به چالش کشیده شدن نظریه نسبیت انیشتین

مدیران انجمن: parse, javad123javad

dr.amir

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۱/۸/۱۸ - ۱۵:۴۶


پست: 76

سپاس: 19

Re: به چالش کشیده شدن نظریه نسبیت انیشتین

پست توسط dr.amir »

حاضرم شرط ببندم یکی از درستترین نظریات فیزیک نسبیته. عمود بر ساعتی که رو دیوار اتاق دارید با سرعت بدوید. بی شک حس میکنید عقربه ها ساکن هست اما مواظب باشید نخورید تو دیوار. اینم یک آزمایش خانگی برای اثبات نسبیت.

نمایه کاربر
آسمان سرخ

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۲/۳/۳۰ - ۱۷:۲۸


پست: 143

سپاس: 79

Re: به چالش کشیده شدن نظریه نسبیت انیشتین

پست توسط آسمان سرخ »

slice_of_god نوشته شده:این آزمایِشِ که تعیین می کُنه یه نظریه ؛ درسته یا نه !
نسبیت هم؛تا جایی که می دونم؛ از همه ی آزمایش ها ؛ سربلند بیرون اومده
آزمایش چنین کاری نمی کنه.


__________________________________________________________
بیشترین نظریه ای که نقض شده نسبیت است، اما توسط کسانی که نسبیت را نمی فهمند!!!
من نمیدونم چرا بعضی تا یه کتاب نسبیت میگریند دستشان(بعضی حتی این کار را نیز انجام نمی دهند) ابطال نسبیت را میابند، فکر کنم چشم بصیرت دارند!!!

master72

نام: حسین

محل اقامت: shiraz

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۲/۵/۲۲ - ۱۴:۳۶


پست: 47

سپاس: 13

جنسیت:

تماس:

Re: به چالش کشیده شدن نظریه نسبیت انیشتین

پست توسط master72 »

ali989 نوشته شده:دوستان بهتره متن زیر را بخوانید تا ببینید به خوبی از آزمایشات گذشته یا نه
ذرات نوترینو سریعتر از نور حرکت کردند/ تئوری انیشتین به چالش کشیده شد

فیزیکدانان سرن در سوئیس و لابراتوار "گرن ساسو" در ایتالیا از نتیجه شگفت انگیزی خبر دادند که با به چالش کشیدن تئوری نسبیت عمومی انیشتین نشان می دهد ذرات نوترینو با سرعتی بیشتر از سرعت نور یک فاصله 730 کیلومتری را پیموده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، فیزیکدانان شورای تحقیقات هسته ای اروپا (سرن) و لابراتوارهای "گرن ساسو" در موسسه ملی فیزیک هسته ای ایتالیا که با استفاده از دستگاه آشکارساز "اپرا" در آزمایش Cng 1s (نوترینوی سرن به سمت گرن ساسو) شرکت دارند از یک نتیجه شگفت انگیز در آزمایشات خود خبر دادند.

این دانشمندان اعلام کردند که توانسته اند فراتر از سرعت نور حرکت کنند. به طوریکه آشکارساز "اپرا" با دریافت و بررسی بیش از 15 هزار ذره نوترینو که در برخورد دهنده "سوپر سینکروتون پروتون" در سرن تولید شده و با طی مسافت 730 کیلومتر به لابراتوارهای "گرن ساسو" در ایتالیا رسیده بود کشف کرد که این ذرات برای طی این مسافت تنها 2.4 میلی ثانیه را صرف کردند.

این مدت زمان 60 میلیاردیم ثانیه نسبت به حداکثر زمان مورد انتظار جلوتر بود و بنابراین در آزمایش Cng 1s که اطلاعات آن در مدت سه سال جمع آوری شده اند در حدود 60 نانوثانیه سریعتر از سرعت نور حرکت کردند.

نتایج این تحقیقات شگفت انگیز حاکی از آن است که نوترینوها سرعت 300 هزار کیلومتر بر ثانیه نور را با حدود 20 بخش بر میلیون شکست دادند.

"آنتونیو اردیتاتو" مدیر آشکارساز اپرا در این خصوص توضیح داد: "این نتایج، یک شگفتی واقعی هستند. پس از ماهها مطالعه و کنترلهای دقیق ما هیچ اثری را پیدا نکردیم که نشان دهد این نتایج به دلیل خطای دستگاه باشد. هر چند ما همچنان به مطالعات خود ادامه می دهیم و از اندازه گیریهای مستقلی برای ارزیابی کامل ماهیت این مشاهدات استفاده خواهیم کرد."

این فیزیکدان افزود: "تاثیرات بالقوه این نتایج بر روی علم بسیار وسیع است. اولین واکنش من این است که نوترینو همچنان با اسراری که دارد ما را شگفت زده می کند."

فاصله میان مبدأ این دسته های نوترینو و آشکارساز اپرا با یک عدم اطمینان 20 سانتیمتر بر روی 730 کیلومتر و زمان حرکت این ذرات با یک دقت کمتر از 10 نانوثانیه محاسبه شد.

"داریو آتوتیرو" فیزیکدانی که این نتایج را در کنفرانس خبری سرن واقع در ژنو اعلام کرد در این باره توضیح داد: "ما اندازه زمان حرکت این ذرات میان سرن و گرن ساسو را با دقت 10 نانوثانیه و فاصله میان دو سایت را با دقت 20 سانتیمتر محاسبه کردیم. به طوریکه درصد اطمینان نتایج ما بسیار بالا است و اکنون منتظریم که این نتایج را با نتایج سایر آزمایشات مقایسه کنیم."

سرن نیز در اطلاعیه خود نوشت: "با در نظرگرفتن نتایج شگفت انگیز این اطلاعات لازم است که قبل از تائید و یا قبول حتمی آنها اندازه گیریهای مستقلی انجام شود."

سلام دوست عزیز..
ممنون از اطلاعاتی که دادی..
بگذارید یک نکته درباره نسبیت خاص بگم که ممکنه کمکتون کنه..
اصل موضوع 2 نسبیت خاص میگه که سرعت نور در تمام دستگاه های لخت یکسان اندازه گری میشه ولی به هیچ عنوان به این معنی نیست که سرعت نور بالاترین سرعت ممکن در تمام سیستم ها است در عوض انشتین گفته بود یقیناً یک سرعت حدی وجود دارره ولی هیچ لزومی نداره که سرعت نور اون سرعت حدی باشه..
آلبرت اينشتين در گذشته نظريه اي مبني بر امكان حركت سريعتر از سرعت نور ارائه كرده بود كه بر اساس آن درصورتي كه پديده اي خالي از اطلاعات باشد مي تواند سريعتر از نور حركت كند. اين قانون فيزيكي در آزمايشهايي كه بر روي زمين شكل گرفته اند به اثبات رسيده است..تا کنون هیچ ذره که حاوی اطلاعات باشه نتونسته با سرعت فراتر از نور حرکت کنه...
smile018

سعید صانع

نام: سعید صانع

عضویت : یک‌شنبه ۱۳۹۲/۷/۱۴ - ۱۹:۳۳


پست: 13

سپاس: 4

Re: به چالش کشیده شدن نظریه نسبیت انیشتین

پست توسط سعید صانع »

جتدا از هرگونه تعصب باید قبول کرد که نسبیت در حالت کلی قویا پایدار و مستحکم خواهد بود. به هر حال ممکن است تغییراتی در جزییات اتفاق بیافتد اما اصول پایه قوانین ثابت میماند. اگر هم کاملا تایید شود که نوترینو با سرعت بیشتر از نور حرکت میکند این به تنهایی نمیتواند کل قوانین نسبیت را با مشکل روبرو کند. به هر حال علاوه براینکه باید همیشه مگاهی نقادانه داشت اما باید از شتابزده گی نیز پرهیز کرد.

ارسال پست