اصطكاك غلتشی چيست؟

مدیران انجمن: javad123javad, parse

AmirrezaN

عضویت : سه‌شنبه ۱۴۰۰/۱/۳۱ - ۲۳:۳۰


پست: 4



Re: اصطكاك غلتشی چيست؟

پست توسط AmirrezaN »

ببخشید جوابی ک زحمت کشیدین خیلی طولانیه و من متوجه نشدم ک چرا ضریب اصطکاک غلتشی از ضریب اصطکاک لغزشی کمتر است؟

نمایه کاربر
rohamjpl

نام: roham hesami

محل اقامت: Tehran -Qeytariyeh, Ketabi Street, 8 meters from Saba

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 626

سپاس: 392

جنسیت:

تماس:

Re: اصطكاك غلتشی چيست؟

پست توسط rohamjpl »

نیروهای اصطکاکی استاتیک حاصل از بهم پیوستن بی نظمی های دو سطح افزایش می یابد تا از هرگونه حرکت نسبی تا حدی محدود شود که حرکت رخ دهد. ... ضریب اصطکاک ایستا به طور معمول از ضریب اصطکاک حرکتی بزرگتر است.اصطکاک ساکن از اصطکاک حرکتی بیشتر است زیرا نیروهای بیشتری در ثابت نگه داشتن جسم کار می کنند تا نیروهایی که برای مقاومت در برابر یک جسم در حال حرکت هستند.ضریب اصطکاک لغزشی عددی است که نشان می دهد اصطکاک لغزشی بین دو جسم برای یک نیروی طبیعی معین که آنها را به هم فشار می دهد ، وجود دارد. ... مقادیر ضریب اصطکاک کشویی می تواند مرجع خوبی برای ترکیبات خاص مواد باشد.جواب شما نیروی اصطکاک به ناحیه تماس بین دو سطح بستگی دارد. از آنجا که مساحت تماس در مورد غلتشی کمتر از لغزش است ، اصطکاک نورد کمتر از اصطکاک لغزش است. ... بسیار کمتر از اصطکاک کشویی برای همان جفت بدن است.اصطکاک غلتکی ضعیف تر است زیرا اساساً غلتیده است. حرکت غلتکی یا حرکت دورانی به شما امکان می دهد تا راحت تر حرکت کند ، تغییر جهت دهد یا سرعت را تغییر دهد. غلتاندن چیزی در غلبه بر نیروی مقاومت بهتر است. برای جابجایی جسمی که دارای چرخ است تلاش کمتری نسبت به یک جسم صاف لازم است از آنجا که جسم کشویی سرعت زاویه ای ندارد ، سرعت خطی آن بیشتر از جسم نورد است و سریعتر به پایین مسیر می رسد. ... و اگر C <μk باشد ، جسم نورد دارای شتاب خطی بیشتری است و در مسابقه به پایین پیروز می شود.اصطکاک در هنگام تعامل دو سطح یک نیروی تماس است. ... توجه داشته باشید که هر دو فرمول اصطکاک فقط به ضریب اصطکاک و نیروی نرمال بستگی دارد. این به منطقه تماس بستگی ندارد ، به سرعت کشویی بستگی ندارد.در اینجا من مطلب دیگر بگم اصطکاک به چهار نوع وجود دارد: اصطکاک ساکن ، لغزنده ، نورد و مایع. اصطکاک ایستا ، کشویی و غلتکی بین سطوح جامد رخ می دهد. اصطکاک استاتیک قوی ترین است ، و پس از آن اصطکاک کشویی ، و سپس اصطکاک غلتکی ، که ضعیف ترین است.برای ضریب استاتیک در یک رامپ تانژانت زاویه با زمین $\begin{align}
m_B\, g \sin\theta &= \mu_{st}\, m_B\, g \cos\theta\\[6pt]
\Longrightarrow \mu_{st} &= \tan\theta
\end{align}$ضریب جنبشی هم $\mu_{kin} = \frac{v^2}{2gD}$غلتشی هم معمولا تجربی و محاسبات سختی داره به مدول و نوع جنس و.. بستگی داره.
اصطکاک سیال بین لایه های سیالی که نسبت به یکدیگر در حال حرکت هستند رخ می دهد. این مقاومت داخلی در برابر جریان ویسکوزیته نام دارد. در اصطلاح روزمره ، ویسکوزیته یک مایع به عنوان "ضخامت" آن توصیف می شود مثال ضریب اصطکاک توسط معادله Blasius یکی از این فاکتورهای اصطکاک فنینگ و دیگری عامل اصطکاک دارسی وایزباخ است. ضریب اصطکاک فنینگ 1/4 ضریب اصطکاک دارسی وایزباخ است.
اگر شما در حال محاسبه افت فشار برای جریان سیال غیرقابل انعطاف در یک لوله از نظر ضریب اصطکاک فنینگ هستید ، از این معادله استفاده می کنید:
$\Delta P=\left(\frac{4L}{D}\right)\frac{1}{2}\rho v^2 f_F$
اگر شما از نظر ضریب اصطکاک دارسی وایزباخ افت فشار را برای جریان سیال غیرقابل تراکم در یک لوله محاسبه می کنید ، از این معادله استفاده می کنید:
$\Delta P=\left(\frac{L}{D}\right)\frac{1}{2}\rho v^2 f_{DW}$
معادله Navier-Stokes (برای مایعات غیر قابل تراکم) به طور رسمی:$\rho_f \frac{d \vec{v}}{dt}=-\nabla p+\rho_f \vec{f}+\eta \nabla^2 \vec{v}$ حالت جریان نامحسوس را در نظر بگیرید: با ضریب صفر$\rho_f \frac{\partial \vec{v}}{\partial t}=-\nabla p+\rho_f \vec{f}$
تصویر

ارسال پست