آیا زمان تنها حقه ذهنی است؟

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
Archimedes

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۲/۵/۱۴ - ۱۰:۴۵


پست: 1233

سپاس: 824

آیا زمان تنها حقه ذهنی است؟

پست توسط Archimedes »

همه ما به لطف اینشتین با ایده زمان نسبی آشنا هستیم و می دانیم سرعت و نوع حرکت در مجموع چارچوب مرجع ما برای اندازه گیری زمان است. شاید در آینده مجبور شویم به این نظریه توجه کنیم که اصلا زمانی وجود ندارد. و هیچ جریانی بین گذشته و حال و آینده ی مبهم وجود ندرد.
به گفته پروفسور کارلو روولی استاد دانشگاه مدیترانه در فرانسه چیزی که ما به عنوان زمان درک می کنیم چیزی جز ساده سازی جهان نیست.
هر چند که ایده نبود زمان به فیزیک کوانتوم مربوط می شود روولی می خواهد این مفهوم یعنی عدم وجود زمان را به زندگی روزمره ما وارد کند. در واقع او باور دارد که زمان به هیچ وجه واقعی نیست.
او می گوید: همه می دانیم که تمایز بین گذشته و آینده در میکروفیزیک ناپدید می شود یک قدم متمایز دیگر آن است که انتظار داشته باشیم. در بنیان و اساس هیچ زمانی وجود ندارد.
برای مثال سراغ یک فنجان چای می رویم که روی میز قرار دارد ولی در همین هنگام روی زمین می افتد و متلاشی می شود. هیچ نکته تعجب برانگیز یا عجیبی وجود ندرد ولی این فکر که قطعات دوباره به هم بچسبند و فنجان چای را شکل دهند به طور کلی غیر ممکن به نظر میرسد.
ولی این واقعا غیر ممکن نیست. هیچ قانونی در فیزیک نیست که این پدیده را نقض کند. این فقط بسیار نامحتمل است و به عقیده روولی این به نگرش محدود ما از جهان مربوط است که ما اتفاقات بسیار نامحتمل آینده را به ناممکن ها تبدیل می کنیم.
روولی بر این عقیده است که اگر ما قادر به دیدن گذشته بودیم و همین طور صورت عمومی فنجان شکسته و مراحل شکستن به همراه محل و شرایط فیزیکی هر تکه. آنگاه قادر بودیم همین آینده نامحتمل را که پیوستن قطعات به یکدیگر است را پیش بینی کنیم.
این دیدگاه یک اشکال دارد این نظر پروفسور لپویدوین استاد فلسفه دانشگاه لیدز است. نظر او در این باره این است که اگر چه این احتمال از نظر فیزیکی وجود دارد ولی این بدون علت امکان پذیر نیست.
تصادف کلید حل معماست. له عقیده لپویدوین جریان زمانی بین گذشته و آینده وجود دارد هر چند این جریان چیز مستقلی نیست در مقابل این ماجرا از زنجیره ای از تصادف ها ساخته شده که خر کدام روی اتفاق بعدی موثر است و باعث به وقوع پیوستن آن می شود.
به عبارت دیگر ما آینده ای که فنحان دوباره ساخته شود را نمی بینیم. اگر دلیل روشنی برای آن نباشد. ولی بحث روولی آن است که ما نمی توانیم این آینده را ببینیم. چون اصلا از نظر فیزیکی مجهز نیستیم.
پاسخ روولی این است که ما تا حدی آینده را می بینیم. و تا همین حد گذشته را برای مثال من اگر توپی را پرتاب کنم می دانم که به دیوار می خورد. همین طور اگر بعدها تصویر توپ را ببینید یک تصویر کوتاه از گذشته به او می دهد.
در حقیقت این دو وانشمند به یک چیز اشاره می کنند که این نوع تفکر وایده ی انسان است که نقش اصلی را در ترجمه زمان توسط ما بازی می کند. فیلسوف مک تاگارت این نظر را در حدود 100 سال پیش ارائه کرد. او گفت که گذشته حار و آینده به هیچ وجه مطلق نیستند. اتفاقات آینده زمانی به اتفاقات گذشته تبدیل می شوند همان طور که گذشته در زمانی آیندخ محسوب می شده است.
این نظریه ساده باعث شد تا مک تاگارت کل مفهوم جریان زمان را زیر سوال ببرد. یک اتفاق در آینده در حال نزدیک شدن به ماست و سرانجام به تاریخ می پیوندد. پس هر اتفاقی می تواند ر آینده حال و گذشته دسته بندی شود.
در این نظریه زمان های قابل تبدیل به هم برای مک تاگارت بسیار پر تناقض و حتی ناممکن بود و او را به یک جمع بندی بحث انگیز رساند که هیچ چیز تغییر نمی کند و هیچ چیز در زمان نیست.
ولی اگر باور ما از زمان ناقص و پر تناقض است سولی پیش می آید که چیزی خارج از باور ما وجود دارد؟ آیا زمان خود را کاملا قابل بازگشت نشان می دهد؟ همان طور که در معادله هتی فیزیک کوانتوم به نمایش گذاشته شده و سنگ بنای نظرات روولی است یا همچنان بر پایه ی علت و معلول نگاه فلسفی لپویدوین است؟
هیچ کس پاسخ قطعی را نمی داند. اما این نظریات نشانگر آن است که دیدگاه ما نسبت به زمان بسیار متفاوت با تعریف اصلی است و این دیدگاه شاید روزی از بین برود هرچند عادت کردن به این زمان جدید اندکی زمان لازم دارد.

ممنون بخاطر توجهتون.
شما دسترسی جهت مشاهده فایل پیوست این پست را ندارید.
کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست

نمایه کاربر
mahshid.m

محل اقامت: لاهیجان

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۸۸/۲/۱۵ - ۰۹:۳۰


پست: 185

سپاس: 281

جنسیت:

Re: آیا زمان تنها حقه ذهنی است؟

پست توسط mahshid.m »

من فکر میکنم زمان یک جور قرار داد هست . که ما برای حل کردن مسایلمون وضع کردیم اینطور نیست؟
هر انسانی یا مشهور است یا گمنام کننده ی یک مشهور
عظیم بودن یا یک عظمت را کشتن
جفای انسان به خود یعنی کشتن یک عظمت!!!

نمایه کاربر
storm

نام: یه دیکتاتور

محل اقامت: tehran

عضویت : یک‌شنبه ۱۳۹۲/۴/۳۰ - ۱۲:۵۴


پست: 91

سپاس: 45

Re: آیا زمان تنها حقه ذهنی است؟

پست توسط storm »

به نظر بنده هم زمان توی این جهان فقط معنا دارد...
چون نیاز دارد که معنادار باشد که این دنیا لایتناهی نباشه و انتها داشته باشه با پایان یافتن و رسیدن به انده زمان
اما سوال همیشهه برام بوده که آیا میشه ازش فرار کرد و جاش گذاشت؟ میشه حذفش کرد عایا؟! smile042 smile035
شخصی را به جهنم بردند  

در راه برمیگشت و به عقب خیره می شد ، ناگهان خدا فرمود: او را به بهشت ببرید

فرشتگان پرسیدند چرا ؟؟؟؟پروردگار فرمود : او چند بار به عقب نگتاه کرد ، او امید به بخشش داشت

(خدايا خيلي مخلصتم....)

 

نمایه کاربر
ویستاM

عضویت : شنبه ۱۳۸۹/۵/۱۶ - ۱۹:۴۵


پست: 399

سپاس: 351

Re: آیا زمان تنها حقه ذهنی است؟

پست توسط ویستاM »

سلام.ممنون از شما
Dr.Bishop نوشته شده:برای مثال سراغ یک فنجان چای می رویم که روی میز قرار دارد ولی در همین هنگام روی زمین می افتد و متلاشی می شود. هیچ نکته تعجب برانگیز یا عجیبی وجود ندرد ولی این فکر که قطعات دوباره به هم بچسبند و فنجان چای را شکل دهند به طور کلی غیر ممکن به نظر میرسد.
ولی این واقعا غیر ممکن نیست. هیچ قانونی در فیزیک نیست که این پدیده را نقض کند. این فقط بسیار نامحتمل است و به عقیده روولی این به نگرش محدود ما از جهان مربوط است که ما اتفاقات بسیار نامحتمل آینده را به ناممکن ها تبدیل می کنیم.
اینکه بحث انتروپی و زمان تقریبا در یک راستا هستند رو قبول دارم اما اینکه فرمودید هیچ قانونی در فیزیک نداریم همون قانون ساده ای که جهان رو در وضعیتی قرار میده که به سمت افزایش بی نظمی حرکت کنه دلیل این مطلبه.بعلاوه دلیلی وجود نداره که بی نظمی لزوما در گذر زمان به آینده رخ بده.چیزی که فنجان رو به زمین میندازه نیروی جاذبس ولی تصور کنید من به وسیله یک پمپ هوا رو در یک ظرف کوچک محبوس کردم حالا هوا در گذشته انتروپی بیشتری داشته و در حال و اینده انتروپی کمتری داره.این درحالیه که فنجان دقیقابرعکس اون از لحاظ بی نظمی عمل میکنه.
Dr.Bishop نوشته شده:پاسخ روولی این است که ما تا حدی آینده را می بینیم. و تا همین حد گذشته را برای مثال من اگر توپی را پرتاب کنم می دانم که به دیوار می خورد. همین طور اگر بعدها تصویر توپ را ببینید یک تصویر کوتاه از گذشته به او می دهد.
فکرمیکنم این دقیقا به تجربه برمیگرده نه اینکه ما میتونیم اینده رو ببینیم!
فرض کنید همون لحظه ی پرتاب توپ به سمت دیوار دوستمون بیاد و اون رو بگیره.ایا ما اینده رو میدیدم؟!!خیر...اطلاعات ذهیره شده در هسته های حافظه ی مغز ما باعث میشه ما انتظار داشته باشیم توپ به دیوار برخورد کنه در حالیکه هیچ لزومی برای اون نیست
Dr.Bishop نوشته شده:ولی اگر باور ما از زمان ناقص و پر تناقض است سولی پیش می آید که چیزی خارج از باور ما وجود دارد؟ آیا زمان خود را کاملا قابل بازگشت نشان می دهد؟ همان طور که در معادله هتی فیزیک کوانتوم به نمایش گذاشته شده و سنگ بنای نظرات روولی است یا همچنان بر پایه ی علت و معلول نگاه فلسفی لپویدوین است؟
هیچ کس پاسخ قطعی را نمی داند. اما این نظریات نشانگر آن است که دیدگاه ما نسبت به زمان بسیار متفاوت با تعریف اصلی است و این دیدگاه شاید روزی از بین برود هرچند عادت کردن به این زمان جدید اندکی زمان لازم دارد.
ما در حال رشد هستیم،طبیعت،ستارگان،کهکشانها،کیهان و تمام چیزهای قابل لمس و مشاده اطراف ما در حال عبور یک طرفه در جریان فضا-زمانند.حالا تصور برگشت زمان برای ما و همه ی موجوداتی که رشد یک طرفه دارند امکان پذیر نخواهد بود.عادت کردن به تعریفی که درش زمان وجود نداره امکان نداره چون انسان نمیتونه رشد خودش رو نبینه و تکامل اطرافش براش عادی باشه
قوانین علت و معلولی و مفاهیم فلسفی دقیقا بدلیل همین رشد یک طرفه انسان بوجود اومده و بنابرین زمان عضو جدانشدنی زندگی ماست.
اما
اگر یک فیزیکدان باشیم و بخوایم از نظر فیزیکی و نه ذهنی و فلسفی به قضیه نگاه کنیم باید بگم زمان وجود داره اما لقب دادن اون به گذشته حال و اینده تنها بدلیله که در بالا بهش اشاره کردم.
موفق باشید
جهان به حق مدیون ملت و ملیت ایرانی است
با افتخار و غرور ایرانی ام بر سر جهانیان فریاد میزنم که:
من نواده ی کوروش کبیرم

نمایه کاربر
یکی از دونفر

محل اقامت: تهران

عضویت : جمعه ۱۳۹۲/۴/۲۱ - ۱۵:۱۸


پست: 109

سپاس: 52

Re: آیا زمان تنها حقه ذهنی است؟

پست توسط یکی از دونفر »

باید به نظر من اول زمان رو تعریف کنیم. زمان یعنی چی؟ به نظر من زمان جزئی از مکانه. نظریه نسبیت رو نقض نمی کنم اصلا در اون حد نیستم، که می گه زمان یک بعده و مکان یک بعد. من می گم زمان جزئی از مکانه و اون قدر بزرگه که می شه بهش بعد گفت. به نظرم اگه زمان نباشه مکان نیست و اگر مکان نباشه زمان نیست.

من وقتی بچه بودم یعنی وقتی 10 سالم بود فکر می کردم اگه هواپیما داره حرکت می کنه تو اون لحظه ای که داره حرکت می کنه می تونه وایسه. اشاره به مثال فنجون. چاکریم. یه دانشمندی بودیم برای خودمون smile021
حالم خوب نیست...
اینه حال الان من.

نمایه کاربر
Prof

عضویت : چهارشنبه ۱۳۹۲/۵/۲۳ - ۲۰:۲۹


پست: 6

سپاس: 10

Re: آیا زمان تنها حقه ذهنی است؟

پست توسط Prof »

با سلام منم با قضیه موافقم ولی وقتی یه مقاله میفرستیم بهتره که نام منبع یا نویسنده رو هم بگیم این مقاله که ارسال شده مال مجله دانشمند آخرین شمارس امیدوارم اینجوری حق کسی هم ضایع نشه مرسی
ایده ها در بیرون زمان واقع هستند و در نتیجه ابدی اند.

آرتور شوپنهاور.

نمایه کاربر
stargate

عضویت : جمعه ۱۳۹۲/۵/۲۵ - ۱۷:۲۳


پست: 16

سپاس: 1

Re: آیا زمان تنها حقه ذهنی است؟

پست توسط stargate »

به حرکت فضا زمان در مسیر جهانهای موازی(بعد چهارم) زمان گفته میشه
smile072

نمایه کاربر
saleavali91

نام: فائزه

عضویت : یک‌شنبه ۱۳۹۱/۱۰/۲۴ - ۲۱:۳۹


پست: 43

سپاس: 13

جنسیت:

Re: آیا زمان تنها حقه ذهنی است؟

پست توسط saleavali91 »

خب زمان..چیزیه ک ما بش احتیاج داشتیم و ی چیزیه ک مفهوم انتزاعی داره
مث عدد
مثلن هممون تجربه کردیم,روزای تعطیل مث عید یا تابستون نمیدونیم چن شنبس
نشون میده ک بش احتیاج داشنیم ک ساختیمش

نمایه کاربر
stargate

عضویت : جمعه ۱۳۹۲/۵/۲۵ - ۱۷:۲۳


پست: 16

سپاس: 1

Re: آیا زمان تنها حقه ذهنی است؟

پست توسط stargate »

saleavali91 نوشته شده:خب زمان..چیزیه ک ما بش احتیاج داشتیم و ی چیزیه ک مفهوم انتزاعی داره
مث عدد
مثلن هممون تجربه کردیم,روزای تعطیل مث عید یا تابستون نمیدونیم چن شنبس
نشون میده ک بش احتیاج داشنیم ک ساختیمش
کاملا اشتباست
چیزی ساخته ی ذهنن ماست که ما به اون تسلط داشته باشیم
ولی درمورد زمان ....زمان برما تسلط داره و نشون میده که ساخته ذهن ما نیست
و زمان ربط بسیار پیچیده ای با نور داره ولی هنوز رابطه اون با نور کشف نشده
شایدم خود نور زمان رو ساخته smile042

نمایه کاربر
saleavali91

نام: فائزه

عضویت : یک‌شنبه ۱۳۹۱/۱۰/۲۴ - ۲۱:۳۹


پست: 43

سپاس: 13

جنسیت:

Re: آیا زمان تنها حقه ذهنی است؟

پست توسط saleavali91 »

stargate نوشته شده:
saleavali91 نوشته شده:خب زمان..چیزیه ک ما بش احتیاج داشتیم و ی چیزیه ک مفهوم انتزاعی داره
مث عدد
مثلن هممون تجربه کردیم,روزای تعطیل مث عید یا تابستون نمیدونیم چن شنبس
نشون میده ک بش احتیاج داشنیم ک ساختیمش
کاملا اشتباست
چیزی ساخته ی ذهنن ماست که ما به اون تسلط داشته باشیم
ولی درمورد زمان ....زمان برما تسلط داره و نشون میده که ساخته ذهن ما نیست
و زمان ربط بسیار پیچیده ای با نور داره ولی هنوز رابطه اون با نور کشف نشده
شایدم خود نور زمان رو ساخته smile042
کودوم قانون فیزیک میگه ک ساخت ماشین زمان غ ممکنه؟

نمایه کاربر
Archimedes

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۲/۵/۱۴ - ۱۰:۴۵


پست: 1233

سپاس: 824

Re: آیا زمان تنها حقه ذهنی است؟

پست توسط Archimedes »

هیچ قانونی این رو نمیگه مشکل کمبود انرژی اگه به اندازه کافی انرژی داشته باشیم (البته منظورم انرژی خیلی زیاد که الان مقدور نیست) این کار ممکن میشه.
کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست

نمایه کاربر
saleavali91

نام: فائزه

عضویت : یک‌شنبه ۱۳۹۱/۱۰/۲۴ - ۲۱:۳۹


پست: 43

سپاس: 13

جنسیت:

Re: آیا زمان تنها حقه ذهنی است؟

پست توسط saleavali91 »

Dr.Bishop نوشته شده:هیچ قانونی این رو نمیگه مشکل کمبود انرژی اگه به اندازه کافی انرژی داشته باشیم (البته منظورم انرژی خیلی زیاد که الان مقدور نیست) این کار ممکن میشه.
خب خودت داری میگی میشه
پس ق تسلطه!

نمایه کاربر
Archimedes

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۲/۵/۱۴ - ۱۰:۴۵


پست: 1233

سپاس: 824

Re: آیا زمان تنها حقه ذهنی است؟

پست توسط Archimedes »

ها!!!!!!؟؟؟؟؟
کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست

86132008

نام: محمد مهدی

عضویت : یک‌شنبه ۱۳۹۲/۶/۳ - ۲۲:۵۶


پست: 26

سپاس: 11

Re: آیا زمان تنها حقه ذهنی است؟

پست توسط 86132008 »

من یه سوال فلسفی داشتم زمان یک مفهوم انتزاعیه؟از نظر شما؟

amingoop

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۳/۸/۱۵ - ۲۰:۰۶


پست: 3



Re: آیا زمان تنها حقه ذهنی است؟

پست توسط amingoop »

saleavali91 نوشته شده:
stargate نوشته شده:
saleavali91 نوشته شده:خب زمان..چیزیه ک ما بش احتیاج داشتیم و ی چیزیه ک مفهوم انتزاعی داره
مث عدد
مثلن هممون تجربه کردیم,روزای تعطیل مث عید یا تابستون نمیدونیم چن شنبس
نشون میده ک بش احتیاج داشنیم ک ساختیمش

کاملا اشتباست
چیزی ساخته ی ذهنن ماست که ما به اون تسلط داشته باشیم
ولی درمورد زمان ....زمان برما تسلط داره و نشون میده که ساخته ذهن ما نیست
و زمان ربط بسیار پیچیده ای با نور داره ولی هنوز رابطه اون با نور کشف نشده
شایدم خود نور زمان رو ساخته smile042

کودوم قانون فیزیک میگه ک ساخت ماشین زمان غ ممکنه؟

دقیقا درسته من تا به امروز قانونی فیزیکی رو ندیدم که با سخت ماشین زمان در تضاد باشه ولی باید به مواردی نظیر سرعت نور و ... دست پیدا کرد که عملا در حال حاظر غیر ممکن به نظر میرسه
پسری از مادرش پرسید:
چگونه می توانم برای خودم زنی لایق پیدا کنم؟
مادر پاسخ داد:
در اندیشه یافتن در فال انبیا و فال تاروت نباش،
نگران پیدا کردن زن لایق هم نباش ؛
روی مردی لایق شدن تمرکز کن ....

ارسال پست