طراحی هواپیمای عمود پرواز جهت پرواز در ارتفاع پایین در کشور

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
137113711371

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۸۷/۵/۳ - ۰۹:۵۰


پست: 455



طراحی هواپیمای عمود پرواز جهت پرواز در ارتفاع پایین در کشور

پست توسط 137113711371 »

طراحی هواپیمای عمود پرواز جهت پرواز در ارتفاع پایین در کشور

محققان دانشگاه صنعتی شیراز موفق به طراحی هواپیمای عمود پروازی شدند که رادار گریز بوده و قادر است مأموریتهای نظامی و غیر نظامی را انجام دهد.
علی محمد کاظمی کارشناس پژوهشی دانشگاه صنعتی شیراز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این هواپیما نوعی میکرو هواپیما است که در ابعاد کمتر از 40 سانتیمتر طراحی و ساخته شده است که به صورت عمود از زمین بلند شده و افقی پرواز می کند.

وی با منحصر به فرد خواندن تکنولوژی این هواپیما، افزود: این هواپیما دارای دو موتور است. زمانی که هواپیما از زمین بلند می شود بدون چرخش موتور، عمل بلند شدن توسط دو موتور انجام می شود و با استفاده از یک موتور به صورت افقی ادامه مسیر می دهد و از راه دور کنترل می شود.

کاظمی تأکید کرد: این هواپیمای بدون سرنشین برای پرواز در ارتفاع پایین طراحی شده است و قادر است بدون شناسایی شدن توسط رادار ماموریتهای ویژه ای که برای آن تعریف می شود را به خوبی انجام دهد.

کارشناس پژوهشی دانشگاه صنعتی شیراز به کاربردهای نظامی و غیر نظامی این نوع هواپیما اشاره کرد و اظهار داشت: این هواپیما قادر است به صورت افقی و عمودی پرواز و اقدام به عکسبرداری و فیلمبرداری کند. ضمن آنکه قادر است از دیوارهای سدها و خطوط نفت و گاز فیلمبرداری کند و گزارشهای لازم را در اختیار مرکز کنترل قرار دهد.

وی همچنین به بیان کاربردهای نظامی این هواپیما پرداخت و خاطر نشان کرد: این هواپیما رادار گریز است و می تواند مأموریتهای نظامی را بدون شناسایی شدن از طریق رادار انجام دهد.

وی با تأکید بر اینکه تکنولوژی ساخت این نوع هواپیما در اختیار کشورهای آمریکا و اسرائیل است، ادامه داد: این طرح مورد توجه وزیر علوم و مسولان لشکری و کشوری قرار گرفت و قرار است بودجه ای برای تکمیل و ساخت هواپیمای عمود پرواز اختصاص داده شود.

نقل از خبرگزاري مهر

آی آدم ها صدای قرنِ ماست
این صدا از وحشتِ غرقِ شماست

دیده در گرداب كی وا می كنید؟
وه كه غرقِ خود تماشا می كنید

4Duniverse

عضویت : جمعه ۱۳۸۶/۶/۲ - ۲۱:۰۷


پست: 1412

سپاس: 6

Re: طراحی هواپیمای عمود پرواز جهت پرواز در ارتفاع پایین در کشور

پست توسط 4Duniverse »

ممنون از ارسال شما دوست گرامی . من متنی رو به طور اتفاقی در روزنامه خراسان دیدم که بد نیست برای اطلاع دیگر دوستان اینجا قرار بدم .


تصویر

محققان دانشگاه صنعتي شيراز موفق به طراحي و ساخت هواپيماي عمود پروازي شده اند كه رادار گريز بوده و قادر است ماموريت هاي نظامي و غيرنظامي مختلفي انجام دهد. به گفته طراح اين نوع هواپيما اين طرح كه فناوري ساخت آن درحال حاضر در جهان تنها در اختيار آمريكا و رژيم اشغالگر قدس است، به دليل ويژگي هاي منحصر به فردي كه دارد مورد تاييد ارگان هاي مختلف از جمله وزارت دفاع نيز قرار گرفته است.مهندس اطمينان محقق و دانشجوي دانشگاه صنعتي شيراز و طراح اين هواپيما در گفت و گو با خراسان در مورد تكنولوژي ساخت اين نوع هواپيما و كاربرد هاي آن مي گويد: بيشترين كاربرد اين هواپيماي عمود پرواز در عرصه هاي نظامي است و با توجه به اين كه نوعي ميكرو هواپيما محسوب مي شود و در ابعاد كمتر از ٤٠ سانتي متر طراحي و ساخته شده است اين قابليت را دارد كه توسط يك نفر و در داخل يك كوله پشتي حمل شود.

وي اضافه مي كند: از بعد كاربردهاي نظامي اين هواپيما قادر است به صورت افقي و عمودي پرواز و اقدام به عكس برداري و فيلم برداري كند ضمن آن كه قادر است با كمك سنسورهاي مين يابي يا سنسورهاي شيميايي و ... كه روي آن تعبيه شده است با حركت در ميادين مين و مناطق شيميايي اطلاعات مختلفي از وضعيت مناطق جمع آوري و ارسال كند.وي مي افزايد: اين هواپيما همچنين كاربردهاي شهري و عمراني دارد و در مواردي همچون امداد و نجات در مواقع وقوع سيل يا زلزله و در مناطق صعب العبور اين هواپيما به دليل برخورداري از توانايي عمود پروازي، بدون احتياج به باند پرواز در مناطق مختلف و تحت شرايط بحراني به عنوان مثال براي انجام عمليات كاوش، يافتن افراد آسيب ديده و ... قابل استفاده است. كوچك بودن اين هواپيما اين امكان را به آن مي دهد كه بتواند از ميان آوار، درختان و ... بدون برخورد با موانع عبور كند.

وي تاكيد مي كند: از كاربردهاي عمراني اين هواپيما مي توان به امكان چك كردن پل ها و سدهاي بلند و خطوط نفت و گاز اشاره كرد، بدين شكل كه اين هواپيما با كمك دوربيني كه روي آن نصب شده است، مي تواند به راحتي از مناطق مورد نظر عكس برداري و فيلم برداري كند.وي با منحصر به فرد خواندن تكنولوژي ساخت اين هواپيما گفت: سيستم هاي خاصي روي اين هواپيما پياده سازي شده است كه از جمله آن ها مي توان به افزودن ٢ بال و ٢ موتور اشاره كرد كه اين مزيت را ايجاد مي كند كه هواپيما به خوبي بتواند پرواز عمودي و پرواز ايستا داشته باشد. به علاوه زماني كه هواپيما بخواهد به صورت عمود از زمين بلند شود، نياز به نيروي زيادي دارد و درعين حال نيروي ديگري نيز با عنوان نيروي بال و بدنه مورد نياز است كه هواپيما بتواند پرواز افقي نيز داشته باشد بنابراين دو موتوره بودن آن بسيار حائز اهميت است.به گفته وي، هر يك از موتورهاي اين هواپيما ٦ آمپر نيرو توليد مي كند كه در مواقعي كه نيازي به يكي از موتورها نداشته باشيم مي توانيم با خاموش كردن آن، توانش را به موتور ديگر بدهيم و مدت زمان پرواز را افزايش دهيم.

به گفته وي، وجود بال هاي اضافه روي بدنه اين هواپيما در هنگام پرواز افقي باعث افزايش سرعت پرواز هواپيما مي شود درحالي كه اكثر هواپيماهاي عمود پروازي كه تاكنون ساخته شده اند، با مشكل پرواز سريع روبه جلو مواجه هستند اما با اين ويژگي كه هواپيماي عمود پرواز ما دارد، به خوبي مي تواند تغيير حالت بدهد و با سرعت ٣٥ مايل در ساعت يا ٦٥ تا ٧٠ كيلومتر در ساعت پرواز كند و در پرواز عمودي نيز با شتابي بالغ بر ٣ متر بر مجذور ثانيه پرواز مي كند.

وي با بيان اين كه اين هواپيماي بدون سرنشين براي پرواز در ارتفاع پايين طراحي شده است، مي گويد: اين هواپيما قادر است بدون شناسايي شدن توسط رادار ماموريت هاي ويژه اي را كه براي آن تعريف مي شود، به خوبي انجام دهد.

وي ادامه مي دهد: به طور كلي هواپيماهاي معمولي يك سري محدوديت هايي دارند به طوري كه اين هواپيماها نمي توانند به شكل آرام و در نزديكي سطح زمين پرواز كنند اما هواپيماهاي عمود پرواز مي توانند با سرعت بسيار كم و در نزديكي سطح زمين يعني حدود نيم تا يك متر از سطح زمين پرواز كنند اين ويژگي باعث مي شود در صورتي كه هواپيما براي ماموريت هايي نظير عكس برداري و يا فيلم برداري به حركت در آمده باشد، عكس ها و فيلم هايي با كيفيت بهتر تهيه و ارسال كند.

به علاوه مزيت ديگر اين هواپيماها آن است كه در هنگام حركت در مناطق جنگي چنانچه اين نوع هواپيماها در ارتفاعات بالا پرواز كنند امكان شناسايي آن ها از طريق رادارها وجود دارد اما هرچه ارتفاع اين نوع هواپيماها از سطح زمين كمتر باشد، امكان شناسايي آن ها توسط رادارها به صفر مي رسد.

وي اظهار مي دارد: اين هواپيما تقريبا نيمه هوشمند است و در مقابل عواملي مانند باد و ضربات آني مي تواند از خود محافظت كند تا آسيبي به آن وارد نشود. وي با بيان اين كه در منطقه خاورميانه هنوز هيچ كشوري موفق به ساخت چنين هواپيماهايي نشده است، مي گويد: اين سيستم ها بسيار جديد هستند و رژيم اشغالگر قدس نيز با همكاري آمريكا به چنين تكنولوژي دست يافته است. وي با بيان اين كه اين طرح هنوز به يك نمونه كاربردي تبديل نشده است، گفت: براي اين كار ما به بودجه تقريبا زيادي نياز داريم كه البته با توجه به اين كه طرح ما مورد توجه برخي مسئولان از جمله وزيرعلوم قرار گرفته است، بودجه اي معادل ٢٠ميليون تومان براي تكميل و ساخت نمونه كاربردي اين هواپيما اختصاص داده اند، ضمن آن كه اين طرح از سوي وزارت دفاع نيز مورد تاييد قرار گرفته است و قول هايي نيز براي حمايت مالي از اين طرح به ما داده اند.

اين پژوهشگر مي گويد: تاكنون شخصا بالغ بر ٤ ميليون تومان براي پيشبرد اين طرح هزينه كرده ام. وي در پاسخ به اين سوال كه چرا از بودجه پژوهشي دانشگاه هزينه اي به اين طرح تعلق نگرفته است، مي گويد: به نظر من هنوز اعتماد مسئولان دانشگاه براي پيشبرد پروژه هاي بزرگي از اين قبيل جلب نشده است.

اما در مورد طرح هايي كه حدود ١٠٠ تا ٥٠٠ هزار تومان هزينه دربرداشته باشد، حمايت هاي مالي از سوي مسئولان دانشگاه درنظر گرفته مي شود.

وي ادامه داد: البته با آشكارشدن اهميت اين طرح از سوي مسئولان دانشگاه و برخي ديگر از مسئولان كشور از جمله مسئولان وزارت دفاع، مسئولان دانشگاه اين وعده را داده اند كه هزينه هاي شخصي را كه براي پيشبرد طرح صرف كرده ايم، به ما بازگردانند.

ارسال پست