جدید ترین اخبار پزشکی و سلامت

مدیران انجمن: parse, javad123javad

wolf687

عضویت : دوشنبه ۱۳۸۷/۵/۲۱ - ۲۱:۱۵


پست: 169

سپاس: 8

Re: جدید ترین اخبار پزشکی و سلامت

پست توسط wolf687 »

آلودگی هوا خطر بروز آپاندیسیت را تشدید می‌كند
aludegi.jpg

تحقیقات نشان می‌دهد: آلودگی هوا می‌تواند خطر بروز عارضه آپاندیسیت را افزایش دهد.
آپاندیسیت التهاب زائده روده كور است .

اگر آپاندیس ملتهب و متورم شود باید تحت عمل جراحی از بدن خارج شود تا خطر تركیدگی آن در بدن و در نتیجه آن خطر مرگ بیمار، برطرف شود.
گروهی از پژوهشگران دانشگاه كالگاری دریافته‌اند؛ شمار افرادی كه به دلیل بروز آپاندیسیت در بیمارستان بستری می‌شوند، در روزهایی كه آلودگی هوا افزایش می‌یابد، ‌معمولا بیشتر است.

این پژوهش كه شرح آن در كنفرانس كالج آمریكایی گاستروانترولوژی ارائه شده حاكیست؛ آلودگی خطر كلی التهاب بافتی را تشدید می‌كند.
آپاندیس زائده كوچكی است كه به روده بزرگ متصل است. نقش این زائده هنوز معلوم نیست اما برخی از شواهد علمی نشان می‌دهد كه ممكن است مامن باكتری‌های مفیدی باشد كه به فرایند هضم غذا و نیز مبارزه با عفونت‌ها كمك می‌كنند.

آمارها نشان می‌دهد كه آپاندیسیت تقریبا هفت درصد از مردم انگلیس را مبتلا می‌كند و در بین مردان شایع‌تر است. این عارضه معمولا در گروه سنی ۱۰ تا ۳۰ سال بروز می‌كند و در اشخاصی كه در رژیم غذایی خود مقدار زیادی فیبر خوراكی مصرف می‌كنند،‌كمتر بروز می‌نماید.
در این مطالعات تیم پزشكی كالگاری بیش از ۴۵ هزار فرد بالغ را كه بین سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶ به دلیل آپاندیسیت در بیمارستان بستری شده بودند، تحت آزمایش و مطالعه قرار دادند.

هرچند عفونت و گرفتگی می‌تواند عامل بروز این عارضه باشد اما در بسیاری از موارد علت آپاندیسیت مشخص نیست.

منبع : خبرگزارى ايسنا
شما دسترسی جهت مشاهده فایل پیوست این پست را ندارید.

نمایه کاربر
منطق

عضویت : جمعه ۱۳۸۷/۷/۱۹ - ۱۱:۳۵


پست: 951

سپاس: 1

Re: جدید ترین اخبار پزشکی و سلامت

پست توسط منطق »

با علائم حساسيت دارويي آشنا شويد

برخي از داروها عوارض جانبي ناخوشايند و بيمارگونه مانند تهوع، ‌سرگيجه و يا خستگي در بعضي اشخاص بر جاي مي‌گذارند كه پزشكان آن را حساسيت دارويي عنوان مي‌كنند.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، ‌اگر شما نسبت به دارويي آلرژي داشته باشيد، علائم و واكنشهاي شما مي‌تواند از خفيف گرفته تا بسيار شديد و تهديد كننده باشند.

پني سيلين و ساير آنتي بيوتيك‌ها از جمله معمول‌ترين عوامل بروز آلرژي دارويي هستند.

كتابخانه ملي پزشكي آمريكا فهرستي از مهمترين علائم هشدار دهنده از يك واكنش آلرژيك به دارو را تهيه و منتشر كرده تا راهنمايي براي مصرف كنندگان داروها باشد.

بر اساس اين گزارش، مهمترين نشانه‌هاي حساسيت دارويي شامل كهير، قرمزي پوست، خارش پوست و چشم‌ها، خس خس سينه يا دشواري در تنفس، متورم شدن لبها، چشم‌ها و زبان هستند.

در صورت مشاهده هر يك از اين علائم پس از مصرف يك دارو بايد فورا با پزشك مشورت كنيد چون برخي از واكنشهاي آلرژيك مي‌توانند جان افراد را به خطر بياندازند.

نمایه کاربر
منطق

عضویت : جمعه ۱۳۸۷/۷/۱۹ - ۱۱:۳۵


پست: 951

سپاس: 1

Re: جدید ترین اخبار پزشکی و سلامت

پست توسط منطق »



مصرف زياد گوشت قرمز و لبنيات خطر ابتلا به سرطان پروستات را تشديد مي‌كند
پژوهشگران هشدار دادند: مصرف گوشت قرمز و فرآورده‌هاي لبني خطر بروز سرطان پروستات را افزايش مي‌دهد.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، ‌اين رژيم غذايي مقدار هورموني موسوم به فاكتور رشد - 1 شبه انسوليني يا IGF-1 ‌ را افزايش مي‌دهد كه باعث افزايش رشد سلولي مي‌شود.

در اين تحقيق، گروهي از متخصصان دانشگاه آكسفورد نتايج حاصل از 12 مطالعه را كه روي نزديك به 9هزار مرد انجام گرفت، مورد آزمايش و بررسي قرار دادند.

آنها دريافتند؛ در مرداني كه مقدار IGF-1 در خونشان بالا است احتمال ابتلا به سرطان پروستات، 40 درصد افزايش پيدا مي‌كند.

نتايج اين تحقيق در مجله «سالانه‌هاي طب داخلي» به چاپ رسيده است. فاكتور IGF-1 نقش مهمي در رشد و نمو كودكان و نوجوانان ايفا مي‌كنند.

اين فاكتور در افراد بزرگسال تنظيم رشد و مرگ سلولي را تداوم مي‌بخشد اما درعين حال هم مي‌تواند مانع از مرگ سلولهايي شود كه به پايان چرخه طبيعي حياتشان رسيده‌اند.

هنوز معلوم نيست كه چه درصد از مواد در رژيم غذايي بر ميزان IGF-1 تاثيرگذار است اما اين تحقيق نشان داد؛ در افرادي كه مقدار زيادي گوشت و لبنيات مصرف مي‌كنند، ‌مقدار آن 15 درصد بيشتر است.

محققان مي‌گويند؛ فاكتورهاي خطرزاي سرطان پروستات بويژه آنهايي كه مربوط به درمان يا تغيير در الگوي زندگي مي‌شوند، بايد شناسايي شوند. اكنون ما مي‌دانيم كه اين فاكتور يعني مصرف زياد گوشت و لبنيات با اين سرطان در ارتباط است و بنابراين مي‌توانيم بررسي روي رژيم غذايي و فاكتورهاي الگوي زندگي را كه بر روي مردان تاثير گذار هستند، آغاز كنيم و به نتايج بهتري در زمينه پيشگيري يا درمان دست يابيم.


نمایه کاربر
منطق

عضویت : جمعه ۱۳۸۷/۷/۱۹ - ۱۱:۳۵


پست: 951

سپاس: 1

Re: جدید ترین اخبار پزشکی و سلامت

پست توسط منطق »

يك متخصص گوارش و كبد:
زردي از علائم بروز سرطان‌هاي مجاري صفراوي است
چاقي و چربي خون بالا از عوامل ايجاد سنگ‌هاي صفراوي است

يك فوق تخصص گوارش و كبد با بيان اين كه سرطان‌هاي مجاري صفراوي علايم شديدي را به دنبال نداشته و به تدريج به صورت زردي بروز مي‌كند؛ چاقي، تغذيه، چربي خون بالا و زايمان‌هاي مكرر را از عوامل زمينه‌ساز ايجاد سنگ‌هاي صفراوي عنوان كرد.

دكتر سيد محمد حسن امامي، فوق تخصص گوارش و كبد،‌ در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به شايع‌ترين بيماري‌هاي مجاري صفراوي گفت: در ايران ابتدا سنگ‌هاي صفراوي و سپس سرطان‌هاي مجاري صفراوي از جمله سرطان پاپي (انتهاي مجراي صفراوي) سرطان‌هاي داخل مجرا يا سرطان‌هايي كه از مكان‌هاي ديگر مجاري صفراوي را درگير مي‌كنند،‌از جمله بيماري هاي شايع مجاري صفراوي هستند.همچنين اشكال مادرزادي غير طبيعي در مجاري صفراوي ممكن است به صورت اوليه مشكلاتي را براي بيماران ايجاد كرده يا زمينه‌ساز بيماري ديگري باشند.

وي تنگي‌هاي مجاري صفراوي، ناشي از بيماري‌هاي التهابي، را از ديگر بيماري‌هاي مجاري صفراوي عنوان كرد و گفت:‌ به عنوان نمونه در بيماري التهابي روده، با علل ناشناخته‌اي، مجاري صفراوي مورد حمله سيستم ايمني بدن قرار مي‌گيرد و به اين ترتيب مجاري صفراوي التهاب يافته و به تدريج تنگ مي‌شود. همچنين بيماري‌هاي خود ايمني ديگري شناخته شده كه اختصاصا مجاري صفراوي را درگير مي‌كنند.

سرطان مجاري صفراوي به تدريج به صورت زردي بروز مي‌كند

دكتر امامي در توضيح علايم بيماري‌هاي مجاري صفراوي گفت: در سرطان مجاري صفراوي، از آنجا كه مجرا به تدريج دچار تنگي مي‌شود، علايم حاد و شديدي را به دنبال ندارد وممكن است بيمار با دردهايي در سمت راست و بالاي شكم يا قسمت فوقاني شكم مواجه شود كه اين دردها شديد نبوده و بيماري به تدريج به صورت زردي بروز مي‌كند. به اين ترتيب با بررسي‌هاي انجام شده، سرطان مجاري صفراوي تشخيص داده مي‌شود.

علايم سنگ‌هاي صفراوي با درد شديد و ناگهاني سمت راست شكم همراه است

وي در رابطه با علايم سنگ مجاري صفراوي گفت: علايم اين بيماري اغلب به طور ناگهاني و با درد شديد ناحيه راست شكم كه ممكن است به شانه يا سمت راست پشت بدن انتشار يابد، همراه باشد. اين سنگ‌ها اغلب از كيسه صفرا وارد مجاري مي‌شوند. اين در حالي است كه در برخي مواقع سنگ‌ها در خود مجاري صفراوي نيز تشكيل مي‌شوند.

زمينه‌هاي ژنتيكي از مهم‌ترين عوامل تشكيل سنگ‌هاي صفراوي

چاقي، چربي خون بالا و زايمان‌هاي مكرر از عوامل زمينه ساز اين بيماري

اين فوق تخصص گوارش و كبد زمينه‌هاي ژنتيكي را از مهم‌ترين عوامل تشكيل سنگ‌هاي صفراوي عنوان كرد و گفت: تغذيه، چربي خون بالا، چاقي، قرص‌هاي ضد بارداري، زايمان‌هاي مكرر و ديابت مي‌توانند از عوامل زمينه‌ساز ايجاد سنگ‌هاي صفراوي باشند. همچنين گروهي از بيماري‌هاي خوني كه خون در آنها هموليز مي‌شود و عفونت‌هاي مجاري صفراوي مي‌توانند باعث ايجاد سنگ‌هاي صفراوي شوند. انگلهايي كه ممكن است در مجاري صفراوي وجود داشته باشند، اغلب در كشورهاي جهان سوم زمينه ساز تشكيل سنگ هستند.

عدم حمايت كامل بيمه‌ها از بيماري‌هاي مجاري صفراوي

وي در مقايسه روش‌هاي درمان و تجهيزات درماني بيماري‌هاي مجاري صفراوي در ايران با خارج از كشور، گفت: ‌اگرچه در زمينه برخي تجهيزات محدوديت‌ها و مشكلاتي وجود دارد و بيمه‌ها به طور كامل حمايت نمي‌كنند؛ اما، در زمينه درمان بيماري‌هاي صفراوي پيشرفت‌هاي مطلوبي حاصل شده و درمان‌هاي انجام شده در اين خصوص هم سطح كشورهاي پيشرفته است.

عليرغم هزينه‌بر بودن،ERCP امن‌ترين روش درماني خارج كردن سنگ مجاري صفراوي است

دكتر امامي گفت: در صورتي كه سنگ در مجاري صفراوي يا مجاري مشترك كبدي تشكيل شده باشد، امن‌ترين و اولين قدم درماني ERCP‌ است و با اين روش درماني سنگ خارج مي‌شود. در اغلب شهرهاي بزرگ حداقل يك مركز دولتي ERCP‌را انجام مي‌دهند. از آنجا كه قيمت تمام شده اين روش درماني هزينه بر بوده و معمولا تحت پوشش بيمه‌ها نيست، بسياري از بيماران توان پرداخت آن را ندارند، ‌به همين دليل بسياري از بيمارستان‌ها اقبالي به آن نشان نمي‌دهند.

اين فوق تخصص گوارش و كبد گفت: روش‌هاي جراحي و لاپاراسكوپي اغلب براي سنگ‌هاي كيسه صفرا به كار گرفته مي‌شوند. در مواردي كه سنگ علاوه بر كيسه صفرا در مجاري نيز تشكيل شده، ابتدا با روش ERCP سنگ مجاري خارج شده و سپس به وسيله لاپاراسكوپي سنگ كيسه صفرا خارج مي‌شود. پس از آنكه مجاري و كيسه صفرا مورد عمل جراحي قرار گرفت معمولا بيمار نيازي به دارو نداشته و از زندگي كاملا طبيعي برخوردار مي‌شود. همچنين احتمال برگشت مجدد سنگ‌هاي صفراوي بسيار ضعيف است.

نمایه کاربر
منطق

عضویت : جمعه ۱۳۸۷/۷/۱۹ - ۱۱:۳۵


پست: 951

سپاس: 1

Re: جدید ترین اخبار پزشکی و سلامت

پست توسط منطق »

پروبيوتيكها در بهبود اگزما بي‌تاثير هستند

تحقيقات نشان مي‌دهد: باكتري‌هاي سازگار يا پروبيوتيك‌ها تاثيري در بهبود اگزما ندارند.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، ‌باكتري‌هاي سازگاري كه در ماست و نوشيدني‌هاي سالم يافت مي‌شوند تاثيري روي علائم اگزما ندارند و ممكن است هرازگاهي باعث بروز مشكلات روده‌اي شوند.

پژوهشگران 12 تحقيق را كه شامل نزديك به 800 كودك مبتلا به اگزما مي‌شوند بازبيني كرده و دريافتند كه پروبيوتيكها نمي‌توانند خارش و قرمزي پوست را در اين كودكان تسكين دهند. هم چنين در مطالعاتي جداگانه،‌46 بيمار درباره بروز عوارض جانبي ناشي از اين نوع باكتري‌ها كه شامل عفونت و آسيبهاي روده‌اي بوده است، گزارش دادند.

كارشناسان مي‌گويند؛ براي بررسي ايمني بلندمدت مصرف اين باكتري‌ها بايد آزمايشات بيشتري انجام بگيرد.

دكتر رابرت بويل دراين باره گفت:‌ هيچ مدركي وجود ندارد كه نشان دهد پروبيوتيكها براي اگزما ارزش درماني دارند.

مطالعات نشان مي‌دهد كه اگزما از هر 20 نفر يك نفر را در طول حياتش مبتلا مي‌كند و در سالهاي اخير در بين كودكان شايعتر شده است.

طبق آمار جديد هم اكنون از هر پنج كودك انگليسي يك تن به اين بيماري مبتلا است. عامل بروز اگزما پيچيده است، اما اين يافته كه در روده مبتلايان به اگزما باكتري‌هاي متفاوتي نسبت به اشخاص سالم وجود دارد برخي پزشكان را بر آن داشته كه از پروبيوتيكهاي توصيه شده براي معالجه اين مشكل پوستي استفاده كنند.

اما اخيرا دكتر بويلي و دستياران وي با بازبيني مطالعات گذشته دريافتند: پروبيوتيكها براي بهبود اگزما ارزشي ندارند. در واقع آنها به مدرك علمي مستدل براي اثبات اين رابطه دست نيافته‌اند و بلكه دريافتند در برخي افراد مانند نوزادان يا اشخاص مستعد عفونت، حتي استفاده از اين باكتري‌ها مي‌تواند خطرناك باشد.

نمایه کاربر
منطق

عضویت : جمعه ۱۳۸۷/۷/۱۹ - ۱۱:۳۵


پست: 951

سپاس: 1

Re: جدید ترین اخبار پزشکی و سلامت

پست توسط منطق »

ابداع تست بي‌خطر براي تشخيص سندرم داون در جنين

دانشمندان موفق به ابداع يك آزمايش خون جديد و مطمئن‌تر و بي‌خطرتر براي تشخيص سندرم داون در دوران جنيني شده‌اند.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، به گفته‌ متخصصان؛ روشهاي مهاجم و مخاطره آميزي كه در حال حاضر براي انجام اين آزمايش مورد استفاده قرار مي‌گيرند، خطر سقط جنين و يا وارد آمدن آسيب به جنين را در پي دارند.

بر اساس گزارش منتشر شده در مجله پناس درباره‌ ابداع اين روش جديد آزمايش خون، دانشمندان دانشگاه استانفورد تست شواهد دي ان آ را روي 18 زن باردار آزمايش كردند كه در 9 مورد، تشخيص صحيح سندرم داون انجام گرفت.

اين دانشمندان در حال حاضر قصد دارند همين آزمايش را در مقياسي گسترده‌تر تكرار كنند تا به نتايج قطعي‌تري دست يابند.

به گفته متخصصان؛ نوزادان مبتلا به سندرم داون يك نسخه‌ اضافي از كروموزم شماره 21 را دارند كه اين امر باعث بروز معلوليتهاي جسمي و ذهني در مبتلايان مي‌شود.

دكتر استفان كوئيك، پژوهشگر اصلي اين تيم خاطرنشان كرد: آزمايش جديد روش غيرتهاجمي است كه از روشهاي فعلي بسيار كم خطر‌تر است.

اين دانشمندان مي‌گويند؛ اگر نوزادي داراي سه نسخه از كروموزوم 21 به جاي دونسخه معمولي باشد، به همان نسبت مقداركروموزوم 21 در خون مادر افزايش مي‌يابد چون مولكول وراثتي دي ان آ مي‌تواند از طريق جفت از جنين به مادر منتقل شود.

تست جديد تحت عنوان « تست توالي تفنگ ساچمه‌اي» كه اين ذرات دي ان آ را شناسايي و شمارش مي‌كند آنقدر حساس است كه مي‌تواند كوچكترين افزايش را در ميزان كروموزوم شماره 21 تشخيص دهد.

دكتر كوئيك و دستيارانش مطمئن هستند كه از تست جديد آنها مي توان ظرف چند سال آينده در بيمارستانها استفاده كرد.

wolf687

عضویت : دوشنبه ۱۳۸۷/۵/۲۱ - ۲۱:۱۵


پست: 169

سپاس: 8

Re: جدید ترین اخبار پزشکی و سلامت

پست توسط wolf687 »

به مانیتور خیره نشوید

افرادی كه ساعات متمادی در معرض مانیتور كامپیوتر هستند به دلیل توجه و تمركز روی مانیتور ، كمتر پلك می‌زنند كه این مساله موجب كاهش جریان اشك چشم می‌شود.

دكتر سهیلا فاضل‌نیا جراح و متخصص چشم در گفتگو با ایسنا گفت: پلك زدن كمتر در زمان قرار‌گیری در مقابل كامپیوتر موجب كاهش رفلكس‌های پلكی، كاهش جریان اشك چشم بر روی ملتحمه و قرنیه شده و در نتیجه قرمزی، تحریك‌پذیری و خستگی چشم را موجب می‌شود.

وی توصیه كرد: بهتر است افراد در هنگام كار با مانتیور به صورت ارادی بیشتر پلك زده تا جریان اشك به صورت طبیعی بر روی چشم وجود داشته باشد و در صورت شدت علائم از قطره‌های استاندارد اشك چشم استفاده كنند.

وی در خصوص شفاف شدن چشم گفت: در این زمینه مصرف قطره‌های چشمی توصیه نمی‌شود. زیرا مصرف برخی از قطره‌های حاوی كورتون بدون تجویز پزشك خطرناك است.

همچنین مصرف سایر قطره‌ها نیز به علت داشتن مواد نگه دارنده در درازمدت توصیه نمی‌شود.

منبع : روزنامه جام‌جم

کام یو _ دی اف

عضویت : جمعه ۱۳۸۷/۷/۱۹ - ۱۹:۳۷


پست: 42



Re: جدید ترین اخبار پزشکی و سلامت

پست توسط کام یو _ دی اف »

s.sanatjou نوشته شده: به مانیتور خیره نشوید

افرادی كه ساعات متمادی در معرض مانیتور كامپیوتر هستند به دلیل توجه و تمركز روی مانیتور ، كمتر پلك می‌زنند كه این مساله موجب كاهش جریان اشك چشم می‌شود.

دكتر سهیلا فاضل‌نیا جراح و متخصص چشم در گفتگو با ایسنا گفت: پلك زدن كمتر در زمان قرار‌گیری در مقابل كامپیوتر موجب كاهش رفلكس‌های پلكی، كاهش جریان اشك چشم بر روی ملتحمه و قرنیه شده و در نتیجه قرمزی، تحریك‌پذیری و خستگی چشم را موجب می‌شود.

وی توصیه كرد: بهتر است افراد در هنگام كار با مانتیور به صورت ارادی بیشتر پلك زده تا جریان اشك به صورت طبیعی بر روی چشم وجود داشته باشد و در صورت شدت علائم از قطره‌های استاندارد اشك چشم استفاده كنند.

وی در خصوص شفاف شدن چشم گفت: در این زمینه مصرف قطره‌های چشمی توصیه نمی‌شود. زیرا مصرف برخی از قطره‌های حاوی كورتون بدون تجویز پزشك خطرناك است.

همچنین مصرف سایر قطره‌ها نیز به علت داشتن مواد نگه دارنده در درازمدت توصیه نمی‌شود.

منبع : روزنامه جام‌جم


دردهاي ناشي از كار با كامپيوتر :


سرويس : پزشكي
87/02/15-12:13
2008-05-04 12:13:25
87/07/19-13:55 : آخرين مشاهده
1888 : کد خبر
تعداد مشاهده : 387


كاربرد كامپیوتر در زندگی بشر بسیار زیاد است و تعداد زیادی از افراد ساعتهای متمادی با كامپیوتر كار می كنند. به همین دلیل شناخت عوامل موثر در محیط كار با كامپیوتر اهمیت زیادی دارد وجود شرایط نامناسب در محیط كاری و عدم توجه به موارد ارگونومیکی و بهداشتی هنگام كار با كامپیوتر ممكن است در بلند مدت سبب بروز بیماریها و ناهنجاریها شود.

عوارض كار طولاني مدت با كامپيوتر شامل ضایعات چشم، سردرد ، كمر درد و فشار در نواحی مچ دست ، شانه و گردن و دردهاي گردن و شانه است كه با خستگي شديد عضلات اين ناحيه همراه است، دردهاي مفصل آرنج، مچ، انگشتان و نهايتاً دردهاي پشت و كمر مي باشد.

فراموش نکنیدزماني كه در هنگام كار با كامپيوتر بدن بيش از حد به جلو خم شده باشد . شانه و عضلات گردن قادر به نگهداشتن وزن سر نيست و به ياد داشته باشيد كه بيشتر دردهاي ناحيه گردن و پشت كه هنگام كار با كامپيوتر عارض مي شوند به دليل قرار گيري نادرست بدن روي صندلي و پشت ميز است .

جهت جلوگیری از درگیری عضلانی و اسکلتی موارد زیر را رعایت کنید:

۱- ميز و صندلي خود را به شکل استاندارد انتخاب کنید.

۲- از ميز، صندلي، مانيتور، صفحه كليد و موس به شکل صحیح استفاده کنید .

۳- انجام حركات نرمشي ساده به صورت تمرين روزانه را فراموش نکنید.

حال به برسی موارد بالا می پردازیم :

صندلی مناسب برای پشت کامپیوتر چه ویژگیهایی باید داشته باشد ؟
۱- ارتفاع صندلی باید قابل تنظیم باشد. ارتفاع صندلی ، ۴۱ تا ۵۲ سانتی متر توصیه می شود.

۲- سطح نشیمنگاه صندلی باید دارای طول و عرض ۴۰ تا ۴۸ سانتی متر باشد.برای افراد چاق صندلی های پهن تر توصیه می شود.

۳- ضخامت تشک در حدود ۴ تا ۵ سانتی متر باشد و رویه آن از جنسی باشد که اصطلاحاً بتواند تنفس کند و لبه جلو صندلی، گرد و لبه بیرونی آن، نرم باشد.

۴- زاویه پشتی با تشک صندلی ، حداقل ۹۵ تا ۱۱۰ درجه باشد. ۵- عرض پشتی صندلی باید حداقل ۳۲ تا ۳۶ سانتی متر باشد.ارتفاع پشتی صندلی را نیز بین ۵۰ تا ۸۲ سانتی متر توصیه می کنند.صندلی باید در قسمت قرار گرفتن گودی کمر (ارتفاع ۱۵ تا ۲۰ سانتی متراز پایین) داری یک قوس محدب و در قسمت پشت دارای یک قوس مقعر باشد.

۶- صندلی های مورد استفاده در کار با رایانه بهتر است دسته دار بوده و دسته آن با ارتفاع میز کار مطابقت داشته باشد. همچنین دارای ۵ چرخ بوده و چرخان باشد. شیب کف صندلی ۵ تا ۱۵ درجه برای تمایل به جلو و ۵ درجه تمایل به عقب را امکان پذیر سازد.

طریقه صحیح استفاده از ميز، صندلي، مانيتور، صفحه كليد و موس :

بهترين حالت نشستن پشت ميز اين است که کمي بدن را به عقب متمايل کنيم، به طوري که زاويه ي بين ران‌ها و تنه حدود ۱۳۵ درجه شود. البته از آنجايي که اين زاويه ممکن است باعث سُرخوردن ما به عقب و حتي افتادن شود(اگر تکيه گاهي نداشته باشيم)، محققان به ۱۲۰درجه هم رضايت داده اند. آنها مي گويند اين گونه نشستن مي‌ تواند باعث کاهش کمر درد شود.

به گفته ي اين محققان ۳۲ درصد مردم بيش از ۱۰ ساعت را در روز، به صورت نشسته سپري مي ‌‌کنند و نيمي از آنان حتي براي صرف ناهار نيز،ميز خود را ترک نمي‌ کنند و دو سوم مردم زماني که از کار به منزل باز مي ‌گردند، باز هم مي ‌نشينند.

علاوه بر اين، بررسي‌ها نشان داده است که يک سوم افراد به همين علت، يعني بد نشستن هاي طولاني، از کمر درد رنج مي برند. پس، از آنجا که بد نشستن مي تواند با ايجاد فشار بر ستون فقرات و رباط‌ هاي مربوطه، انسان را دچار دردمزمن و بد شکلي کند، لازم است اصول درست نشستن را بدانيم تا دچار اين مشکلات نشويم.

بيشتر ما در طول ساعات کاري، پشت ميز و روي صندلي هايي نشسته ايم که نه به وضعيت قرار گرفتن شان توجه داريم ونه به نحوه ي نشستن خودمان روي آنها. اما وقتي که کارمان تمام مي شود، از دردي که در کمر و گردنمان حس مي کنيم، مي‌فهميم که بايد نشستن خود را اصلاح کنيم.

وقتي که زاويه ي نشستن ما قائمه باشد، انحناي طبيعي ستون فقراتمان کمتر شده و باعث مي‌ شود به صفحه هاي ژله اي بين مهره ها فشار بيشتري وارد شود. در ضمن ثابت نشستن طولاني با فشار پي در پي، باعث خوردگي و ساييدگي مهره ها و نرسيدن خون کافي به ديسک و سخت شدن و کاهش قابليت انعطاف آن مي شود.همه ي اين عوامل دست به دست هم داده و ما را دچار کمردرد مي کنند.

در نهايت هم اين ما هستيم که بايد تصميم بگيريم آيا مي ‌خواهيم درست بنشينيم تا سالم بمانيم، يا اينکه با تنبلي، تسليم کمردرد مي شويم و يک عمر عذاب مي کشيم. بد نيست بدانيد متخصصان براي اصلاح وضعيت نشستن چهار مرحله را پيشنهاد کرده اند:

صندلي:


تا جايي که مي توانيد باسن خود را به تکيه گاه(پشت) صندلي نزديک کنيد. ارتفاع نشيمنگاه صندلي را طوري تنظيم کنيد که کف پايتان صاف روي زمين قرار گيرد و زانوهاي شما در راستاي ران‌هايتان باشند (ران وساق پا زاويه ي ۹۰ درجه داشته باشند).

پشتي صندلي بايد با نشيمنگاه زاويه ۱۲۰ درجه بسازد. در اين زاويه کمترين فشار بر ستون مهره ها وارد مي شود و انحناهاي آن در وضع طبيعي خود قرار مي ‌گيرند. اگر لازم است از کوسن هاي کوچک استفاده کنيد تا پايين و بالاي کمرتان هم تکيه گاه داشته باشد.

اين کار باعث مي شود انحناي طبيعي ستون فقرات حفظ شود و فشار کمتري به کمر وارد شود. دسته هاي صندلي هم بايد طوري تنظيم شود که وقتي دست ها را روي آن قرار مي دهيد، شانه ها يتان شل و آزاد باشند.

صندلي مورد استفاده در محيط كار با كامپيوتر بايد از خصوصيات زير برخوردار باشد :
۱- داراي پشتي باشد ، به صورتي كه گودي كمر را در بر گيرد و ( پشتي ) از نظر افقي و عمودي تراز باشد .
۲- چرخان باشد .
۳- از هر نظر (زوايا و فواصل) قابل تنظيم باشد .
۴- داراي پايه اي محكم باشد .
۵- روكش آن از جنسي باشد كه هوا را از خود عبور داده و سبب تعريق نشود و لغزنده نيز نباشد .
۶- لايه داخلي آن ۲ تا ۳ سانتيمتر ضخامت داشته باشد .
۷- حداقل عرض آن ۴۰ سانتيمتر باشد .
۸- چرخ آن قابليت حركت بر جنس كفپوش اتاق را داشته باشد .
۹- ارتفاع آن با ارتفاع ميز متناسب باشد .
بر اساس اصول ارگونومي كه از سوي سازمان بين المللي توصيه شده ، ارتفاع نشمينگاه صندلي بايد ۲۵ الي ۳۵ سانتيمتر پايين تر از سطح ميز كار در نظر گرفته شود .

ماوس :
۱- امروزه ماوس ها با شكل هاي مختلف وارد بازار شده اند.بنابراين انتخاب ماوس عامل مهمي در هنگام كار با كامپيوتر است.
۲- حتي المقدور ماوس وصفحه كليد هم سطح باشند.
۳- در هنگام كار با موس ، مچ دست و ساعد بايستي داراي تكيه گاه باشند.
۴- از كليدهاي ميانبر به جاي استفاده از ماوس كمك بگيريد: مانندctrl+s براي ذخيره كردن و ctrl+pبراي چاپ كردن.
۵-از پدهايي (صفحه هاي مخصوص ماوس) كه امروزه به عنوان پد طبي مطرح است، استفاده شود.

ميز و صفحه کليد کامپيوتر
ميز خود را طوري قرار دهيد که نزديک ترين فاصله را با شما داشته باشد. اگر با صفحه کليد کامپيوتر کار مي کنيد، ميز کشويي آن يا خود صفحه کليد را تا حد ممکن به سمت خود بکشيد. دقت کنيد قسمتي که بيشتر از همه استفاده مي کنيد، مستقيم جلوي شما قرار گيرد که کمرتان مجبور به چرخش نشود.

ارتفاع ميز هم بايد طوري تنظيم شود که آرنج و شانه هاي شما بتواند آزاد و شل قرار گيرند و مچ دست هاي شما خم نشوند (در امتداد ساعد باشد). در اين حالت معمولا يک زاويه ۱۱۰ درجه بين ساعد و بازو ايجاد مي شود. براي نوشتن هم نبايد روي ميز خم شويد، بلکه با نزديک کردن ميز و صندلي، خود را به کار مسلط کنيد.

صفحه كليد :
۱- صفحه كليد مورد استفاده بايد در دسترس فرد و در محلي قرار گيرد كه در هنگام كار با آن ، ساعد و بازوها زاويه اي بين ۸۰ تا ۱۰۰ درجه ايجاد نمايند . در اين حالت باز و بايد به زمين عمود باشد و مچ نبايد هيچ گونه فشاري را متحمل شود و نبايد به بالا ، پايين يا داخل خم شود . براي اين منظور مي توان از تكيه گاه مخصوصي استفاده کرد .


۲- صفحه كليد بايد از بدنه كامپيوتر مجزا باشد .
۳- صفحه كليد بايد بطور دقيق در جلوي فرد قرار گيرد .

ميز كار :
۱- ارتفاع سطح ميز كار بايد قابل تنظيم باشد .
۲- فضاي در نظر گرفته شده براي پاها در زير ميز بايد مناسب باشد .
۳- سطح ميز كار بايد به اندازه اي بزرگ باشد كه جاي كافي براي تمامي اشيا و وسايل موجود باشد .
وسايلي كه در هنگام كار بيشترين موارد استفاده را دارند ، بايد در نزديكي اپراتور و در دسترس وي قرار داشته باشد و ساير وسايل نيز بايد به صورتي منظم در جاي خود قرار گيرند . لازم به ذكر است كه اگر امكان استفاده از يك ميز بزرگ وجود نداشــته باشــد ، يا فضـاي روي ميز كوچك باشد ، مي_توان با استفاده از پايه متحرك مانيتور ، ضمن تنظيم فواصل و ارتفاع مانيتور در بهترين حالات مطابق با اصول ارگونومي ، از فضاي موجود نيز حداكثر استفاده راکرد كه اين وسيله با امكان چرخش ۳۶۰ درجه به دور محور خود حركت وضعي و انتقالي ، قابليت تنظيم محيط كار را تا حد بسيار زيادي افزايش مي دهد و در اثر افزايش قابليت تنظيم فواصل و ارتفاعات مورد نياز ، از خســتگي ســتون مهـره ها و ساير اندام ها جلوگيري مي شود .
۴- سطح ميزكار نبايد سفيد يا خيلي تيره باشد ، چون به نامساعد شدن شرايط روشنايي كمك مي كند .

صفحه نمايش کامپيوتر و وسايل روي ميز :
دقت کنيد وسايل مورد استفاده روي ميز را طوري قرار دهيد که همه چيز در دسترس شما باشد و براي برداشتن يا کار با هر وسيله مجبور به خم شدن روي ميز يا دراز کردن بيش از حد دستتان نشويد.

صفحه نمايش کامپيوتر بايد بالاي صفحه کليد و مستقيم روبروي چشم هاي شما باشد، طوري که گردن شما به پايين و بالا يا پهلو ها خم نشود. لازم است حداقل به اندازه ي يک بازو از صفحه نمايش فاصله داشته باشيد.

يادتان نرود نسبت به پنجره طوري بنشينيد که انعکاس نور در صفحه نمايش شما را اذيت نکند. تلفن هم بايد در جايي قرار گيرد که به راحتي در دسترس باشد و براي جواب دادن به آن مجبور به خم شدن يا چرخش کمر نشويد. اگر صندلي تان نمي چرخد، بهتر است کل بدن را به سمتي که مي خواهيد بچرخانيد نه کمرتان را.

مانيتور :
بطور كلي مانيتورها ، ممكن است دو نوع خطر را براي افراد به وجود آورند كه عبارتند از :
الف ) خطر درخشندگي نور و يا انعكاس و بازتاب نور محيط اطراف به چشمان فرد
ب ) خطر تشعشع
از لحاظ اصول ارگونومي ، در هنگام كار با مانيتورها ، خصوصيات و اصول زير بايد مورد توجه قرار گيرند :
۱- بالاترين قسمت صفحه مانيتور در امتداد ديد اپراتور قرار گيرد .
۲- فاصـله بين چشــم ها تا صــفحه مانيتور بين ۳۰ تا ۶۰ ســانتي متر و در بعضــي مـوارد در بهترين حالت ، ۴۶ سانتي متر توصيه شده است .
۳- صفحه مانيتور نبايد درخشندگي داشته باشد و نور را نيز نبايد منعكس كند .
۴- تصاوير روي صفحه مانيتور بايد واضح و خوانا باشند .
۵- جهت كاهش انعكاس نور محيط اطراف در مانيتور ، بايد ضمن تنظيم مانيتور ، درخشندگي را نيز در منبع توليد آن كنترلکرد ( كاهش داد )
۶- مانيتورها بايد در مكاني دورتر از پنجره و در امتداد قائم با آنها قرار گيرند .
۷- براي جلوگيري از انعكاس نور ، پس از تنظيم محيط كار مي توان از يك فيلتر شيشه اي يا نوري استفاده کرد .

۸- براي جلوگيري يك زاويه ديد مناسب به صورتي كه صفحه مانيتور در ميدان ديد فرد واقع شود ، گردن بايد راست نگاه داشته شود و مسير ديد نيز بايد به سمت پايين باشد .
۹- جهت افزايش قابليت تنظيم مانيتور نيز مي توان از پايه متحرك استفاده کرد . اين وسيله به ما امكان مي دهد كه با افزايش قابليت تنظيم فواصل بر اساس اصول ارگونومي ، ضمن قراردادن مانيتور در محل مناسب ( از نظر قرار گرفتن در امتداد ديد ) ، فاصله مناسبي را نيز بين فرد و مانيتور به وجود آورد و در نتيجه با پديد آوردن مناسب ترين شرايط ديد ، از خستگي چشم و ساير عوارض چشمي و هم چنيــن سايــر ناراحتـي ها و عـوارض استـخوانــي ماهيچه اي ( در اثر وضعيتي كه فرد براي مانيتور به خود مي گيرد ) جلوگيري نمائيم .
۱۰- در مواقعي كه از كامپيوتر براي اموري چون تايپ يا حروفچيني استفاده مي شود ، بايد از يك نگهدارنده قابل تنظيم ( copy holder ) در كنار مانيتور استفاده کنید .
۱۱- براي جلوگيري از خطرات ميادين الكترومغناطيسي ، هيچ گاه نبايد در پشت مانيتور قرار گرفت .

نورپردازي محيط كار:
قرار دادن روشــنايي و انتخاب ميزان مناســـبي از نور مي تواند توانايي شخص را در هنگام ديدن تصاوير بر روي مانيتور افزايش دهد. اگر روشنايي بسيار زياد باشد و يا نور بيش از اندازه مناسب بر روي صفحه مانيتور بيافتد ، براي ديـدن تصـاويـر بر روي مانيـتور دچــار مشـكل شــده و نمي توان تصاوير را به وضوح مشاهده كرد، بنابراين موجب خستگي چشم و سردرد مي شود:
۱-ميز كامپيوتر و مانيتور خود را به گونه اي در محيط كار قرار دهيد كه پشت به پنجره محيط كار باشد و نور بيرون ازاتاق بر روي مانيتور تابيده نشود و يا از پرده و نور گير در پشت پنجره ها استفاده شود تا از ورود نور درخشان جلوگيري شود.
۲- ازنورهاي مهتابي وخورشيدي بطور تركيبي در محيط كار استفاده شود تا روشنايي مناسبي جهت خواندن در اختيار داشته باشيد.
۳-در صورت استفاده از چراغ هاي مطالعه، منبع نور را به موازات خط ديد خود قرار دهيد.
۴-در صورتي كه از مانيتور LCDاستفاده مي شود،ميزان روشنايي بيشتري مورد نياز است.
۵-منابع روشنايي درخشان كه در پشت صفحه نمايش قرار دارند مي توانند براي كاربران با كامپيوتر مشكل ايجاد كنندو در واقع ديدن صفحه كار را بطور واضح برايتان مشكل مي سازد.
توقف کار و استراحت :
حتي زماني که کاملا طبق اصول صحيح نشسته ايد، نشستن طولاني در يک جا، با ممانعت از جريان خون مي‌ تواند براي بدنتان عوارضي ايجاد کند. بنابراين سعي کنيد هر ۲۰ تا ۳۰ دقيقه، يکي دو دقيقه کار خود را متوقف کرده و حرکات کششي انجام دهيد و بعد از هر ساعت ۵ تا ۱۰ دقيقه استراحت کرده يا کار خود را تغيير دهيد.

البته نمي گوييم کار را تعطيل کنيد، بلکه منظورمان از استراحت اين است که با تغيير وضعيت بدني خود به عضلات و مفاصل استراحت بدهيد. کافي است هر عضله در خلاف جهتي که قرار داشته، قرار گيرد. براي اين کار حتي مي توانيد بلند شويد و در اتاق خود چند قدم راه برويد.

هنگام نهار هم بهتر است از جاي خود برخيزيد و يک دوري در اطراف بزنيد.

يادتان باشد علاوه بر عضلات و مفاصل، چشم هاي شما نيز نياز به استراحت دارند. بنابراين گه گاه به جاي نگاه کردن به صفحه نمايش به نقطه اي دور دست خيره شويد يا با کف دست تان ۱۰ تا ۱۵ ثانيه چشم هايتان را بپوشانيد.

برای خود برنامه ريزي كاري داشته باشید ، به اين صورت كه بيش از ۳۰ تا ۴۵ دقيقه به حالت ثابت نشسته يا ايستاده نمانيد و در بين كار حتماً وضعيت بدني خود را تغيير دهيد. حتي هر نيم ساعت سر جاي خود بايستيد و يا چند قدم راه برويد.

۱ـ به تناوب از پشت میز كامپیوتر برخاسته، و با نرمشهای خیلی ساده، گردن ، بازو ، مچ دست و پاها را حركت دهید. برای این منظور نرم افزار Stretch Break می تواند به شما کمک زیادی کند.این نرم افزار در مدت زمانهایی که از طرف خود شما مشخص می گردد بر روی صفحه مانیتور شما ظاهر شده و انواع نرمشها را به شما نشان می دهد و شما می توانید به همراه آن چند دقیقه نرمش نمائید.

۲ـ صفحه مانیتور (صفحه نمایش) را طوری تنظیم كنید تا ستون فقرات شما به صورت مستقیم قرار گرفته و چشمان شما با قسمت بالایی صفحه نمایش در یك خط مستقیم قرار گیرند. این وضعیت برای چشمان شما راحتی بیشتری به همراه خواهد داشت.

۳- فاصله صفحه مانیتور تا چشمان شما باید بین ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر باشد.

۴- هر ۳۰ دقیقه به اشیائی که در فاصله ۶ متری قرار دارند ، چند دقیقه چشم بدوزید.

۵ – ارتفاع میز کامپیوتر باید بین ۶۶ تا ۷۱ سانتی متر باشد.

۶- ترجیحاً از یک زیر پایی استفاده نمایید و پاها را روی آن قرار دهید.این وسیله به راحت بودن وضعیت پاهای شما کمک می کند.

۷- میز کار را طوری قرار دهید که روشنایی لامپ های سقف در طرفین قرار گیرد و از قرار دادن میز در محلی که نور لامپ مستقیماً در برابر شما باشد خودداری شود.در استفاده از روشنایی طبیعی نیز نباید صفحه مانیتور در برابر پنجره قرار گیرد.

۸- سطح صفحه کلید، تقریباً هم ارتفاع با دسته صندلی و آرنج باشد و مچ ها به طور عادی روی صفحه کلید ها قرار گیرد، به طوری که هنگام کار، ساعدها تقریباً موازی با افق قرار گرفته و زاویه بین مچ دست و ساعد، ۵ تا

wolf687

عضویت : دوشنبه ۱۳۸۷/۵/۲۱ - ۲۱:۱۵


پست: 169

سپاس: 8

Re: جدید ترین اخبار پزشکی و سلامت

پست توسط wolf687 »

مصرف پیاز از ریزش مو جلوگیری می‌کند

بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ مصرف پیاز می‌تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. به گزارش ایسنا، کارشناسان در بررسی‌های خود دریافتند؛ پیاز با داشتن گوگرد می‌تواند به ضد عفونی کردن خون، شش‌ها، برطرف کردن آسم و ورم گلو کمک کند.
ید موجود در پیاز نیز می‌تواند در درمان گواتر موثر بوده و در بهبود آبسه و جوش‌های زیر پوستی هم مفید باشد.
همچنین پیاز در درمان عفونت مثانه، دفع سنگ‌های مجاری ادراری کاربرد داشته و از بروزبیماری‌های قندی، پروستات و روماتیسم مفصلی جلوگیری می‌کند.
گفتنی است، پیاز می‌تواند به عنوان آرام بخش روی سیستم اعصاب مرکزی نیز تاثیرگذار باشد.

منبع : روزنامه جام جم

wolf687

عضویت : دوشنبه ۱۳۸۷/۵/۲۱ - ۲۱:۱۵


پست: 169

سپاس: 8

Re: جدید ترین اخبار پزشکی و سلامت

پست توسط wolf687 »

عدس تقویت‌كننده قلب‌

مصرف عدس باعث تقویت قلب و جلوگیری از بیماری‌های قلبی می‌شود. به گفته متخصصان تغذیه، حبه‌های كوچك عدس از فواید غذایی فراوانی برخوردار است و این ماده غذایی مملو از فیبرهای غذایی است كه باعث كاهش كلسترول خون می‌شود.
پژوهشگران با بررسی وعده‌های غذایی ۱۶‌هزار نفر در نقاط مختلف جهان طی ۲۵ سال به این نتیجه رسیده‌اند؛ كسانی كه از این ماده غذایی در وعده‌های غذایی خود استفاده كردند، ۸۲ درصد كمتر از كسانی كه از این ماده غذایی مصرف نمی‌كردند، به بیماری قلبی دچار شده‌اند.

منبع : روزنامه جام‌جم

wolf687

عضویت : دوشنبه ۱۳۸۷/۵/۲۱ - ۲۱:۱۵


پست: 169

سپاس: 8

Re: جدید ترین اخبار پزشکی و سلامت

پست توسط wolf687 »

جراحی های كاهش وزن مقاومت استخوان ها را كمتر می‌كند

یافته جدید دانشمندان حاكی است كه جراحی های كاهش وزن می تواند منجر به كاهش مقاومت استخوان ها و شكنندگی آنها شود.
براساس اعلام دانشمندان انگلیسی، پس از جراحی های كاهش وزن، فضای كمتری در شكم قادر به جذب مواد مغذی از غذاهای خوراكی است و این امر موجب می شود مقاومت استخوان ها كمتر شده و خطر شكستگی افزایش یابد.
این یافته نشان می دهد پس از جراحی های كاهش وزن، میزان كلسیم و ویتامین D در خون این افراد كاهش می یابد و این امر از علل بروز این عارضه است.

منبع : آفتاب

wolf687

عضویت : دوشنبه ۱۳۸۷/۵/۲۱ - ۲۱:۱۵


پست: 169

سپاس: 8

Re: جدید ترین اخبار پزشکی و سلامت

پست توسط wolf687 »

اولین قلب مصنوعی ساخته شد
Galb.jpg
پس از پانزده سال تحقیقات یك پروفسور فرانسوی نخستین قلب مصنوعی تمام خودكار را در معرض نمایش گذاشت .
به گزارش شبكه پنج تلویزیون فرانسه این قلب كه تنها ۹۰۰ گرم وزن دارد می تواند مانند یك قلب طبیعی كار كند .
در كار ساخت این قلب مصنوعی علاوه بر محققان علوم پزشكی اروپایی به سرپرستی پروفسور « الن كارپنتر » از مهندسان هوافضا فرانسه نیز كمك گرفته شده است .
این قلب مصنوعی بوسیله یك موتور كوچك و یك مدار الكترونیكی بسیار پیشرفته كار می كند.
در حال حاضر ساخت این قلب مصنوعی در مرحله تحقیقاتی است و انتظار می رود دو سال دیگر نخستین قلب مصنوعی تمام خودكار به مرحله آزمایش برسد.
پروفسور « پاتریك كولومبیر » یكی دیگر از طراحان این قلب مصنوعی در این باره گفت : این قلب قادر است به مدت پنج سال برای شخص بیمار ضربان سازی كند به گونه ای كه در سال قادر است چهل و پنج میلیون ضربه بسازد.

منبع : روزنامه جمهوری اسلامی
شما دسترسی جهت مشاهده فایل پیوست این پست را ندارید.

نمایه کاربر
M.hossein golbourad

محل اقامت: تهران

عضویت : چهارشنبه ۱۳۸۷/۸/۱ - ۱۸:۲۶


پست: 246

سپاس: 1

جنسیت:

تماس:

Re: جدید ترین اخبار پزشکی و سلامت

پست توسط M.hossein golbourad »

azizane alaghemand be elme pezeshki baraye daryafte etela'ate be rouz mitavananad be address e zir moraje'e konan!
http://www.pezeshk.us smile008
آخرین وصیت امیرالمومنین علی (ع) به فرزندان خویش:
اُوصيكُم بِتَقوَى اللّه‏ و نَظمِ أمرِكُم

wolf687

عضویت : دوشنبه ۱۳۸۷/۵/۲۱ - ۲۱:۱۵


پست: 169

سپاس: 8

Re: جدید ترین اخبار پزشکی و سلامت

پست توسط wolf687 »

سرماخوردگی واكسن ندارد

معمولا این روزها از پشت در هر داروخانه‌ای كه گذر كنید ، با خطی درشت نوشته شده است «واكسن سرما خوردگی رسید» كه بسیاری ناگزیر برای فرار از این بیماری كه قرار است در طول ۶ ماه سرد سال، هر لحظه و دقیقه تهدیدشان كند، به خرید و تزریق این واكسن پناه می‌آورند ولی این كه این واكسن چیست و تا چه حد می‌تواند مثمرثمر باشد، سوالی است كه «جام‌جم» از دكتر شاهین قاسمی، متخصص بیماری‌های عفونی كرده است.
به گفته این متخصص عفونی در بیماری سرماخوردگی، عوامل ویروسی متنوعی نقش دارد كه دارای علائمی از قبیل تب‌های خفیف، تب، آبریزش، سرفه و دردهای عضلانی است.
بنابراین وقتی صحبت از سرماخوردگی می‌شود، منظور یك بیماری نیست بلكه عوامل ویروسی متنوعی است كه می‌تواند با شباهت به هم، علائم مشابهی ایجاد كنند به همین علت می‌توان به وضوح گفت كه هیچ واكسنی علیه این بیماری وجود ندارد و واكسنی كه در داروخانه‌ها از آن به عنوان واكسن سرماخوردگی تبلیغ می‌شود، همان واكسن آنفلوآنزاست كه با بیماری سرماخوردگی متفاوت است.
دكتر قاسمی با اشاره به این كه در بیماری آنفلوآنزا سیستم تنفسی شخص درگیر می‌شود، می‌افزاید: این بیماری می‌تواند با علائم خفیفی همانند سرماخوردگی بروز كند و یا این كه در عرض چند ساعت، پیشرفت و بیمار را بدحال كند.
وی اظهار می‌كند: در بیماری سرماخوردگی به خاطر تنوع وجود ویروس‌ها ، نمی‌توان واكسن مشخصی برای آن تعیین كرد و بنابراین فردی كه واكسن آنفلوآنزا را تزریق كرده است نباید انتظار این را داشته باشد كه دیگر «سرما» نخواهد خورد ولی می‌توان گفت ۸۰ تا ۹۰ درصد از افرادی كه واكسن آنفلوآنزا تزریق می‌كنند از این بیماری (آنفلوآنزا)‌ در امان خواهند ماند ولی قابل ذكر است، از آنجایی كه هر سال آنتی‌ژن ‌های سطحی ویروس آنفلوآنزا، تغییر شكل و ماهیت می‌دهند، باید هر سال نسبت به تكرار این واكسن اقدام كرد.
«این واكسن برای شیرخواران زیر ۶ ماه توصیه نمی‌شود.» این پزشك متخصص با اعلام این مطلب یادآور می‌شود: واكسن آنفلوآنزا به كودكان۶ تا ۲۴ ماه تزریق می‌شود و توصیه می‌شود سنین بالاتر از ۶۵ سال (به دلیل ضعف جسمانی)‌ نیز از آن بهره ببرند.
قاسمی می‌افزاید:غیر از دو دسته ذكر شده، افرادی كه دچار بیماری‌های قلبی و ریوی، كلیوی مزمن، تالاسمی، دیابت ، ایدز (اچ.آی.وی)‌ و آنهایی كه از داروهای كورتون‌دار استفاده می‌كنند ، باید از این واكسن تزریق كنند.
گفتنی است این واكسن در یك‌سوم موارد با درد و قرمزی گذرا همراه است و در برخی از افراد پس از ۸ تا ۲۴ ساعت پس از تزریق، شخص دچار تب می‌شود.
گفتنی است ذات‌الریه (سینه‌پهلو)‌، ورم پرده‌های قلب، ورم عضلات و ورم مغز از عوارضی است كه در صورت ابتلا به آنفلوآنزا، گریبانگیر فرد می‌شود.
● غذاهای مفید برای سرماخوردگی‌
برای این كه سیستم ایمنی بدن به بهترین نحو به وظیفه‌اش عمل كند، احتیاج به دریافت مواد مغذی حیاتی دارد، از جمله این منابع اصلی تامین‌كننده ویتامین C كه در درمان سرماخوردگی موثرند عبارتند از: پرتقال، گریپ‌فروت، فلفل دلمه‌ای، انواع توت، سیب ‌زمینی، سبزیجات برگ سبز و ... همچنین ویتامین‌های گروه B، امگا ۳ (ماهی‌های روغنی)‌، امگا ۶ (دانه كنجد، تخمه كدو حلوایی و آفتابگردان)‌، ویتامین A و پروتئین‌ها نیز توصیه می‌شود.



منبع :
روزنامه جام‌جم

wolf687

عضویت : دوشنبه ۱۳۸۷/۵/۲۱ - ۲۱:۱۵


پست: 169

سپاس: 8

Re: جدید ترین اخبار پزشکی و سلامت

پست توسط wolf687 »

سرطان معده، مرگبارترين سرطان در ايران است .

دبير علمي سومين کنگره جراحان عمومي ايران گفت: در بين انواع سرطان در ايران ، بيشترين ميزان مرگ و مير ناشي از سرطان معده است.

دکتر پرويز دريايي در حاشيه برگزاري سومين کنگره انجمن جراحان عمومي ايران گفت: در ايران حدود ۸۵ درصد بيماران مبتلا به سرطان معده به علت اينکه در مراحل پيشرفته بيماري مراجعه مي کنند جان خود را از دست مي دهند.

وي گفت: تشخيص ديرهنگام سرطان معده باعث پيشرفت بيماري مي شود و زماني که بيمار به پزشک مراجعه مي کند ديگر نمي توان اقدامات درماني موثري را انجام داد.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران با اشاره به اينکه در برخي از کشورهاي جهان از جمله ژاپن به منظور شناسايي افراد پرخطر از شيوه هاي غربالگري استفاده مي شود، افزود: در ايران نيز پياده سازي طرح هاي غربالگري بسيار حايز اهميت است که بايد مورد توجه قرار گيرد.

وي يادآور شد : با توجه به اينکه بيشتر افراد مبتلا به سرطان معده در مراحل پيشرفته پي به بيماري خود مي برند لزوم ارايه آموزش هاي پيشگيرانه ضروري است.

دريايي با اشاره به نقش عوامل محيطي و تغذيه در ابتلا به سرطان معده گفت: افرادي که از غذاهاي مانده، فريز شده، غذاهاي دودي و سوخته مصرف مي کنند و همچنين سيگاريها نسبت به ساير افراد بيشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان مري و معده قرار دارند.

سومين کنگره سراسري انجمن علمي جراحان عمومي ايران با هدف بررسي دستاوردهاي تشخيص و درمان در زمينه سرطان هاي مري و معده روز سه شنبه آغاز شد و به مدت سه روز در مرکز قلب تهران به کار خود ادامه مي دهد.

منبع : ایرنا

ارسال پست