هواپیماهای کوچک بدون موتورهای (توربوپراپ)

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
rohamavation

نام: roham hesami radرهام حسامی راد

محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 3266

سپاس: 5491

جنسیت:

تماس:

هواپیماهای کوچک بدون موتورهای (توربوپراپ)

پست توسط rohamavation »

موتورهای توربوپراپ در مصرف سوخت کارآمدتر هستند، برای همان قدرت سبک‌تر، از نظر مکانیکی ساده‌تر و در نتیجه قابل اعتمادتر هستند. همچنین کارکرد آنها کمی ساده‌تر است (نیازی به مخلوط کردن نیست) و سوخت ارزان‌تری می‌سوزانند. در نتیجه آنها مدتها پیش جایگزین موتورهای پیستونی در تمام هواپیماهای ترابری شدند. پس چرا آنها به هواپیماهای کوچک GA راه پیدا نکردند (اساساً هر چیزی که بالای 8 تا 10 صندلی دارد از توربوپراپ استفاده می کند، اما در رده 4 صندلی، هیچ چیز این کار را نمی کند)؟
1 در واقع به نظر می رسد که من اشتباه کردم. موتورهای رفت و برگشتی به نظر کارآمدتر هستند.
اول اینکه موتورهای پیستونی کارایی بیشتری نسبت به توربوپراپ دارند، بنابراین هزینه عملیاتی آنها کمتر است. این همچنین به این معنی است که جرم سیستم (موتور به اضافه سوخت) برای یک سفر زمانی که از محدوده های کوچک فراتر رفتید کمتر می شود. در یک هلیکوپتر، جرم موتور مهمتر است، زیرا میانگین زمان پرواز بسیار کوتاهتر است، بنابراین هلیکوپترهای زیادی با موتورهای توربو و فقط تعداد کمی با پیستون پیدا می کنید.
در مرحله بعد، زیرساخت خوبی برای تعمیر و نگهداری آن پیستون ها وجود دارد و توربوپراپ های جدید به زیرساخت های جدید و گران قیمت (افراد آموزش دیده، ابزار، قطعات یدکی ...) نیاز دارند.
و سپس انگیزه ای برای توسعه یک موتور GA جدید وجود
از نظر فنی، یک موتور توربین برای اکثر هواپیماهای کوچک GA بیش از حد است. ما در مورد هواپیماهایی صحبت می کنیم که معمولاً به 100-300 اسب بخار نیرو نیاز دارند (و اگر هواپیماهای آموزشی سبک GA را در نظر بگیریم، معمولاً کمتر از 200 اسب بخار قدرت دارید). موتور توربوپراپ PT6 حدود 500 اسب بخار قدرت دارد و از آنجا به بالا می رود.
همچنین در حالی که یک موتور توربین وسیله ای نسبتاً ساده است، یک توربوپراپ بسیار پیچیده می شود -- بخش توربین هنوز با سرعت توربین در حال چرخش است و در حالی که این مشکلی برای موتور جت روی توربوپراپ نیست، می تواند به راحتی ملخ را بسازد. نوک ها به سرعت های مافوق صوت می رسند (محدوده عملکرد "بلند و ناکارآمد"). این امر نیاز به گیربکس کاهشی برای تولید سرعت شفت مناسب دارد که به نوبه خود نیاز به نگهداری گیربکس دارد.
اولاً، برای یک درجه قدرت معین، یک موتور توربین بسیار سبک تر از یک موتور پیستونی خواهد بود. به این فکر کنید که این کار با تعادل هواپیما چه می کند: دماغه بسیار بلندتر می شود، نه برای قرار دادن سخت افزاری که برای قرار دادن وزن در جایی که باید باشد. البته این فقط در مورد تبدیل ها صدق می کند.
ثانیاً، یک موتور توربین بسیار بیشتر از یک موتور پیستونی هزینه خواهد داشت. توربین های کوچکتر به ازای هر واحد قدرت بیشتر از توربین های بزرگ هزینه دارند،
تصویر

ارسال پست