محاسبه خط ترمز خودرو
-
عضویت : شنبه ۱۳۸۸/۱/۲۲ - ۲۰:۰۲
پست: 44-
سپاس: 1
محاسبه خط ترمز خودرو
سلام خدمت دوستان محترم.
مي خواستم بدونم كه اگر ما لاستيكي با پهناي مثلا 30 سانت رو زير يه ماشين مثلا پژو بندازيم و ترمز شديد كنيم چند متر خط ترمز خواهيم داشت؟حال اگر ما پهناي لاستيك رو به مثلا 60 سانت افزايش بدهيم چند متر در كاهش خط ترمز تاثير دارد؟ دوستاني كه اطلاعات دقيق و علمي دارن راهنمايي كنن و اگر فرمولي هم در اين زمينه هست معرفي كنين.
با تشكر.
مي خواستم بدونم كه اگر ما لاستيكي با پهناي مثلا 30 سانت رو زير يه ماشين مثلا پژو بندازيم و ترمز شديد كنيم چند متر خط ترمز خواهيم داشت؟حال اگر ما پهناي لاستيك رو به مثلا 60 سانت افزايش بدهيم چند متر در كاهش خط ترمز تاثير دارد؟ دوستاني كه اطلاعات دقيق و علمي دارن راهنمايي كنن و اگر فرمولي هم در اين زمينه هست معرفي كنين.
با تشكر.
Re: محاسبه خط ترمز خودرو
سلام...
ببینید داریم
برای محاسبه شتاب خودرو:
fk= ma-
که fk برابر uk N هست که اگه جادی رو افقی بگیریم N=mg میشه...
پس در نهایت داریم:
uk mg= ma -
از اینجا شتاب میشه :
a=-uk g
اینکه قطر لاستیک تغییر کنه باعق تغییر در ضریب اصطکاک (uk ) میشه...
فکر میکنم با افزایش عرض خودرو uk افزایش پیدا میکنه و پس اندازه شتاب کند شوندمون زیاد میشه.
مرحله بعدی محاسبه خط ترمزه :
چون سرعت نهایی 0 هست داریم:
V^2 = 2a D-
که با جاگذاری داریم:
V^2 = 2(-uk g) D-
یعنی :
D= ( V^2 )/2ukg
یعنی اگه V اولیه رو برای اتوموبیل با دو لاستیک ثابت بگیریم اونی خط ترمزش بیشتر میشه که uk کمتر داشته باشه...یعنی خط ترمز برای لاستیک با عرض 30 بیشتر از خ ترمز لاستیک با عرض 60 میشه...یعنی برابر 2 برابر.
در عمل هم فکر کنم همین جوری باشه...درسته؟
ببینید داریم
برای محاسبه شتاب خودرو:
fk= ma-
که fk برابر uk N هست که اگه جادی رو افقی بگیریم N=mg میشه...
پس در نهایت داریم:
uk mg= ma -
از اینجا شتاب میشه :
a=-uk g
اینکه قطر لاستیک تغییر کنه باعق تغییر در ضریب اصطکاک (uk ) میشه...
فکر میکنم با افزایش عرض خودرو uk افزایش پیدا میکنه و پس اندازه شتاب کند شوندمون زیاد میشه.
مرحله بعدی محاسبه خط ترمزه :
چون سرعت نهایی 0 هست داریم:
V^2 = 2a D-
که با جاگذاری داریم:
V^2 = 2(-uk g) D-
یعنی :
D= ( V^2 )/2ukg
یعنی اگه V اولیه رو برای اتوموبیل با دو لاستیک ثابت بگیریم اونی خط ترمزش بیشتر میشه که uk کمتر داشته باشه...یعنی خط ترمز برای لاستیک با عرض 30 بیشتر از خ ترمز لاستیک با عرض 60 میشه...یعنی برابر 2 برابر.
در عمل هم فکر کنم همین جوری باشه...درسته؟
تو هم یک روز بزرگ میشی میری تا شهر رویاها
به یاد خونه میافتی چشات میشه مثل دریا
به یاد امشب و هر شب که من ویرون و آواره
نشستم تا سحر بیدار به پای تو و گهواره
به یاد خونه میافتی چشات میشه مثل دریا
به یاد امشب و هر شب که من ویرون و آواره
نشستم تا سحر بیدار به پای تو و گهواره
-
عضویت : شنبه ۱۳۸۸/۱/۲۲ - ۲۰:۰۲
پست: 44-
سپاس: 1
Re: محاسبه خط ترمز خودرو
سلام خدمت شما دوست محترم كوير.
از اينكه پاسخ دادين ممنونم.
من فكر ميكنم سوالم رو خيلي واضح پرسيدم.ما اصلا كاري به عرض خودرو نداريم.اينجا عرض لاستيك براي ما مهمه نه چيزه ديگه اي.
مرد حسابي من اطلاعات دقيق خواستم اونوقت شما آخرش از من ميپرسي درسته يا نه ؟من اگه ميدونستم كه تاپيك نميزدم !
اگه اطلاعات دقيق دارين فقط بگين با لاستيك 30 سانتي چند متر و با لاستيك 60 سانتي چند متر خط ترمز خواهيم داشت.
ممنونم
از اينكه پاسخ دادين ممنونم.
من فكر ميكنم سوالم رو خيلي واضح پرسيدم.ما اصلا كاري به عرض خودرو نداريم.اينجا عرض لاستيك براي ما مهمه نه چيزه ديگه اي.
مرد حسابي من اطلاعات دقيق خواستم اونوقت شما آخرش از من ميپرسي درسته يا نه ؟من اگه ميدونستم كه تاپيك نميزدم !
اگه اطلاعات دقيق دارين فقط بگين با لاستيك 30 سانتي چند متر و با لاستيك 60 سانتي چند متر خط ترمز خواهيم داشت.
ممنونم
Re: محاسبه خط ترمز خودرو
با سلام...
من جواب خودمو با فرمول دادم:
در ضمن ما اطلاعی از مقدار ضریب اصطکاک نداریم... فقط مقدار محاسباتیش دو برابره...
شما توی راه حل من اشکالی میبینید؟
بگید...خوشحال میشم........
من جواب خودمو با فرمول دادم:
فکر میکنم این توضیح کافی باشه...یعنی خط ترمز برای لاستیک با عرض 30 بیشتر از خط ترمز لاستیک با عرض 60 میشه...یعنی برابر 2 برابر.
در ضمن ما اطلاعی از مقدار ضریب اصطکاک نداریم... فقط مقدار محاسباتیش دو برابره...
شما توی راه حل من اشکالی میبینید؟
بگید...خوشحال میشم........
تو هم یک روز بزرگ میشی میری تا شهر رویاها
به یاد خونه میافتی چشات میشه مثل دریا
به یاد امشب و هر شب که من ویرون و آواره
نشستم تا سحر بیدار به پای تو و گهواره
به یاد خونه میافتی چشات میشه مثل دریا
به یاد امشب و هر شب که من ویرون و آواره
نشستم تا سحر بیدار به پای تو و گهواره
-
عضویت : شنبه ۱۳۸۸/۱/۲۲ - ۲۰:۰۲
پست: 44-
سپاس: 1
Re: محاسبه خط ترمز خودرو
با تشكر از پاسخ شما دوست عزيز.
اينكه بنده مقداري در صحت اين فرمول شك دارم از اين جهت است كه جواب اين سوال بنده بستگي به اختراع يك طرح دارد.لذا لازم است تا از لحاظ تئوري دقيقا اثباتش كنم و از صحت آن كاملا مطمئن شوم.لذا از ساير دوستان تقاضا دارم اگر نظري در اين رابطه دارند بيان كنند.
يا علي
اينكه بنده مقداري در صحت اين فرمول شك دارم از اين جهت است كه جواب اين سوال بنده بستگي به اختراع يك طرح دارد.لذا لازم است تا از لحاظ تئوري دقيقا اثباتش كنم و از صحت آن كاملا مطمئن شوم.لذا از ساير دوستان تقاضا دارم اگر نظري در اين رابطه دارند بيان كنند.
يا علي
Re: محاسبه خط ترمز خودرو
با سلام
من اطلاعات زیادی ندارم ولی این رو میدونم که خط ترمز از فرمول:L=v^2/2a
محاسبه میشود که در اداره راهنمایی و رانندگی نیز استفاده میشود به این صورت که شتاب برای هر ماشینی معین ومشخص است(از طرف شرکت سازنده)و مامور راهنمایی و رانندگی نیز از آن استفاده میکند و سرعت خودرو رو محاسبه میکند و آن وقت میگوید که سرعت خودرو مجاز بوده است یا نه.
حالا به جواب سوال شما بپردازیم:
به نظرم اگه لاستیک ماشین پهن تر باشد در نتیجه سطح تماس آن با زمین بیشتر و اصطکاک نیز بیشتر است پس زودتر می توتند بایستد.
من اطلاعات زیادی ندارم ولی این رو میدونم که خط ترمز از فرمول:L=v^2/2a
محاسبه میشود که در اداره راهنمایی و رانندگی نیز استفاده میشود به این صورت که شتاب برای هر ماشینی معین ومشخص است(از طرف شرکت سازنده)و مامور راهنمایی و رانندگی نیز از آن استفاده میکند و سرعت خودرو رو محاسبه میکند و آن وقت میگوید که سرعت خودرو مجاز بوده است یا نه.
حالا به جواب سوال شما بپردازیم:
به نظرم اگه لاستیک ماشین پهن تر باشد در نتیجه سطح تماس آن با زمین بیشتر و اصطکاک نیز بیشتر است پس زودتر می توتند بایستد.
زنده بودن را به بيداري بگذرانيم که سالها به اجبار خواهيم خفت!
(دکتر علي شريعتي)
(دکتر علي شريعتي)
- reza azadi
عضویت : پنجشنبه ۱۳۸۷/۱/۲۹ - ۱۷:۳۶
پست: 740-
سپاس: 14
Re: محاسبه خط ترمز خودرو
این ایده را من سالها پیش به زهنم رسیدbehnam-soft نوشته شده:با تشكر از پاسخ شما دوست عزيز.
اينكه بنده مقداري در صحت اين فرمول شك دارم از اين جهت است كه جواب اين سوال بنده بستگي به اختراع يك طرح دارد.لذا لازم است تا از لحاظ تئوري دقيقا اثباتش كنم و از صحت آن كاملا مطمئن شوم.لذا از ساير دوستان تقاضا دارم اگر نظري در اين رابطه دارند بيان كنند.
يا علي
وتنها راهی که برای ازمایش به ذهنم رسید این بود که یک اجر را به کش بستم
یک بار ان را از طول روی زمین کشیدم
و یک بار از ارتفاع
در هر دو حالت کش به یک اندازه کش امد
در نتیجه قید طرح را زدم
البته به جای پهنتر گرفتن لاستیک قرار بود یک وسیله شبیه به اسکیت روی برف را بین دو لاستیک در دو طرف ماشین قرار بدم تا تنها در مواقع اضطراری پایین بیاید و ماشین را زودتر نگه دارد
ولی مثل اینکه فرمولها جیز دیگه ای میگن به هر حال اگر خواستی بسازی و دیدی افزایش سطح تماس جواب نداد ببین می تونی کف ان اسکی را از جنسی در نظر بگیری که چسبندگیش بیشتراز لاستیک باشد ( مثلا مواد نانوی )
البته اگر اسفالت را از جا نکنه
Re: محاسبه خط ترمز خودرو
سلام
اصطکاک در هر دو حالت فرقی نمیکنه(البته به طور تئوری)پس در هر دو حالت خط ترمز یکیه.
توضیح گفته ی بالا طولانیه میتونید در کتاب های مرجع گیر بیارید.
اصطکاک در هر دو حالت فرقی نمیکنه(البته به طور تئوری)پس در هر دو حالت خط ترمز یکیه.
توضیح گفته ی بالا طولانیه میتونید در کتاب های مرجع گیر بیارید.
SPR
Re: محاسبه خط ترمز خودرو
چرا؟این تئوری چیه؟sprنوشته است:
اصطکاک در هر دو حالت فرقی نمیکنه(البته به طور تئوری)پس در هر دو حالت خط ترمز یکیه.
اصطکاک به سه عامل زیر بستگی داره:
1- جنس سطوحی که روی هم کشیده می شوند.
2-جرم جسم
3-سطح تماس
زنده بودن را به بيداري بگذرانيم که سالها به اجبار خواهيم خفت!
(دکتر علي شريعتي)
(دکتر علي شريعتي)
Re: محاسبه خط ترمز خودرو
سلام....spr نوشته شده:سلام
اصطکاک در هر دو حالت فرقی نمیکنه(البته به طور تئوری)پس در هر دو حالت خط ترمز یکیه.
توضیح گفته ی بالا طولانیه میتونید در کتاب های مرجع گیر بیارید.
ولیدر تئوری ما اجسام رو ذره در نظر میگیریم...جرم بدون بعد....
ولی در عمل لاستیک یک جرمه که بعد داره و اونو باید به المانهای دایره ای شکلی تقسیم کرد و برای هر المانش uk رو به کار برد...اون وقت نتیجه رو گزارش داد....
درست نمیگم؟
تو هم یک روز بزرگ میشی میری تا شهر رویاها
به یاد خونه میافتی چشات میشه مثل دریا
به یاد امشب و هر شب که من ویرون و آواره
نشستم تا سحر بیدار به پای تو و گهواره
به یاد خونه میافتی چشات میشه مثل دریا
به یاد امشب و هر شب که من ویرون و آواره
نشستم تا سحر بیدار به پای تو و گهواره
- reza azadi
عضویت : پنجشنبه ۱۳۸۷/۱/۲۹ - ۱۷:۳۶
پست: 740-
سپاس: 14
Re: محاسبه خط ترمز خودرو
راستی فراموش کردم نوع فرم اسکی باید به شکلی باشد که کار ترمز ای بی اس را مختل نکند
یک چیزی شبیه به چرخهای تانک
البته به ضخامت 2 - 3 سانت
یک چیزی شبیه به چرخهای تانک
البته به ضخامت 2 - 3 سانت
Re: محاسبه خط ترمز خودرو
سلام.من فکر میکنم که خط ترمز به پهنای لاستیک ربطی نداره چون که اصطکاک هم به سطح مقطع بستگی نداره.
Re: محاسبه خط ترمز خودرو
سلام به همه من تازه عضو شدم .
خیلی هم از فیزیک سر در نمیارم و می خوام بدونم .
مثلاً یه ماشین با وزن 2 تن اگه 55 متر خط ترمز داشته باشه سرعتش چقدر بوده .
مثلاً شتاب 0 تا 100 کیلومترش را هم 12 ثانیه فرض کنید ( نمیدونم اصلاً شتابش نیاز هست یا نه ! )
خیلی هم از فیزیک سر در نمیارم و می خوام بدونم .
مثلاً یه ماشین با وزن 2 تن اگه 55 متر خط ترمز داشته باشه سرعتش چقدر بوده .
مثلاً شتاب 0 تا 100 کیلومترش را هم 12 ثانیه فرض کنید ( نمیدونم اصلاً شتابش نیاز هست یا نه ! )
- ehsan.helli1
نام: احسان
محل اقامت: تهران
عضویت : جمعه ۱۳۹۰/۱۰/۳۰ - ۲۱:۳۰
پست: 1688-
سپاس: 624
- جنسیت:
تماس:
- ehsan.helli1
نام: احسان
محل اقامت: تهران
عضویت : جمعه ۱۳۹۰/۱۰/۳۰ - ۲۱:۳۰
پست: 1688-
سپاس: 624
- جنسیت:
تماس:
Re: محاسبه خط ترمز خودرو
خیر نمیشه،یا درست تر هستش که بگیم اصطکاک به خیلی چیز ها از جمله سرعت و سطح و ... ربط داره ولی در فیزیک مکانیکی که شرایط های ایده ال رو بررسی میکنه اون هارو در نظر نمیگیرن،چون معادله دیفرانسیل هایی بوجود میاد که حل اون ها با تقریب امکان پذیر هستشكوير نوشته شده:سلام...
ببینید داریم
برای محاسبه شتاب خودرو:
fk= ma-
که fk برابر uk N هست که اگه جادی رو افقی بگیریم N=mg میشه...
پس در نهایت داریم:
uk mg= ma -
از اینجا شتاب میشه :
a=-uk g
اینکه قطر لاستیک تغییر کنه باعق تغییر در ضریب اصطکاک (uk ) میشه... فکر میکنم با افزایش عرض خودرو uk افزایش پیدا میکنه و پس اندازه شتاب کند شوندمون زیاد میشه.
مرحله بعدی محاسبه خط ترمزه :
چون سرعت نهایی 0 هست داریم:
V^2 = 2a D-
که با جاگذاری داریم:
V^2 = 2(-uk g) D-
یعنی :
D= ( V^2 )/2ukg
یعنی اگه V اولیه رو برای اتوموبیل با دو لاستیک ثابت بگیریم اونی خط ترمزش بیشتر میشه که uk کمتر داشته باشه...یعنی خط ترمز برای لاستیک با عرض 30 بیشتر از خ ترمز لاستیک با عرض 60 میشه...یعنی برابر 2 برابر.
در عمل هم فکر کنم همین جوری باشه...درسته؟