موتورها چگونه روی بال ها نصب می شوند؟

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
rohamavation

نام: roham hesami radرهام حسامی راد

محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 3222

سپاس: 5492

جنسیت:

تماس:

موتورها چگونه روی بال ها نصب می شوند؟

پست توسط rohamavation »

من شنیده ام که موتورهای حمل و نقل هوایی تجاری معمولاً با 2 یا 3 پیچ نصب می شوند. آیا این درست است؟ اگر چنین است، اندازه این پیچ ها چقدر است و از چه چیزی ساخته شده اند؟
موتورها چگونه روی بال ها نصب می شوند؟
موتورهای مدرن با استفاده از یک دستگاه اتصال به نام hanger fitting در اصطلاح CFMI به پایه‌های پایه‌های ثابت به بال‌ها، در دو پایه آویزان می‌شوند. اینگونه است که یک CFM56-7B بر روی بال یک بوئینگ 737 NG نصب می شود:تصویر
CFM56-7B به بال بوئینگ 737 NG متصل شده است
CFM56-7B در بال یک بوئینگ 737 NG. برگرفته از کتابچه راهنمای آموزش ناسل CFM56-7B
آویزها به رنگ قرمز نشان داده شده‌اند، آنها با استفاده از پیوندها (سرخابی) به موتور ثابت می‌شوند و یا از طریق اتصالات کیس فن (قرار دادن جلو، سبز)، یا مستقیم (موتور عقب) به موتور متصل می‌شوند. سپس آنها را با استفاده از پیچ و مهره و پین برشی به پایه / پایه ثابت می کنند.تصویر
ایه‌های موتور طی سال‌ها متفاوت بوده است. در حالی که در ابتدا نیروی رانش موتور در امتداد ساختار موتور به بال منتقل می شد، روش مدرن اجتناب از این است زیرا معایب زیادی دارد. ساختار موتور را تغییر شکل داده و از کاهش فاصله بین نوک توربین و دیواره ها جلوگیری می کند. این به نوبه خود منجر به راندمان موتور کمتر از بهینه می شود.
موتورهای هواپیماهای مدرن در دو مکان نصب می‌شوند: بالای قاب فن و بالای قاب توربین. هیچ استرسی توسط اجزای دیگر تحمل نمی شود.
معمولاً پایه جلو (قاب فن) هم بار عمودی و هم بار رانش را دریافت می کند و پایه عقب بار گشتاور را دریافت می کند. اما در برخی موارد که بار رانش در پایه جلو مطلوب نیست، از پیوندهای رانش برای انتقال بار رانش به پایه عقب استفاده می شود. این مورد برای خانواده بوئینگ 737 NG است.تصویر
تصویر
پیچ و مهره و پین برشی
من شنیده ام که موتورهای حمل و نقل هوایی تجاری معمولاً با 2 یا 3 پیچ نصب می شوند.
شمارش کمی سخت است، زیرا قطعات واسطه ای بین موتور و بال وجود دارد. برای ساده‌تر شدن، می‌توانیم روی دو پایه و نحوه انتقال نیروی رانش به پایه تمرکز کنیم. در این صورت شما به حقیقت نزدیک هستید.
در مثال ما، پایه جلو از چهار پیچ و دو پین استفاده می‌کند، در قسمت عقب از چهار پیچ و یک پین استفاده می‌شود. بار رانش بیشتر توسط پین های برشی تحمل می شود در حالی که پیچ ها بارهای عمودی (به عنوان مثال وزن موتور و گشتاور) را تحمل می کنند و از موقعیت کلی اطمینان حاصل می کنند.
برای سایر ترکیبات موتور/هواپیما، اصل یکسان است، قطعات کمی متفاوت هستند، به عنوان مثال. این پایه برای یک CFM56-5B در ایرباس A320 است:
4 پیچ و یک پین برشی وجود دارد (پایه دیگر که قابل مشاهده است برای مرکز کردن است و به عنوان پایه برشی پشتیبان استفاده می شود).
می توان گفت نیروی اصلی تنها با استفاده از 3 پین برشی به بال منتقل می شود، اما پیوندهای رانش را فراموش نکنید و پیچ های استفاده شده برای اتصال آنها نیز بخشی از زنجیر هستند.
هنوز 8 پیچ برای مقابله با بارهای دیگر و چسبیدن همه چیز به هم و همچنین اجازه دادن به برش لازم است.
پین ها در جای خود باقی بمانند
اندازه و قدرت پیچ و مهره
اندازه این پیچ ها چقدر است و از چه چیزی ساخته شده اند؟
پیچ و مهره های مورد استفاده برای CFM56-7B در B737 NG دارای شماره قطعه BACB30PN14-32M در نامگذاری بوئینگ هستند. این پیچ دارای قطر 22 میلی متر (0.875 اینچ) است و از آلیاژ نیکل 718 یک آلیاژ فوق العاده ساخته شده است که به نام Inconel 718 نیز شناخته می شود.
پیچ‌ها، مهره‌ها و پین‌ها به چه شکل هستند:تصویر
تصویر
فاکتور ایمنی در چنین پیچ و مهره ای نیز خوب خواهد بود!
برای داشتن ایده ای از نیروهای درگیر، خوب است بدانید که یک موتور بوئینگ 737 NG دارای جرمی در حدود 2000 کیلوگرم است که به شکل وزن 20 کیلونیوتن (جرم x شتاب گرانش) روی دکل عمل می کند. موتور حدود 100 کیلو نیوتن نیروی رانش تولید می کند. حتی با در نظر گرفتن شتاب‌های عمودی ناگهانی و فرودهای سخت (مثلاً 3G)، رانش نیروی اصلی است که بر روی پیلون وارد می‌شود و پین‌های برشی بیشتر از پیچ‌ها فشار می‌آورند.
آلیاژ نیکل 718 دارای استحکام کششی 180 نیوتن بر میلی متر مربع است که به هر پیچ استحکام کلی 70 کیلو نیوتن می دهد. 8 پیچ با هم می توانند 560 کیلو نیوتن را تحمل کنند که با وزن موتور (20 کیلو نیوتن) و رانش (100 کیلو نیوتن) مقایسه می شود.
تنها اتفاقی که به ظاهر می تواند موتور را از دکل آن جدا کند، برخورد با زمین یا اصطکاک موتور روی زمین است. در این صورت موتور به عنوان یک اهرم عمل می کند. گشتاور پیچ ها را می شکند و سپس پین های برشی آزادانه از سوراخ های خود خارج می شوند.
وقتی موتور روی بال قرار دارد، معمولاً دیدن پایه‌های موتور دشوار است، زیرا آنها در اعماق اجزای ناسل دفن شده‌اند.
نصب رو به جلو:تصویر
اتصال آویز توسط 4 پیچ به پایه ثابت می شود و دو پین برشی برای محافظت از پیچ ها در برابر بارهای برشی وجود دارد.
اتصال آویز به وسیله 3 پین پنجه بر روی جعبه فن ثابت می شودتصویر
اتصالات کیس فن توسط 10 پیچ به کیس فن ثابت می شودتصویر
نصب عقب:تصویر
تصویر
اتصال آویز با استفاده از 4 پیچ و مهره بشکه که توسط یک پین برشی محافظت می شود به پایه ثابت می شود.
اتصال آویز بر روی قاب توربین با استفاده از 4 پیوند و 4 پیچ به گیره ها ثابت می شود.
دو پیوند رانش نیروی رانش را از قاب فن به پایه عقب منتقل می کنند. یک نوار یکنواخت در قسمت عقب وجود دارد.
شما درست می گویید که موتورها فقط با استفاده از چند پیچ بر روی هواپیما نصب می شوند. معمولاً موتورها در سه نقطه (معمولاً دو نقطه جلو و یک عقب) با پین های برشی (یا فیوز) و با یک یا دو پیچ در هر نقطه بر روی بال نصب می شوند. DC-10، به عنوان مثال 6 (بعداً 8 پین)، در حالی که 747-200 دارای 6 پین است.
پین های برشی دارای مقطع پیچیده ای هستند و به گونه ای طراحی شده اند که در صورت ضربه از بین بروند. به عنوان مثال، شکل زیر طراحی (سه پایه مختلف) برشی مورد استفاده در بوئینگ 747 را نشان می دهد.
اندازه پیچ پین برشی به هواپیمای خاص و ترکیب موتور بستگی دارد.
در مورد ضریب ایمنی، آنها طوری طراحی شده اند که در صورتی که بارهای (برشی) روی آنها از آستانه خاصی عبور کند، از بین بروند. ساختار پشتیبان موتور به بال به گونه ای طراحی شده است که در هنگام برخورد با نیروهای شدید، موتور را آزاد کند تا از آسیب ساختاری به بال که ممکن است توانایی پرواز هواپیما را مختل کند، جلوگیری کند. به این ترتیب، فلسفه طراحی آنها با طراحی بار ایمن متفاوت است و از هواپیمایی به هواپیما دیگر متفاوت است.تصویر
تصویر
حوادثی رخ داده است که موتور به دلیل نیروهای زیاد تجربه شده از هواپیما جدا شده است.
تصویر

ارسال پست