لیزر چیست؟

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
كوير

محل اقامت: ساری

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۸۵/۴/۲۰ - ۱۹:۵۰


پست: 2517

سپاس: 35

جنسیت:

تماس:

لیزر چیست؟

پست توسط كوير »

ليزر

laser
تقويت نور بوسيله گسيل القائي تابش . ‌ميزر‌ نوري. ليزر باريكه‌ئي ‌نور‌ پرقدرت كاملا يكسو، ‌تكفام‌ و ‌كوهرنت (همسان) توليد مي‌كند. ليزر اساسا بر مبناي همان اصول ميزر كار مي‌كند، جز اينكه "محيط فعال" در ساده‌ترين نوع خود متشكل است از، يا جاي دارد در، استوانه‌ئي از لحاظ نوري شفاف كه سطح يك قاعده آن بازتابان و سطح قاعده ديگرش بطور جزئي بازتابان است . موجهاي برانگيخته گذارهاي مكرري را به بالا و پائين استوانه انجام مي‌دهند، پاره‌ئي از آن‌ها بصورت نور از سطح بازتابان جزئي خارج مي‌شوند. در ليزر ‌ياقوت ‌، ‌اتم‌هاي كروم بلور ياقوت استوانه‌ئي شكلي بوسيله يك لامپ درخشي تا حالت برانگيخته از لحاظ نوري دميده، و بدين ترتيب براي گسيل ‌تپ ‌هاي (پالس هاي) كاملا همساز نور مهيا مي‌شوند. ليزرهائي نيز با استفاده از ‌گازهاي بي‌اثر‌ (هليم و نئون) براي توليد باريكه پيوسته ساخته شده است . نوع ديگر ليزر متشكل است از مكعبي از گاليم ارسنيد تصفيه شده خاصي، كه وقتي از آن جريان الكتريكي بگذرد مي‌تواند ‌تابش فروسرخ‌ گسيل دارد. پاره‌ئي از موارد كاربرد ليزر عبارتند از جراحي چشم، ‌تمام نگاري‌ (هولوگرافي‌) و برش فلزات .

منبع: فرهنگ لغات فرهنگ
تو هم یک روز بزرگ میشی میری تا شهر رویاها
به یاد خونه میافتی چشات میشه مثل دریا
به یاد امشب و هر شب که من ویرون و آواره
نشستم تا سحر بیدار به پای تو و گهواره

nasim alsadat

عضویت : چهارشنبه ۱۳۸۷/۴/۱۹ - ۱۷:۱۰


پست: 39



Re: لیزر چیست؟

پست توسط nasim alsadat »

سلام
کلمه لیزر (LASER) از حروف ابتدای عبارت "تقویت نور بوسیله گسیل القایی تابش" (Light Amplification By Stimulated Emission of Radiation) در لاتین ساخته شده است که معمولاً در طول موجهای مادون قرمز نزدیک ، مرئی و ماورای بنفش طیف الکترومغناطیس می‌باشد. به گسیلهای لیزر گونه طول موجهای بلندتر ناحیه میکروویو "میزر" (MASER) گفته می‌شود. لیزر اصولاً به منبع نور همدوس و تکرنگ گفته می‌شود. . به عبارت بهتر ليزر تشعشع توليد شده توسط تقويت کننده هایِ نوریِ ميباشد که در طيف هایِ مختلف از مادون قرمز تا فوق بنفش آن در پزشکیِ کاربرد دارد. نور ليزر مادون قرمز و فوق بنفش را با چشم نميتوان ديد. ليزر منبع نوریِ است که نور بينهايت خالص توليد ميکند . که بجایِ طيفیِ از طول موجها ، فقط يک طول موج داريم . اگر منشوری را جلویِ يک منبع نور معمولیِ نگه داريم شما ميتوانيد طيفیِ از رنگها (قرمز-نارنجیِ-زرد-سبز-آبیِ-نيلیِ-بنفش) را که از طرف ديگر منشور خارج ميشود مشاهده نماييد در حاليکه اگر اين منشور را در مقابل نور ليزر بگيريم همان رنگیِ که وارد منشور ميشود از طرف ديگرش خارج ميشود و ديگر طيفیِ از نور مشاهده نخواهد شد اين نور دارایِ انرژیِ فراوان است و سير آن خطیِ بطرف نقطه هدف میِ باشد انرژیِ نور ليزر چندين هزار برابر نور طبيعیِ است. سومين خاصيت نور ليزر دقت و پائين بودن خاصيت انتشار نور میِ باشد. بطوریِ که نور تابيده شده از يک دستگاه ليزر مدرن در فاصله طولانیِ مسير مستقيم خود را حفظ کرده و شعاع نور تابيده شده در خروج از دستگاه برابر شعاع نور رسيده به هدف میِ باشد. ليزر دارایِ کاربرد هایِ فراوان در صنايع نظامیِ، غير نظامیِ، علوم و تحقيقات و همچنين در علم پزشکیِ است. smile034

نمایه کاربر
goddess

عضویت : جمعه ۱۳۸۷/۷/۱۹ - ۲۱:۱۷


پست: 692

سپاس: 37

Re: لیزر چیست؟

پست توسط goddess »

با سلام
پيش از اين در كتابي خونده بودم كه ليرز سبب بيماري سرطان واسه مصرف كنندگان دستگاه چاپ گر و .داره
ولي امروزه از اون براي درمان سرطان استفاده مي كنن
اينو چه طوري توجيح مي كنيد؟؟؟
بعد ليزر تمام انرژيش رو تو يه نقطه مثل كانون متمركز مي كنه ؟؟؟
اگه اين طور باشه خطرش واسه يه نفر در معرض اين خيلي زياده و اگر بخواد انرژي رو بخش كنه كه يه محيط بزرگ رو تحت تاثير خودش مي ذاره !!!!!!!!!!!!!!!
اگه لطف كنيد جواب بديد ممنون مي شم
اخه درسمون در همين مورد است بهش نياز دارم
با تشكر smile072

نمایه کاربر
goddess

عضویت : جمعه ۱۳۸۷/۷/۱۹ - ۲۱:۱۷


پست: 692

سپاس: 37

Re: لیزر چیست؟

پست توسط goddess »

سلام
يكي نيست به من كمك كنه الحق تاپيك هاي خاص فيزيك تا آپ نشه كسي سراغش نمي اد
smile072 smile054 smile054

Dark Angle

عضویت : دوشنبه ۱۳۸۸/۴/۱۵ - ۲۲:۱۵


پست: 2



لیزر در صفر مطلق

پست توسط Dark Angle »

سلام.
یک سوال داشتم.
با توجه به اینکه در دمای صفر مطلق همه ی ذرات ماده ساکن هستند و هیچ حرکتی از خودشون ندارند آیا ممکنه که لیزر در دمای صفر مطلق نوری منتشر کنه؟
ممنون.

ارسال پست