مقاله ی هاوکینگ در مورد سفر در زمان

مدیران انجمن: parse, javad123javad

نمایه کاربر
slice_of_god

عضویت : جمعه ۱۳۹۰/۱۲/۱۲ - ۱۸:۱۲


پست: 1163

سپاس: 654

مقاله ی هاوکینگ در مورد سفر در زمان

پست توسط slice_of_god »

استفان هاوکینگ طی مقاله ای سه نظریه جالب توجه و واقع گرایانه را برای سفر در زمان ارائه کرده است که به اعتقاد وی یکی از این نظریات عملی خواهد بود.

بعد چهارم
نظریه اول هاوکینگ بر این اساس مطرح شده است که باید زمان را در قالب یک بعد، مانند طول، عرض و یا ارتفاع در نظر گرفت. وی در مثالی می گوید: “در هنگام رانندگی به سوی جلو حرکت می کنید، این یک جهت است، به سمت راست یا چپ دور می زنید، این جهتی دیگر است، جهت سوم زمانی است که بر روی یک جاده کوهستانی حرکت می کنید و بعد چهارم در چنین سفری زمان است.”


هاوکینگ می گوید: “فیلمهایی با مضمون سفر در زمان معمولا ماشینهای عظیم و پر مصرفی را نشان می دهند که مسیری را در میان بعد چهارم گشوده و تونلی را در دل زمان باز می کند. مسافر زمان نیز خود را برای تجربه ای ناشناخته آماده کرده و وارد این تونل شده و آنگاه در ناکجاآبادی ظاهر می شود. شاید مفهوم کلی چنین شیوه ای کاملا بعید و کاملا متفاوت از واقعیت به نظر آید اما ایده کلی آن چندان غیر عقلانی نیست.

“در واقع قوانین فیزیک با ایده سفر در زمان از طریق درگاه هایی به نام “کرم چاله” انطباق دارند. این درگاه ها در اطراف ما پراکنده اند تنها به دلیل کوچک بودن امکان مشاهده آنها وجود ندارد. این حفره ها در گوشه های پنهان فضا و زمان خود را نمایان می کنند. هیچ چیز مسطح و جامد نیست، در صورتی که از فاصله ای بسیار نزدیک به هر جسمی نگاه کنید حفره ها و چین خوردگی هایی را می توان در آن مشاهده کرد. این یکی از اصول بنیادین فیزیک است که شامل حال زمان هم می شود.”



فوم کوانتومی و حفره های “کرم چاله”

در بخشی دیگر از این مقاله آمده است: “در کوچکترین مقیاس ممکن، حتی در ابعادی کوچکتر از مولکولها و اتمها، به موقعیتی دست خواهیم یافت که فوم کوانتومی نام دارد. این جایی است که “کرم چاله”ها در آن قرار دارند. تونلهای ریزی در میان زمان و فضا به صورت دائم در حال شکل گرفتن، ناپدید شدن و تغییر شکل دادن در این جهان کوانتمی هستند. حفره هایی که در واقع دو موقعیت و زمان جدا از هم را به یکدیگر اتصال می دهند.”

“متاسفانه این حفره ها به اندازه ای کوچکند که امکان عبور انسان از میان آن وجود ندارد اما برخی از دانشمندان معتقدند شاید امکان دستیابی به یک کرم چاله و راهی برای بزرگ کردن آن به اندازه ای که برای عبور انسانها یا فضاپیماها کافی است وجود داشته باشد.”

“از نظر تئوری تونل زمان یا یک کرم چاله به جز کمک به سفر به دیگر سیارات می تواند فواید دیگری نیز در بر داشته باشد. در صورتی که دو سر این تونل در جایی یکسان قرار داشت که میان آنها زمان و نه فاصله فیزیکی جدایی ایجاد کرده بود، یک فضاپیما می توانست در گذشته و در فاصله ای نزدیک به زمین در آن رفت و آمد داشته باشد. در این صورت شاید دایناسورها می توانستند شاهد فرود این فضاپیما در جایی از زمان باشند.”

” در نهایت شاید دانشمندان تنها سفر به آینده را پدیده ای عملی بیابند زیرا قوانین طبیعت سفر به گذشته را غیر ممکن ساخته است از این رو است که رابطه علت و معلولی پا برجا است. برای مثال اگر می توانستید در زمان سفر کرده و به گذشته بازگردید و با انجام کاری از تولد خود در گذشته جلوگیری کنید، چگونه می توانستید در آینده حضور داشته باشید و در زمان سفر کنید؟”



رودی جاری به نام زمان

به گزارش مهر، هاوکینگ بر این باور است بازخورد تابشی می تواند هر کرم چاله ای که دانشمندان تلاش دارند آن را برای قابل استفاده شدن بزرگتر سازند را نابود کرده و آنها را برای سفر واقعی بی مصرف کند. راه دیگر پیشنهادی وی از این قرار است:

” زمان مانند یک رود در جریان است و اینگونه به نظر می رسد هر کدام از ما در میان این جریان در حرکتیم، اما از دیدگاهی دیگر می توان گفت زمان در مکانهای مختلف سرعت جریان متفاوتی دارد و این کلید اصلی سفر به آینده است. اینشتین برای اولین بار این ایده را که مکانهایی وجود دارند که در آنها سرعت زمان کاهش یا افزایش پیدا می کند، در حدود صد سال پیش مطرح کرد، وی کاملا درست فکر می کرده است. اثبات آن نیز در سیستم ردیابی ماهواره ای زمین یا GPS است که آشکار می کند زمان در فضا از سرعت بالاتری برخوردار است و می توان از این اصل برای سفر به آینده استفاده کرد.”



سیاهچاله ها و سفر با سرعت نور

هاوکینگ کلید اصلی سفر در زمان را سیاهچاله ها می داند. اجرامی به شدت جرمگین که حتی نور نیز نمی تواند از دام گرانشی آنها بگریزد. به گزارش مهر وی می گوید: “سیاهچاله تاثیر قابل توجهی بر روی زمان دارد و می تواند سرعت آن را بیشتر از هر چیز دیگری در کهکشان کاهش دهد. این همان ویژگی است که سیاهچاله ها را به ماشینهای واقعی زمان تبدیل می کند. بر این اساس می توان تصور کرد که فضاپیمایی در مرکز کهکشان راه شیری در اطراف سیاهچاله ای بزرگ در فاصله ای برابر 26 هزار سال نوری در گردش باشد. از زمین این فضاپیما در هر 16 دقیقه یک دور را کامل خواهد کرد. اما برای سرنشینان این فضاپیما زمان به کندی در حرکت بوده و برای هر 16 دقیقه ای که بر روی زمین سپری می شود، این افراد تنها 8 دقیقه از زندگی خود را پشت سر می گذارند. به این شکل 10 سال زمینی سفر در این فضاپیما برای آنها در واقع پنج سال خواهد بود.

این سناریو با اصل سفر در میان کرم چاله ها در تناقض نیست اما ایده ای کاملا غیر عملی است. اما از نظر هاوکینگ احتمالات عملی دیگری نیز وجود دارد: سفر با سرعت بسیار بالا.

وی می گوید: “این امکان به یکی دیگر از حقایق جهان هستی بستگی دارد. محدودیت سرعت کیهانی که برابر 299 هزار و 337 کیلومتر بر ثانیه است یعنی سرعت نور. هیچ چیز توانایی شکستن این رکورد را ندارد و این محدودیت یکی از بهترین اصول به اثبات رسیده علمی است. اما چه باور داشته باشید چه نداشته باشید، سفر در سرعتی نزدیک به سرعت نور می تواند شما را به آینده ببرد. زیرا سفر در این سرعت به معنی هفت بار چرخش کامل مدار زمین در ثانیه است. در این لحظه است که واقعه ای غیر عادی رخ داده و سرعت زمان برای مسافران این سفر سریع السیر نسبت به زمان بقیه جهان به شدت کاهش پیدا کرده و در واقع همه چیز برای این مسافران به کندی سپری خواهد شد.”



مقابله با سرعت نور

“این رویداد باید به منظور محافظت از محدودیت سرعت کیهانی رخ دهد. تصور کنید کودکی در حال دویدن بر روی فضاپیمایی است که با سرعتی نزدیک به سرعت نور در حرکت است آیا این کودک با حرکت رو به جلوی خود به سادگی در حال شکستن محدودیت سرعت کیهانی نیست؟ پاسخ این سوال “نه” است زیرا قوانین طبیعت با آرام کردن سرعت مسافران این سفر از شکسته شدن قانون محدودیت سرعت جلوگیری خواهد کرد و به این شکل این کودک قادر نخواهد بود به اندازه ای سریع بدود تا بتواند محدودیت سرعت کیهانی را بشکند. زمان همیشه برای محافظت از محدودیت سرعت سرعت خود را کاهش خواهد داد.”

به گزارش مهر، هاوکینگ می گوید: “این ماهیت چگونگی ممکن بودن سفر به آینده است. تصور کنید فضاپیما ایستگاه خود را در اول ژانویه 2050 میلادی ترک کند و به مدت 10 سال در مدار زمین به حرکت سریع خود ادامه دهد و سرانجام در اول ژانویه سال 2150 متوقف شود. در این مدت زمانی مسافران این فضاپیما تنها یک هفته سفر کرده اند زیرا زمان درون فضاپیما به شدت به کندی سپری شده است و تصور کنید زمان بازگشت به زمین با چه جهان متفاوتی مواجه خواهند شد، در واقع در عرض یک هفته این افراد به 100 سال بعد سفر کرده اند.”

“در حال حاضر سریع ترین جنبشها در تونل بزرگ شتاب دهنده ذره ای سرن صورت می گیرد. زمانی که این شتاب دهنده آغاز به کار می کند شتاب در کسری از ثانیه از صفر به 96 هزار و 560 کیلومتر بر ساعت می رسد و با افزایش نیرو سرعت ذرات نیز افزایش پیدا خواهد کرد تا زمانی که ذرات 11 هزار بار در ثانیه مسیر تونل را طی کرده و باز می گردند، سرعتی که نزدیک به سرعت نور است. در واقع این ذرات می توانند به 99.99 درصد از سرعت نور دست پیدا کنند که در این صورت سفر در زمان را آغاز خواهند کرد. ما این واقعیت را با کمک ذرات عجیبی به نام “پیمسون ها” دریافته ایم زیرا طول عمر این ذرات به شدت کوتاه و در حدود 25 بیلیونیوم از ثانیه است اما زمانی که شتاب و سرعت آنها به این حد دست پیدا می کند، طول عمر آنها نیز 30 بار بیشتر می شود.

” برای اعمال چنین شتاب و سرعتی برای انسان باید در فضا بود. این در حالی است که سریعترین سفر فضایی انسانها سفر آپولو 10 با سرعت 40 هزار و 233 کیلومتر بر ساعت بوده است. برای سفر به زمان باید با سرعتی 10 برابر این سرعت در فضا حرکت کرد و برای عملی شدن آن به فضاپیمایی بسیار بزرگتر نیاز خواهد بود تا بتوان با کمک آن مقادیر زیادی سوخت برای تامین انرژی مورد نیاز چنین سرعتی حمل شود. ما در تئوری تنها می توانیم در طول عمر خود یکبار به سفری بسیار دوردست برویم، سفری کوتاه به مرز کهکشان راه شیری به تنهایی به 80 سال زمان نیاز خواهد داشت.”


تصویر




برگرفته از سایت هاوکینگ


نظراتون رو اعلام کنید...اگر کسی هست.. smile038 smile072
کسی که سکوت می کند
بازی را مسخره کرده
ما که حرف می زنیم
باخته ایم .

نمایه کاربر
habibonline

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۱/۳/۱ - ۱۱:۱۲


پست: 195

سپاس: 54

جنسیت:

تماس:

Re: مقاله ی هاوکینگ در مورد سفر در زمان

پست توسط habibonline »

یکی از راه هاش هم درک بعد چهارمه چون اگه کسی یک بار بتونه فقط اونو حتی تو ذهن خودش ببینه میتونه هر موقع که خواست تو زمان سفر کنه!!
در عین سادگی پیچیدست!!
من که تا حدودی تونستم بفهمم چیه
هیچ چیزی ثابت و بر جای نیست
جمله در تغییر و سیر سرمدیست

نمایه کاربر
slice_of_god

عضویت : جمعه ۱۳۹۰/۱۲/۱۲ - ۱۸:۱۲


پست: 1163

سپاس: 654

Re: مقاله ی هاوکینگ در مورد سفر در زمان

پست توسط slice_of_god »

habibonline نوشته شده:یکی از راه هاش هم درک بعد چهارمه چون اگه کسی یک بار بتونه فقط اونو حتی تو ذهن خودش ببینه میتونه هر موقع که خواست تو زمان سفر کنه!!
در عین سادگی پیچیدست!!
من که تا حدودی تونستم بفهمم چیه
میشه بیشتر توضیح بدید...
منظور شما از بعد چهار چیه؟!؟بعد زمانی جدید یا مکانی
مثلا نریه ی ریسمان که میگه ده بعد داریم....نه بعد مکانی و یک بعد مکانی واین نه بعد مکانی جوری در هم پیچیده شدند که نمیشه اونا رو دید.
کسی که سکوت می کند
بازی را مسخره کرده
ما که حرف می زنیم
باخته ایم .

jhvh

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۰/۱۰/۲۶ - ۱۷:۰۲


پست: 1666

سپاس: 284

جنسیت:

Re: مقاله ی هاوکینگ در مورد سفر در زمان

پست توسط jhvh »

خیلی مسخرست هزار بار شنیدیم حرفیه که میادو میره بی دلیل

نمایه کاربر
habibonline

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۱/۳/۱ - ۱۱:۱۲


پست: 195

سپاس: 54

جنسیت:

تماس:

Re: مقاله ی هاوکینگ در مورد سفر در زمان

پست توسط habibonline »

slice_of_god نوشته شده:
habibonline نوشته شده:یکی از راه هاش هم درک بعد چهارمه چون اگه کسی یک بار بتونه فقط اونو حتی تو ذهن خودش ببینه میتونه هر موقع که خواست تو زمان سفر کنه!!
در عین سادگی پیچیدست!!
من که تا حدودی تونستم بفهمم چیه
میشه بیشتر توضیح بدید...
منظور شما از بعد چهار چیه؟!؟بعد زمانی جدید یا مکانی
مثلا نریه ی ریسمان که میگه ده بعد داریم....نه بعد مکانی و یک بعد مکانی واین نه بعد مکانی جوری در هم پیچیده شدند که نمیشه اونا رو دید.
کلا همیشه هر موجودی بعدی که درش زندگی میکنه و میتونه اونو درک کنه و توش حرکت کنه رو بعد مکان میگیره و بعد بالا تر رو بعد زمان
بعد چهارم هم فقط برای ما بعد زمانیه
هیچ چیزی ثابت و بر جای نیست
جمله در تغییر و سیر سرمدیست

نمایه کاربر
هرمز پگاه

محل اقامت: پاريس

عضویت : جمعه ۱۳۸۴/۶/۱۸ - ۱۹:۲۷


پست: 7238

سپاس: 978


تماس:

Re: مقاله ی هاوکینگ در مورد سفر در زمان

پست توسط هرمز پگاه »

y_noori نوشته شده:"اعاده معدوم محاله" عزیران من،مرحوم بو علی 800 سال پیش گفته بدیهیه بدیهی!!!!
اگه ذره ای از این مطلبو کسی بدونه اونوقت هیچوقت به زمان طوری نگاه نمیکنه که فکر کنه سفر در زمان ممکن باشه
فلسفه بخونید مشکلتون حل میشه، لااقل یکبارم که شده از یه فیلسوف درموردش بپرسید و باهاش صحبت کنید
با آرزوی موفقیت برای همه
تشکر
فلسفه داریم تا فلسفه! کدام فلسفه را باید خواند؟
فلسفه ی عتیقه ی اسلامی که بدرد نمیخورد !
خرد، زنده ی جــاودانی شنــاس
خرد، مايه ی زنــدگانی شنــاس
چنان دان هر آنكس كه دارد خرد
بــدانــش روان را هــمی پــرورد

adroit

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۱/۸/۴ - ۱۵:۴۸


پست: 272

سپاس: 40

Re: مقاله ی هاوکینگ در مورد سفر در زمان

پست توسط adroit »

هرمز پگاه نوشته شده:
y_noori نوشته شده:"اعاده معدوم محاله" عزیران من،مرحوم بو علی 800 سال پیش گفته بدیهیه بدیهی!!!!
اگه ذره ای از این مطلبو کسی بدونه اونوقت هیچوقت به زمان طوری نگاه نمیکنه که فکر کنه سفر در زمان ممکن باشه
فلسفه بخونید مشکلتون حل میشه، لااقل یکبارم که شده از یه فیلسوف درموردش بپرسید و باهاش صحبت کنید
با آرزوی موفقیت برای همه
تشکر
فلسفه داریم تا فلسفه! کدام فلسفه را باید خواند؟
فلسفه ی عتیقه ی اسلامی که بدرد نمیخورد !
تاپیکو خرابش نکن هر چیزی به جاش هنوز اینو نفهمیدی.
از لحاظ تئوری که سفر در زمان ممکنه ولی واقعا چه احتیاجه که سفر کنیم در زمان نمیگم به درد نخوره.واقعا جذابه ولی حالا فکر کنیم رفتیم آینده به 1000 سال دیگه تکنولوژی اون دوران رو هم دیدیم در ضمن در اون زمان ممکنه نتونیم با کسی ارتباط برقرار کنیم وپشیمون بشیم که ای کاش در زمان خودم میموندم.تازه از عزیزانمون جدا میشیم ودیگه هیچ وقت هم نمیتونیم برگردیم.به نظر من همین که بدونیم شدنیه کافیه.البته شاید تجربش کنم نظرم عوض بشه
حیات غفلت رنگین یک دقیقه ی حواست

سهراب

نمایه کاربر
DARKENERGY

نام: Melina

محل اقامت: krj_teh

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۰/۱۲/۱۸ - ۱۳:۲۷


پست: 7033

سپاس: 4152

جنسیت:

تماس:

Re: مقاله ی هاوکینگ در مورد سفر در زمان

پست توسط DARKENERGY »

هرمز پگاه نوشته شده:
y_noori نوشته شده:"اعاده معدوم محاله" عزیران من،مرحوم بو علی 800 سال پیش گفته بدیهیه بدیهی!!!!
اگه ذره ای از این مطلبو کسی بدونه اونوقت هیچوقت به زمان طوری نگاه نمیکنه که فکر کنه سفر در زمان ممکن باشه
فلسفه بخونید مشکلتون حل میشه، لااقل یکبارم که شده از یه فیلسوف درموردش بپرسید و باهاش صحبت کنید
با آرزوی موفقیت برای همه
تشکر
فلسفه ی عتیقه ی اسلامی که بدرد نمیخورد !
سپاس smile072 smile015

*

آنکه رفت، به حُرمت آنچه با خود برد حقِ بازگشت ندارد

*

آدمی که از آفتابِ صبح گرم نشه، از آفتاب غروب گرم نمیشه

rappelle_toi: l'amour devrait te faire sentir bien

نمایه کاربر
MetaZehn

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۱/۳/۹ - ۲۰:۵۵


پست: 1025

سپاس: 112

Re: مقاله ی هاوکینگ در مورد سفر در زمان

پست توسط MetaZehn »

adroit نوشته شده:
هرمز پگاه نوشته شده:
y_noori نوشته شده:"اعاده معدوم محاله" عزیران من،مرحوم بو علی 800 سال پیش گفته بدیهیه بدیهی!!!!
اگه ذره ای از این مطلبو کسی بدونه اونوقت هیچوقت به زمان طوری نگاه نمیکنه که فکر کنه سفر در زمان ممکن باشه
فلسفه بخونید مشکلتون حل میشه، لااقل یکبارم که شده از یه فیلسوف درموردش بپرسید و باهاش صحبت کنید
با آرزوی موفقیت برای همه
تشکر
فلسفه داریم تا فلسفه! کدام فلسفه را باید خواند؟
فلسفه ی عتیقه ی اسلامی که بدرد نمیخورد !
تاپیکو خرابش نکن هر چیزی به جاش هنوز اینو نفهمیدی.
از لحاظ تئوری که سفر در زمان ممکنه ولی واقعا چه احتیاجه که سفر کنیم در زمان نمیگم به درد نخوره.واقعا جذابه ولی حالا فکر کنیم رفتیم آینده به 1000 سال دیگه تکنولوژی اون دوران رو هم دیدیم در ضمن در اون زمان ممکنه نتونیم با کسی ارتباط برقرار کنیم وپشیمون بشیم که ای کاش در زمان خودم میموندم.تازه از عزیزانمون جدا میشیم ودیگه هیچ وقت هم نمیتونیم برگردیم.به نظر من همین که بدونیم شدنیه کافیه.البته شاید تجربش کنم نظرم عوض بشه
این منطق رو از کجا آوردی؟
شاید کسی مریض باشه و بخواد به 10 سال آینده سفر کنه که علاجه بیماریش کشف شده باشه حالا به نظر شما میتونه سفر کنه؟
سفر هم یعنی رفت و برگشت وگرنه رفت خالی که الان هم امکان داره.

adroit

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۱/۸/۴ - ۱۵:۴۸


پست: 272

سپاس: 40

Re: مقاله ی هاوکینگ در مورد سفر در زمان

پست توسط adroit »

MetaZehn نوشته شده:
adroit نوشته شده:
هرمز پگاه نوشته شده:
y_noori نوشته شده:"اعاده معدوم محاله" عزیران من،مرحوم بو علی 800 سال پیش گفته بدیهیه بدیهی!!!!
اگه ذره ای از این مطلبو کسی بدونه اونوقت هیچوقت به زمان طوری نگاه نمیکنه که فکر کنه سفر در زمان ممکن باشه
فلسفه بخونید مشکلتون حل میشه، لااقل یکبارم که شده از یه فیلسوف درموردش بپرسید و باهاش صحبت کنید
با آرزوی موفقیت برای همه
تشکر
فلسفه داریم تا فلسفه! کدام فلسفه را باید خواند؟
فلسفه ی عتیقه ی اسلامی که بدرد نمیخورد !
تاپیکو خرابش نکن هر چیزی به جاش هنوز اینو نفهمیدی.
از لحاظ تئوری که سفر در زمان ممکنه ولی واقعا چه احتیاجه که سفر کنیم در زمان نمیگم به درد نخوره.واقعا جذابه ولی حالا فکر کنیم رفتیم آینده به 1000 سال دیگه تکنولوژی اون دوران رو هم دیدیم در ضمن در اون زمان ممکنه نتونیم با کسی ارتباط برقرار کنیم وپشیمون بشیم که ای کاش در زمان خودم میموندم.تازه از عزیزانمون جدا میشیم ودیگه هیچ وقت هم نمیتونیم برگردیم.به نظر من همین که بدونیم شدنیه کافیه.البته شاید تجربش کنم نظرم عوض بشه
این منطق رو از کجا آوردی؟
شاید کسی مریض باشه و بخواد به 10 سال آینده سفر کنه که علاجه بیماریش کشف شده باشه حالا به نظر شما میتونه سفر کنه؟
سفر هم یعنی رفت و برگشت وگرنه رفت خالی که الان هم امکان داره.
درمورد قسمت اول حرفت که خوب اون نظر شخصیم بود.در مورد قسمت آخر حرفات من خودم توی یکی از تاپیک ها با موضوع سفر در زمان(یادم نیست کدومشون)گفتم نمیشه اسمشو گذاشت سفر چون هر سفری یه برگشتی داره.
حیات غفلت رنگین یک دقیقه ی حواست

سهراب

phiziclover

عضویت : جمعه ۱۳۹۱/۷/۱۴ - ۱۴:۳۲


پست: 152

سپاس: 34

جنسیت:

Re: مقاله ی هاوکینگ در مورد سفر در زمان

پست توسط phiziclover »

Void_wolf نوشته شده:
habibonline نوشته شده:یکی از راه هاش هم درک بعد چهارمه چون اگه کسی یک بار بتونه فقط اونو حتی تو ذهن خودش ببینه میتونه هر موقع که خواست تو زمان سفر کنه!!
در عین سادگی پیچیدست!!
من که تا حدودی تونستم بفهمم چیه
میشه بیشتر توضیح بدید...
منظور شما از بعد چهار چیه؟!؟بعد زمانی جدید یا مکانی
مثلا نریه ی ریسمان که میگه ده بعد داریم....نه بعد مکانی و یک بعد مکانی واین نه بعد مکانی جوری در هم پیچیده شدند که نمیشه اونا رو دید.
بعد اول طول بعد دوم عرض بعد سوم ارتفاع بعد چهارم زمان
من نمی دانم که جهان مرا چه می داند؟ اما من خود را مانند کودکی می بینم که در کنار ساحل سرگرم بازی است و گاه و بیگاه با یافتن سنگ ریزه ها و یا گوش ماهیهای زیباتر و صافتر از حد معمول، خوشحال می شود؛ حال آنکه اقیانوس بزرگ حقیقت همچنان کشف نشده پیش رویم گسترده است.((آیزاک نیوتن))

نمایه کاربر
هرمز پگاه

محل اقامت: پاريس

عضویت : جمعه ۱۳۸۴/۶/۱۸ - ۱۹:۲۷


پست: 7238

سپاس: 978


تماس:

Re: مقاله ی هاوکینگ در مورد سفر در زمان

پست توسط هرمز پگاه »

y_noori نوشته شده:..
بدین صورت که جسم یا ماده اولیه ی خلقت -حال هر چه میخواهد باشد- عقلاً ناچار است توسط یک موجود واجب الوجود ایجاد شود چون ممکن الوجود است . چرا ؟ چون آثار ممکن الوجود ها را دارد و آن آثار هم چیزی نیستن جزء "تغیّر". س: حالا چرا باید واجب الوجود باشه ؟ ج: چون مشکل دور و تسلسل پیش نیاد.
خب حالا بریم سراغ بخش اصلی یعنی "اعاده معدوم" که یه پیش نیاز کوچولو داره یعنی "زمان":
تا حالا فهمیدیم که اجسام چون ممکن الوجودن تغیّر دارن و تغیّر هم باعث حرکت جوهری میشه ،..
پیکره ها (اجسام) چینش های ریزگان (ذرات) ماده هستند
و آنچه پیوسته دگرگون میشود، این چینش ها هستند و نه
خود ماده که جنس این ریزگان است. به زبان دیگر، ماده
که دو دسته ریزگان کلان دارد و به دو چهره ی انرژی
و ماده تنمایه دار( جرمدار) بخش میشود، نیازی به چیز
دیگر ندارد و خود جنبش است . جنباننده و جنبیده است.
هرگز از میان نرفته و از هیچ هم پدید نمیآید و سرشتش
نیز هرگز دگرگون نمیشود ( قانون های فیزیک دگرگون
نمیشوند). پس اگر با واژه های باستانی بگوییم، ماده، خود
همان " واجب الوجود" است. بیسوادی فیلسوفان باستان
این بود که کوانتوم نمیدانستند و نمیدانستند که پیکره ها،
خودشان "ماده" نیستند، چینش هایی از ماده هستند و
از اینرو میتوانند دگرگون شوند و از میان بروند، ولی
خود ماده، هرگز از میان نمیرود. آدمی که میمیرد، یک
چینش مادی است که از میان رفته ولی ریزگان سازنده
آدم از میان نمیروند و در چینش های دیگر میروند.
خرد، زنده ی جــاودانی شنــاس
خرد، مايه ی زنــدگانی شنــاس
چنان دان هر آنكس كه دارد خرد
بــدانــش روان را هــمی پــرورد

نمایه کاربر
هرمز پگاه

محل اقامت: پاريس

عضویت : جمعه ۱۳۸۴/۶/۱۸ - ۱۹:۲۷


پست: 7238

سپاس: 978


تماس:

Re: مقاله ی هاوکینگ در مورد سفر در زمان

پست توسط هرمز پگاه »

y_noori نوشته شده:مگه تو علم فیزیک ماده غیر از جسمه؟
جدی من نمیدونم
جسم چه فرقی با ماده داره؟
اول ایجا رو حلش کنیم تا برسه به مراحل بعدی.
در ضمن دلیلتون برای این ادّعا رو هم توضیج بدین لطفا مگه شما ماده و این چیزایی رو که میگین دیده اید؟ پس یه دلیلی باید داشته باشید اون هم دلیل عقلی چون سنخ دلایل بنده عقلی بود
چون در غیر این صورت بنده هم براحتی شما میتونم بگم پیکره ها (اجسام) چینش های ریزگان (ذرات) ماده نیستند
و آنچه پیوسته دگرگون میشود، این چینش ها نیستند و نه
خود ماده که جنس این ریزگان نیست. به زبان دیگر، ماده
که دو دسته ریزگان کلان ندارد و....
سخن ما از روی دانش مدرن ( کوانتوم،
شیمی ، ..) است، از مغز پوسیده ی
فیلسوفان کهن اسلامی که نیست.
---
یک پیکره، یک چینش از ریزگان مادی است.
برای نمونه شما از کوارک ها و الکترون ها
و گلوئون ها و فوتون ها آموده (ترکیب) شده اید.
اینها که با مرگ شما از میان نمیروند.
ماده یک جنس است که همه چیز از آن
ساخته شده. امروزه، انرژی همان ماده
است و ماده دارای چند چهره است.
این با ماده ای که فیلسوفان ناآگاه
کهن گمان میکردند، دیگر یکی نیست.
با سپاس از انشتین!
خرد، زنده ی جــاودانی شنــاس
خرد، مايه ی زنــدگانی شنــاس
چنان دان هر آنكس كه دارد خرد
بــدانــش روان را هــمی پــرورد

نمایه کاربر
هرمز پگاه

محل اقامت: پاريس

عضویت : جمعه ۱۳۸۴/۶/۱۸ - ۱۹:۲۷


پست: 7238

سپاس: 978


تماس:

Re: مقاله ی هاوکینگ در مورد سفر در زمان

پست توسط هرمز پگاه »

پاسخ در بالای پیام شماست!
دانش فیزیک مگر چیست جز "دیدن" ماده ؟
خرد، زنده ی جــاودانی شنــاس
خرد، مايه ی زنــدگانی شنــاس
چنان دان هر آنكس كه دارد خرد
بــدانــش روان را هــمی پــرورد

نمایه کاربر
MetaZehn

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۱/۳/۹ - ۲۰:۵۵


پست: 1025

سپاس: 112

Re: مقاله ی هاوکینگ در مورد سفر در زمان

پست توسط MetaZehn »

y_noori نوشته شده:مگه تو علم فیزیک ماده غیر از جسمه؟
جدی من نمیدونم
جسم چه فرقی با ماده داره؟
اول ایجا رو حلش کنیم تا برسه به مراحل بعدی.
در ضمن دلیلتون برای این ادّعا رو هم توضیج بدین لطفا مگه شما ماده و این چیزایی رو که میگین دیده اید؟ پس یه دلیلی باید داشته باشید اون هم دلیل عقلی چون سنخ دلایل بنده عقلی بود
چون در غیر این صورت بنده هم براحتی شما میتونم بگم پیکره ها (اجسام) چینش های ریزگان (ذرات) ماده نیستند
و آنچه پیوسته دگرگون میشود، این چینش ها نیستند و نه
خود ماده که جنس این ریزگان نیست. به زبان دیگر، ماده
که دو دسته ریزگان کلان ندارد و....
جسم یا آبجکت، صورت ماده یا تغییر است در ذهن ما.
ما در ذهن خود اطلاعاتی از ماده داریم که برای شناسایی، به آنها موجودیت داده و آبجکت (آبژه هایی) برای چینش های مختلف ماده در نظر میگیریم.
پدیدار شناسی، شی گرایی و نسبیت را میتوانید دنبال کنید.
فکر کنم شما از فلسفه، تاریخ و ادبیات آنرا یادگرفته اید به جای اندیشیدن و خردگرایی.

ارسال پست