آخرين لحظات كلمبيا به روايت ناسا
ناسا در گزارشي آخرين لحظات زندگي خدمه شاتل كلمبيا را پيش از آن كه بر اثر انفجار شاتل كشته شوند تصوير كرده است.
به گزارش آسوشيتدپرس نكتهاي كه ناسا با انتشار اين گزارش 400 صفحهاي در پي آن است، رسيدن به سطح رضايتبخشي از ميزان قابليت زنده بودن در سفينههاي فضايي بعدي است. اين گزارش همچنين در مقايسه با گزارشي كه پنج سال پيش درباره حادثه كلمبيا منتشر شد به جزئيات بيشتر و كاملتري اشاره ميكند.
در اين گزارش اشاره شده است خدمه كلمبيا در آخرين دقايق و پس از اين كه متوجه شدند شاتل دچار سانحه شده است تمام تلاش خود را به كار بسته بودند تا از وقوع حادثه جلوگيري كنند اما مسئله اين بود كه آنها نميدانستند جلوگيري از وقوع حادثه غيرممكن است. كلمبيا هنگام بازگشت به جو زمين دچار سانحه شد و علت آن آسيب ديدن بخشي از پوشش حرارتي آن بود كه هنگام پرتاب ترك برداشته بود.
خدمه كنترل شاتل را از دست داده بودند. كلمبيا به دور خود ميچرخيد، برق كابين خاموش شده بود و بخشهايي از شاتل در حال جدا شدن بودند؛ اين توصيفي است كه در گزارش از آخرين لحظات شاتل ارائه شده است.
وين هال يكي از كارشناسان ناسا و كسي كه بر روي اين گزارش كار كرده است در اين باره ميگويد: چندين زنگ هشدار به صورت همزمان در كابين به صدا در آمده بود. خدمه سعي ميكردند كه كنترل شاتل را به دست بگيرند.
تيم تحقيقاتي ناسا با توجه به اين گزارش 30 مورد تغييرات را در ساختار شاتل و ديگر سفينههاي فضايي پيشنهاد كرده است كه بيشتر آنها شامل كلاهايمني، دستكشها و كمربندهاي ايمني ميشود. ناسا همچنين پس از اين حادثه به فضانوردان توصيه كرده است كه توجه بيشتري به پوشيدن جليقه ايمني داشته باشند.
در گزارش آمده است كه اگر فضانوردان ميتوانستند لباس ايمني خود را بپوشند وقت بيشتري داشتند و به خاطر افت يكباره فشار بيهوش نميشدند. در اين صورت آنها ميتوانستند واكنشهاي بهتري نسبت به حادثه نشان دهند. البته در گزارش تاكيد شده است كه اين امر باعث نجات آنها نميشد.
در اين گزارش رويدادهايي كه منجر به مرگ فضانوردان شده است ليست شدهاند: افت يكباره فشار به خاطر شكاف برداشتن كابين، برخورد فضانوردان به وسائلي كه داخل كابين بوده است، انفجار نزديك به خلا در فاصله 10 هزار فوتي زمين و بالاخره برخورد با زمين.
كلبميا دومين شاتل ناسا بود كه بر اثر انفجار نابود شد. علت انفجار كلمبيا هنگام ورود دوباره به جو زمين شكافي بوده است كه در بال آن ايجاد شده بود. اين شكاف هنگام پرتاب براثر برخورد بخشي از فوم عايق حرارتي آن كه از تانك سوخت جدا شده بود ايجاد شد. در ديگر حادثه در تاريخ شاتلها، شاتل چلنجر كمي بعد از پرتاب منفجر شد كه در آن حادثه در سال 1986 هم هفت نفر جان خود را از دست دادند.
برخي كارشناسان ناسا از اين كه اين گزارش رسانهاي شده است ابراز تعجب كردهاند چون قرار نبوده است اين گزارش در اختيار رسانهها قرار بگيرد. توجيه مقامات ناسا براي جلوگيري از رسانهاي شدن گزارش جلوگيري از قرار گرفتن خانوادههاي قربانيان در كانون توجه رسانهها بوده است.
ناسا انتشار گزارش را به درخواست خانواهها به بعد از كريسمس موكول كرده است.
برخي انتشار اين گزارش را غيرضروري عنوان كردهاند و در توجيه گفتهاند دانستن اين كه فضانوردان چگونه جان دادهاند چندان ضروري نيست.
با اين حال اين نكته كه فضانوردان به يكباره به خاطر افت زياد فشار بيهوش شدهاند و هنگام مرگ درد نكشيدهاند خبر خوشي براي دوستان فضانوردان بوده است.
منبع : همشهری آنلاین