آخرین خبرها از ماهواره "امید"

مدیران انجمن: parse, javad123javad

4Duniverse

عضویت : جمعه ۱۳۸۶/۶/۲ - ۲۱:۰۷


پست: 1412

سپاس: 6

Re: آخرین خبرها از ماهواره "امید"

پست توسط 4Duniverse »

جاناتان مارکوس

خبرنگار امور دیپلماتیک بی بی سی، واشنگتن

توجه بین المللی به موشک سفیر-2، نه ماهواره امید

ایران ادعا کرده است که دانشمندانش توانسته اند اولین ماهواره ساخت این کشور را در مدار زمین قرار دهند.

این ماهوار سوار بر موشک سفیر-2 به فضا پرتاب شده و موفق بودن این ماموریت، به این معنی است که برنامه ساخت موشک ایران نقطه عطف مهمی را پشت سر گذاشته است.

ایران قبلا هم ادعا کرده بود که به جایگاهی در برنامه های فضایی جهان دست یافته است. گرچه که کارشناسان غربی معتقد بوده اند موشکی که ایران در ماه نوامبر سال گذشته پرتاب کرد، احتمالا توانایی حمل هیچ بمبی را نداشته است.

حمل کردن ماهواره ای کوچک به فضا دستاوردی خارق العاده نیست اما اگر موشک سفیر-2 با موفقیت این ماموریت را انجام دهد نگرانی اصلی این خواهد بود که توانایی ایران در ساخت موشک به چه مرحله ای رسیده است. چون تفاوت میان پرتاب کننده ماهواره به فضا و موشک بالیستیک دور برد ناچیز است.

انگیزه آمریکا از استقرار سیستم سپر دفاع موشکی در مرکز اروپا جلوگیری از چنین خطرات بالقوه ای از سوی ایران بوده است.

در حالی که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، ادامه این طرح را سبک سنگین می کند و در جریان مبارزات انتخاباتی خود به وضوح نسبت به استقرار این سیستم ابراز تردید کرده بود، ایرانی ها با پرتاب این موشک عملا موضع حامیان این طرح را تقویت کرده اند.

پرتاب موفقیت آمیز ماهواره توسط موشک سفیر-2 به این معنی نیست که ایران تا فردا صبح یک سیستم موشکی قاره پیما خواهد داشت. داشتن چنین سلاحی فقط زمانی معنی پیدا می کند که با خود کلاهک هسته ای حمل کند.

البته ایران می گوید که بلندپروازی ساخت سلاح هسته ای را ندارد و حتی اگر چنین بلندپروازی را داشت، ساختن کلاهک هسته ای که قابل نصب روی دماغه یک موشک باشد، امری ساده نیست.

با این حال، در حالی که آقای اوباما به دنبال باز کردن دری برای گفتگو با دولت ایران است، پرتاب سفیر-2 به پیچیدگی این روابط می افزاید.

4Duniverse

عضویت : جمعه ۱۳۸۶/۶/۲ - ۲۱:۰۷


پست: 1412

سپاس: 6

Re: آخرین خبرها از ماهواره "امید"

پست توسط 4Duniverse »

بی بی سی فارسی میگوید :

واکنش های بین المللی نسبت به پرتاب ماهواره امید به فضا

آمریکا از پرتاب ماهواره ایرانی "امید" به فضا ابراز نگرانی کرده است.


ایران سه شنبه 3 فوریه (15 بهمن) "ماهواره ملی امید" را با پیام محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری، به فضا پرتاب کرد که طبق گزارش ها با موفقیت در مدار زمین قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفته است که پرتاب ماهواره "احتمالا می تواند منجر به شکل گیری موشک های قاره پیما {بالستیک} شود."

ماهواره ایرانی امید به منظور ارسال و دریافت اطلاعات با پایگاه زمینی ساخته و به فضا پرتاب شده است.

برخی کشورهای غربی از برنامه های موشکی این کشور ابراز نگرانی کرده اند. آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه ایران را متهم می کنند که درصدد دستیابی به سلاح هسته ای است و می گویند برنامه فضایی ایران نیز می تواند مقاصد نظامی داشته باشد. ایران این اتهامات را به شدت رد می کند.

زوی کاپلان، رئیس سازمان فضایی اسرائیل نیز پرتاب ماهواره ایرانی به فضا را تائید کرده و آن را مایه شگفتی نخوانده است. او گفته است در عصر اطلاعات و فن آوری و با دانشمندان ایرانی که خارج از این کشور تحصیل کرده اند، آنها می توانند به هر دانشی دست پیدا کنند.

بیل رمیل، وزیر مشاور دولت بریتانیا نیز از نیات ایران درباره پرتاب این ماهواره "ابراز نگرانی" کرده است. او در بیانیه ای گفته است که بریتانیا در حال بررسی بیشتر این تحولات است.

آقای رمیل افزوده که ایران با اقدام خود در حال فرستادن علایم نادرستی به جامعه جهانی است.

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان نیز پرتاب ماهواره ایران را یک "تحول نگران کننده" خوانده است.

دولت فرانسه نیز نگرانی مشابهی درباره این اقدام ایران بیان داشته است.

طرح ساخت و پرتاب ماهواره امید از سه سال پیش آغاز شد و پرتاب موفقیت آمیز آن زمینه ساز پیشرفت های بعدی ایران در این زمینه خواهد بود.

با پرتاب ماهواره امید، ایران به جمع معدود کشورهایی می پیوندد که از توانایی فنی لازم برای طراحی و ساخت مستقل ماهواره و پرتاب آن به فضا برخوردارند و منابع مالی لازم را برای اجرای چنین طرح هایی اختصاص داده اند.

4Duniverse

عضویت : جمعه ۱۳۸۶/۶/۲ - ۲۱:۰۷


پست: 1412

سپاس: 6

Re: آخرین خبرها از ماهواره "امید"

پست توسط 4Duniverse »

خبرگزاری صدای آمریکا از ماهواره ملی امید میگوید :

03/02/2009
پرتاب اولین ماهوارۀ ساخت ایران به فضا - 'تحفه به مردم ایران'

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران اعلام پرتاب اولین ماهوارۀ ساخت ایران را بحیث تحفۀ به مردم ایران، مورد قدر دانی قرار داد.
آقای احمدی نژاد امروز سه شنبه گفت، ماهواره امید در ساعات ناوقت شب دوشنبه در مدار زمین قرار داده شد.
رسانه های خبری گفتند که این ماهواره توسط راکت سفیر دوی ساخت ایران، به فضا انتقال داده شد.
این خبر در حالی اعلام شد که ایران از۳۰ مین سالروز انقلاب اسلامی تجلیل میکند. آقای احمدی نژاد این پرتاب را قدمی بسوی صلح و عدالت خواند.
در واشنگتن رابرت ودد، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا گفت، گزارشهای پرتاب این ماهواره مورد نگرانی شدید است.
او تصریح داشت که قطعنامۀ ملل متحد ایران را از شمولیت در هر نوع فعالیت مرتبط با راکت، منع قرار میدهد.
وزیر خارجۀ فرانسه نیز در مورد این گزارش اظهار نگرانی کرد.
هدف دراز مدت ایران در مورد انکشاف یک پروگرام فضایی در بین رهبران جهان که قبلا در برنامه ذروی و راکت بلستیک تهران نگران اند، باعث ناراحتی گردیده است.

4Duniverse

عضویت : جمعه ۱۳۸۶/۶/۲ - ۲۱:۰۷


پست: 1412

سپاس: 6

Re: آخرین خبرها از ماهواره "امید"

پست توسط 4Duniverse »

تا ساعت 12 ظهر امروز
تعداد گردش ماهواره ملی امید به دور زمین
١٠۵
دفعات ارتباط با ایستگاه‌های زمینی
۳۵

به نقل وبسایت رسمی ماهواره امید

4Duniverse

عضویت : جمعه ۱۳۸۶/۶/۲ - ۲۱:۰۷


پست: 1412

سپاس: 6

Re: آخرین خبرها از ماهواره "امید"

پست توسط 4Duniverse »

تا ساعت ۱۵ مورخ ۳۰/۱۱/۸۷

تعداد گردش ماهواره ملی امید به دور زمین
۲۴۸
دفعات ارتباط با ایستگاه‌های زمینی
۵۱

4Duniverse

عضویت : جمعه ۱۳۸۶/۶/۲ - ۲۱:۰۷


پست: 1412

سپاس: 6

Re: آخرین خبرها از ماهواره "امید"

پست توسط 4Duniverse »

ناظر پروژه ماهواره اميد گفته است كه "مأموريت موفق" اين ماهواره 13 روز ديگر پايان مي ‌يابد.

به گزارش خبرگزاري فارس، فتح‌الله امي گفته است كه مأموريت‌هاي ماهواره اميد كه شامل تعيين مشخصات مداري ماهواره پس از جدايي از ماهواره‌بر، تله متري مشخصات زيرسامانه‌هاي ماهواره (ارسال اطلاعات داخلي ماهواره به ايستگاه زميني) براي بررسي وضعيت ماهواره و ارسال فرمان از ايستگاه زميني به ماهواره بوده به خوبي انجام شده و مأموريت اين ماهواره 13 روز ديگر پايان مي‌پذيرد.

او زمان كل مأموريت ماهواره اميد را 50 روز اعلام كرد.

آقاي امي كه مشاور سازمان فضايي ايران نيز هست يادآور شد كه ماهواره اميد، نخستين ماهواره ملي ايران، از نوع ماهواره‌‌هاي سبك است. اين ماهواره هر 24 ساعت 15 بار به دور زمين مي‌‌چرخد و در هر دور توسط ايستگاه‌هاي زميني دورسنجي و بردسنجي كنترل و هدايت مي‌‌شود.

او همچنين گفت كه اين ماهواره با دو باند فركانسي و 8 آنتن، اطلاعاتي را به زمين ارسال و از زمين دريافت مي‌كند. تمام قطعات و اجزاي اين ماهواره و ماهواره‌‌بر توسط متخصصان صنايع هوا فضاي ايران طراحي و توليد شده است.

ظاهرا هدف از پرتاب اين ماهواره آزمايش توانايي فني ياران براي ساخت و پرتاب ماهواره هاي بعدي براي ارائه خدمات در زمينه هاي مختلف ارتباطات و مخابرات بوده است. به گفته آقاي امي، قرار است سال آينده نسل جديد ماهواره‌هاي ايران با وزن بيشتر و تكنولوژي جديدتري به فضا پرتاب شوند.

با پرتاب ماهواره اميد، ايران به جمع معدود كشورهايي مي پيوندد كه از توانايي فني لازم براي طراحي و ساخت مستقل ماهواره و پرتاب آن به فضا برخوردارند و منابع مالي لازم را براي اجراي چنين طرح هايي اختصاص داده اند.

4Duniverse

عضویت : جمعه ۱۳۸۶/۶/۲ - ۲۱:۰۷


پست: 1412

سپاس: 6

Re: آخرین خبرها از ماهواره "امید"

پست توسط 4Duniverse »

27 اسفند 1387

ماموریت امید 40 روز دیگر ادامه دارد / ورود به جو پس از اتمام ماموریت

پژوهشگر علوم و فناوریهای فضایی درباره سرنوشت ماهواره امید و اخباری که پیرامون پایان ماموریت آن در روزهای آینده منتشر شده بود، گفت: ماهواره امید تا 40 روز آینده در مدار خواهد بود و پس از پایان ماموریت همانند سایر ماهواره های مدار لئو وارد جو می شود.
اصغر ابراهیمی کارشناس و پژوهشگر علوم و فناوریهای فضایی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ماهواره امید برای انجام ماموریتهای ویژه ای برای مدت زمان معینی از یک تا دو ماه طراحی و ساخته شده است.

وی ارسال پیام، ارتباط با ایستگاههای زمینی، ارسال اطلاعات مداری و اطلاعات درونی ماهواره را از جمله ماموریتهای این ماهواره ذکر کرد و افزود: این ماهواره تاکنون ماموریتهای مذکور را با موفقیت و دقت بالا انجام داده است.

ابراهیمی با اشاره به انتشار خبری مبنی بر پایان ماموریت ماهواره امید تا 12 روز آینده تاکید کرد: این ماهواره در حال حاضر در مدار قرار دارد و تا 40 روز آینده هم در مدار باقی خواهد ماند.

کارشناس و پژوهشگر علوم و فناوریهای فضایی به سرنوشت این ماهواره امید اشاره کرد و ادامه داد: این ماهواره همانند سایر ماهواره های مدار لئو LEO وارد جو می شود و در فضا نخواهد بود.

ماهواره ملی امید 15 بهمن ماه همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی و در سی امین سالگرد پیروزی انقلاب با دستور دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور با موفقیت به فضا پرتاب و در مدار کره زمین قرار گرفت.

ارسال پست