
اصطکاک یک قطار دنده به عوامل زیادی بستگی دارد. از ویسکوزیته روان کننده جعبه دنده تا اندازه و نسبت دنده، هندسه چرخ دنده ها، اصطکاک غلتشی، اصطکاک لغزشی. ده ها عامل دیگر اصطکاک یاتاقان ها، سفتی شفت ها، تکانه زاویه ای چرخ دنده ها و سفتی جعبه دنده ها از دیگر عوامل هستند.
به عنوان یک پایه استارت ناهموار متوسط کاهش اصطکاک در خودرو 35 درصد خروجی موتور است. بیشتر آن به دلیل اصطکاک چرخشی لاستیک ها، مقاومت هوا، اصطکاک در قسمت های متحرک قطار قدرت است. تخمین تقریبی 10 تا 15 درصد از دست دادن اصطکاک در گیربکس است.
ترمزهای گشتاور و فشار سنج هایی وجود دارند که میتونند افت اصطکاک را اندازه گیری کنند. برای اندازهگیریهای دقیق هم از تداخلسنجهای لیزری نیز برای اندازهگیری واکنش برگشتی چرخ دندهها و رفتار روانکننده استفاده میکنند.از نظر تئوری، جعبه دنده ای که به خوبی روغن کاری، تراز و نگهداری شده باشد، باید از نظر تئوری اصطکاک استاتیکی صفر داشته باشد. اگر به دنبال تخمین میزان گشتاور برای به حرکت درآوردن آن هستید، طبق تجربه من، آزمایش گشتاور مورد نیاز برای شروع حرکت آن همیشه آسان تر و بهترین کار است.
دلیل آن این است که جدای از عناصر منفرد نحوه پیاده سازی و راه اندازی جعبه دنده می تواند تأثیر مضری داشته باشد. من برخی از عوامل را که واقعاً می توانند محاسبات من وشما را بی اثر کنند اینجا اوردم
تراز ضعیف محور هندسی شفت با محوری که مرکز یاتاقان ها تشکیل میدهند.
سفت کردن بیش از حد (یا خیلی کم) یک بست روی سیستم
تغییرات ابعادی در تلورانس های قابل قبول
تنظیم دما
وضعیت جعبه دنده
در بهترین حالت نظری، شما باید داشته باشید
تلفات چرخ دنده ها تقریباً صفر است
چرخ دنده های مارپیچ (به دلیل مولفه نیروی محوری که ایجاد می شود) تلفات بیشتری خواهید داشت (بسته به زاویه دندانه ها)
چرخ دنده های مخروطی: تلفات حتی بیشتر
نکته آخر این است که با طرحی که از چرخ دنده های خار استفاده می کند شانس بیشتری خواهید داشت. شما باید مدتی را صرف طراحی و تنظیم دقیق مونتاژ کنید و سپس در واقع گشتاور مورد نیاز برای حرکت آن را اندازه گیری کنید.
نکته پایانی اینکه اگر شتاب مهمه باید ممان اینرسی قطعات دوار را نیز در نظر بگیرید (که تأثیر قابل توجهی بر گشتاور راه اندازی خواهد داشت).