فراتر از سرعت نور

مدیران انجمن: parse, javad123javad

نمایه کاربر
MRT

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۸۶/۴/۲۱ - ۱۸:۱۷


پست: 1878

سپاس: 34


تماس:

Re: فراتر از سرعت نور

پست توسط MRT »

دوستان گرامي همگي سلام :

موضوع بسيار مهم از اين قرار است كه ما براي شناسايي خود اجسام و سرعت آنها از امواج الكترومغناطيس استفاده مي‌كنيم و اگر جسمي با سرعت نور و بيشتر از آن حركت كند ديگر قابل شناسايي و رويت توسط ما نيست ، در صورت علاقمندي مبحث ساختار فيزيكي و تكنولوژي پرواز بشقاب پرنده‌ها ! به آدرس http://www.ki2100.com/physics/ufo.htm را مطالعه فرماييد . بايد به اين موضوع اشاره كنم كه حركت با سرعت بيشتر از نور ممكن است .

شاد و پيروز باشيد .
به علت سیاسی و ضد دینی شدن هوپا ، دیگر فعالیتی در تالار ندارم چون قوانین خود تالار به دست مدیران و سرپرستان نقض شده و فقط جواب مکاتبات را خواهم داد . اگر سوالی داشتید با این آدرس مکاتبه کنید : contact@ki2100.net

با توجه به ماده 8 قوانین تالار گفتمان شبكه فیزیك هوپا :

ارايه انديشه‌هاي نو در فيزيك و متافيزيك ، رياضيات مختص فيزيك ، حساب و هندسه دوجيني در وب سايت شخصي :

http://www.ki2100.com



تصویر

نمایه کاربر
بهزاد

عضویت : جمعه ۱۳۸۵/۱۱/۲۷ - ۱۶:۴۹


پست: 816

سپاس: 92

جنسیت:

تماس:

Re: فراتر از سرعت نور

پست توسط بهزاد »

دقیقا
رسیدن به ماوراء سرعت نور امکان پذیر نیست یعنی یه توهم پوچه
ولی باید به این نکته توجه داشت که فقط وفقط در رویداد های جهان ما این امر بدیهی است
“It doesn’t matter how beautiful your theory is, it doesn’t matter how smart you are or what your name is.
If it doesn’t agree with experiment, it’s wrong.”

Richard Feynman

Retin_69

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۸۶/۴/۱۲ - ۲۱:۲۵


پست: 1971

سپاس: 10

Re: فراتر از سرعت نور

پست توسط Retin_69 »

موضوع بسيار مهم از اين قرار است كه ما براي شناسايي خود اجسام و سرعت آنها از امواج الكترومغناطيس استفاده مي‌كنيم و اگر جسمي با سرعت نور و بيشتر از آن حركت كند ديگر قابل شناسايي و رويت توسط ما نيست
یاد باد آن روزگاران یاد باد !
در آزمایش نسبیت اگر از نور استفاده نمی شد قوانین چه حکم می کردند ؟
این گفته کاملا درست می رسد اما فقط در بادی امر !
اگر چیز دیگری می توانستید بیابید که نسبیت به همه ی چهارچوب ها یک سرعت داشته باشد آن وقت تمام نسبیت اوهامی بر پایه ی مشاهده ی نور بود .
سوالی دارم که اگر ممکن است دوستان آگاه پاسخ دهند .
اگر فرموله کردن لورنس را با دسته ای از پرتوهای هم انرژی در محیطی غیر خلا با ضریب شکست n انجام دهیم ضریب لورنس چقدر می شود ؟
من از ريشه ي گياهان گوشتخوار مي آيم
ومغز من هنوز
لبريز از صداي وحشت پروانه ايست كه اورا
در دفتري به سنجاقي
مصلوب كرده بودند...

کمرنگ

نمایه کاربر
rrkh

محل اقامت: اتاق

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۸۶/۶/۲۹ - ۱۲:۲۷


پست: 1514

سپاس: 19

Re: فراتر از سرعت نور

پست توسط rrkh »

Retin_69 نوشته شده:
موضوع بسيار مهم از اين قرار است كه ما براي شناسايي خود اجسام و سرعت آنها از امواج الكترومغناطيس استفاده مي‌كنيم و اگر جسمي با سرعت نور و بيشتر از آن حركت كند ديگر قابل شناسايي و رويت توسط ما نيست
یاد باد آن روزگاران یاد باد !
در آزمایش نسبیت اگر از نور استفاده نمی شد قوانین چه حکم می کردند ؟
این گفته کاملا درست می رسد اما فقط در بادی امر !
اگر چیز دیگری می توانستید بیابید که نسبیت به همه ی چهارچوب ها یک سرعت داشته باشد آن وقت تمام نسبیت اوهامی بر پایه ی مشاهده ی نور بود .
سوالی دارم که اگر ممکن است دوستان آگاه پاسخ دهند .
اگر فرموله کردن لورنس را با دسته ای از پرتوهای هم انرژی در محیطی غیر خلا با ضریب شکست n انجام دهیم ضریب لورنس چقدر می شود ؟
سلام

خوب تو بگو به جای نور از چه چیزی استفاده کنیم که این دو خاصیت رو داشته باشه؟

1-قابل آشکارسازی(detect) باشه.

2-شتاب نگیره و در هر حالتی (در محیط یکسان) سرعتش یکسان باشه.

منتظرما!!!
تصویر
خدا در محیط استبداد پرستیده نمی شود.استبداد از کفر هم بدتر است
(مهندس مهدی بازرگان)

نمایه کاربر
COSMOLOGIST

نام: محمد میرزایی

محل اقامت: تهران - شیراز

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۸۵/۷/۱۸ - ۱۵:۳۷


پست: 4983

سپاس: 148

جنسیت:

تماس:

Re: فراتر از سرعت نور

پست توسط COSMOLOGIST »

MRT نوشته شده: اگر جسمي با سرعت نور و بيشتر از آن حركت كند ديگر قابل شناسايي و رويت توسط ما نيست .
سلام و درود .

در مورد سرعت های بالاتر از نور به دلیل انگاری شدن مقادیر چشم داشتی و کمیت های فیزیکی ، مشاهده پذیر نخواهند بود

اما

در مورد خود سرعت نور چرا مخالفید ؟!


smile072

نمایه کاربر
COSMOLOGIST

نام: محمد میرزایی

محل اقامت: تهران - شیراز

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۸۵/۷/۱۸ - ۱۵:۳۷


پست: 4983

سپاس: 148

جنسیت:

تماس:

Re: فراتر از سرعت نور

پست توسط COSMOLOGIST »

سلام و درود .
Retin_69 نوشته شده:در آزمایش نسبیت اگر از نور استفاده نمی شد قوانین چه حکم می کردند ؟
با توجه به این که با فرض بالا اصل موضوع دوم نسبیت خاص نقض می شود پس چنین فرضی در نسبیت خاص ناممکن است و سرعت نور سرعت حدی محسوب می شود .

smile072

راشين

عضویت : شنبه ۱۳۸۶/۱۰/۱۵ - ۲۱:۴۳


پست: 267

سپاس: 6

Re: فراتر از سرعت نور

پست توسط راشين »

سلام!

تا جایی که می دونم ماکسول-مورلی ازمایشی انجام دادند که نشان می دهد بالا تر از نور سرعتی نیست! لطفا اگر شرح ازمایش رو می دونید بفرمایید...(اگر اشتباه نکنم یکی از چیز هایی که ثابت می کنه سرعتی بالا تر از نور نیست مربوط به زمانی هست که ضریب کشندگی اتر رو می خواستند به دست بیاورند که بعد هم متوجه شدند اتری وجود ندارد،در این باره هم اگر اطلاعاتی دارید...)

با توجه به نمودار مکان زمانی که می کشیم که شیب خطهای نیمساز هر ربع سرعت نور را نشان می دهد...اگر سرعتی بالا تر از نور وجود داشته باشد اصلا منطقی نیست(اگر دوستان در این مورد سئوالی دارند اگر بتونم در خدمتم)

حالا مسئله بر سر تاکیون هست که چطور می شه توجیحش کرد؟


موفق باشید
چشم آسایش که دارد از سپهر تیز رو ؟
ساقیا جامی به من ده تا بیاسایم دمی

زیرکی را گفتم این احوال بین خندید و گفت:
صعب روزی، بوالعجب کاری، پریشان عالمی!
در طریق عشقبازی امن و آسایش بلاست
ریش باد آن دل که با درد تو خواهد مرهمی

راشين

عضویت : شنبه ۱۳۸۶/۱۰/۱۵ - ۲۱:۴۳


پست: 267

سپاس: 6

Re: فراتر از سرعت نور

پست توسط راشين »

سلام!

یکی از دلایلی که می توان بالا تر از سرعت نور بودن را نقض کرد ازمایش مایکلسون-مورلی هست که در تاپیک دیگری بحث شدهhttp://www.hupaa.com/forum/viewtopic.php?t=500 ... cdad610040
و دیگر نمودار زمان مکان که مخروط زمان را در ان میبینیم که اگر سرعتی بالاتر از نور باشد روی ان نمودار مشاهده می کنیم که منطق ما نقض می شود و از نظر عقلانی قابل قبول نیست!

حالا مسئله بر سر تاکیون هاست که چطور می توان ان را توجیح کرد؟!!

با تشکر!
چشم آسایش که دارد از سپهر تیز رو ؟
ساقیا جامی به من ده تا بیاسایم دمی

زیرکی را گفتم این احوال بین خندید و گفت:
صعب روزی، بوالعجب کاری، پریشان عالمی!
در طریق عشقبازی امن و آسایش بلاست
ریش باد آن دل که با درد تو خواهد مرهمی

نمایه کاربر
rrkh

محل اقامت: اتاق

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۸۶/۶/۲۹ - ۱۲:۲۷


پست: 1514

سپاس: 19

Re: فراتر از سرعت نور

پست توسط rrkh »

بچه ها لطفا توی بحث شرکت کنید.
به گمانم این الان تنها بحث درست و حسابی تالاره.
الا رتین یا mrt باید نظرشون رو بگند.

جناب راشین.
برای توجیح رفتار تاکیونها باید اول با خودشون آشنا بشیم.
لینک خوبی دارید؟


منتظریم
تصویر
خدا در محیط استبداد پرستیده نمی شود.استبداد از کفر هم بدتر است
(مهندس مهدی بازرگان)

Retin_69

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۸۶/۴/۱۲ - ۲۱:۲۵


پست: 1971

سپاس: 10

Re: فراتر از سرعت نور

پست توسط Retin_69 »

http://www.vmrpcr.ir/main_pages/article_read.php?id=3
ترجمه آقای یعقوبی
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D8% ... 9%88%D9%86
کوتاه تر و فارسی شده لینک زیر :
http://en.wikipedia.org/wiki/Tachyon
********************************************************************************************
جناب rrkh
راستش من مدت هاست که در بحث های فیزیکی این تالار پست نمی دهم و به همین خاطر آنها را دنبال نمی کنم و امروز به طور اتفاقی این بحث را باز کردم به همین خاطر تاخیر دارم .
خوب تو بگو به جای نور از چه چیزی استفاده کنیم که این دو خاصیت رو داشته باشه؟

1-قابل آشکارسازی(detect) باشه.

2-شتاب نگیره و در هر حالتی (در محیط یکسان) سرعتش یکسان باشه.
به نظرم شما درست نوشته من را نخوانده اید .
من هم همین را گفتم که اگر می شد از چیز دیگری استفاده کرد آن موقع می توان گفت نسبیت مشاهدات بر پایه نور است اما مشکل اینجاست که تنها واقعیت مورد قبول ناظران در دستگاه های مختلف سرعت نور است به همین خاطر نمی توان گفت نسبیت مشاهدات بر پایه نور است .
اما من پرسشی دیگر دارم :
فرض کنید تبدیلات لورنس را در میحطی همگن و یکنواخت با ضریب شکست n باز نویسی می کنیم .
ثابت سرعت نور در ضریب تبدیلات لورنس و سرعت حدی در محیط چقدر است ؟


*******************************************************************************************
با توجه به این که با فرض بالا اصل موضوع دوم نسبیت خاص نقض می شود پس چنین فرضی در نسبیت خاص ناممکن است و سرعت نور سرعت حدی محسوب می شود .
جناب کاسمولوجیست
شما نیز نوشته من را کامل نخواندید .
در ادامه ابهام شما را پاسخ داده بودم .
من از ريشه ي گياهان گوشتخوار مي آيم
ومغز من هنوز
لبريز از صداي وحشت پروانه ايست كه اورا
در دفتري به سنجاقي
مصلوب كرده بودند...

کمرنگ

نمایه کاربر
rrkh

محل اقامت: اتاق

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۸۶/۶/۲۹ - ۱۲:۲۷


پست: 1514

سپاس: 19

Re: فراتر از سرعت نور

پست توسط rrkh »

سلام
من هم همین را گفتم که اگر می شد از چیز دیگری استفاده کرد آن موقع می توان گفت نسبیت مشاهدات بر پایه نور است اما مشکل اینجاست که تنها واقعیت مورد قبول ناظران در دستگاه های مختلف سرعت نور است به همین خاطر نمی توان گفت نسبیت مشاهدات بر پایه نور است .
من همیشه حرف معروفت درباره ی پرتوی نور یا لنگه ی دمپایی یادم نمیره.
ببین لنگه ی دمپایی قابل آشکارسازی هستش ولی شتاب می گیره.
تو چه چیزهایی رو میشناسی که در هر حال در محیطی با ضریب شکست یکسان سرعتی ثابت داشته باشد و شتاب هم نگیرد.
فرض کنید تبدیلات لورنس را در میحطی همگن و یکنواخت با ضریب شکست n باز نویسی می کنیم .
ثابت سرعت نور در ضریب تبدیلات لورنس و سرعت حدی در محیط چقدر است ؟
خوب اون موقع به جای c از یک مقدار دیگر استفاده می کنیم و با بررسی شرایط معادلات را ادامه می دهیم.
تصویر
خدا در محیط استبداد پرستیده نمی شود.استبداد از کفر هم بدتر است
(مهندس مهدی بازرگان)

Retin_69

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۸۶/۴/۱۲ - ۲۱:۲۵


پست: 1971

سپاس: 10

Re: فراتر از سرعت نور

پست توسط Retin_69 »

خوب اون موقع به جای c از یک مقدار دیگر استفاده می کنیم و با بررسی شرایط معادلات را ادامه می دهیم.
مقدار جدید یعنی c/n؟
به این معنا که سرعت حدی د رمحیط تغییر کرده است و c/n شده است یا صریح تر
سرعت نور در تمامی محیط ها سرعت حدی است ؟
من از ريشه ي گياهان گوشتخوار مي آيم
ومغز من هنوز
لبريز از صداي وحشت پروانه ايست كه اورا
در دفتري به سنجاقي
مصلوب كرده بودند...

کمرنگ

نمایه کاربر
rrkh

محل اقامت: اتاق

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۸۶/۶/۲۹ - ۱۲:۲۷


پست: 1514

سپاس: 19

Re: فراتر از سرعت نور

پست توسط rrkh »

سرعت نور در تمامی محیط ها سرعت حدی است ؟
سلام

جواب این سوال رو دقیق نمی دونم ولی باید همینطور باشه.
تو میگی نیست؟
تصویر
خدا در محیط استبداد پرستیده نمی شود.استبداد از کفر هم بدتر است
(مهندس مهدی بازرگان)

نمایه کاربر
COSMOLOGIST

نام: محمد میرزایی

محل اقامت: تهران - شیراز

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۸۵/۷/۱۸ - ۱۵:۳۷


پست: 4983

سپاس: 148

جنسیت:

تماس:

Re: فراتر از سرعت نور

پست توسط COSMOLOGIST »

Retin_69 نوشته شده:
خوب اون موقع به جای c از یک مقدار دیگر استفاده می کنیم و با بررسی شرایط معادلات را ادامه می دهیم.
مقدار جدید یعنی c/n؟
به این معنا که سرعت حدی د رمحیط تغییر کرده است و c/n شده است یا صریح تر
سرعت نور در تمامی محیط ها سرعت حدی است ؟
سلام و درود .

سرعت حدی در محیط جدید همان V خواهد بود که مسلما برای هر محیطی غیز از خلاء مطلق ، سرعت V کمتر از سرعت نور خواهد بود.

ضمن اینکه خود سرعت نور( امواج الکترومغناطیسی ) در خلاء که در معادلات ماکسول به صورت عددی ثابت تعریف می شود سرعتی دست نیافتنی است ( به دلیل نبود خلاء مطلق )
اما با تقریب های بسیار خوبی می توان به این سرعت حدی بسیار نزدیک شد .

smile072

نمایه کاربر
زاگرس فيزيك

محل اقامت: Bern

عضویت : شنبه ۱۳۸۷/۸/۴ - ۱۴:۴۲


پست: 490

سپاس: 2


تماس:

Re: فراتر از سرعت نور

پست توسط زاگرس فيزيك »

اینشتین و فیزیک نوین
از میان مجموعه مقاله هاى اینشتین مقاله اى که او در سال ۱۹۰۵ عرضه کرد، اثر مهمى در پیشرفت علم داشته است. در آن مقاله پدیده فوتوالکتریک را شرح مى دهد و با استفاده از نظریه کوانتوم پلانک نظریه فوتونى نور را بیان مى کند. بر طبق این نظریه نور مانند انرژى هاى دیگر حالت کوانتومى دارد. کوانتوم نور را که فوتون مى نامیم مقدار مشخص انرژى است که اندازه آن، E، از رابطهhv = Eبه دست مى آید که v بسامد موج و h ثابت پلانک است.

بنابر این نظریه هر چه بسامد نور بیشتر یا طول موج آن کمتر باشد، انرژى فوتون بیشتر است. چنانچه این فوتون ها در مسیر حرکت خود به الکترون هایى برخورد کنند، جذب الکترون مى شوند و انرژى الکترون را بالا مى برند و در نتیجه الکترون مى تواند از میدانى که در آن قرار گرفته است، آزاد و خارج شود. اینشتین به مناسبت توضیح پدیده فوتوالکتریک جایزه نوبل سال ۱۹۲۱ فیزیک را دریافت کرد. نظریه فوتونى او نه فقط نور بلکه سراسر طیف موج هاى الکترومغناطیسى از موج هاى گاما تا موج هاى بسیار بلند را دربرمى گیرد و توضیح مى دهد.

موضوع دومین مقاله اینشتین حرکت براونى بود. در سال ۱۸۲۷ رابرت براون (۱۸۵۸- ۱۷۷۳) گیاه شناس و پزشک انگلیسى حرکت مداوم معلق دو مایع را مشاهده کرد و متوجه شد که این ذره ها با قطرى حدود یک میکرون پیوسته به این سو و آن سو حرکت مى کنند. اینشتین همین آزمایش را در مقاله اى با استفاده از نظریه جنبشى ذره ها تعبیر و تفسیر کرد و از روى آن عدد آوودگادرو را به دست آورد.

اینشتین نظریه نسبیت خاص را در مقاله سوم معرفى کرد. در این مقاله بود که مفاهیم اساسى طبیعت موجى فضا، حجم، زمان و حرکت به طور کامل تغییر کرد. اینشتین ضمن مطالعه هاى خود توانست مسیله سرعت نور را که از مدت ها پیش تعجب دانشمندان را برانگیخته بود، حل وفصل کند. او نظریه خود را براساس دو اصل زیر قرار داد:

۱- سرعت نور در جهان ثابت است

۲- قانون هاى طبیعت براى ناظرین مختلف که یکنواخت حرکت مى کنند یکسان است.

اینشتین نشان داد که اگر ثابت نبودن سرعت نور را بپذیریم، نتیجه هاى شگفت انگیزى به بار مى آید. براى مثل هر چه سرعت حرکت جسمى بیش تر شود، طول آن کوتاه تر و جرمش بیشتر مى شود. نتیجه دیگر آنکه به زمان مطلق و فضاى مطلق به شکلى که پیشینیان تصور مى کردند نمى توان قایل شد و زمان و فضا را جدا و مستقل از یکدیگر نمى توان در نظر گرفت. دنیاى مادى یک فضا و زمان چهاربعدى است. جرم یک جسم نیز ثابت نیست و با تغییر سرعت تغییر مى کند به طورى که مى توان جرم را نوعى انرژى متراکم در نظر گرفت و یا انرژى را جرم پراکنده دانست. اینشتین با بیان نظریه نسبیت خاص، قانون بقاى ماده لاوازیه و اصل بقاى انرژى مایر را به اصل بقاى مجموع ماده و انرژى درآورد و رابطه معروف جرم و انرژى را به دست آورد. اینشتین در سال ۱۹۱۶ نظریه نسبیت عام را تنظیم و اعلام کرد. در این نظریه نه تنها حرکت با سرعت ثابت و مسیر مستقیم، بلکه هر نوع حرکتى در نظر گرفته شده بود. در بسیارى موارد دلیل آنکه سرعت و مسیر حرکت هر متحرکى تغییر مى کند، وجود نیروى جاذبه است. بنابراین در نظریه نسبیت عام باید نیروى جاذبه در نظر گرفته شود. اینشتین یک رشته معادله تنظیم کرد که نشان مى داد اگر در هیچ جا ماند و نیروى جاذبه وجود نداشته باشد، جسم متحرک مسیر مستقیمى را طى مى کند و اگر ماده وجود داشته باشد فضاى پیرامون جسم متحرک دگرگون شده، جسم مسیر منحنى را طى مى کند. نظریه نسبیت عام نشان مى دهد که این منحنى ها چگونه باید باشند و این به طور کامل با آن چه در نظریه جاذبه نیوتن پیش بینى شده بود، تطبیق نمى کرد. براى مثال بر طبق نظریه اینشتین مسیر نور تحت تاثیر میدان جاذبه قوى تغییر مى کند. در صورتى که از قانون هاى نیوتن چنین نتیجه اى به دست نمى آمد. کسوف سال ۱۹۱۹ نظریه اینشتین را ثابت کرد. در سال ۱۹۶۹ دو سفینه پژوهشى که به سمت مریخ فرستاده شدند، اثر خورشید بر مسیر موج هاى رادیویى را مورد مطالعه و مشاهده قرار دادند.

ایران و سال جهانى فیزیک

سال جهانى فیزیک فرصت مناسبى است تا در ایران به نقد آموزش علوم و پژوهش هاى علمى بپردازیم و مشخص کنیم آیا راه و روشى را که از زمان بنیانگذارى دارالفنون تاکنون برگزیده ایم درست و بجا بوده و توانسته است بسترى مناسب براى فعالیت هاى علمى و پژوهشى به وجود آورد. آیا با همه سرمایه گذارى هاى مادى و معنوى توانسته ایم جامعه ایرانى را به حالتى برسانیم که به علم باور داشته باشند، علمى بیندیشند، بتوانند تولیدکننده علم باشند و بدانند که براى رساندن جامعه به خودکفایى و توسعه پایدار، کارى مداوم و جدى و همگانى لازم است.

گرچه نمى توان منکر تلاش هاى صمیمانه افراد و سازمان هاى مؤثر در آموزش علوم جدید در ایران شد لیکن در این مدت نتوانسته ایم به سطح مورد انتظار جامعه برسیم، ولى توانسته ایم پایه هاى اولیه را طرح ریزى و شروع به سازندگى کنیم. این کار از یک سو از دبستان ها و از سوى دیگر از دانشگاه ها آغاز شده است. در دبستان ها فعالیت آموزش علوم با طرح جدیدى که هم اکنون در مدرسه ها اجرا مى شود، آغاز شد. کودکان را به مشاهده مستقیم طبیعت و کارگروهى برانگیخته اند و به جاى آنکه فقط دانستنى ها را به ذهن آنها منتقل کنند، معلمان، کودکان را به مشاهده طبیعت، جمع آورى اطلاعات، طبقه بندى و حتى طراحى آزمایش، فرضیه سازى و نتیجه گیرى تشویق مى کنند و همه اینها مقدمه اى است براى آنکه کودکان با روش علمى آشنا شوند.

در دانشگاه ها تحقیقات سازمان یافته آغاز شده است. پروژه هاى تحقیقاتى گرچه در ابتدا حالت تقلیدى و کتابخانه اى داشت، کم کم به مرحله علمى نزدیک مى شود و امید است، تحقیقات به معناى واقعى در کشور آموزش داده شود و جریان یابد.

اکنون مشکل بزرگ در برنامه دبیرستان ها وجود دارد. دانش آموزان به جاى آموختن روش حل مسیله به حفظ کردن پاسخ ها مى پردازند تا آنها را تحویل آزمون ها و کنکور دانشگاه دهند و به مدرک هاى بالاتر دست یابند. با توجه به آنکه مخاطبان سال جهانى فیزیک، دانش آموزان نیز هستند مى توان امیدوار بود که با نیروهاى مخلصى که در میان معلمان وجود دارد و نیز تشویق هایى که از طرف سازمان ها صورت مى گیرد و کارگاه هاى علمى که از سوى کشورهاى پیشرفته صنعتى در کشور تشکیل و اجرا مى شود، به هدف هاى مورد نظر دست یافت و روش علمى را در فعالیت هاى آموزشى و پژوهشى یاد گرفت و به کار برد.

نویسنده این نوشته تاکنون شاهد همایش ها و جلسه هاى متعددى بوده که از سوى دبیران فیزیک و انجمن هاى علمى تشکیل شده و دانش آموزان و دبیران به تهیه و عرضه مقاله هاى علمى و تولید نرم افزارهاى کامپیوترى و نیز ابزارهاى آزمایشگاهى و کارگاهى دست زده اند. همه این کارها به علاقه مندان این کشور امید مى دهد که جامعه علمى ما در حال بیدار شدن است. بیدارگران پرتلاش و پر امید به بیدار کردن خواب آلودگان مشغولند. گرچه برخى از سازمان ها و افراد هنوز در کار متوقف کردن جریان علمى در کشور هستند، اما در جامعه نه تنها زنگ ها بلکه ناقوس هاى بیدارى به صدا درآمده و هیچ فردى را فرصت و مهلت خوابیدن نمى دهد.

روزى که اینشتین رمق فکر کردن نداشت

اینشتین در نوجوانى علاقه چندانى به تحصیل نداشت. پدرش از خواندن گزارش هایى که آموزگاران درباره پسرش مى فرستادند، رنج مى برد. گزارش ها حاکى از آن بودند که آلبرت شاگردى کندذهن، غیرمعاشرتى و گوشه گیر است. در مدرسه او را «باباى کندذهنى» لقب داده بودند. او در ۱۵ سالگى ترک تحصیل کرد، در حالى که بعدها به خاطر تحقیقاتش جایزه نوبل گرفت!

شاید شما نیز این جملات را خوانده یا شنیده باشید و شاید این پرسش نیز ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد که چگونه ممکن است شاگردى که از تحصیل و مدرسه فرارى بوده است، برنده جایزه نوبل و به عقیده برخى از دانشمندان، بزرگ ترین دانشمندى شود که تاکنون چشم به جهان گشوده است؟

با مطالعه دقیق تر زندگى این شاگرد دیروز، پاسخ مناسبى براى این پرسش پیدا خواهیم کرد. آلبرت بچه آرامى بود و والدینش فکر مى کردند که کندذهن است. او خیلى دیر زبان باز کرد، اما وقتى به حرف آمد، مثل بچه هاى دیگر «من من» نمى کرد و کلمه ها را در ذهنش مى ساخت. وقتى به سن چهار سالگى پاگذاشت، با بیلچه سر خواهر کوچکش را شکست و با این کار ثابت کرد که اگر بخواهد، مى تواند بچه ناآرامى باشد!

پدر و مادر آلبرت به بچه هاى کوچک خود استقلال مى دادند. آنان آلبرت چهارساله را تشویق مى کردند که راهش را در خیابان هاى حومه مونیخ پیدا کند. در پنج سالگى او را به مدرسه کاتولیک ها فرستادند. آن مدرسه با شیوه اى قدیمى اداره مى شد. آموزش از طریق تکرار بود. همه چیز با نظمى خشک تحمیل مى شد و هیچ اشتباهى بى تنبیه نمى ماند و آلبرت از هر چیزى که حالت زور و اجبار و جنبه اطاعت مطلق داشته باشد، متنفر بود. اغلب کسانى که درباره تنفر اینشتین از مدرسه، معلم و تحصیل نوشته اند، به نوع مدرسه، شیوه تدریس معلم و مطالبى که این دانش آموز باید فرا مى گرفت، کمتر اشاره کرده اند. بازخوانى یک واقعه مهم در زندگى اینشتین ما را با مدرسه محل تحصیل او آشناتر مى کند: روزى آلبرت مریض بود و در خانه استراحت مى کرد. پدرش به او قطب نماى کوچکى داد تا سرگرم باشد. اینشتین شیفته قطب نما شد. او قطب نما را به هر طرف که مى چرخاند، عقربه جهت شمال را نشان مى داد. آلبرت کوچولو به جاى این که مثل سایر بچه ها آن را بشکند و یا خراب کند، ساعت ها و روزها و هفته ها و ماه ها به نیروى اسرارآمیزى فکر مى کرد که باعث حرکت عقربه قطب نما مى شود. عموى آلبرت به او گفت که در فضا نیروى نادیدنى (مغناطیس) وجود دارد که عقربه را جابه جا مى کند. این کشف تاثیر عمیق و ماندگارى بر او گذاشت. در آن زمان، این پرسش براى آلبرت مطرح شد که چرا در مدرسه، چیز جالب و هیجان انگیزى مثل قطب نما به دانش آموزان نشان نمى دهند؟! از آن به بعد، تصمیم گرفت خودش چیزها را بررسى کند و به مطالعه آزاد مشغول شود. اینشتین ده ساله بود که در دبیرستان «لویت پولت» ثبت نام کرد. در آن موقع، علاقه بسیارى به ریاضى پیدا کرده بود. این علاقه را عمویش اکوب و یک دانشجوى جوان پزشکى به نام ماکس تالمود در وى ایجاد کرده بودند. تالمود هر پنجشنبه به خانه آنان مى آمد و درباره آخرین موضوعات علمى با آلبرت حرف مى زد. عمویش نیز او را با جبر آشنا کرده بود. اینشتین در دوازده سالگى از تالمود کتابى درباره هندسه هدیه گرفت. او بعدها آن کتاب را مهم ترین عامل دانشمند شدن خود عنوان کرد. با این که آلبرت در خانه چنین علاقه اى به ریاضیات و فیزیک نشان مى داد، در دبیرستان چندان درخششى نداشت. او در نظام خشک و کسل کننده دبیرستان، علاقه اش را به علوم از دست مى داد و نمراتش کمتر و کمتر مى شدند. بیشتر معلمانش معتقد بودند که او وقتش را تلف مى کند و چیزى یاد نمى گیرد. هرچند اینشتین به قصد این درس مى خواند که معلم شود نه فیزیکدان، اما از معلمان خود دل خوشى نداشت و از زورگویى آنان و حفظ کردن درس هاى دبیرستان، دل پرخونى داشت. از این رو، خود را به مریضى زد و با این حیله، مدتى از دبیرستان فرار کرد! چون معلم ها نیز از او دل خوشى نداشتند، شرایط را براى اخراج او از مدرسه فراهم کردند. اینشتین بعدها در این باره گفت: «فشارى که براى از بر کردن مطالب امتحانى بر من وارد مى آمد، چنان بود که بعد از گذراندن هر امتحان تا یک سال تمام، رمق فکر کردن به ساده ترین مسیله علمى را نداشتم!» اینشتین بعدها مجبور شد در دبیرستان دیگرى دیپلم خود را بگیرد و سرانجام با هزار بدبختى گواهینامه معلمى را دریافت کند. بعد از آن، مدتى معلم فیزیک در یک مدرسه فنى شد، اما چون روش هاى خشک تدریس را نمى پسندید، پیشنهادهایى در مورد تدریس به رییس مدرسه داد که پذیرفته نشدند و به این ترتیب بهانه اخراج خود را فراهم کرد.اینشتین پس از این واقعه، زندگى دانشجویى را برگزید و پس از فارغ التحصیلى، در اداره ثبت اختراعات به کار مشغول شد. او از کار کردن در این اداره راضى بود. عیب دستگاه هاى تازه اختراع شده را پیدا مى کرد و در ساعت ادارى، وقت کافى داشت تا به فیزیک فکر کند. در همین اداره بود که مقاله هاى متعددى نوشت و در مجلات معتبر منتشر کرد. جالب این که دانشمند بزرگ که با فرضیات خود انقلابى در جهان دانش به پا کرد، در شرایطى کار مى کرد که براى هر دانشمند دیگرى غیرممکن بود! او نه با فیزیکدان حرفه اى تماس داشت و نه به کتاب ها و مجلات علمى مورد نیاز دسترسى داشت. در فیزیک فقط به خود متکى بود و کس دیگرى را نداشت که به او تکیه کند! اکتشافات او چنان خلاف عرف بودند که به نظر فیزیکدانان حرفه اى، با شغلى که او به عنوان یک کارمند جزء در دفتر ثبت اختراعات داشت، سازگار نبودند
تصویر
زنده یاد پروفسورمظفرپرتوماه فیزیکدان ودانشمند ناسا

ارسال پست