پراکندگی کامپتون

مدیران انجمن: parse, javad123javad

نمایه کاربر
kazhal21

نام: ghazal

عضویت : یک‌شنبه ۱۳۹۱/۱/۲۰ - ۱۴:۴۲


پست: 15

سپاس: 5

پراکندگی کامپتون

پست توسط kazhal21 »

پراکندگی کامپتون فرایندی است که در آن یک فوتون به یک الکترون برخورد میکند و باریکه ی ایکس از الکترون پراکنده میشود. این فرایند با تغییر در فرکانس فوتون همراه است.این پدیده را میشود به صورت طرحواره بالا نشان داد.فاینمن برای این پراکندگی دو نمودار رسم کرده است. برای انجام محاسبات مربوط به تکانه باید احتمال های دو نمودار باهم جمع و مجذور شود.نمودار اول مربوط به فرایندی است که در طی آن الکترون به سرعت فوتون را جذب می کند و حالت حد وسط کوتاه عمری ایجاد میشود و سپس یک فوتون نشر می یابد. هیچ چیز عجیبی در این نمودار نیست.شما میتوانید تصورات خود را در این مورد ساده تر کنید.یک توپ را بعنوان فوتون در نظر بگیرید که به سمت شما می آید و شما بایک چوب بیسبال به آن ضربه میزنید.در کسری از زمان توپ و چوب بازی بهم وصل هستند و سپس جدا میشوند.ابتدا توپ به سمت شما آمده، شما ضربه را زده اید و آن را پرتاب کرده اید.اما زیاد امیدوارد به فهم مطلب نباشید! نمودار دوم به این سادگی قابل فهم نیست!! در نمودار دوم حالت های اول و آخر عیناً مثل قبل است اما حالت وسط به طور کلی فرق دارد.با کمال تعجب باید بگوییم در اینجا ابتدا فوتون پرتاب میشود و سپس فوتون اولیه جذب میشود!! شما یقیناً هیچ بازیکنی را نمیشناسید که قبل از اینکه توپ به او برسد به آن ضربه بزند!! اگر لفظی تعبیر شود، نمودار دوم فاینمن دقیقاً همین را به ما می گوید! توپ ابتدا پرتاب شده سپس بازیکن ضربه را زده است!!! اما این با پندار ما از عالم که با نظم کوک شده در تعارض کامل است!چه باید کرد؟!! شاید تصور کنیم اصلا چه نیازی به نمودار دوم داریم آنهم وقتی نمودار اول کاملا قابل فهم است و سعی ندارد ما را به جنون بکشاند! مشکل همین جاست! ما به نمودار دوم نیاز داریم. وقتی میخواهیم سطح مقطح پراکندگی را محاسبه کنیم دو راه پیش رو داریم: اول اینکه با بکار گیری سر راست نمودار اول سطح مقطع را محاسبه کنیم و راه دوم اینکه هر دو نمودار را در محاسبات وارد کنیم. وقتی هردوی این روشها را امتحان کردیم دریافتیم که دو جواب کاملا متفاوت بدست می آید.با تاسف باید بگوییم که راه حل دوم با داده ها در توافق است نه اولی!. اینجاست که نتیجه میگیریم باید در تحلیل خود نمودار دوم فاینمن که زمان را به هم ریخته است را نیز وارد کنیم. البته ما هرگز نمیتوانیم پراکندگی را در "مدت زمان بهم ریخته" به دام بیندازیم چون این مدت زمان کوتاهتر از زمان موجود در اصل عدم قطعیت است. پس با اینکه میدانیم فوتون نهایی دو راه برای انتشار داشته : (یعنی اول فوتون به الکترون برخورد کرده و سپس فوتون با فرکانس متفاوت پراکنده شده) یا (اول فوتون نهایی پراکنده شده سپس فوتونی به الکترون برخورد کرده) نمیتوانیم تعیین کنیم فوتون خروجی ما از کدام یک از این دو راه گذشته است!! آیا فوتون ما در مسیر خود زمان را به هم ریخته یا فوتون سر به راهی بوده و زمان عادی را طی کرده است!تصویر

منبع: کانال تلگرامی :
http://telegram.me/vialactea

Paradoxy

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۲۲:۱۷


پست: 2211

سپاس: 1012

Re: پس و پیش شدن اتفاقات!!!

پست توسط Paradoxy »

از نمونه آزمایشاتی که جای علت و معلول عوض میشه همین هست. واقعا غیر عقلانی بنظر میرسه نه؟ حالا چنین چیزایی رو نمیدونم چطور بعضی دوستان دوست دارن با دید نسبیتی ببینند و بگن بازم علیت و 100 البته نسبیت دوست داشتنی نقض نشده! (جناب عصار زاده روی صحبتم بیشتر به شماست.)

نمایه کاربر
Ali.T

عضویت : چهارشنبه ۱۳۸۷/۳/۱۵ - ۲۰:۰۸


پست: 398

سپاس: 450

جنسیت:

Re: پس و پیش شدن اتفاقات!!!

پست توسط Ali.T »

paradoxy نوشته شده:از نمونه آزمایشاتی که جای علت و معلول عوض میشه همین هست. واقعا غیر عقلانی بنظر میرسه نه؟ حالا چنین چیزایی رو نمیدونم چطور بعضی دوستان دوست دارن با دید نسبیتی ببینند و بگن بازم علیت و 100 البته نسبیت دوست داشتنی نقض نشده! (جناب عصار زاده روی صحبتم بیشتر به شماست.)


این گراف های فایمن رسم شده و محاسبه های ریاضی که با استفاده از آن انجام میشه همه در چهارچوب نظریه میدان های کوانتومی است.
نظریه میدان های کوانتومی هم چیزی نیست جز یک مسیر که مکانیک کوانتوم و نسبیت خاص در یک چهارچوب قرار می گیرند.
بنابراین نظریه میدان های کوانتومی با نسبیت سازگار است.
در مورد گراف دوم هم می توان به این نحو فکر کرد که ذره در طول مسیر فوتونی را گسیل کرده و نهایتا در ادامه فوتونی را جذب کرده است.
هیچ نقضی از قوانین فیزیک در این جا دیده نمی شود.

Paradoxy

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۲۲:۱۷


پست: 2211

سپاس: 1012

Re: پراکندگی کامپتون

پست توسط Paradoxy »

مثل اینکه شما متوجه نشدید، علیت نقض میشه و نه قوانین فیزیک، این نمودار ها خودشون قوانین فیزیکن! نسبیت هم اگه در میکرویونیورسیتی کار میکرد، الآن تمام دنیا دنبال نظریه واحد و اینا نبود، علتی ندارید که می گید نسبیت در اینجا هم کار می کنه؟
در مورد نظرتون راجب گراف دوم منظورتون از ذره چیه دقیقا؟اگه الکترونه، فکر میکنم چنین تصوری نادرست باشه. دقت کنید که یک الکترونی که با سرعت ثابت حرکت می کنه به خودیه خود فوتون گسیل نمی کنه‌، حتی اگه مدل بور یادتون باشه، ابتدا الکترون فوتونی رو جذب می کرد به مدار بالاتری می رفت، بعد گسیل می کرد و به مدار اصلیش بر میگشت و به همین شکل.
چرا یه الکترون به خودی خود فوتون باید گسیل کنه؟

نمایه کاربر
Ali.T

عضویت : چهارشنبه ۱۳۸۷/۳/۱۵ - ۲۰:۰۸


پست: 398

سپاس: 450

جنسیت:

Re: پراکندگی کامپتون

پست توسط Ali.T »

paradoxy نوشته شده:مثل اینکه شما متوجه نشدید، علیت نقض میشه و نه قوانین فیزیک، این نمودار ها خودشون قوانین فیزیکن! نسبیت هم اگه در میکرویونیورسیتی کار میکرد، الآن تمام دنیا دنبال نظریه واحد و اینا نبود، علتی ندارید که می گید نسبیت در اینجا هم کار می کنه؟


نسبیت که در چهار چوب نظریه میدان کوانتومی کار می کنه و مشکلی هم نداره.
همان طور که گفتم نظریه میدان کوانتومی برپایه تلفیق دو نظریه نسبیت و کوانتوم است.

paradoxy نوشته شده:در مورد نظرتون راجب گراف دوم منظورتون از ذره چیه دقیقا؟اگه الکترونه، فکر میکنم چنین تصوری نادرست باشه. دقت کنید که یک الکترونی که با سرعت ثابت حرکت می کنه به خودیه خود فوتون گسیل نمی کنه‌، حتی اگه مدل بور یادتون باشه، ابتدا الکترون فوتونی رو جذب می کرد به مدار بالاتری می رفت، بعد گسیل می کرد و به مدار اصلیش بر میگشت و به همین شکل.چرا یه الکترون به خودی خود فوتون باید گسیل کنه؟


اینکه الکترون با سرعت ثابت حرکت کنه تابش نمی کنه و باید شتاب داشته باشه تا تابش بکنه همه بر مبنای مفاهیم کلاسیک هستش.
برای تفسیر این نمودارها از مدل بور و .... نباید استفاده کرد. باید از چهارچوب اصلی بهره جست.
در واقع اینکه چرا الکترون فوتون گسیل می کنه برمیگرده به اینکه چرا الکترودینامیک کوانتومی به این نحو ساخته شده؟!
چون این گراف ها از درون نظریه بیرون می آید.

Paradoxy

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۲۲:۱۷


پست: 2211

سپاس: 1012

Re: پراکندگی کامپتون

پست توسط Paradoxy »

در واقع اینکه چرا الکترون فوتون گسیل می کنه برمیگرده به اینکه چرا الکترودینامیک کوانتومی به این نحو ساخته شده؟!

smile012 مثل این میمونه که من بپرسم چرا جذر در روز و مد به این شکلی که میبینیم رخ میده و شما جواب بدید چون قوانین گرانشی به این شکل ساخته شده. در صورتی که پاسخ بر میگرده به فاز های ماه و درسته که جذر و مد علتش گرانش هست اما نحوه جذر و مد بر میگرده به فازای ماه، فهمیدید؟

بزارید روشننتون کنم، شما فرمودید
در مورد گراف دوم هم می توان به این نحو فکر کرد که ذره در طول مسیر فوتونی را گسیل کرده و نهایتا در ادامه فوتونی را جذب کرده است.

سوال : چرا می توان به این نحو فکر کرد؟ مثل حالت پایین فکر نکرد؟ اصلا میشه یه کتاب به بنده معرفی کنید که مشابه به اون شکلی که شما نوشتید نوشته باشه؟
فوتون نهایی پراکنده شده سپس فوتونی به الکترون برخورد کرده علت: بهم خوردن دستور زمانی، نقض علیت و الی آخر



یا اصلا بهتر شما می گید
در واقع اینکه چرا الکترون فوتون گسیل می کنه برمیگرده به اینکه چرا الکترودینامیک کوانتومی به این نحو ساخته شده؟!

خب بالاخره یا دلیلی برای گسیل فوتون هست، یا نیست. نظریه ها مطابق تجربه ساخته میشن دوست عزیز، نه فقط تفکر عمیق! اگه دلیلی نداره که یک الکترون به خودیه خود فوتون گسیل کنه، این همون نقض علیت هست. معلولی که علتی نمی خواد، مگه نه؟البته میشه حالتی رو تصور کرد که دلایل پنهانی وجود دارن و ما از اونا با خبر نیستیم، بنابرین با علتی که ناشناخته مونده فوتون گسیل میشه به خودیه خود، از یه الکترون که شتابی نداره اما باید بگم این طرز تفکر تقریبا منسوخ شده هست.

در مورد کوانتوم نسبیتی در حد یه دیراکو چهارتا ترکیب ماتریس و این حرفا میدونم و نه بیشتر، بنابرین از نظر دادن در مورد این که تابع نسبیت هست، نیست، یا به طور ناقص هست، اجتناب می کنم. چیزی که میدونم اینه که تو نسبیت به طور نرمال، امکان جا به جایی علت و معلول وجود نداره.

نمایه کاربر
Ali.T

عضویت : چهارشنبه ۱۳۸۷/۳/۱۵ - ۲۰:۰۸


پست: 398

سپاس: 450

جنسیت:

Re: پراکندگی کامپتون

پست توسط Ali.T »

paradoxy نوشته شده:مثل این میمونه که من بپرسم چرا جذر در روز و مد به این شکلی که میبینیم رخ میده و شما جواب بدید چون قوانین گرانشی به این شکل ساخته شده. در صورتی که پاسخ بر میگرده به فاز های ماه و درسته که جذر و مد علتش گرانش هست اما نحوه جذر و مد بر میگرده به فازای ماه، فهمیدید؟


اگر بخواهم توضیح بدهم باید یکی از دو مسیر زیر استفاده کرد.
ناوردایی تحت گروه [tex]U(1)[/tex] ؟ و یا این که ساده ترین کار برای ساختن مدل الکترودینامیک کوانتومی این است که جریان پایسته میدان فرمیونی به میدان الکترومغناطیس جفت بشود؟
با کدام یک آشنا هستید؟
در مورد جزر و مد هم باید بگویم این اثر مربوط به گرادیان نیرو گرانش است، چیزی مثل فازهای ماه اصلا معنای روشنی ندارد.

paradoxy نوشته شده:خب بالاخره یا دلیلی برای گسیل فوتون هست، یا نیست. نظریه ها مطابق تجربه ساخته میشن دوست عزیز، نه فقط تفکر عمیق!


مکانیک کوانتوم متعارف تحت تبدیلات نسبیت ناوردا نیست. این را خیلی ساده از شکل معادله شرودینگر می توان حدس زد.
برای سازگاری کوانتوم با نسبیت مکانیک کوانتوم نسبیتی ساخته شد. یکی از پیش بینی های مکانیک کوانتوم نسبیتی وجود پاد ذرات بود.
به مرور به دلیل پاره ای از مسائل از مکانیک کوانتوم نسبیتی به نظر میدان رسیدند.
همه براساس تئوری بود و بعد از محاسبه ها آزمایش آن را تأیید می کرد.
در مورد این گراف ها و اینکه چگونه به این نمودارها می رسیم شما باید در مورد نحوه محاسبه دامنه پراکندگی و
Wick's Theorem مطالبی بدانید تا علت حضور این گراف ها را بدانید.

paradoxy نوشته شده:اگه دلیلی نداره که یک الکترون به خودیه خود فوتون گسیل کنه، این همون نقض علیت هست. معلولی که علتی نمی خواد، مگه نه؟البته میشه حالتی رو تصور کرد که دلایل پنهانی وجود دارن و ما از اونا با خبر نیستیم، بنابرین با علتی که ناشناخته مونده فوتون گسیل میشه به خودیه خود، از یه الکترون که شتابی نداره اما باید بگم این طرز تفکر تقریبا منسوخ شده هست.


علیت در چهارچوب فیزیک تعریف داره و باید طبق آن حرف زد، نه براساس مسائل دیگر. در نسبیت رابطه علی به این معناست که دو رویداد، فرآیند و یا هر مورد دیگر که در خارج مخروط نوری هستند بر یکدیگر اثر نگذارند.
که این مورد در نظریه میدان هم برقرار است.

Paradoxy

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۲۲:۱۷


پست: 2211

سپاس: 1012

Re: پراکندگی کامپتون

پست توسط Paradoxy »

ساده ترین کار برای ساختن مدل الکترودینامیک کوانتومی این است که جریان پایسته میدان فرمیونی به میدان الکترومغناطیس جفت بشود؟

فکر می کنم با چنین روشی آشنا باشم. ممنون میشم ادامه بدید. راستی منبع برای این
در مورد گراف دوم هم می توان به این نحو فکر کرد که ذره در طول مسیر فوتونی را گسیل کرده و نهایتا در ادامه فوتونی را جذب کرده است.

رو یادتون رفت فکر کنم. علت اصرار من به منبع اینه که میرم و منبع رو مطالعه می کنم، و پس و پیش چنین ادعایی رو متوجه میشم، همینطوری نمیتونم چنین چیزی رو قبول کنم، چون تو کتابای مشابهی که من خوندم بیشتر صحبت سر نقض علیت هست.

در مورد جزر و مد هم باید بگویم این اثر مربوط به گرادیان نیرو گرانش است، چیزی مثل فازهای ماه اصلا معنای روشنی ندارد.

اتفاقا از نظر من، فیزیک معناش در تجربه و امور عینی تحقق پیدا میکنه، و نه یه مشت روابط گنگ. اگه یه بچه ابتدایی از من بپرسه که چرا روز جزر و شب مد میشه، شما به اون میگید از گرانش گرادیان بگیر؟ اصلا اون بچه می دونه اپراتور ها چه چیزی هستند؟ اصلا خود گرادیان هم از روی مفاهیم فیزیکی ساخته شده دوست عزیز. چرا مفاهیم رو ول کنیم رابطه ای حرف بزنیم؟
اما من به شخص ترجیح میدم که به این شکل راهنمایی کنم که بگم ماه دور زمین میچرخه و آب دریا هارو به سمت خودش می کشه، هرجا که ماه به آب ها نزدیک تره، اون آب ها بالاتر میان و مد میشه، و هر جا ماه دورتره، آب دریا ها کمتر جذب ماه میشن و جزر میشه. همین جواب ساده، کافی و صحیحه. حالا اگه خواست، میتونم بگم که خورشید هم نقش مهمی در جزر و مد داره و بیشتر توضیح بدم، اما جواب سوال، بر میگرده به رفتارای نجومی ماه، خورشید و زمین. smile023

من می پرسم که چرا یک الکترون به خودیه خود باید فوتون گسیل کنه، شما جواب می دید روابط مکانیک کوانتومی چنین نتیجه ای رو میدن.
این غلطه، چرا که مکانیک کوانتومی اصلا از روی همین گسیل خود به خودیه فوتون از الکترون، و یعنی تجربه ساخته شده، طوری ساخته شده که پیش بینی کنه و جواب های درستی بده. من از شما علت تجربی میخوام که چرا یه الکترون باید به خودیه خود فوتون گسیل کنه. حالا شما با رابطه می خواید اثبات کنید یا هر چیز دیگه، برای من فرقی نداره. این روابط هم طبق تجربه جوری ساخته شدن که درست در بیان. در نهایت سوال اینه که یک الکترون در چه صورت فوتون به خودیه خود گسیل میکنه، و به چه علت؟

پست رو طولانی نمیکنم، اما اگه با مفهوم دور آشنا باشید، الآن شما دارید هی دور میزنید.
چرا الکترون به این شکل فوتون گسیل میکنه؟ جواب : چون مکانیک کوانتومی به این شکل ساخته شده.
چرا مکانیک کوانتومی چنین نتیجه ای رو میده؟ جواب : چون الکترون به این شکل فوتون گسیل می کنه! و مکانیک کوانتومی مطابق تجربه ساخته شده که چنین چیزی رو پیشبینی کنه.

همه براساس تئوری بود و بعد از محاسبه ها آزمایش آن را تأیید می کرد.

این که تئوری ها پیش بینی های درستی انجام میدن، چون از قبل به این شکل ساخته شدن که پیش بینی های درستی کنن. اساس تقارن در فیزیک امر مطلوب و البته بدهیه. وقتی اینور معادله برابر اونور معادله میشه، سریع یه ریاضی دان و فیزیک دان داد میزنن، اونور معادله برابر اینور معادلست! این که وجود پادذره از قبل پیش بینی میشد، چیز خاصی نیست، اساس تقارن فیزیک چنین پیش بینی رو میده. ضد جاذبه هم الآن بحث هست راجبش، آیا تا به حال مشاهده شده؟ اصلا ما خود گراویتون رو مشاهده نکردیم، ولی ضدش رو (فرض) میتونیم بکنیم. به خاطر تقارن قوی فیزیک.
ضمنن من تاریخم خوب نیست، اما پراکندگی کامپتون فکر کنم خیلی خیلی قبل تر ازین حرفا که مکانیک کوانتومی بخواد پیش بینیش کنه، دیده شد. توسط خود شخص کامپتون تو آزمایش معروف.

(به این فکر کنید : اگه به الکترون، فوتونی تابیده نشه، بازم الکترون به خود یه خود فوتون گسیل میکنه؟ اگه نه، چطور الکترون می فهمه که بهش فوتون تابیده شده، وقتی هنوز فوتون بهش نرسیده؟ و فوری و طوری که هنوز بهش فوتون نرسیده، فوتون از خودش گسیل میکنه؟ تو نسبیت که شما بهتر بلدی، هیچ چیز سریع تر از یک فوتون نمیتونه اطلاعات رو به الکترون برسونه، الکترون چطور این اطلاعات رو بدست میاره؟) اگه خواستید، کل پستم را نادیده بگیرید و تنها به همین پرانتز اکتفا کنید، اصل مطب این پرانتز هست.

نمایه کاربر
Erfan.A

عضویت : جمعه ۱۳۹۴/۶/۲۷ - ۰۰:۳۸


پست: 33

سپاس: 10

Re: پراکندگی کامپتون

پست توسط Erfan.A »

با اینکه نسبیت اسم "دهن پر کن" تری هس ولی انصافا کوانتوم یه نگاه خیلی جالب تر و پیچیده تری به جهانه. هر پدیده ای توی کوانتوم با این تفکر موجی و ذره ای بودن اجسام خیلی زیبا و دلنشینه. حداقل من این حسو دارم...

Paradoxy

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۲۲:۱۷


پست: 2211

سپاس: 1012

Re: پراکندگی کامپتون

پست توسط Paradoxy »

جناب عرفان، نظرتون راجب این قضیه چیه؟
اگه به الکترون، فوتونی تابیده نشه، بازم الکترون به خود یه خود فوتون گسیل میکنه؟ اگه نه، چطور الکترون می فهمه که بهش فوتون تابیده شده، وقتی هنوز فوتون بهش نرسیده؟ و فوری و طوری که هنوز بهش فوتون نرسیده، فوتون از خودش گسیل میکنه؟ تو نسبیت که شما بهتر بلدی، هیچ چیز سریع تر از یک فوتون نمیتونه اطلاعات رو به الکترون برسونه، الکترون چطور این اطلاعات رو بدست میاره


چه موضعی نسبت به نسبیت داره؟!

نمایه کاربر
Erfan.A

عضویت : جمعه ۱۳۹۴/۶/۲۷ - ۰۰:۳۸


پست: 33

سپاس: 10

Re: پراکندگی کامپتون

پست توسط Erfan.A »

خب این پدیده عین نقض علیت و تمام مفاهیم کلاسیکه(نسبیت هم یه دیدگاه کلاسیکه)
دقیقا با اون پاراگراف شما موافقم..
اما در مورد اقای ali.t:
سلام.اونجایی که شما فرمودید"نسبیت که در چهار چوب نظریه میدان کوانتومی کار می کنه و مشکلی هم نداره." کاملا غلطه دوست بزرگوار. مکانیک کوانتوم نسبیتی کارش اینه که کوانتوم رو تو پدیده های نسبیتی جای بده نه اینکه نسبیت رو تو پدیده های کوانتومی جا بده. به عبارت دیگه این نظریه مفاهیم نسبیت مثل اتساع زمان یا افزایش جرم رو وارد کوانتوم کرده که یه جور بسط دادن نظریه کوانتومه ولی هنوزم این نظریه بر پایه مفاهیم غیر کلاسیک مثل موج وذره ای بودن اجسامه که مخالف با نسبیته.

نمایه کاربر
stanly

نام: م.گ

محل اقامت: کی اف

عضویت : جمعه ۱۳۹۴/۱۰/۲۵ - ۰۱:۰۶


پست: 362

سپاس: 117

جنسیت:

Re: پراکندگی کامپتون

پست توسط stanly »

نظر من(لزوما ارزش علمی نداره) smile039 :
نسبیت و کوانتوم مقیاس های خاص خودشونو دارن و دنیاهای متفاوتی رو توصیف میکنن .حال فیزیک باید ارتباط بین انها و چرایی این تفاوت رو پیدا کنه.این کار هم خیلی پیچیده تر از اونیه که تنها با بحث بشه بهش رسید.
به نظرتون درسته؟

نمایه کاربر
Ali.T

عضویت : چهارشنبه ۱۳۸۷/۳/۱۵ - ۲۰:۰۸


پست: 398

سپاس: 450

جنسیت:

Re: پراکندگی کامپتون

پست توسط Ali.T »

paradoxy نوشته شده:راستی منبع ....


برای بحث جنبه تاریخی نظریه میدان به طور مختصر بهتره جلد اول کتاب واینبرگ را نگاهی بیندازید و برای مبحث الکترودینامیک
کوانتومی، بهتر است نگاهی به کتاب مندل بیندازید. این کتاب مفاهیم را ساده توضیح داده و احتمالا به مشکل برنخورید.

Erfan.A نوشته شده:اونجایی که شما فرمودید"نسبیت که در چهار چوب نظریه میدان کوانتومی کار می کنه و مشکلی هم نداره." کاملا غلطه دوست بزرگوار. مکانیک کوانتوم نسبیتی کارش اینه که کوانتوم رو تو پدیده های نسبیتی جای بده نه اینکه نسبیت رو تو پدیده های کوانتومی جا بده. به عبارت دیگه این نظریه مفاهیم نسبیت مثل اتساع زمان یا افزایش جرم رو وارد کوانتوم کرده که یه جور بسط دادن نظریه کوانتومه ولی هنوزم این نظریه بر پایه مفاهیم غیر کلاسیک مثل موج وذره ای بودن اجسامه که مخالف با نسبیته.


1) با قطعیت نگویید که حرف های من اشتباه است.
2) نظریه میدان با مکانیک کوانتوم نسبیتی متفاوت است.
3) نظریه میدان بر پایه میدان هاست که کوانتش میدان ذره ها را تولید می کند.
4) اصلا قابل تصور نیست که چرا نسبیت باید با موج و ذره مخالف باشد.

Paradoxy

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۲۲:۱۷


پست: 2211

سپاس: 1012

Re: پراکندگی کامپتون

پست توسط Paradoxy »

برای بحث جنبه تاریخی نظریه میدان به طور مختصر بهتره جلد اول کتاب واینبرگ را نگاهی بیندازید و برای مبحث الکترودینامیک
کوانتومی، بهتر است نگاهی به کتاب مندل بیندازید. این کتاب مفاهیم را ساده توضیح داده و احتمالا به مشکل برنخورید

ممنون حتما نگاه میکنم.

4) اصلا قابل تصور نیست که چرا نسبیت باید با موج و ذره مخالف باشد.

معلومه که خاصیت موجی ذره ای با نسبیت در تضاد نیست، نا سلامتی خود اینشتین یکی از پایه گذارای همین امر بوده (خاصیت کوانتومی فوتوالکتریک) یکی بحث حد نهایی سرعت نور به نظر من کمی اختلاف ایجاد کرده بین نسبیت و کوانتوم و دیگری بحث علیت. بحث علیت به خاطر خواص موجی الکترون، و بحث سرعت نور در عدم قطعیت به راحتی قابل بحث یا حتی نقض هستند.

دوست من، من از شما یک سوال دیگه هم کردم. می تونید پاسخ بدید؟
اگه به الکترون، فوتونی تابیده نشه، بازم الکترون به خود یه خود فوتون گسیل میکنه؟ اگه نه، چطور الکترون می فهمه که بهش فوتون تابیده شده، وقتی هنوز فوتون بهش نرسیده؟ و فوری و طوری که هنوز بهش فوتون نرسیده، فوتون از خودش گسیل میکنه؟ تو نسبیت هیچ چیز سریع تر از یک فوتون نمیتونه اطلاعات رو به الکترون برسونه، الکترون چطور این اطلاعات رو بدست میاره که میفهمه به سمتش فوتون شلیک کردیم که واکنش نشون میده؟
اگه نامفهومه منظور من اینه که تو تابش کامپتون، این گراف دومی که شما فرمودید الکترون اول فرآیند تابش و بعد جذب رو انجام میده رو یک بار دیگه نگاه کنید. الکترون از کجا می دونه که فوتون نوری در آینده بهش میخوره؟ فوتون هنوز بهش نرسیده که از این امر مطلع باشه.

نمایه کاربر
Erfan.A

عضویت : جمعه ۱۳۹۴/۶/۲۷ - ۰۰:۳۸


پست: 33

سپاس: 10

Re: پراکندگی کامپتون

پست توسط Erfan.A »

Ali.T نوشته شده:

1) با قطعیت نگویید که حرف های من اشتباه است.
2) نظریه میدان با مکانیک کوانتوم نسبیتی متفاوت است.
3) نظریه میدان بر پایه میدان هاست که کوانتش میدان ذره ها را تولید می کند.
4) اصلا قابل تصور نیست که چرا نسبیت باید با موج و ذره مخالف باشد.


1-شما که طرفدار نسبیتی و طبیعتا باید از "قطعیت" خوشتون بیاد و از "عدم قطعیت" بیزار باشید smile021 smile021 smile015
2-اصلا هر چی که الان از کوانتوم وجود داره محصول کارای دیراکه ، شما نمیتونی چیزی رو از کوانتوم بدونی ولی جزو کوانتوم نسبیتی ندونی. نظریه میدان هم جزو کوانتوم نسبیتیه.
3-درست اما چه ربطی به بحث داشت؟!
4-بحث موج و ذره ای بودن مواد نیس ، بحث نتیجه این تفکره که به عدم قطعیت می انجامه. دیگه اینو قبول دارید که عدم قطعیت مخالف نسبیته؟!

ارسال پست