نظریه نسبیت به زبان ساده

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
taty_1234567

عضویت : جمعه ۱۳۸۷/۷/۲۶ - ۲۰:۱۸


پست: 8

سپاس: 2

نظریه نسبیت به زبان ساده

پست توسط taty_1234567 »

نظریه نسبیت به زبان ساده (مقاله 1)
سلام

در این سلسله مقالات تلاش می کنم مفاهیم پایه نسبیت خاص رو برای تمام علاقمندان جوان به ساده ترین روش ممکن توضیح دهم امیدوارم که روزی خوانندگان این مطلب دانشمندان ما در علوم پایه باشند.

نسبیت چیست ؟

می گویند این سوالی است، که یک خبرنگار از آلبرت انیشتین پرسید و او در جواب گفت که اگر بخواهم توضیح دهم باید 3 شبانه روز بی وقفه صحبت کنم پس از این مقاله انتظار نداشته باشید که همه چیز را در مورد نسبیت به شما بگوید.



برای آغاز از یک سوال ساده شروع می کنم:

چه زمان دو رویداد را همزمان می خوانیم؟

شاید منظور از همزمانی و شاید کل سوال برای شما بسیار ساده باشد ولی کمی فکر کنید آیا وقتی شما دو رویداد را همزمان می خوانید دوست شما نیز که با فاصله از شما ایستاده نیز این دو حادثه را همزمان می خواند و آیا فرد دیگری که در آمریکا زندگی می کند هم این دو رویداد را همزمان می داند برای اینکه به این پرسش ها پاسخ دهیم ابتدا باید به این پرسش پاسخ دهیم که ما چه زمان می گویم یک حادثه رخ داده است؟

ممکن است بگوید این که ساده است هروقت ما چیزی را درک کنیم می گویم حادثه رخ داده است مثلاً اگر صدای انفجار را بشنویم می گویم بمبی منفجر شده و یا اگر عقربه ساعت را ببینم که یک ثانیه جلو رفته می گویم زمان یک ثانیه گذشته و اگر توپی به دست ما برخورد کند می گویم توپ حرکت می کرده و ...

تمام ما این ها را می دانیم حالا تصور کنید که من صدای انفجار را می شنوم(فرض کنید که انفجار یک بمب صوتی بوده) پس می گویم که انفجار رخ داده است ولی آیا دوست من که به فاصله 330متری از من ایستاده هم در آن لحظه همین صحبت من را تایید می کند مسلماً نه چون او هنوز صدای انفجار را نشنیده است و یک ثانیه پس از من صدای انفجار را می شنود.

پس اگر من بگویم انفجار دقیقاً در ساعت 12 رخ داده است دوست من می گوید که نه انفجار در ساعت 12و1ثانیه رخ داده است.

پس می بیند که ناظر های متفاوت وقوع یک حادثه را در زمان های متفاوت می بینند.

تصویر


(البته این مثل پر از اشکالاتی است که بعداً با خواندن مقالات بعدی حتماً برای شما آشکار می شود )



حالا می دانیم که یک رویداد مشخص را ممکن است ناظر های متفاوت در زمان های متفاوت اندازه گیری کنند.

اجازه بدهید کلمه ناظر را نیز برای شما تعریف کنم ما به هر فرد مشاهده کننده یک ناظر می گویم که ممکن است یک انسان و یا یک وسیله اندازه گیری و یا یک سنسور دریافت علائم باشد شاید هم یک دوربین عکاسی بهر حال چیزی که توانایی درک و ضبط و انتقال اطلاعات یک حادثه را دارد یک ناظر می گویم حال ممکن است ناظر ما یک سگ باشد که بادید نور برای ما پارس کند.

کلمه رویداد یا حادثه را در این جا این گونه تعریف می کنیم که هر گونه تغییر یا دگرگونی در شی را یک رویداد گویم مثلاً منفجر شدن یک بمب - کشیده شدن یک فنر - جا بجا شدن یک جسم و ....

البته می توان این تعارف را برای شی و زمان نیز انجام داد که به دلیل پیچیدگی و بروز مشکلات فلسفی از این کار صرفه نظر می کنم و مفهوم شی و زمان را دانسته فرض می کنیم.

حال مثل بالا را برای چیزی مثل فلش زدن دوربین تصور کنید آیا باز دو ناظر تاخیر زمانی را در دریافت نور فلش دوربین حس می کنند ؟

بگذارید بهتر بگویم دو ناظر با فاصله 300متری از یکدیگر قرار دارند حال اگر یک دوربین در جلوی ناظر اول فلش بزند آیا این دو ناظر نیز تاخیری را اندازه گیری می کنند؟

جواب مثبت است درست است که سرعت نور بسیار زیاد است (300.000کیلومتر بر ثانیه) اما باز هم اگر این دو ناظر وسایل و ابزار دقیق داشته باشند می توانند این اختلاف را بسنجند که حدود 1میلیونیم ثانیه می باشد

پس می بینیم که اختلاف زمان همچنان پابرجاست هرچند کوچک

در مقاله بعدی در رابطه با سوال اول یعنی وقوع دو رویداد صحبت خواهم کرد

من این مقالات را در سایت http://shayestegan.blogfa.com دیدم گفتم بد نیست اینجا هم بزارمش
آخرین ویرایش توسط taty_1234567 پنج‌شنبه ۱۳۸۸/۷/۳۰ - ۱۰:۱۹, ویرایش شده کلا 1 بار

taty_1234567

عضویت : جمعه ۱۳۸۷/۷/۲۶ - ۲۰:۱۸


پست: 8

سپاس: 2

Re: نظریه نسبیت به زبان ساده

پست توسط taty_1234567 »

Re: نظریه نسبیت به زبان ساده ( مقاله 2)


همان گونه که در قسمت اول خواندید دو ناظر متفاوت وقوع یک اتفاق را در زمان های متفاوت اندازه گیری می کنند حال می خواهیم در مورد دو واقعه همزمان بحث کنیم برای آغاز موضوع با یک مثل شروع می کنم؟


فرض کنید ناظری را در روی زمین که در دو طرف او دو لامپ قرار گرفته که فاصله هر لامپ از او 300متر است اگر نور دولامپ در یک لحظه به این ناظر برسد می گوید این دو لامپ در یک زمان روشن شده اند که فرض می کنم چنین است یعنی ناظر ما می بیند که دو لامپ با هم روشن شده اند حال اگر فرد دیگری در فاصله 20 متری از ناظر ما باشد چه می گوید مسلماً او می گوید لامپی که به او نزدیک تر می باشد زودتر روشن شده است پس می بینیم که دو رویداد می توانند برای یک ناظر همزمان باشند ولی برای ناظر دیگر به این صورت نباشد.
شاید تعجب کنید که چرا به این میزان همزمانی در نسبیت مهم می باشد هم اکنون دلیل را برای شما شرح می دهم
در واقع همزمانی تمام محاسبات و اندازه گیری های ما را تحت شعاع قرار می دهد به این صورت که زمانی می گویم بمب در ساعت 12 منفجر شد در واقع زمان شنیده شدن صدای بمب را با ساعت خود تطبیق می دهیم و می گوییم هر دو واقعه در یک زمان رخ داده اند یا مثلاً وقتی می گویم هواپیما در ساعت 9 پرواز کرد در واقع دیدن پرواز هوا پیما را با ساعت مطابقت می دهیم و می گویم هر دو واقعه (پرواز هواپیما و قرار گرفت عقربه ساعت رو عدد 9)در یک زمان رخ داده اند.
اما تمام این مطالب مقدمه ای بودند برای آغار آموزش نسبیت در واقع نسبیت در مورد روابط بین دستگاه های مختصات متفاوت بحث می کند که در نسبیت خاص فقط به دستگاه های مختصاتی که با سرعت ثابت نسبت به هم حرکت می کنند محدود می شود.
ابتدا اجازه دهید دستگاه مختصات را برای شما تعریف کنم:
به هر ناظر خودخواه یک دستگاه مختصات گویند. شاید این خنددار ترین تعرف از یک دستگاه مختصات باشد اما از نظر من صحیح ترین تعریف دستگاه مختصات است وقتی ما تمام وقایع و رویداد هایی که رخ می دهند را از نظر خود و با ابزار خود بسنجیم در واقع یک دستگاه مختصات جدید درست کرده ایم یک مثال می زنم اگر از یک تهرانی بپرسیم تا چالوس چقدر فاصله است می گوید 150کیلومتر ولی اگر این سوال را از یک اهوازی بپرسید می گوید 1050کیلومتر هر دو نفر پاسخ صحیح را داده اند اما با توجه به موقعیت خود پاسخ داده اند یعنی ملاک آنها در واقع شهر خودشان بوده و خودخواهانه شهر خود را مبدا مختصات گرفته و فاصله را به شما گفته اند ولی اگراین سوال را از یک فرد بدون تعصب و فهمیده می کردید قبل از پاسخ گویی از شما مبدا را می پرسد سپس پاسخ می داد.
فکر می کنم با دستگاه مختصات به اندازه کافی آشنا شدید حال آماده اید تا بحث نسبیت را آغاز کنیم.
فرض کنید شما همان ناظر خودخواه ما هستید که بر روی زمین ایستاده اید و دو لامپ به فاصله 300متری شما قرار دارند و من ناظر دیگری هستم که سوار بر قطار با سرعت 30متر یر ثانیه در راستی لامپ ها حرکت می کنم توجه داشته باشید که من نیز یک دستگاه مختصات اندازه گیری برای خود دارد و من نیز خودخواهم و می گویم من ثابت هستم و شما و زمین دارید با سرعت 30متر بر ثانیه حرکت می کنید!!! من خود و قطار و دستگاه مختصاتم را ثابت فرض می کنم و جهان شما را متحرک.
حالا اگر در زمانی که شما دقیقاً در کنار من هستید ببینید دو لامپ با هم روشن می شوند آیا من نیز که سوار بر قطار با سرعت از کنار شما عبور می کنم نیز این چنین چیزی می بینم؟

تصویر
مطمئناً من می گویم دو لامپ با هم روشن نشده اند چون اگر شما که بر روی زمین هستید روشن شدن لامپ ها را در یک زمان مشاهده کنید من که در قطار هستم نور لامپی را که به سمتش حرکت می کنم سریعتر دریافت می کنم تا لامپ دیگر که از آن دور می شوم.
من که در قطار هستم می گویم دو لامپ با هم روشن نشده اند ولی شما می گوید با هم روشن شده اند کدام درست می گویم؟
در واقع هر دوی ما درست می گویم ولی هر کدام با توجه به دستگاه مرجع خود اظهار نظر می کنیم و هر دو خودخواهانه حرف خود را می زنیم.
حال سوال بالا را به این صورت بیان می کنم تصور کنید دو لامپ در دو طرف قطار قرار دارند من که سوار بر قطار هستم می گویم این دو لامپ با هم روشن شده اند آیا شما نیز که روی زمین هستید چنین چیزی را می بینید؟

منبع : http://shayestegan.blogfa.com
آخرین ویرایش توسط taty_1234567 پنج‌شنبه ۱۳۸۸/۷/۳۰ - ۱۰:۲۱, ویرایش شده کلا 1 بار

نمایه کاربر
MRT

نام: محمدرضا طباطبایی

محل اقامت: تبریز

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۸۶/۴/۲۱ - ۱۸:۱۷


پست: 2406

سپاس: 95

جنسیت:

تماس:

Re: نظریه نسبیت به زبان ساده

پست توسط MRT »

نظريه نسبيت از اينجا ناشي شد كه ما دو واحد اندازه گيري طول و زمان داريم . ابزار اولي سانتي متر است و ابزار دوم ساعت يا كرنومتر . فيزيكداناني همچون جرالد و لورنتس چنين نظر دادند كه اين دو واحد اندازه گيري به هم وابسته هستند و به نسبت هم تغيير اندازه مي‌دهند يعني حاصل تقسيم طول بر زمان هميشه مقدار ثابتي است كه ساده ترين تعريف براي همبافته فضا - زمان است و اگر ما با سرعت زياد حركت كنيم متر ما كوتاه و زمان كند شده و در اندازه گيري سرعت نور به همان نتيجه قبلي ميرسيم و متوجه اختلاف سرعت نور با خودمان نمي شويم . اين ساده ترين تعريف براي نسبيت است كه من توضيح دادم .
با توجه به ماده 8 قوانین تالار گفتمان شبكه فیزیك هوپا :

ارايه انديشه‌هاي نو در فيزيك و متافيزيك ، رياضيات مختص فيزيك ، حساب و هندسه دوجيني در وب سايت شخصي :

https://ki2100.com

تصویر

تصویر

taty_1234567

عضویت : جمعه ۱۳۸۷/۷/۲۶ - ۲۰:۱۸


پست: 8

سپاس: 2

Re: نظریه نسبیت به زبان ساده(مقاله3)

پست توسط taty_1234567 »

ابتدا پاسخ سوال پایانی مقاله 2 قبل را می دهم اگر لامپ ها درون قطار از دید ناظر داخل قطار با هم روشن شوند ناظر روی زمین روشن شدن آنها را با هم نمی بیند چون حرکت یک امر نسبی است و به بودن روی زمین یا نبودن روی آن بستگی ندارد.
اجازه دهید به گونه ای دیگر برای شما این موضوع را روشن کنم تصور کنید من فرد درون قطار می باشم من با یک لامپ که روبرویم قرار دارد و یک منشور نور لامپ را به دو سوی قطار می فرستم سپس نور پس از برخورد به آینه هایی که در دو انتهای قطار به فاصله 300 متری از من قرار دارند بازتاب می شود و من دوباره بازتاب این دو را در یک زمان می بینم ولی شما چه چیزی را می بینید شما می بیندید که آینه ای که در راستای حرکت قطار قرار دارد از نور لامپ گریزان است و آینه دیگر با سرعت قطار به نور نزدیک می شود پس از برخورد نور به آینه این فرآیند برعکس می شود یعنی من که سوار بر قطار هستم از نوری در راستای حرکت خود می گریزم و به نور لامپ خلاف جهت حرکت قطار نزدیک می شوم و در جمع شما تایید می کنید که من می بینم که نور در یک زمان به من رسیده است.
البته اگر واقع بین باشد و دید فیزیکی صحیحی داشته باشید می توانید با مشاهدات خود اندازه گیری ناظرهای دیگر را بدست آورید و فرمول های مشترکی برای حل مسائل خود بیابید در واقع این بیان که تمام قوانین فیزیک در دستگاه های مختصات متفاوت یکی هستند یکی از اصول اولیه نسبیت خاص است واصل بعدی نسبیت خاص ثابت بودن سرعت نور برای ناظر در هر دستگاه مختصات باسرعت ثابت است که این موضوع را می توانید با تفکر در مثال بالا بدست آورید



به بیان دیگر :(کتاب آشنایی با نسبیت خاص-رابرت رزنیک)

1-قوانین فیزیک در تمام دستگاه های لخت یکسان هستند.هیچ دستگاه لخت مرجعی وجود ندارد.

2-در فضای تهی مقدار سرعت نور در تمام دستگاه های لخت یکسان و برابر c است.

منبع:http://shayestegan.blogfa.com

نمایه کاربر
MetaZehn

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۱/۳/۹ - ۲۰:۵۵


پست: 1025

سپاس: 112

Re: نظریه نسبیت به زبان ساده

پست توسط MetaZehn »

taty_1234567 نوشته شده:
فرض کنید شما همان ناظر خودخواه ما هستید که بر روی زمین ایستاده اید و دو لامپ به فاصله 300متری شما قرار دارند و من ناظر دیگری هستم که سوار بر قطار با سرعت 30متر یر ثانیه در راستی لامپ ها حرکت می کنم توجه داشته باشید که من نیز یک دستگاه مختصات اندازه گیری برای خود دارد و من نیز خودخواهم و می گویم من ثابت هستم و شما و زمین دارید با سرعت 30متر بر ثانیه حرکت می کنید!!! من خود و قطار و دستگاه مختصاتم را ثابت فرض می کنم و جهان شما را متحرک.
حالا اگر در زمانی که شما دقیقاً در کنار من هستید ببینید دو لامپ با هم روشن می شوند آیا من نیز که سوار بر قطار با سرعت از کنار شما عبور می کنم نیز این چنین چیزی می بینم؟

مطمئناً من می گویم دو لامپ با هم روشن نشده اند چون اگر شما که بر روی زمین هستید روشن شدن لامپ ها را در یک زمان مشاهده کنید من که در قطار هستم نور لامپی را که به سمتش حرکت می کنم سریعتر دریافت می کنم تا لامپ دیگر که از آن دور می شوم.
من که در قطار هستم می گویم دو لامپ با هم روشن نشده اند ولی شما می گوید با هم روشن شده اند کدام درست می گویم؟
در واقع هر دوی ما درست می گویم ولی هر کدام با توجه به دستگاه مرجع خود اظهار نظر می کنیم و هر دو خودخواهانه حرف خود را می زنیم.
بله 100% چه سوال احمقانه ای. معلوم است که شما هم همانی را میبینید که من میبینم.

adroit

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۱/۸/۴ - ۱۵:۴۸


پست: 272

سپاس: 40

Re: نظریه نسبیت به زبان ساده

پست توسط adroit »

به این میگن معجزه(یک زمان در دوجا بودن)
حیات غفلت رنگین یک دقیقه ی حواست

سهراب

نمایه کاربر
MetaZehn

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۱/۳/۹ - ۲۰:۵۵


پست: 1025

سپاس: 112

Re: نظریه نسبیت به زبان ساده

پست توسط MetaZehn »

واقعاً جواب نسبیت به این سوال منفی است؟
حالا اگر در زمانی که شما دقیقاً در کنار من هستید ببینید دو لامپ با هم روشن می شوند آیا من نیز که سوار بر قطار با سرعت از کنار شما عبور می کنم نیز این چنین چیزی می بینم؟
واقعاً؟
برای علم متأسفم.

jhvh

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۰/۱۰/۲۶ - ۱۷:۰۲


پست: 1666

سپاس: 284

جنسیت:

Re: نظریه نسبیت به زبان ساده

پست توسط jhvh »

MetaZehn نوشته شده:واقعاً جواب نسبیت به این سوال منفی است؟
حالا اگر در زمانی که شما دقیقاً در کنار من هستید ببینید دو لامپ با هم روشن می شوند آیا من نیز که سوار بر قطار با سرعت از کنار شما عبور می کنم نیز این چنین چیزی می بینم؟
واقعاً؟
برای علم متأسفم.
نه عزیزم علم این قدا هم دست و پا بسته نیست


اینی که به نظرت غلطه و واقعا هم غلطه تقریر برخیها از نسبیته


این دیس ادونتیج نسبیت نیست بلکه یه نکته ایه که در نسبیت عملی و در زندگی روزمره باید بهش دقت بشه (مثل آزمایش درستی نسبیت توسط جی پی ار اس در پارسال)

نمایه کاربر
MetaZehn

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۱/۳/۹ - ۲۰:۵۵


پست: 1025

سپاس: 112

Re: نظریه نسبیت به زبان ساده

پست توسط MetaZehn »

jhvh نوشته شده:
MetaZehn نوشته شده:واقعاً جواب نسبیت به این سوال منفی است؟
حالا اگر در زمانی که شما دقیقاً در کنار من هستید ببینید دو لامپ با هم روشن می شوند آیا من نیز که سوار بر قطار با سرعت از کنار شما عبور می کنم نیز این چنین چیزی می بینم؟
واقعاً؟
برای علم متأسفم.
نه عزیزم علم این قدا هم دست و پا بسته نیست


اینی که به نظرت غلطه و واقعا هم غلطه تقریر برخیها از نسبیته


این دیس ادونتیج نسبیت نیست بلکه یه نکته ایه که در نسبیت عملی و در زندگی روزمره باید بهش دقت بشه (مثل آزمایش درستی نسبیت توسط جی پی ار اس در پارسال)
نه هادی بابا، عزیزم
این برخیها منظور اینشتینه و بیانات فوق توضیحات وی است به خبرنگار.
ولی واقعاً یکی که از نسبیت چیزی میدونه بگه
MetaZehn نوشته شده:واقعاً جواب نسبیت به این سوال منفی است؟
حالا اگر در زمانی که شما دقیقاً در کنار من هستید ببینید دو لامپ با هم روشن می شوند آیا من نیز که سوار بر قطار با سرعت از کنار شما عبور می کنم نیز این چنین چیزی می بینم؟
واقعاً؟
برای علم متأسفم.

jhvh

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۰/۱۰/۲۶ - ۱۷:۰۲


پست: 1666

سپاس: 284

جنسیت:

Re: نظریه نسبیت به زبان ساده

پست توسط jhvh »

بابایی اگه پستیو که همین جا عصری دادم و پاکش کردم خونده باشی گفتم که انیشتین هم تو باتلاق نسبیت مونده بود


اینی که میگمو مطمین باش(منظورم پست قبلیمه نه انیشتین )


آخه من باور نمی کنم تو نیاز به توضیح داشته باشی


گفتم که این نکته رو باید در نظر گرفت البته نه به معنی اینکه این نسبیته
بلکه یه نکته ایه که در زندگی اطرافمون باید بر نسبیت الحاق بشه و نه تنها بر نسبیت بلکه بر تمام علوم از قبیل عدم قطعیت


اصلا این همون عدم قطعیته البته از نوع ماکروسکوپیش

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%86%D8% ... 8%A7%D8%B5

نمایه کاربر
*شارش*

نام: فاطمه غمكده

محل اقامت: بلبلان

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۱/۶/۲۰ - ۱۱:۳۰


پست: 1076

سپاس: 595

جنسیت:

Re: نظریه نسبیت به زبان ساده

پست توسط *شارش* »

MetaZehn نوشته شده:
jhvh نوشته شده:
MetaZehn نوشته شده:واقعاً جواب نسبیت به این سوال منفی است؟
حالا اگر در زمانی که شما دقیقاً در کنار من هستید ببینید دو لامپ با هم روشن می شوند آیا من نیز که سوار بر قطار با سرعت از کنار شما عبور می کنم نیز این چنین چیزی می بینم؟
واقعاً؟
برای علم متأسفم.
نه عزیزم علم این قدا هم دست و پا بسته نیست


اینی که به نظرت غلطه و واقعا هم غلطه تقریر برخیها از نسبیته


این دیس ادونتیج نسبیت نیست بلکه یه نکته ایه که در نسبیت عملی و در زندگی روزمره باید بهش دقت بشه (مثل آزمایش درستی نسبیت توسط جی پی ار اس در پارسال)
نه هادی بابا، عزیزم
این برخیها منظور اینشتینه و بیانات فوق توضیحات وی است به خبرنگار.
ولی واقعاً یکی که از نسبیت چیزی میدونه بگه
MetaZehn نوشته شده:واقعاً جواب نسبیت به این سوال منفی است؟
حالا اگر در زمانی که شما دقیقاً در کنار من هستید ببینید دو لامپ با هم روشن می شوند آیا من نیز که سوار بر قطار با سرعت از کنار شما عبور می کنم نیز این چنین چیزی می بینم؟
واقعاً؟
برای علم متأسفم.
متا کسی نیست که کلا فیزیک رو فهمیده باشه...بعدش اگه کسی پی هم ببره بدون باید زندگیشو تعطیل کنه بره تو عمق مفاهیم...من تو مطالعاتی که کردم همه ی دانشمندا فیزیکی اخرش خل یا دیوونه شدن..همین انیشتین لکنت زبون داشت خیلی چیزا رو فراموش میکرد ،از بس که با ذهنش درگیر بود..من دیدم با خودشون هم حرف میزنن (یه فرمولی یا مطلبی به ذهنشون میاد با خودشون تکرار میکنن)..کسی تو این عرصه نیست که فیزیک رو از عمق فهمیده باشه...من بشخصه دوست ندارم تو عمقش برم چون میدونم از زندگیم میمونم(قرار نیست من زندگیمو بخاطر چیزیایی که کشف شده حروم کنم بعد ببینم پیر شدم بهرهای از زندگی نبرده ام) smile022

نمایه کاربر
ali989

نام: علی رجب زاده

عضویت : چهارشنبه ۱۳۹۲/۵/۲ - ۱۵:۳۰


پست: 20

سپاس: 19

Re: نظریه نسبیت به زبان ساده

پست توسط ali989 »

دلم تنگ شده بود برات ، نسبیت عام و نسبیت خاص ، سوال اصلی اینه آیا میشه زمان رو دو نفر به دو صورت مختلف بینند ؟
آخرین ویرایش توسط ali989 چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۲۹ - ۰۱:۱۸, ویرایش شده کلا 1 بار
اذا جاء نصر الله و الفتح
در پس یاری خداوند پیروزی را می بینم (A.R)

نمایه کاربر
m.s.f

نام: میثم

محل اقامت: اسپهان

عضویت : یک‌شنبه ۱۳۹۱/۷/۳۰ - ۱۹:۳۳


پست: 244

سپاس: 119

جنسیت:

تماس:

Re: نظریه نسبیت به زبان ساده

پست توسط m.s.f »

ali989 نوشته شده:دوست من نظریه نسبیت عام در حال رد شدن است ولی نسبیت خاص را نمی دانم
دلیل؟
برای گسترش نظریه ها نباید به اصول نظریه ها مطمئن بود.

ارسال پست