خبرهاي زيستي

مدیران انجمن: parse, javad123javad

137113711371

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۸۷/۵/۳ - ۰۹:۵۰


پست: 455



Re: خبرهاي زيستي

پست توسط 137113711371 »

یافته های محقق ایرانی دانشگاه اکلاهاما درباره بیماریهای قلبی مادرزادی

یافته های محقق ایرانی دانشگاه اکلاهاما نشان می دهد نوزادانی که به نارساییهای قلبی مادرزادی مبتلا هستند و تحت درمانهای پزشکی قرار نمی گیرند در مقایسه با نوزادان قلبی که تحت درمان قرار می گیرند بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند.
به گزارش خبرگزاری مهر، نارساییهای قلبی نوزادان که به آن PDA گفته می شود عمدتا نوزدانی را تحت تأثیر قرار می دهد که بسیار نارس به دنیا می آیند.

این نارسایی زمانی روی می دهد که رگ خونی بزرگی در نزدیکی قلب که ductus arteriosus نام دارد به هنگام تولد نوزاد مسدود نمی شود.

این وضعیت موجب شکل گیری جریان خونی غیرعادی میان شاهرگ آئورت و سرخرگ می شود. این دو شریان به عنوان شریانهای اصلی اطراف قلب به شمار می آیند.

تاکنون دانش بشری درخصوص وضعیت نوزادانی که به همراه چنین نارسایی به دنیا می آیند بسیار محدود بوده و اطلاعات کمی درباره چگونگی کمک به این بیماران وجود دارد.

دکتر شهاب نوری از دانشگاه اکلاهاما و تیم تحقیقاتی همراهش طی مطالعه اخیر خود به بررسی تأثیر این نارسایی در مرگ 301 نوزاد نارس به دنیا آمده پرداخته است.

خبرگزاري مهر

آی آدم ها صدای قرنِ ماست
این صدا از وحشتِ غرقِ شماست

دیده در گرداب كی وا می كنید؟
وه كه غرقِ خود تماشا می كنید

137113711371

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۸۷/۵/۳ - ۰۹:۵۰


پست: 455



Re: خبرهاي زيستي

پست توسط 137113711371 »

تولید هورمون برای کنترل زمان گل دهی گیاهان توسط محققان کشور

محققان مرکز رشد پارک فناوری سمنان با استفاده از فناوری نانو موفق به تولید هورمون گیاهی شدند که می تواند زمان گل دهی گیاه را به تعویق بیندازد.
محمد جواد محمدیان مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این هورمون با استفاده از فناوری نانو تولید شده که می تواند مانع از یخ زدگی گیاهان شود و 15 تا 20 روز زمان گل دهی گیاهان را به تعویق بیاندازد.

وی افزود: این هورمون با غلظت های خاصی بر روی برگ درختان پاشیده می شود و زمان گل دهی گیاهان را 20 روز به تعویق می اندازد و بعد این زمان، گل دهی آغاز می شود.

محمدیان به نحوه عملکرد این هورمون اشاره کرد و ادامه داد: این محصول با افزایش و کاهش میزان گاز "اتیلن" شرایطی را در گیاهان ایجاد می کند تا عکس العمل مورد نظر را از خود نشان دهد.

مجری طرح با بیان اینکه این هورمون اوایل پاییز قبل از ریزش برگها پاشیده می شود، اظهار داشت: این هورمون بر روی کیفیت و رنگ گیاهان تاثیری ندارد ضمن آنکه استفاده از این هورمون باعث می شود که محصولات یک هفته زودتر به بازار عرضه شود.

وی با تاکید بر اینکه این محصول برای کلیه گیاهان و درختان کاربرد دارد، اضافه کرد: این هورمون برای گیاهان زراعی برای تعیین زمان گل دهی استفاده می شود ضمن آنکه برای تزئین درختانی چون کاج و سرو نیز به کار برده می شود. این هورمون با جلوگیری از رشد طولی باعث می شود که درختان از عرض رشد کنند. به این ترتیب می توان با استفاده از این محصول فضای مناسب سبزی را ایجاد کرد.

محمدیان با بیان اینکه غلظتهای مورد نظر بر روی محصول درج شده است، اضافه کرد: کاربرد این محصول بسیار ساده است و کشاورزان به راحتی می توانند برای اهداف مورد نظر از آن استفاده و نتایج آن را در بهار سال بعد مشاهده کنند.

وی با اشاره به این مطلب که در حال حاضر این طرح در فاز نیمه صنعتی است، ادامه داد: این محصول به زودی وارد فاز تولید انبوه خواهد شد و به بازار عرضه می شود.

نقل از خبرگزاري مهر

آی آدم ها صدای قرنِ ماست
این صدا از وحشتِ غرقِ شماست

دیده در گرداب كی وا می كنید؟
وه كه غرقِ خود تماشا می كنید

137113711371

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۸۷/۵/۳ - ۰۹:۵۰


پست: 455



Re: خبرهاي زيستي

پست توسط 137113711371 »

استخراج سوخت گياهي از جلبک

همشهری‌آنلاین:
کارشناسان هلندي توليد آزمايشي سوخت گياهي را از جلبک آغاز کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، به نقل از شبکه تلويزيوني الجزيره، اين توليد آزمايشي مي‌تواند نقطه عطفي در زمينه توليد سوخت گياهي باشد. براي پرورش جلبک نيازي به آب و کود زيادي نيست.

جلبک‌ها با سرعتي بسيار بيشتر از ساير گياهاني که از آنها در توليد سوخت گياهي استفاده مي‌شود رشد مي‌کنند.

جلبک‌ها در مقايسه با ساير گياهان مقدار دي‌اکسيد کربن بيشتري جذب مي‌کنند و فقط به 10 درصد مساحتي نياز دارند که براي پرورش ساير گياهان مورد استفاده در توليد سوخت گياهي مورد نياز است.

در هر هکتار از حوضچه‌هاي رو باز مي‌توان هر سال حدود 70 تن جلبک توليد کرد. ولي تبديل اين جلبک‌ها به سوخت گياهي کار دشواري است و نياز به فناوري پيشرفته دارد.

هر هکتار از حوضچه‌هاي پرورش جلبک در هر سال 1000 تن دي‌اکسيد کربن را جذب مي‌کند به همين علت طرح پرورش جلبک با استقبال مدافعان محيط زيست مواجه شده است.

هم اکنون شرکت هلندي آلجلينگ با روشي ابتکاري به پرورش جلبک مي‌پردازد. اين شرکت با پرورش جلبک داخل لوله هاي خاص، مساحت مورد نياز را براي پرورش جلبکها در مقايسه با پرورش انها در حوضچه‌هاي رو باز، 5000 بار کوچکتر کرده است. [مفاهيم: سوخت‌ زيستى چيست؟]

با اين روش، متخصصان کنترل بيشتري بر همه مراحل پرورش جلبک تا زمان تبديل شدن آن به سوخت گياهي پيدا مي‌کنند.

شرکت آلجلينگ اعلام کرد شرکت هواپيمايي KLM قصد دارد تا پايان امسال براي اولين بار از سوخت گياهي توليد شده از جلبک در يکي از هواپيماهايش استفاده کند.

آی آدم ها صدای قرنِ ماست
این صدا از وحشتِ غرقِ شماست

دیده در گرداب كی وا می كنید؟
وه كه غرقِ خود تماشا می كنید

137113711371

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۸۷/۵/۳ - ۰۹:۵۰


پست: 455



Re: خبرهاي زيستي

پست توسط 137113711371 »

کشف عامل تولید ماده آسپیرین در گیاهان

محققان دانشگاه واشنگتن با مطالعه بر روی گیاهانی که در برابر خطرات به صورتی طبیعی به تولید نوعی آسپیرین در سلولهای خود می پردازند دریافتند که عامل اصلی تولید این دارو، ماده کلسیم است.
به گزارش خبرگزاری مهر، مطالعات جدید نشان می دهد کلسیم در گیاهان بیمار پس از اتصال به پروتئینی به نام کالمودولین، تولید اسید سالیسیلیک می کند. اسید سالیسیلیک یا SA یکی از نزدیکترین عوامل شیمیایی به آسپیرین است و در گیاه به عنوان یک سیگنال مولکولی عمل کرده و یک سری از واکنشها را به منظور محافظت از گیاه در برابر تهدید های خارجی فعال می کند.

به گفته محققان گیاهانی که SA تولید می کنند از صدها سال پیش شناسایی شده بودند اما نقش کلسیم در این گیاهان تا به حال نامشخص باقی مانده بود.

محققان با بررسی ساختار این گیاهان دریافتند که کلسیم در میان سلولهای گیاهان نقش یک دربان را به عهده دارد که سطح تولید SA را کنترل کرده و با هدایت اطلاعات ورودی گیاه را در برابر حملات بیماریها و آفات حمایت می کند.

آزمایشها نشان می دهند گیاهان نرمال و سالم سطح پایینی از SA را در میان سلولهای خود دارند. زمانی که سطح این ماده افزایش می یابد به این معنی است که گیاه در برابر فشارهای محیطی و یا حملات آفتها قرار گرفته است.

به گفته محققان در مواجه با خطر به دلیل عدم توانایی در گریختن از مهلکه، گیاهان سیستم های درونی حفاظتی خود را از قبیل SA فعال ساخته و از خود محافظت می کنند. این ماده اقدامات محافظتی را از جمله واکنشهای فوق حساس به گیاه القا می کند. در این شرایط سلولهای اطراف عوامل بیماری زا و یا آفت می میرند و با تشکیل حصاری سلولی از انتشار این عوامل به کل گیاه جلوگیری می کنند. این ماده همچنین مقاومت اکتسابی را نیز در گیاه فعال می کند، خصوصیتی که گیاه را در برابر حمله های آتی بیماریها مصون می سازد.

بر اساس گزارش ساینس دیلی، وجود این ماده در سلولهای گیاهان از سرعت رشد گیاه به شکلی کاملا محسوس می کاهد و به همین دلیل سطح SA در گیاهانی که در محیط امن زندگی می کنند بسیار پایین است. همچنین تنظیم میزان پروتئینی به نام AtSR1 در گیاه نیز می تواند در کاهش میزان ماده SA و افزایش رشد گیاه موثر واقع شود.

خبرگزاري مهر

آی آدم ها صدای قرنِ ماست
این صدا از وحشتِ غرقِ شماست

دیده در گرداب كی وا می كنید؟
وه كه غرقِ خود تماشا می كنید

137113711371

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۸۷/۵/۳ - ۰۹:۵۰


پست: 455



پلاستیکهای طبیعی ارمغان دانشمندان برای محیط زیست

پست توسط 137113711371 »

گروهی از محققان ویتنامی از تولید مواد پلاستیکی زیستی خبر داده اند که تجزیه پذیر بوده و فرایند تولید بسیار ارزانی دارند.
به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان دانشگاه علوم هوشی مینه ویتنام موفق به تولید پلاستیکهای طبیعی شده اند که علاوه بر تجزیه پذیری، مقاوم به آب و ارزان نیز هستند.

به اعتقاد محققان وجود کیفیتهای متمایزی نظیر راحتی، مقاوم بودن به آب و ارزانی این گونه پلاستیکهای نوظهور زیستی، کیسه های پلاستیکی متداول را از دور خارج و به انتخاب اول بسته بندی اکثر محصولات بدل خواهد شد.

پلاستیکهای معمولی از منابع تجدید ناپذیر مثل نفت و گاز ساخته می شوند و زیست تجزیه پذیر نیستند. چنین موادی بین 500 تا 1000 سال زمان می برند تا در شرایط طبیعی تجزیه شوند.

نتایج حاصل از پروژه چهار ساله این محققان نشان می دهد مواد به دست آمده نه تنها می توانند در مدت زمان کوتاهی در زمین به طور کامل تجزیه شوند، بلکه هزینه کیسه های تولید شده با این مواد نیز بسیار ارزانتر است.

به گفته دانشمندان ویتنامی، این مواد که تحت عنوان نانوکامپوزیتها شناخته می شوند، مخلوطی از نشاسته قابل ارتجاع نسبت به حرارت، پلی وینیل الکل، نوعی پلیمر رسی و برخی افزودنی های غذایی است که با استفاده از فناوری نانو ساخته می شود.

به گزارش خبرگزاری تان هاین، محققان معتقدند نانوکامپوزیتهایی از این دست امکان تجزیه پذیری زیستی کامل این مواد را در محل های دفن زباله فراهم می کند و میکروارگانیسم های موجود در خاک در زمانی کوتاه بین یک تا شش ماه مواد را مصرف می کنند.


خبرگزاري مهر

آی آدم ها صدای قرنِ ماست
این صدا از وحشتِ غرقِ شماست

دیده در گرداب كی وا می كنید؟
وه كه غرقِ خود تماشا می كنید

نمایه کاربر
منطق

عضویت : جمعه ۱۳۸۷/۷/۱۹ - ۱۱:۳۵


پست: 951

سپاس: 1

Re: خبرهاي زيستي

پست توسط منطق »

واكسن استنشاقي براي مقابله با سم بوتوليسم توليد شد

پژوهشگران يك واكسن استنشاقي آزمايشي براي مقابله با سم بوتوليسم توليد كرده‌اند كه نتايج اميدواركننده‌اي داشته است.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، اين واكسن كه به صورت اسپري بيني مورد استفاده قرار مي‌گيرد در مرحله آزمايشي براي محفاظت در برابر سم بوتوليسم، كاربرد مطلوب و اميد بخشي داشته است.

اين سم خطرناك مي‌تواند در موارد نادر باعث بروز بيماري فلج شديد شود.

محققان خاطرنشان كردند كه واكسن بوتوليسم در واقع يك ديوار محافظ ثانويه در برابر تماس با ماده سمي بوتولينوم نوروتوكسين ايجاد مي‌كند.

اين ديوار دفاعي در ابتدا در سلولهاي مبارزه كننده با بيماري در غشاهاي مخاطي بافت بيني ايجاد مي‌شود كه اولين ناحيه در تماس با ماده سمي هستند و پس از آن از سلولهاي دفاعي بدن در خون محافظت مي‌كند.

نتايج اين تحقيق در مجله «نيچر ژن تراپي» منتشر شده است.

نمایه کاربر
منطق

عضویت : جمعه ۱۳۸۷/۷/۱۹ - ۱۱:۳۵


پست: 951

سپاس: 1

Re: خبرهاي زيستي

پست توسط منطق »

تمشك سياه در پيشگيري از بروز سرطان موثر است

مطالعات جديد حاكي از موثر بودن تمشك سياه در مقابله با سرطان است.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خراسان، مطالعه صورت گرفته در دانشگاه اوهايو كه نتايج آن در شماره ژانويه 2009 مجله Cancer Prevention Research منتشر شده است، نشان مي‌دهد كه ميوه گياه تمشك سياه موجب مهار سرطان مري در موش‌ها شده است.

در اين پژوهش به موش‌ها عصاره تخليص شده تمشك سياه كه غني از آنتوسيانين بود، داده شد و مشخص گرديد كه اثربخشي اين عصاره در جلوگيري از بروز سرطان مري مشابه تمشك كامل است.

محققان اين مركز در گذشته نيز مطالعات خود را بر استفاده از پودر تمشك در بيماران متمركز ساخته و دريافتند كه نياز روزانه به اين ماده براي اثربخشي كامل، مقادير بالاتر از 60گرم مي باشد.

بنا به گفته آنها؛ ميوه تمشك سياه حاوي تركيبات ضد سرطان موسوم به آنتوسيانين از دسته فلاوونوئيدها است كه موجب مهار رشد سرطان مري مي‌شود و اين يافته نشانه محكمي بر اهميت ماده آنتوسيانين در جلوگيري از بروز سرطان است.

اين محققان اظهار اميدواري كرده‌اند؛ با توجه به موثر بودن عصاره تخليص شده حاوي انتوسيانين در جلوگيري از بروز سرطان مري، بتوانند در آينده تركيب استانداردي از اين ماده را براي درمان سرطان مري توليد نموده و تركيبات موثره تخليص شده را جايگزين پودر كامل تمشك كنند.

نمایه کاربر
منطق

عضویت : جمعه ۱۳۸۷/۷/۱۹ - ۱۱:۳۵


پست: 951

سپاس: 1

Re: خبرهاي زيستي

پست توسط منطق »

آنتي اکسيدان ها نقشي در روند کند کردن پيري ندارند

نتايج تحقيقات محققان انگليسي نشان مي‌دهد: برخلاف عقيده رايج، آنتي اکسيدان‌ها نقشي در کند کردن روند پيري ندارند.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) واحد علوم پزشکي ايران، محققان کالج لندن در گزارشي که در مجله وراثت و تکامل منتشر کرده‌اند گفتند که هيچ مدرکي وجود ندارد که بيانگر نقش آنتي اکسيدان‌ها در کند کردن روند پيري باشد.

اين محققان با تحقيق بر روي کرم‌هاي نماتد متوجه شدند؛ آنتي اکسيدان‌ها تاثيري بر مقابله با تخريب سلولي ناشي از راديکال هاي آزاد و طولاني کردن عمر ندارد.

آنتي اکسيدان‌ها از مواد اوليه به کار گرفته شده در صنايع آرايشي و بهداشتي هستند. به کارگيري اين مواد در خوراکي‌ها و کرم‌هاي زيبايي نيم قرن سابقه دارد.

بر اساس گزارش‌هاي علمي منتشر شده در سال 1956، تجمع راديکال‌هاي آزاد اکسيژن در سلول‌ها، با تخريب و فرسايش آنها روند پيري را به همراه دارد.

بر اين اساس، آنتي اکسيدان‌ها با خنثي کردن راديکال‌هاي آزاد در گردش خون، روند پيري سلولي را به عقب مي‌اندازد.

کرم‌هاي نماتد به رغم اختلاف زيادي که انسان‌ها دارند، از نظر وراثتي شباهت‌هايي با آنها دارند و از اين جهت ابزار مناسبي براي تحقيقات علمي هستند.

محققان دانشگاه يونيورسيتي کالج لندن در تحقيقات خود با دستکاري ژنتيک کرم‌هاي نماتد، امکان جذب راديکال‌هاي آزاد را در سلول‌هاي آنها فراهم کردند.

برخلاف تصور، طول عمر کرم‌هاي دستکاري شده همانند ساير نماتدها بود. اين نتيجه به محققان نشان داد: راديکال‌هاي آزاد تاثير چنداني در فرسايش سلولي و تسريع روند پيري ندارند.

دکتر ديويد جم، سرپرست تيم تحقيقاتي يونيورسيتي کالج لندن گفت: واضح است که راديکال‌هاي آزاد در روند پيري موثر هستند ولي آنها نقش کمي در اين روند دارند. تخريب ايجاد شده به وسيله اين راديکال‌ها عامل اصلي پيري نيست.

به گفته دکتر جم، تغذيه سالم مي‌تواند در کاهش خطر بسياري از بيماري هاي ناشي از افزايش سن مانند سرطان، ديابت و پوکي استخوان موثر باشد ولي هيچ مدرکي که بيانگر نقش مصرف آنتي اکسيدان‌ها يا استعمال کرم‌هاي حاوي اين مواد در عقب انداختن پيري باشد، وجود ندارد.

نمایه کاربر
منطق

عضویت : جمعه ۱۳۸۷/۷/۱۹ - ۱۱:۳۵


پست: 951

سپاس: 1

Re: خبرهاي زيستي

پست توسط منطق »

متولدين زمستان از تحصيل و سلامت كمتري بهره‌مندند

محققان دانشگاه نوتردام ادعا كرده‌اند؛ متولدين فصل زمستان كمتر افراد تحصيل كرده مي‌شوند.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، بر اساس تحقيقات جديد، افرادي كه در ماه‌هاي دي، بهمن و اسفند به دنيا مي‌آيند به طور متوسط كمتر تحصيل مي‌كنند، ضريب هوشي پايين‌تري دارند و از سلامت كمتري نيز بهره‌مند هستند.

محققان خاطرنشان كردند: هرچند اين امر ممكن است استثنا هم داشته باشد اما در تحقيقات آنها اكثريت در نظر گرفته شده است.

اين پژوهشگران پس از تجزيه و تحليل اطلاعات جمع آوري شده به اين نتيجه رسيده‌اند كه معمولا زناني كه در فصل زمستان وضع حمل مي‌كنند يا در سن نوجواني هستند و يا حتي مدرك ديپلم دبيرستان هم ندارند، اين امر مي‌تواند روي ضريب هوشي و تحصيل و سلامت نوزاد تاثير بگذارد.

نمایه کاربر
منطق

عضویت : جمعه ۱۳۸۷/۷/۱۹ - ۱۱:۳۵


پست: 951

سپاس: 1

Re: خبرهاي زيستي

پست توسط منطق »

اولين پيوند کامل صورت در آمريکا انجام شد

براي اولين بار در دنيا، پيوند تقريبا کامل صورت در اوهايو توسط يک تيم جراحي صورت گرفت.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)منطقه مرکزي به نقل از رويترز، در اين جراحي 80 درصد صورت يک زن پيوند زده شد.

در سال 2006 نيز صورت يک مرد چيني که در سال 2004 مورد حمله يک خرس قرار گرفته بود مورد جراحي پيوند قرار گرفت اما پس از اين جراحي فوت شد. پزشکان خطرات اين جراحي را اعلام کرده اند.

گفتني است، در پيوند اخير، استخوان‌هاي صورت، دندان‌ها، ماهيچه و اعصاب صورت نيز پيوند شده‌اند.

نمایه کاربر
منطق

عضویت : جمعه ۱۳۸۷/۷/۱۹ - ۱۱:۳۵


پست: 951

سپاس: 1

Re: خبرهاي زيستي

پست توسط منطق »

با ابداع روشي نوين
محققان زيست‌فن‌آوري كشور به رهيافتي تازه در توليد داروهاي نوتركيب دست يافتند


محققان بيوشيمي دانشگاه تربيت مدرس با ارائه روشي نوين كه به افزايش بازده بيان و ترشح پروتئين‌هاي نوتركيب منجر مي‌شود ابزار مفيدي در توليد داروهاي حفاظت كننده از بافتهاي بدن به دست آمد.

به گزارش سرويس پايان‌نامه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر صادق حسن نيا، دانش‌آموخته بيوشيمي باليني كه در تحقيقات رساله دكتري‌اش موفق به ابداع اين روش جديد شده است، اظهار كرد: آلفا 1 ــ آنتي تريپسين انساني سرپيني مهاركننده آنزيم آلاستاز نوتروفيل در انسان است. عملكرد اصلي اين تركيب گليكوپروتئيني، مهار الاستاز نوتروفيل و حفاظت بافت‌ها به ويژه‌ ريه در برابر اثرات تخريبي الاستاز در مواقع التهاب است.

وي گفت: توليد نوتركيب اين پروتئين به دليل كاربرد وسيع درماني آن از منابع مختلف جانوري، گياهي، مخمري از مدتها قبل مدنظر شركتهاي بزرگ دارويي مي‌باشد. به جهت گليكوزيله بودن اين پروتئين و وزن مولكولي بالاي آن، هر روشي كه بتواند بازده بيان و ترشح پروتئين‌هاي نو تركيب را در مخمر افزايش دهد، مي‌تواند به عنوان ابزاري مفيد در توليد اين دارو مورد استفاده قرار گيرد.

حسن نيا افزود: اگر چه عوامل مختلفي در بهينه سازي بيان پروتئين‌هاي نوتركيب در مخمر شامل پروموتور، انتخاب توالي خاص، نوع توالي راهنما، القاء كننده مناسب، نوع موتانت و ديگر روش‌هاي متداول در بيوتكنولوژي مورد استفاده قرار مي‌گيرد،‌ در اين پژوهش بر روي يكي ديگر از روشهاي جديد با تمركز به مرحله تنظيمي در هسته متمركز و با درج يك توالي اينترون مخمري در cDNA آلفا ــ آنتي تريپسين انساني سعي شده است تا اثر آن بر بيان مطالعه شود.

وي به دو سويه مخمر به دست آمده اشاره كرد و گفت: بيان پروتئين نوتركيب در هر دو سويه بعد از روز دوم قابل ارزيابي بود و اين نشان دهنده اين بود كه سويه مخمره واجد اينترون، پروسه Splicing را به درستي انجام داده است. مقايسه مقدار بيان در ساعت 72 در دو محيط كشت مخمرهاي ترانسفورم با روش TIC افزايش بياني در حدود 23 برابر را در سويه واجد اينترون در مقايسه سويه فاقد اينترون را نشان مي‌دهد، اين در حالي است كه داده‌هاي به دست آمده از PCR real-time حاكي از افزايش تقريبا 35 برابر در مقدار سيتو پلاسمي mRNA ژن AAT در سويه واجد اينترون مي‌باشد.

حسن نيا در پايان تصريح كرد: نتايج حاصل نشان داد كه درج اينترون مخمري در cDNA انساني مي‌تواند با افزايش قابل توجهي در بيان و متعاقب آن در ترشح همراه باشد و به عنوان ابزاري مفيد در بيوتكنولوژي توليد گليكوپروتئين‌هاي نوتركيب در مخمر Pichia Pastoris مورد استفاده قرار گيرد.

گفتني است، تحقيقات اين رساله با راهنمايي دكتر عباس صاحبقدم لطفي در دانشكده پزشكي دانشگاه تربيت مدرس انجام شده است.

نمایه کاربر
نفيس

محل اقامت: شهر زيباي خدا

عضویت : یک‌شنبه ۱۳۸۷/۵/۶ - ۱۶:۴۴


پست: 58

سپاس: 4


تماس:

Re: پلاستیکهای طبیعی ارمغان دانشمندان برای محیط زیست

پست توسط نفيس »

دوست عزيز مطلب جالب و مهمي بود ممنون smile072
به خودت مغرور نباش برگها زماني كه فكر مي كنند طلا شده اند مي ريزند.!

http://www.stoptothink.persianblog.irوبلاگ فرهنگي مذهبي من

نمایه کاربر
منطق

عضویت : جمعه ۱۳۸۷/۷/۱۹ - ۱۱:۳۵


پست: 951

سپاس: 1

Re: خبرهاي زيستي

پست توسط منطق »

/ثروتمند شدن، ذاتي است؟/
براساس يافته‌هاي محققان:
طول انگشت انگشتري نشانه موفقيت مالي درمردان است!
عوامل بيولوژيك به اندازه تجربه درموفقيت‌هاي مالي موثراست!

پژوهشگران مي‌گويند طول انگشت انگشتري در مردان مي‌تواند نشانه موفقيت مالي در آنها باشد.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پژوهشگران دانشگاه كمبريج در لندن پس از انجام تحقيقات گسترده به اين نتيجه رسيدند كه انگشت انگشتري در مردان مي‌تواند يك فاكتور پيش‌بيني كننده در مورد موفقيت آنها به عنوان يك تاجر مالي و معامله‌گر تجاري در نظر گرفته شود.

اين مطالعات نشان داده است كه مرداني كه طول انگشت حلقه آنها در مقايسه با انگشت اشاره‌شان بلندتر است، در تجارت‌هاي مهم و مكرر موفقتر عمل كرده و در معاملات خود معمولا برنده مي‌شوند.

در اين تحقيق پژوهشگران دست راست 44 مرد انگليسي را اندازه گرفتند كه سهامداران مهم بودند و در انواعي از تجارت كه نياز به تصميم‌گيري و واكنش سريع داشته است، شركت مي‌كردند.

به گفته پژوهشگران، علاوه بر اين تاثير بيولوژي روي موفقيتهاي مالي تقريبا برابر با سالهايي است كه فرد در شغل خود تجربه به دست آورده است.

اين پژوهش به سرپرستي جان كوتز، فيزيولوژيست دانشگاه كمبريج انجام گرفته و در آكادمي ملي علوم منتشر شده است.

در اين تحقيق كارشناسان روي تاجران اقتصادي مرد در لندن مطالعه كردند آنها نمونه هايي آزمايشگاهي در بزاق اين مردان را هنگام صبح و عصر گرفته و مورد آزمايش قرار دادند.

به گزارش ايسنا، پژوهشگران دريافتند مرداني كه در هنگام صبح ميزان هورمون تستوسترون در بدنشان زياد است به شكلي غير عادي و عجيب در شب سود زيادي از كارهاي تجاريشان در آن روز به دست مي‌آورند.

به گفته محققان تستوسترون كه مهمترين و شناخته شده‌ترين هورمون مردانگي است، روي پرخاشگري اعتماد به نفس و خطر كردن در مردان تاثير قابل توجه دارد.
به نقل از ایسنا

نمایه کاربر
منطق

عضویت : جمعه ۱۳۸۷/۷/۱۹ - ۱۱:۳۵


پست: 951

سپاس: 1

Re: خبرهاي زيستي

پست توسط منطق »

در مدل حيواني محقق شد:

يافته‌هاي محققان ايراني در درمان آسيب‌هاي طحال با سلول‌هاي بنيادي جنيني


پژوهشگران علوم تشريح دانشگاه تربيت مدرس با پيوند سلول‌هاي بنيادي جنين به طحال و كبد موش به نتايج موفقي در سلول درماني اين بافت‌ها دست يافتند.

به گزارش سرويس پايان‌نامه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر ماندانا بيگي كه در قالب رساله دكتري تخصصي خود اين پژوهش را انجام داده است، با بيان اين كه قابليت تمايز سلول‌هاي بنيادي جنيني به رده‌هاي مختلف سلولي باعث شده است كه از اين سلول‌ها جهت سلولي درماني استفاده شود، در تشريح اهداف تحقيقش گفت: در بخشي از اين مطالعه به بررسي تاثير دوزهاي مختلف اريتروپويتين، BMP4 و سيستم هم‌كشتي بر تمايز سلولهاي بنيادي جنيني به كلني‌هاي اريتروئيدي پرداختيم، همچنين پيوند سلولهاي بنيادي جنيني تيمار شده با اريتروپويتين در طحال و كبد بررسي شد.

وي درباره مراحل تحقيقات خود گفت: سلولهاي اجسام شبه جنيني از هم جدا شد و در محيط نيمه جامد حاوي دوزهاي مختلف اريتروپويتين و BMP4 كشت داده شد و پس از ارزيابي كلني، بهترين دوز از ميان دوزهاي مختلف در محيط كشت ساده انتخاب شد. سپس در سيستم كشت ساده و سيستم هم‌كشتي در حضور و غياب دوز انتخابي اريتروپويتين ارزيابي كلني پس از 10 روز كشت در محيط نيمه جامد انجام شد.

همچنين بيان ژنهاي major بتا، EPOR ،AML1 ،بتاH1 و گاما در سيستم كشت ساده داراي اريتروپويتين و سيستم هم كشتي داراي اريتروپويتين ارزيابي شد.

دكتر بيگي افزود: در بخش IN VIVO سلولهاي حاصل از اجسام شبه جنيني در محيط حاوي دوز انتخابي اريتروپويتين به مدت سه روز كشت شدند و قبل از پيوند سلولها با Brdu نشاندار شدند و به موش هايي كه سيستم خوني آنها با اشعه گاما مهار شده بود از طريق وريد دمي پيوند شدند.

پس از گذشت 12 روز و خارج كردن طحال بررسي‌ها نشان داد كه اريتروپويتين تاثير بهتري در تمايز سلولهاي بنيادي جنيني به كلني‌هاي اريتروييدي نسبت به BMP4 دارد و هم كشتي سلولهاي بنيادي جنين در حضور اريتروپويتين نسبت به سيستم كشت ساده داراي اريتروپويتين باعث تمايز بهتر اين سلولها به كلني‌ها اريتروييدي شده است.

وي در پايان تصريح كرد: نتايج پيوند سلولهاي بنيادي جنيني نشان داد كه سلول‌هاي تيمار شده در حضور و غياب اريتروپويتين قادر به جايگزيني در طحال و ايجاد كلني‌هاي طحالي هستند، اگر چه سلولهاي تيمار شده با اريتروپويتين توانايي بيشتري در ايجاد كلني‌هاي طحالي داشتند، در مجموع اين مطالعات در آينده مي‌توانند راهي براي به كارگيري هر چه بهتر اين سلولها در سلول درماني باشد.

گفتني است، اين پژوهش با راهنمايي دكتر مژده صالح نيا، عضو هيات دانشگاه تربيت مدرس انجام شده است.

نمایه کاربر
منطق

عضویت : جمعه ۱۳۸۷/۷/۱۹ - ۱۱:۳۵


پست: 951

سپاس: 1

Re: خبرهاي زيستي

پست توسط منطق »

در پژوهشي بي‌سابقه؛
ساختار اصلي ميكروب ابولا شناسايي شد

پژوهشگران در آمريكا موفق شده‌اند: ساختار اصلي پروتئين باكتري بيماري‌زا و خطرناك ابولا را شناسايي كنند كه اين امر مي‌تواند گام مهمي در جهت كشف روشهاي درماني جديد براي معالجه اين عفونت باشد.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، گروهي از پژوهشگران دانشگاه ايالتي يووا در آمريكا در مطالعات مفصل و دقيق خود ساختار يك بخش اصلي از پروتئين ابولا تحت عنوان VP35 را شناسايي كرده‌اند.

بر اساس اين گزارش، پروتئين مزبور با مقاومت طبيعي سلولهاي ميزبان در برابر عفونتهاي ويروسي تداخل مي‌كند و اين امر در واقع عامل گسترش عفونت در بدن مي‌شود.

دكتر گايا آماراسينگ، محقق اصلي اين تيم پژوهشي و استاديار رشته‌هاي بيوشيمي، بيوفيزيك و بيولوژي مولكولي درباره اين كشف جديد خاطرنشان كرده است: معمولا وقتي ويروس‌ها سلولهاي بدن را آلوده مي‌كنند، سيستم ايمني بدن ميزبان مي‌تواند شروع به مبارزه با ويروسهاي مهاجم كرده و در نهايت بدن را از ويروس‌ها پاك كند. اما در موارد عفونت‌هاي ابولا، ‌توانايي بدن ميزبان براي دفاع از بدن در برابر ويروسهاي مهاجم از بين مي‌رود و بيماري پيشرفت مي‌كند.

وي افزود: علت اين امر آن است كه پروتئين VP35 در مسيرهاي دروني سيستم ايمني بدن كه اولين خط دفاعي را در برابر عوامل بيماري‌زاي خارجي ايجاد مي‌كنند، اختلال بوجود مي‌آورد.

اين پژوهشگران در تحقيقات خود براي درك نحوه تعاملات سلولهاي ميزبان و ويروسها، از تكنيك مركب از بلورگرافي پرتو ايكس و طيف سنجي مقاومت مغناطيسي هسته سلولي استفاده كردند تا با استفاده از نمونه‌هاي پروتئيني غيرآلوده، ساختار پروتئين ميكروب ابولا را شناسايي كنند.

محققان مي‌گويند؛ در حال حاضر با كشف اين ساختار كليدي در پروتئين VP35 مي‌توان اطلاعات لازم براي توليد داروهاي ضد ويروسي را بدست آورده و از آن در زمينه توليد اين داروها بهره گرفت.

ارسال پست