. خوب همین هوافضا شامل محاسبه حرکت هواپیما وهم در مورد فضانوردی، مکانیک سماوی
علم احتراق، رفتار سیالات، مباحث ترمودینامیک استاتیک و ارتعاشات و علم مواد.و مقاومت مواد و دینامیک اجسام سازه ها و کنترل مکانیکی و دینامیک پرواز طراحی وما در درسها و لابوراتور با cfd سرکار داریم Computational Fluid Dynamics خوب طبیعتا با نرم افزارهای زیادی سر کار داریم همون ترم های اول درس آلگوریتم ها و برنامه سازي کامپیوتر ممعمولاً زبان برنامه نویسی فرترن (Fortran) درس میدن خوب

البته ++C (سی پلاس پلاس) و– #C (سی شارپ) هست تسلط بر برنامههایی مانند متلب (matlab) انسیس فلوئنت، CFX، آباکوس و کامسول برای حل معادلاتی مانند معادلات ناویر استوکس (Navier-Stokes Equations)برای پیش بینی درگ، لیفت وبارهای ساختاری و حرارتی، احتراق و غیره، عملکرد در سیستم ها و زیرسیستم های هواپیما استفاده میشه. خوب بعضی قویترن بعضی ضعیفتر من خودم با برنامه میتونم کار کنم اما برنامه نویسیم ضعیفه .حتی لپ تاپم مشکلی نرم افزاری داره میدم بچه ها برام سرویس کنن من تو درس مبانی مدار هم چندان قوی نبودم و تو ازمایشگاه هم حتی یک هویه ساده بلد نیستم لحیم کنم تو تحلیل تئوری خوبم تو لابوراتور نه المان های الکتریکی پایه، قوانین تحلیل مدارات الکتریکی، مدارات مرتبه اول و دوم، مدارات AC و مدارات تزویج و ترانسفورماتور .(Transformator)

و

بماند تحلیم خوبه تو از ضعیفترم . _(چون از برق زیاد خوشم نمیاد ) پس تو اویونیک ضعیفم ولی بازکا ربا استندهای لابوراتور مثل ژیروسکوپهای میکرومکانیکی - حرکت فرفرهای ژیروسکوپ و- ژیروسکوپ فوکو و- آونگ فوکو -فیکسر سیمپیچ بوبین - استند یک محوره اندازهگیری تراست تراستر -- استند بالزن ۶ درجه آزادی -- استند پاندول معکوس دو درجه آزادی غیرخطی-- منبع تغذیه-- اسیلوسکوپ
- دستگاه دادهبرداری-- درایور اکچوتیورها خوبم میتونم کار کنم تو کنترل مکانیکی-قواعد رسم مكان هندسي ريشه ها -تحليل سيستمهاي كنترلي توسط روش مكان هندسي ريشه ها- طراحي سيستمهاي كنترلي توسط روش مكان هندسي ريشه ها . با هدف های شبیهسازی سیستمهای دینامیکی هوافضایی خطی و غیرخطی و- شناسایی سیستمهای دینامیکی هوافضایی خطی و غیرخطی و- طراحی سیستمهای دینامیکی هوافضایی خطی و غیرخطی و بهینهسازی در واقعا تحلیل ریاضی کنترل کننده های مثل نیوماتیک بحاله نحوه مدلسازی سیستم های مختلف مکانیکی و الکتریکی و الکترومکانیکی و رفتار دینامیکی آنها هم در حوزه زمان و هم درحوزه فرکانس آنها خوب شامل تبديل لاپلاس نمايش و مدلسازي رياضي سيستم هاي مكانيكي رفتار سيستم هاي ديناميكي و.. میشه منم تو این حوزه خوبم در واقع آیرودینامیک هسته اصلی تمام برنامه های مهندسی هوافضاست.دستگاه هدایت حرارتی جامدات

چرخدندههای خورشیدی

ارتعاشات اجباری تیرها به همراه جاذب ارتعاشات

دستگاه بادامک و پیرو

شتاب ژیرسکوپی، نیروی گریز از مرکز و گاورنر
اونچه انجام میدیم اندازهگیری فشارهای استاتیک و سکون با لوله پیتوت
دوم مشاهده جریان در اطراف بالوایه دو بعدیبرای برسی اثر زاویه حمله و سرعت
- توزیع فشار بر روی یک استوانه در سرعتهای مختلف و تشخیص نقطه جدائی
اثر زبری بر روی ضریب درگ کره و استوانه
- اندازه گیری بارهای آئرودینامیکی یک ماکاپ هواپیما در سرعت زیر صوت برای تعیین زاویه حمله، زاویه جانبی و زاویه غلت و پایداری
- بررسی اثر زاویه فلپ بر روی توزیع فشار بالوایه
- بررسی لایه مرزی روی یک صفحه مسطح
- بررسی اثر رینولدز بر روی لایه مرزی
- اندازه گیری توزیع فشار به دور یک بالوایه برای محاسبه ضرائب آئرودینامیکی شبیه سازی
- کالیبره سیم داغ برای اندازه گیری سرعت و شدت توربولانس
- بررسی اشکال مختلف فلپ برای استال استاتیکی و افزایش لیفت با شبیه سازی
عملکرد نازل در فشارهای مختلف و بررسی شرایط خفگی با شبیه سازی
- بررسی توزیع فشار در طول نازل و مقایسه با مقادیر تئوری شبیه سازی
- بررسی توزیع فشار در حول نازل همگرا – واگرا شبیه سازی
- توزیع فشار در طول یک لوله با نظر ثابت برای شناسائی اثرات گرمادهی حرارت ، سرعت ، دما و ...
ترنسدیوسر فشار، لوله پیتوت، تراورس سیستم و رک فشارودستگاه هات وایر
بعدش تو کارگاه هواپیما هنده دورسنج
نشان دهنده فشار سوخت
نشان دهنده نرخ مصرف سوخت
نشان دهنده فشار روغن
انواع حرارت سنج
نشان دهنده مانیفولد
کارگاه موتور هم
ماکاپ لندینگیر و اسکرپ جند مدل موتور پیستونی
تو احتراق میز آزمایش احتراق میکرو و مزو، دستگاه آزمایش محفظه احتراق در شرایط اتمسفریک، دستگاه آزمایش محفظه چرخش دو گانه، دستگاه آزمایش بررسی اثر چرخش، دستگاه آزمایش شعله دیفیوژن، دستگاه آزمایش شعله MILD، دستگاه آزمایش بررسی جرقه و aouto ignition، دستگاه آزمایش counter-flow . در این آزمایشگاه همچنین کارهای شبیه سازی محفظه احتراق به روش CFD با نرم افزارهای Fluent ، OpenFoam و CFXانجام میدیم. تو مقاومت مصالح دستگاه Data logger استاتیکی - داده برداری-
دستگاه Data logger دینامیکی - فیکسچر تست برش تست های استاتیکی جهت تعیین چقرمگی شکست-پلاریسکوپ
تو ترمودینامیک هم سيكل تبريد تراكمي ـ ديگ مارست ـ سيكل استرلينگ ـ بمب كالريمتر ـ دستگاه تست موتور بنزيني ( سيكل اتو ) - دستگاه تست موتور دیزل (سیکل دیزل) ـ تست كمپرسور ـ تست نازلها -ازمایش ماشین بخار-آزمایش کمپرسور یک مرحلهای-آزمایش کمپرسور چند مرحلهای-آزمایش سیکل تبرید تراکمی-آزمایش سیکل تبرید جذبی آزمایش تهویه مطبوع

اینم تست کمپرسوره
خوب یک مهندس فضایی با اجسام موجود در فضا سر و کار داره: از ماهواره ها، ایستگاه های فضایی، وسایل نقلیه فضایی و کاوشگرهای فضایی گرفته تا زباله های فضایی. فضا به معنای ارتعاشات پرتاب وخلاء، نگرانی های تشعشعات، شیب ها و temperature tolerance of objects ، مسیرهای پیچیده، بدون تعمیر و نگهداری شما هواپیما یا وسیله زیر جوی نیست بشه تعمیرش کرد باید طوری بسازی که امکان خطا تقریبا صفر شود .برای همین صدها بار تست میشه .

تشعشع حرارتیب رای (تعیین ضریب صدور) و آزمایش جابجایی آزاد استفاده میشه
مهندس هوانوردی با اشیاء موجود در هوا سر و کار داره اما نه در فضا عموما همه انواع هواپیماها و هلیکوپترها، اما بالون ها و موشک ها نیز در این کلاس هستند. منم موندم ولی فضا را انتخاب با گرایش پیشران .این رشته جذاب و فوق العاده ای هست. البته من به همین خاطر انتخابش کردم .حال جدا از بازار کار و اینها من صرفا جهت علاقه میگم چون میتونی کارهای طراحی، مدلسازی، آزمایش ها، ارزیابی و ساخت تولید را انجام بدید و همچنین به روز بودن و آگاهی از جدید ترین پیشرفت هاوتوانایی خوب در تحلیل مسایل و همچنین نظارت و هماهنگی در ساخت، مونتاژ، اصلاح، تعمیر و بررسی هواپیماها و فضاپیماها برای من جنبه غیر نظامی اون مهم هست هر کس بسته به علاقه به گرایش خاصی میتونه انتخاب کنه .اساسادرسهای اصلی اون بر پایه علم آیرودینامیک.- علم پیشرانش.- الکترونیک پرواز.
علم مواد.- آنالیز سازه ها.- مکانیک.- متالوژی. هستش.این رشته با طراحی هواپیما، فضاپیما، ماهواره، ماهواره برها و همچنین طراحی و ساخت هلیکوپتر، هواپیمای بدون سرنشین، بدون موتور، عمود پرواز و یا جنگنده و ساخت پایگاه های فضایی وخوب برسی سوانح هوایی وفضایی Aviation accidents and incidentsو البته مهارت تو نرم افزار های زیر
Catia: نرمافزار طراحی قطعات
Ansys: نرمافزاری برای تحلیل مهندسی قطعات در تحلیلهای دینامیکی
Fluent : نرمافزار مدل کردن جریان سیال و انتقال حرارت در هندسههای پیچیده
ABAQUS : نرم افزاری برای تحلیل های المان محدود
XFLR5 : نرمافزاری مفید برای آغاز یادگیری هوافضا
Unigraphics : نرم افزار مدل سازی و طراحی قطعات
Matlab : نرمافزاری برای نوشتن برنامه و محاسبات ریاضی در مهندسی
همون طور كه مي دونيد، رشته هوافضا اشتراك زيادي با رشته مكانيك داره خوب اکثر درسهای من با اونها مشترک هست در زير ليست دروس هوافضا رو كه يه دانشجوي هوافضايي از ترم اول ميخونه به ترتيب براتون گذاشتم.در كنار هر درس من كتابي كه در رشته هوافضاکه معرفی میکنند قرار دادم. در واقع ما بچه های هوافضایی همين كتاب ها رو ميخونيم البته به نظر استادها کمی فرق داره
رياضي عمومي 1 و 2 -عبدالله شيدفر-
فيزيك عمومي 1 و 2 – هاليدي-بنسون
مقدمه ای بر هوافضا هیوبرت اسمیت، عبدالعلی حقیری (مترجم)
استاتيك – مريام
مقاومت مصالح – جانستون-
ديناميك–مريام )تشریح کامل مسایل دینامیک مریام و کرایگ
دارای هفت فصل مختلف می باشد مه برای درک و فهم بیشتر و ساده تر دانشجویان مربوطه ، به دو قسمت مجزا تقسیم شده اند.
بخش اول : دینامیک ذرات شامل چهار فصل با عنوان های
فصل اول : آشنایی با دینامیک
فصل دوم : سینماتیک ذرات
فصل سوم : سینتیک ذرات
فصل چهارم : سینتیک مجموعه ی ذرات
بخش دوم : دینامیک اجسام صلب شامل سه فصل با عنوان های
فصل پنجم : سینماتیک اجسام صلب در صفحه
فصل ششم : سینتیک اجسام صلب در صفحه
فصل هفتم : مقدمه ای بر دینامیک سه بعدی اجسام صلب
معادلات ديفرانسيل – عبدالله شيدفر –سیمونز
رياضيات مهندسي- چرچيل- يا شيدفر
ارتعاشات – تامسون
ترموديناميك مهندسي- ون وايلن – سنجل
مكانيك سيالات -فاكس – وايت
تحليل سازه – بديعي
انتقال حرارت –-فرانك اينكروپرا
طراحي سازه- براون – مگسون
طراحي اجزا 1 و2– شيگلي
آيروديناميك 1 و 2 – اندرسون
مكانيك پرواز1 و 2-دكتر هاشم صدرايي – نلسون – مک لین
اصول جلوبرنده ها – هیل پترسون – فلک-هنری کوهن
طراحي هواپيما 1 و 2 – دكتر هاشم صدرايي – راسكم – تورنبیک – ریمر
خوب یکسری دروس پایه داریم معادلات دیفرانسیل
ریاضی عمومی ۱ و ۲
برنامه نویسی کامپیوتر
محاسبات عددی
فیزیک ۱ و ۲ هریس بنسون-هالیدی
آزمایشگاه فیزیک ۱
استاتیک مریام
علم مواد وحید ایوبی
ریاضیات مهندسی اروین کریزیگ-دکتر بنی فاطمی-چرچيل- يا شيدفر
و تخصصی
نقشه کشی صنعتی
مقاومت مصالح و آزمایشگاه--بیر جانسون
دینامیک عمومی
مکانیک سیالات
ترمودینامیک ۱و ۲
ارتعاشات مکانیکی
دینامیک پرواز--Roskam
کنترل اتوماتیک-بنجامین کو
تحلیل سازه های هوایی
آزمایشگاه مکانیک
انتقال حرارت ۱ فرانك اينكروپرا
آیرودینامیک ۱ و آزمایشگاه
آیرودینامیک ۲ و آزمایشگاه
طراحی به کمک رایانه
طراحی اجزای ماشین ۱ شیگلی
کارگاه ورق کاری
مکانیک پرواز
مبانی مهندسی برق و آزمایشگاه
مقدمه ای بر مهندسی هوافضا
کارگاه موتورهای هواپیما
زبان تخصصی
طراحی هواپیما ۱ و ۲ جان راسکم
اصول جلو برنده ها کوهن (Cohen
طراحی سازه های هوایی مگسون
مکانیک مدارهای فضایی تالیف: هاوارد دی. کرتیس
یکسری انتخابی داریم
آمار و احتمالات مهندسی دکتر نادر نعمت الهی
روشهای تجربی در آیرودینامیک Stefano Discetti
سوخت و احتراق ابراهیم افشاری مرتضی نیکخواه قمصری یاسر ملایی برزی
آیرودینامیک هلی کوپتر
تئوری آیرودینامیک ملخ
مقدمه ای بر مکانیک سیالات عددی
آشنایی با هواپیماها و سلاح های هوایی
آشنایی با سامانه های ارتباط هوایی و جنگال
دستورالعمل های فنی
سامانه مدیریت ایمنی
موتورهای احتراق داخلی بنجامین هیوود-چارلز فایت تیلر
اصول راکت ها جرج ساتون
توربین های گازی مهدی ملک پور
توربو ماشین ها مکانیک سیالات و ترمودینامیک توربوماشینها تالیف دیکسون (Dixon)
طراحی، کنترل و کاربرد سیستم های ماهواره ای
پروژه و یکسری دروس عمومی داریم ندیشه اسلامی 1و2
ادبیات فارسی
اخلاق و تربیت اسلامی
زبان عمومی خلیلی
انقلاب اسلامی و ریشه های آن
تربیت بدنی 1
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
تربیت بدنی 2
تفسیر موضوعی قرآن
فرهنگ و تمدن اسلامی
البته شما تو 8 ترم کارشناسی و بعد گرایش انتخاب میکنید من خودم پیشران انتخاب میکنم
آیرودینامیک
این گرایش از مهمترین پایههای هوافضا بهشمار میرود. علم آیرودینامیک به مطالعه و بررسی جریان هوا و محاسبه نیروها و گشتاورهای ناشی از آن بر روی جسم پرنده، میپردازد. مهندسین هوافضا در این گرایش جریانهای پیچیده در اطراف جسم پرنده را تحلیل میکنند و با بدست آوردن نیروهای آیرودینامیکی به بررسی پایداری و طراحی سازه شناور در سیال میپردازند. به جز تحلیل، همواره یکی از اصلیترین دغدغههای مهندسین آیرودینامیک، طراحی بالها و بدنههایی با بیشترین کاربرد و کمترین هزینه است.
پیشرانش
دانش پیشرانهها به مطالعه و بررسی سامانههای جلوبرنده (موتور)، اعم از موتورهای هوازی و غیرهوازی میپردازد. موتورهای هوازی شامل موتورهای پیستونی و چرخپرهای (توربینی) است که از هوا بهعنوان اکسیدکننده استفاده نموده و سوخت را با خود حمل میکنند. اما موتورهای غیرهوازی مانند موتور موشکها و فضاپیماها است که سوخت و اکسیدکننده را با خود حمل میکنند. در این دانش نحوه تولید نیروی رانش و همچنین ساختار کلی انواع موتورهای هوافضایی بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. طراحی و تعیین میزان عملکرد انواع سامانههای جلوبرنده نیز بسیار مورد توجه مهندسین پیشرانش هستند. این گرایش بسیار شبیه به مکانیک - تبدیل انرژی و سیستمهای انرژی میباشد مورد علاقه من این گرایش هست
دینامیک پرواز و کنترل
هدف کلی در گرایش دینامیک پرواز و کنترل بررسی حرکت وسایل پروازی و تعیین موقعیت و وضعیت آنها در هوا/فضا و در نهایت هدایت و کنترل مطلوب آنها می¬باشد. بدون داشتن چنین توانمندیهایی استفاده از موتورهای پر قدرت، آیرودینامیک مناسب و سازه های مستحکم محکوم به شکست است. علاوه بر این طراحی انواع وسایل پروازی از قبیال انواع هواپیماهای با و بدون سرنشین، بالگردها و ... در حوزه کاری متخصصین این رشته قرار دارد.
شبیه سازی پرواز وسایل پروازی از قبیل هواپیما، ماهواره و ...
ناوبری وسایل پروازی
متخصص ابزار و آلات دقیق هواپیما
متخصص کنترل وسایل پروازی
متخصص هدایت و طراحی مسیر بهینه وسایل پروازی
متخصص طراحی انواع وسایل پرنده نظیر هواپیما، پهپاد، ماهواره بر و ...
سازههای هوافضایی
طراحی سازه های مناسب برای حفظ وسیله پرنده در شرایط مختلف میباشد. منظور از سازه مناسب ، سازه ایست که نه تنها استحکام کافی دارد بلکه شرایط صلبیت، ارتعاشات ، خستگی و ..
متخصص طراحی سازه اجزا هواپیما نظیر بال ، دوم و بدنه
متخصص طراحی سازه موشک و ماهواره و ...
متخصص در تحلیل انواع سازه های انعطاف پذیر ، کامپوزیتی و هوشمند
گرایش مهندسی فضا یکی از گرایش های در مقطع کارشناسی ارشد رشته هوافضا است که به مباحث سامانه های فضایی از جمله ماهواره برها و سیستم های درونی آن می پردازد. این گرایش که از گرایش مکانیک پرواز جدا شده شباهت زیادی از لحاظ کاربردی به گرایش مکانیک پرواز دارد.. نرم افزارهای شبیه سازی در این بخش ترکیبی از نرم افزارهای محاسباتی و نرم افزارهای گرایش مکانیک پرواز است.
خوب تو ترم اول جدول ارائه ترمی دروس رشته هوافضا
نیمسال اول
1ریاضی عمومی1پایه-
2فیزیک1--هم نیازش----ریاضی عمومی1
3فارسی عمومی
4زبان عمومی
5آلگوریتمهاوبرنامه سازي کامپیوتر
6مقدمه اي برمهندسی هوافضا
7نقشه کشی صنعتی
نیمسال دوم
1ریاضی عمومی 2پیش نیاز ریاضی عمومی1-
2فیزیک2 پایه فیزیک1-
3معادلات دیفرانسیل پیش نیاز - -ریاضی عمومی2
4استاتیک ریاضی عمومی1 وفیزیک1
5آزمایشگاه فیزیک1 پیش نیاز فیزیک1-
6اندیشه اسلامی1
7اخلاق اسلامی یا آیین زندگی
8تربیت بدنی1
ترم سوم شما
1دینامیک پیش نیاز استاتیک
2مقاومت مصالح پیش نیاز استاتیک
3مکانیک سیالات پیش نیاز معادلات دیفرانسیل هم نیاز دینامیک
4ریاضی مهندسی پیش نیاز معادلات دیفرانسیل
5ترمودینامیک1 پیش نیاز معادلات دیفرانسیل و فیزیک 1
6اندیشه اسلامی 2
ترم چهارم شما
مبانی مهندسی برق و الکترونیک پیش نیاز فیزیک 2
2ترمودینامیک2 با پیش نیاز ترمودینامیک 1
3آیرودینامیک با پیش نیاز مکانیک سیالات
4تحلیل سازه ها با پیش الگوریتم و برنامه نویسی و مقاومت مصالح
5 علم مواد با پیش مقاومت مصالح
6 ارتعاشات مکانیکی با پیش دینامیک و ریاضی مهندسی
7 ازمایشگاه مقاومت مصالح پیش نیاز مقاومت مصالح
8-طراحی اجزاء ماشین پیش دینامیک
ترم پنجم
کنترل مکانیکی با هم نیاز ارتعاشات مکانیکی
انتقال حرارت با پیش نیاز ترمودینامیک 1
ازمایشگاه مکانیک سیالات پیش نیاز مکانیک سیالات
ایرودینامیک2 با پیش ایرودینامیک 1
مکانیک پرواز 1 با پیش ایرودینامیک 1
طراحی سازه های صنایع هوایی با پیش تحلیل سازه ها
از فیزیک 2 با پیش فیزیک 2
ترم ششم
مکانیک پرواز 2 پیش نیاز مکانیک پرواز 1 و کنترل اتوماتیک
اصول جلو برنده ها پیشنیاز ترمودینامیک 2
نقشه کشی صنعتی 2 با پیش نقشه کشی صنعتی 1
ازمایشگاه ترمو و انتقال حرارت با پیش انتقال حرارت
ازمایشگاه مهندسی برق و الکترونیک با پیش نیاز از فیزیک 2 و مهندسی برق الکترونیک
انقلاب اسلامی
تاریخ تحلیلی
اینجا شما از درسهای اصول راکتها یا توربو ماشینها یا سوخت احتراق یا سیالات عددی را انتخاب . با پیش ترمودینامیک 2 و ایرودینامیک 2و محاسبات عددی
ترم هفتم هم
طراحی هواپیما با پیش مکانیک پرواز 2
زبان تخصصی مهندسی با پیش زبان عمومی 1 لازم هست بدونید زبان خیلی مهم هست و منابع به زبان انگلیسی هستند
محاسبات عددی با پیش معادلات دیفرانسیل و الگوریتم و برنامه نویسی
اینجا شما از درسهای اصول راکتها یا توربو ماشینها یا سوخت احتراق یا سیالات عددی را انتخاب . با پیش ترمودینامیک 2 و ایرودینامیک 2و محاسبات عددی
تحلیل سازه های هوایی پیش الگوریتم و برنامه سازی
از ایرودینامیک 1 با پیش ایرودینامیک 1
کارگاه موتور و بدنه
کارگاه ورق کاری نقشه کشی صنعتی 1
تفسیر موضوعی قران
تاریخ تمدن و فرهنگ
مکانیک مدارهای فضایی پیش ریاضیات مهندسی
طراحی هواپیما 1 پیش مکانیک پرواز2
تربیت بدنی 2
ترم هشتم
طراحی هواپیما 2 با پیش نیاز طراحی هواپیما 1
آیرودینامیک2 با پیش نیاز ایرودینامیک2
پروژه تخصصی
کارآموزي
طراحی هواپیما 2 پیش طراحی هواپیما 1
کارگاه اندازه گیری ابزار دقیق
طراحی سازه های صنایع هوایی پیش تحلیل سازه های هوایی
توربو ماشینها
وصایای امام
قران
تحکیم خانواده
ینجا شما از درسهای اصول راکتها یا توربو ماشینها یا سوخت احتراق یا سیالات عددی را انتخاب . با پیش ترمودینامیک 2 و ایرودینامیک 2و محاسبات عددی انتخاب میکنید
در پایان برای ادامه تحصیل امریکا بهترین هست و کانادا مانند دانشگاه کارلتون یا دانشگاه رایرسون من خودم Leicester, University انگلیس انتخاب کردم .اگه وارد ناسا و بویینگ یا اسپیس ایکس یا ابرشرکت لاکهید مارتین ونورثروپ گرومن وپِرَت اند ویتنی که مورد علاقه من هست که تولیدکننده موتورهای جت، موتورهای موشک و موتورهای مورد استفاده در توربینهای گازی است مثال مرکز ARMD واقعا مرکز پژوهشی خوبی هست ومرکز تحقیقات گلن در شهر کلیولند، در ایالت اوهایو است.ومرکز Jet Propulsion Laboratory پاسادینای کالیفرنیا و..مرکز تحقیقات ایمز.یا مرکز فضایی لیندون بی جانسون البته در جهان مراکز ریادی هست صد البته برای پیشران و جت اینها بهترین هستند وGE Aviation Cincinnatti, OH, United Statesو Pratt & Whitney East Hartford, CT, United Statesورولز-رویس Rolls-Royce انگلیس وFM International Cincinnatti, OH, United States.I hope I help you understand