چرائي تغيير در صداي هواپيماها

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
نوآور

محل اقامت: اصفهان

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۱/۸/۱۶ - ۱۹:۱۵


پست: 948

سپاس: 1323

جنسیت:

چرائي تغيير در صداي هواپيماها

پست توسط نوآور »

به تجربه دريافته ام كه در مواقعي كه پديده وارونگي دما رخ مي دهد (يعني برخلاف حالت معمول، هرچه بالاتر مي رويم، هوا گرمتر مي شود)، صداي هواپيماهاي عبوري از كريدور هوائي بالاي شهرمان، واضح تر و با دامنه بيشتري شنيده مي شود. به نظر شما «تغيير در تراكم مولكولهاي هوا» باعث اين پديده مي شود؟
آخرین ویرایش توسط نوآور پنج‌شنبه ۱۳۹۱/۱۰/۲۸ - ۲۲:۱۸, ویرایش شده کلا 1 بار
ایران تبدیل شده به واحه ای دانشگاهی در میان یک برهوت صنعتی

نمایه کاربر
کوه یخ

نام: iceberg

محل اقامت: ice field

عضویت : جمعه ۱۳۹۱/۸/۵ - ۱۵:۰۴


پست: 225

سپاس: 36

جنسیت:

تماس:

Re: چرائي تغيير در صداي هواپيماها

پست توسط کوه یخ »

نوآور نوشته شده:به تجربه دريافته ام كه در مواقعي كه پديده وارونگي هوا رخ مي دهد (يعني برخلاف حالت معمول، هرچه بالاتر مي رويم، هوا گرمتر مي شود)، صداي هواپيماهاي عبوري از كريدور هوائي بالاي شهرمان، واضح تر و با دامنه بيشتري شنيده مي شود. به نظر شما «تغيير در تراكم مولكولهاي هوا» باعث اين پديده مي شود؟
منظورت اینه که صدای هواپیما رو بلن تر حس میکنیم
کوه یخم من که رو آب شدم شناور
داغ حوادث میکنه آبم سراسر

(ابی)
این آخرین باره من ازت میخوام برگردی به خونه//این آخرین باره من ازت میخوام عاقل شی دیوونه...
(ابی+این آخرین باره...)

*و صدای متلاشی شدن شیشه شادی در شب...(سهراب سپهری)

*داداش وقتی داری خالی میندی حرفه ای خالی ببند!!! ما رو خر فرض نکن!!!

ما که رسوای جهانیم//غم عالم به پشم

نمایه کاربر
نوآور

محل اقامت: اصفهان

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۱/۸/۱۶ - ۱۹:۱۵


پست: 948

سپاس: 1323

جنسیت:

Re: چرائي تغيير در صداي هواپيماها

پست توسط نوآور »

بردیا2012 نوشته شده:
نوآور نوشته شده:به تجربه دريافته ام كه در مواقعي كه پديده وارونگي هوا رخ مي دهد (يعني برخلاف حالت معمول، هرچه بالاتر مي رويم، هوا گرمتر مي شود)، صداي هواپيماهاي عبوري از كريدور هوائي بالاي شهرمان، واضح تر و با دامنه بيشتري شنيده مي شود. به نظر شما «تغيير در تراكم مولكولهاي هوا» باعث اين پديده مي شود؟
منظورتون اینه که صدای هواپیما رو بلند تر حس میکنیم؟
بله، به خصوص آنها كه در ارتفاع 10 كيلومتر و بالاتر پرواز مي كنند.
ایران تبدیل شده به واحه ای دانشگاهی در میان یک برهوت صنعتی

نمایه کاربر
کوه یخ

نام: iceberg

محل اقامت: ice field

عضویت : جمعه ۱۳۹۱/۸/۵ - ۱۵:۰۴


پست: 225

سپاس: 36

جنسیت:

تماس:

Re: چرائي تغيير در صداي هواپيماها

پست توسط کوه یخ »

این لینک سه چهار خط تمیز راجع به وارونگی نوشته حتما بخون
http://mojtabaman.blogfa.com/post-28.aspx

فکر کنم هرچه هوا سرد تر باشه مولکول های هوا به هم نزدیک تر میشن و صوت که به همراه ذرات منتقل میشود(چون موجهه دیگه smile058 )
بهتر منتقل میشود
مثل وقتی که تو زمستان رد پشت هواپیما ها قابل دیدن است ولی در تابستان نه smile072
کوه یخم من که رو آب شدم شناور
داغ حوادث میکنه آبم سراسر

(ابی)
این آخرین باره من ازت میخوام برگردی به خونه//این آخرین باره من ازت میخوام عاقل شی دیوونه...
(ابی+این آخرین باره...)

*و صدای متلاشی شدن شیشه شادی در شب...(سهراب سپهری)

*داداش وقتی داری خالی میندی حرفه ای خالی ببند!!! ما رو خر فرض نکن!!!

ما که رسوای جهانیم//غم عالم به پشم

نمایه کاربر
نوآور

محل اقامت: اصفهان

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۱/۸/۱۶ - ۱۹:۱۵


پست: 948

سپاس: 1323

جنسیت:

Re: چرائي تغيير در صداي هواپيماها

پست توسط نوآور »

بردیا2012 نوشته شده:این لینک سه چهار خط تمیز راجع به وارونگی نوشته حتما بخون
http://mojtabaman.blogfa.com/post-28.aspx

فکر کنم هرچه هوا سرد تر باشه مولکول های هوا به هم نزدیک تر میشن و صوت که به همراه ذرات منتقل میشود(چون موجهه دیگه )
بهتر منتقل میشود
مثل وقتی که تو زمستان رد پشت هواپیما ها قابل دیدن است ولی در تابستان نه
خوندم، به نظرم تحليلتون درسته، البته عنوان «وارونگي دما» صحيح تر از «وارونگي هوا» است.
يك مطلب ديگه اينكه، رد سفيد پشت سر هواپيماها ، كه مربوط به يخ زدن ذرات خروجي(مثلا بخار آب) اگزوز آنهاست، در مواقع رخداد وارونگي دما، حتي در سرماي زمستان، نا پديد مي شود.ممنونم smile072
ایران تبدیل شده به واحه ای دانشگاهی در میان یک برهوت صنعتی

نمایه کاربر
کوه یخ

نام: iceberg

محل اقامت: ice field

عضویت : جمعه ۱۳۹۱/۸/۵ - ۱۵:۰۴


پست: 225

سپاس: 36

جنسیت:

تماس:

Re: چرائي تغيير در صداي هواپيماها

پست توسط کوه یخ »

ناپدید میشه ولی دیده میشه
خواهش smile072
کوه یخم من که رو آب شدم شناور
داغ حوادث میکنه آبم سراسر

(ابی)
این آخرین باره من ازت میخوام برگردی به خونه//این آخرین باره من ازت میخوام عاقل شی دیوونه...
(ابی+این آخرین باره...)

*و صدای متلاشی شدن شیشه شادی در شب...(سهراب سپهری)

*داداش وقتی داری خالی میندی حرفه ای خالی ببند!!! ما رو خر فرض نکن!!!

ما که رسوای جهانیم//غم عالم به پشم

alisqar

عضویت : چهارشنبه ۱۳۸۹/۱/۲۵ - ۱۸:۵۵


پست: 164

سپاس: 9


تماس:

Re: چرائي تغيير در صداي هواپيماها

پست توسط alisqar »

سلام
سرعت صوت از فرمول رادیکال گاما آر تی، به دست میاد. که T دماست. وقتی این پدیده اتفاق میفته هواپیما با سرعت خطی کمتری می تونه پرواز کنه چون در سرعت پایینتری به سرعت صوت میرسه.
هر چند این حرف زیر منطقی نیست چون در کاکپیت، ماخ میتر داریم و خلبان بر اساس اون سرعت رو تنظیم می کنه ولی اجازه بدید بگم که:
هواپیما بیشتر به دیوار صوتی نزدیک میشه و ممکنه بعضا شاک ویو Shock wave های کوچکی رو تجربه کنه که باعث افزایش صدای حرکت طیاره میشه
smile124
ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم /// جامه‌ی کس سیه و دلق خود ازرق نکنیم
رقم مغلطه بر دفتر دانش نزنیم /// سِرّ حق بر ورق شعبده ملحق نکنیم
عیب درویش و توانگر به کم و بیش بد است /// کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم
آسمان کشتی ارباب هنر می‌شکند /// تکیه آن به که بر این بحرِ معلق نکنیم
گر بدی گفت حسودی و رفیقی رنجید /// گو تو خوش باش که ما گوش به احمق نکنیم
حافظ! ار خصم خطا گفت نگیریم بر او /// ور به حق گفت جدل با سخن حق نکنیم

نمایه کاربر
نوآور

محل اقامت: اصفهان

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۱/۸/۱۶ - ۱۹:۱۵


پست: 948

سپاس: 1323

جنسیت:

Re: چرائي تغيير در صداي هواپيماها

پست توسط نوآور »

alisqar نوشته شده:سلام
سرعت صوت از فرمول رادیکال گاما آر تی، به دست میاد. که T دماست. وقتی این پدیده اتفاق میفته هواپیما با سرعت خطی کمتری می تونه پرواز کنه چون در سرعت پایینتری به سرعت صوت میرسه.
هر چند این حرف زیر منطقی نیست چون در کاکپیت، ماخ میتر داریم و خلبان بر اساس اون سرعت رو تنظیم می کنه ولی اجازه بدید بگم که:
هواپیما بیشتر به دیوار صوتی نزدیک میشه و ممکنه بعضا شاک ویو Shock wave های کوچکی رو تجربه کنه که باعث افزایش صدای حرکت طیاره میشه
ممنون، فرمول سرعت صوتي كه اشاره كرديد درسته، البته شنيده شدن قويتر حجم يا شدت صدا ، نمي تونه با سرعت آن ارتباط قوي داشته باشه، اما با پراسنج (پارامتر) هائي مانند شدت اوليه، فاصله، جهت وزش باد، فشار و دماي هوا و غلظت تركيبات جوي رابطه دارد.
از طرف ديگر، سرعت كروز هواپيماهاي مسافربري، معمولا حوالي 800 تا 950 كيلومتر بر ساعت است كه با سرعت صوت در دماهاي معمولي فاصله دارد. smile072
ایران تبدیل شده به واحه ای دانشگاهی در میان یک برهوت صنعتی

alisqar

عضویت : چهارشنبه ۱۳۸۹/۱/۲۵ - ۱۸:۵۵


پست: 164

سپاس: 9


تماس:

Re: چرائي تغيير در صداي هواپيماها

پست توسط alisqar »

می دونم
سرعت کروز یه کم کمتر از سرعت ترنسونیک هست
به هر حال هنر سازندگان اینه که با سرعت بالا تری حرکت کنند و دیر تر بدنه ی هواپیما به سرعت ترنسونیک برسه
ترنسونیک بین ساب سونیک و اولترا سونیک هست که تمام هواپیما به بالای سرعت صوت نرسیده
خلاصه خیلی هم با سرعت صوت فاصله نداره سعی می کنند در حداقل فاصله باشه
ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم /// جامه‌ی کس سیه و دلق خود ازرق نکنیم
رقم مغلطه بر دفتر دانش نزنیم /// سِرّ حق بر ورق شعبده ملحق نکنیم
عیب درویش و توانگر به کم و بیش بد است /// کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم
آسمان کشتی ارباب هنر می‌شکند /// تکیه آن به که بر این بحرِ معلق نکنیم
گر بدی گفت حسودی و رفیقی رنجید /// گو تو خوش باش که ما گوش به احمق نکنیم
حافظ! ار خصم خطا گفت نگیریم بر او /// ور به حق گفت جدل با سخن حق نکنیم

نمایه کاربر
کوه یخ

نام: iceberg

محل اقامت: ice field

عضویت : جمعه ۱۳۹۱/۸/۵ - ۱۵:۰۴


پست: 225

سپاس: 36

جنسیت:

تماس:

Re: چرائي تغيير در صداي هواپيماها

پست توسط کوه یخ »

alisqar نوشته شده:سلام
سرعت صوت از فرمول رادیکال گاما آر تی، به دست میاد. که T دماست. وقتی این پدیده اتفاق میفته هواپیما با سرعت خطی کمتری می تونه پرواز کنه چون در سرعت پایینتری به سرعت صوت میرسه.
هر چند این حرف زیر منطقی نیست چون در کاکپیت، ماخ میتر داریم و خلبان بر اساس اون سرعت رو تنظیم می کنه ولی اجازه بدید بگم که:
هواپیما بیشتر به دیوار صوتی نزدیک میشه و ممکنه بعضا شاک ویو Shock wave های کوچکی رو تجربه کنه که باعث افزایش صدای حرکت طیاره میشه
smile124
میشه بیشتر توضیح بدی؟ smile072
کوه یخم من که رو آب شدم شناور
داغ حوادث میکنه آبم سراسر

(ابی)
این آخرین باره من ازت میخوام برگردی به خونه//این آخرین باره من ازت میخوام عاقل شی دیوونه...
(ابی+این آخرین باره...)

*و صدای متلاشی شدن شیشه شادی در شب...(سهراب سپهری)

*داداش وقتی داری خالی میندی حرفه ای خالی ببند!!! ما رو خر فرض نکن!!!

ما که رسوای جهانیم//غم عالم به پشم

alisqar

عضویت : چهارشنبه ۱۳۸۹/۱/۲۵ - ۱۸:۵۵


پست: 164

سپاس: 9


تماس:

Re: چرائي تغيير در صداي هواپيماها

پست توسط alisqar »

بردیا2012 نوشته شده:
alisqar نوشته شده:سلام
سرعت صوت از فرمول رادیکال گاما آر تی، به دست میاد. که T دماست. وقتی این پدیده اتفاق میفته هواپیما با سرعت خطی کمتری می تونه پرواز کنه چون در سرعت پایینتری به سرعت صوت میرسه.
هر چند این حرف زیر منطقی نیست چون در کاکپیت، ماخ میتر داریم و خلبان بر اساس اون سرعت رو تنظیم می کنه ولی اجازه بدید بگم که:
هواپیما بیشتر به دیوار صوتی نزدیک میشه و ممکنه بعضا شاک ویو Shock wave های کوچکی رو تجربه کنه که باعث افزایش صدای حرکت طیاره میشه
smile124
میشه بیشتر توضیح بدی؟ smile072
سلام
شرمنده ولی توی پست قبلی حداقل 3 تا مبحث عنوان شده که هر کدوم کلی توضیحشه
بگید کدوم رو نمی دونید همون رو توضیح بدم در حد "صَواطم" smile035
ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم /// جامه‌ی کس سیه و دلق خود ازرق نکنیم
رقم مغلطه بر دفتر دانش نزنیم /// سِرّ حق بر ورق شعبده ملحق نکنیم
عیب درویش و توانگر به کم و بیش بد است /// کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم
آسمان کشتی ارباب هنر می‌شکند /// تکیه آن به که بر این بحرِ معلق نکنیم
گر بدی گفت حسودی و رفیقی رنجید /// گو تو خوش باش که ما گوش به احمق نکنیم
حافظ! ار خصم خطا گفت نگیریم بر او /// ور به حق گفت جدل با سخن حق نکنیم

نمایه کاربر
کوه یخ

نام: iceberg

محل اقامت: ice field

عضویت : جمعه ۱۳۹۱/۸/۵ - ۱۵:۰۴


پست: 225

سپاس: 36

جنسیت:

تماس:

Re: چرائي تغيير در صداي هواپيماها

پست توسط کوه یخ »

همشو
کوه یخم من که رو آب شدم شناور
داغ حوادث میکنه آبم سراسر

(ابی)
این آخرین باره من ازت میخوام برگردی به خونه//این آخرین باره من ازت میخوام عاقل شی دیوونه...
(ابی+این آخرین باره...)

*و صدای متلاشی شدن شیشه شادی در شب...(سهراب سپهری)

*داداش وقتی داری خالی میندی حرفه ای خالی ببند!!! ما رو خر فرض نکن!!!

ما که رسوای جهانیم//غم عالم به پشم

ارسال پست