانه زاویه ای

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
rohamjpl

نام: Roham Hesami رهام حسامی

محل اقامت: فعلا تهران قیطریه بلوار کتابی 8 متری صبا City of Leicester Area of Leicestershire LE7

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 2132

سپاس: 3824

جنسیت:

تماس:

سوالاتی در مورد روتورهای هلیکوپتر - حفظ تکانه زاویه ای

پست توسط rohamjpl »

من دو سوال اساسی در مورد هلیکوپتر دارم. فرض کنید محور z، محور عمودی از زمین تا آسمان است. من می دانم که روتور دم برای خنثی کردن اثرات تکانه زاویه ای روتور اصلی وجود دارد و کل تکانه زاویه ای حول محور z را روی 0 نگه می دارد.
بگویید که روتور دم حول محور x می چرخد. چه چیزی باعث می شود که بدنه هلیکوپتر حول محور x در جهت مخالف بچرخد؟ من فرض می‌کنم برای متعادل کردن این اثر، یک شیب جزئی روتور اصلی به جلو باشد. درست میگم؟
سرعت دو روتور چگونه هماهنگ می شود؟ من فرض می‌کنم باید مکانیزم حسگر/بازخوردی وجود داشته باشد که توسط آن سرعت روتور برای خنثی کردن چرخش تغییر می‌کند.یک هلیکوپتر معمولی دارای سه کنترل پرواز اصلی است.
پدال‌های گشتاور: این عملکرد شبیه به سکان هواپیمای بال ثابت است. آنها با تنظیم گام پره های روتور دم کار می کنند تا نیروی رانش بیشتر یا کمتری تولید کنند و به خلبان اجازه می دهند گشتاور پره های روتور را متعادل کرده و همچنین انحراف هواپیما را کنترل کند.
اهرم چرخه ای: این اهرم چرخشی پره های روتور را در نقطه خاصی از چرخش آنها کنترل می کند و گام و انحراف را کنترل می کند. این شبیه به کج کردن دیسک روتور در حدود مرکز آن است.
گام جمعی: این گام همه پره های روتور را کنترل می کند و به طور همزمان بالابر کلی را کنترل می کند. همانطور که گام تغییر می کند، دریچه گاز نیز باید برای تنظیم قدرت موتور استفاده شود تا با تغییر بار روی تیغه ها، سرعت چرخش کم و بیش ثابتی حفظ شود.
شایان ذکر است که این گام تیغه ها است که کنترل مستقیم رانش و بالابر را فراهم می کند و قدرت موتور برای حفظ سرعت چرخش آنها در محدوده بهینه تنظیم می شود.
در یک هلیکوپتر معمولی روتور دم و روتور اصلی مستقیماً از طریق گیربکس به هم متصل می شوند و فقط گام تیغه آنها به جای سرعت می تواند به طور مستقل تنظیم شود، یعنی سرعت روتور دم با سرعت روتور اصلی متناسب است.
طرح‌هایی وجود دارند که از طرح‌بندی معمولی منحرف می‌شوند، به‌عنوان مثال طرح‌های دمی وجود دارند که از جریان هوای مجرای به جای روتور خارجی استفاده می‌کنند و همچنین پیکربندی‌های مختلفی از روتور دوقلو که کلاً نیروی رانش دم را کنار می‌گذارند، مثلاً شینوک که دارای روتورهای جلو و عقب و روتورهای مختلف روسی است. هلیکوپترهای نظامی که دارای روتورهای کواکسیال هستند.Hesami, sixth
semester of aerospace engineering
smile072 smile072 رهام حسامی ترم ششم مهندسی هوافضاتصویر
smile260 smile016 :?:
تصویر

ارسال پست