آیا جنس مواد نسبیست؟

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
Paradoxy

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۲۲:۱۷


پست: 2211

سپاس: 1012

آیا جنس مواد نسبیست؟

پست توسط Paradoxy »

یه سوال خیلی خیلی مهمی که خیلی وقت پیش باید مطرح میکردم رو الان میگم. به نظرتون جنس مواد هم نسبیه؟ مثلا ما میدونیم برای اینکه بنزین بسوزه، یه حداقل انرژی گرمایی نیاز داره و مقدارش با آنتالپی و ... قابل تببین هست. این انرژی مورد نیاز، مربوط به ساختار شیمیایی بنزین هست. (یا هر ماده دلخواه دیگه ای). حالا با توجه به اینکه ما مراجع لخت مختلفی داریم، آیا از دید این مراجع، پیوند های شیمیایی بنزین فرق داره یا یکسانه؟ اگر فکر می کنید نسبیه، با توجه به این که ساختار اتمی تببین کننده نوع پیوند ها و ... هست، چطور میشه ساختار اتمی یا ملوکولی رو هم نسبی دونست؟

نمایه کاربر
stanly

نام: م.گ

محل اقامت: کی اف

عضویت : جمعه ۱۳۹۴/۱۰/۲۵ - ۰۱:۰۶


پست: 362

سپاس: 117

جنسیت:

Re: آیا جنس مواد نسبیست؟

پست توسط stanly »

فک نکنم نسبی باشه.چون اصل نسبیت میگه قوانین فیزیک در همه چارچوبهای لخت،یکسانن و به همین دلیل هم نمیتونیم اگه تو یه چارچوب لخت بسته بشیم،سرعتشو بفهمیم.
از طرفی پیوندهای شیمیایی هم توسط نیروهای الکترومغناطیسی کنترل میشن و نیرو ها تو همه چارچوبای لخت،یکین.فقط تو چارچوبای شتابدار،نیروهای مجازی وارد عمل میشن.
اگه نسبی بود،میشد با یه سری ازماش،سرعت چارچوبو فهمید.

نمایه کاربر
thetime

عضویت : یک‌شنبه ۱۳۹۳/۱۲/۲۴ - ۱۶:۲۵


پست: 369

سپاس: 93

جنسیت:

Re: آیا جنس مواد نسبیست؟

پست توسط thetime »

paradoxy نوشته شده:یه سوال خیلی خیلی مهمی که خیلی وقت پیش باید مطرح میکردم رو الان میگم. به نظرتون جنس مواد هم نسبیه؟ مثلا ما میدونیم برای اینکه بنزین بسوزه، یه حداقل انرژی گرمایی نیاز داره و مقدارش با آنتالپی و ... قابل تببین هست. این انرژی مورد نیاز، مربوط به ساختار شیمیایی بنزین هست. (یا هر ماده دلخواه دیگه ای). حالا با توجه به اینکه ما مراجع لخت مختلفی داریم، آیا از دید این مراجع، پیوند های شیمیایی بنزین فرق داره یا یکسانه؟ اگر فکر می کنید نسبیه، با توجه به این که ساختار اتمی تببین کننده نوع پیوند ها و ... هست، چطور میشه ساختار اتمی یا ملوکولی رو هم نسبی دونست؟


ببین تو نسبیت:
سرعت نسبیه
طول نسبیه
زمان نسبیه
جرم نسبیه
(فقط به نسبی بودن انرژی شک دارم!)

حالا سوال اینه جنس نسبیه یا نه؟؟؟
خوب پاسخ این سوال بستگی به تعریفت از جنس داره، یعنی چه تعریفی برای جنس مواد قائل میشی؟ خوب اگه فرضا فعلا از بحث این سوال بگذریم و تعریف جنس رو چیز بدیهی بدونیم
تا جایی که واضحه نیروهای الکترومغناطیس در در چارچوب هایی که نسبت به هم ساکن نیستن دچار اثرات نسبیتی میشن و فرم متفاوتی پیدا می کنن و آنتالپی پیوندها هم در دید اولیه به نظر میاد شاید از دید ناظر خارجی متفاوت بشه پس سوالت هنوز قابل تامله
یعنی مثلا این بلور نمک آیا ممکنه که از لحاظ ساختار هم ارز نباشه با اون یکی بلوری که با سرعت V داره حرکت میکنه؟؟ اگه به این نتیجه رسیدیم که هم ارز نیستن پس حرفت درسته و جنس هم میتونه نسبی باشه

در دید اول سوالت خیلی کلی و بحث برانگیزه اگه میخوای به پاسخ مناسب برسی سعی کن به مسائل کوچکتر و سوالات پایه ای تر تجزیش کنیو حالات مختلف رو در نظر بگیری.

Paradoxy

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۲۲:۱۷


پست: 2211

سپاس: 1012

Re: آیا جنس مواد نسبیست؟

پست توسط Paradoxy »

ماجد جان انرژی ناوردا نیست و نسبیه (انرژی کل یک سیستم)
مسائل کوچکیتر؟ با یه پارادوکس آبکی چطوری؟ به زودی میزارم
استنلی به سوال دقت کن، از دید ناظرای مختلف آیا جنس مواد نسبیه یا نه؟ نه اینکه تو به چارچوب از دید ناظرب که خودش درون چارچوبه، بخواد اتفاقی برای جنس مادش بیوفته.

Paradoxy

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۲۲:۱۷


پست: 2211

سپاس: 1012

Re: آیا جنس مواد نسبیست؟

پست توسط Paradoxy »

خب این آزمایش خیلی خیلی سادست و فکر میکنم برای اثبات این قضیه که جنس مواد نسبی هستش کفایت میکنه، ببینم چطور ازش اشکال گرفت؟
پیش از هرچیزی میدونیم انرژی کل سیستم با رابطه E = Ymc^2 داده میشه که اگه ناظر، نسبت به مرکز جرم سیستم ساکن باشه،
Y =1

یک ماشین کنترلی و یک هواپیمای کنترلی که می تونن با سرعت زیادی حرکت کنند رو در نظر بگیرید. فرض کنید که هواپیما دائما در بالای ماشین کنترلی حرکت کنه. (یعنی ازون عقب و جلو نمی افته) یک بمب حساس به انرژی به هواپیما متصل شده. (چنین بمبی ابدا عجیب و نو آورانه نیست! برخی ترقه ها هم اگه تحت انرژی گرمایی به خصوصی قرار بگیرند منفجر میشن) جرم ماشین کنترلی m0 هست و انرژی مورد نیاز برای ترکیدن بمبی که به هواپیما متصل شده، En = 2m0c^2 هست.

دو ناظری که نسبت به چارچوب ماشین / هواپیما متحرکند، (یا چارچوب از دید اون ها متحرکه) راجب این چارچوب نظر میدن. به فرض که Y چارچوب ماشین / هواپیما از دید ناظر a برابر 1.5 و از دید ناظر دوم b، مقدار Y = 2 باشه. در صورتی که به طور آنی ماشین منفجر بشه و به نحوی تمام جرم اون به انرژی تبدیل بشه و به سمت هواپیما هدایت شه، از دید ناظر a بمب نخواهد ترکید و از دید ناظر b این بمب منفجر میشه. ازونجایی که ناظر های لخت ارجحیتی نسبت به هم ندارند نمیشه نظر یکی رو بر دیگری، رجحان داد. بمب میترکه یا نه؟

Paradoxy

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۲۲:۱۷


پست: 2211

سپاس: 1012

Re: آیا جنس مواد نسبیست؟

پست توسط Paradoxy »

فکر میکنم در نهایت جواب این سوال رو پیدا کردم و این جواب توی توان p خلاصه میشه. ازونجایی که تو کتابایی که من تا به حال خوندم هیچ کدوم صحبتی از توان نسبی نشده بود، هرگز به فکرم نرسیدش که ممکنه این مسئله هم به توان برگرده. به شکل خلاصه توان نسبی نیست! دلیلش ساده هستش، از تعریف توان داریم P = E/t، حالا میخوایم رابطه نسبیش رو توی سیستمی پیدا کنیم که با سرعت خیلی زیاد نسبت به ما در حال حرکته. این سیستم توان رو دقیقا به همون اندازه ای تعیین میکنه که ما میکنیم، چون با توجه به این که انرژی نسبی میشه یه گاما در صورت و ازونجایی که زمان نسبی هستش یه گاما در مخرج ظاهر میشه و این دو همدیگه رو خنثی میکنن. حالا توان چیکار به این مسئله داره؟

توان مقدار انرژی تبادل شده بین دو سیستم بر واحد زمان هستش. ما وقتی میخوایم یه کاغذ رو به فرض آتش بزنیم، باید حجم مشخصی از انرژی رو توی بازه زمانی خیلی کمی به کاغذ بدیم تا کاغذ آتش بگیره. در غیر این صورت مهم نیست چقدر ما انرژی بدیم به کاغذ، اگه تو بازه زمانی طولانی ای باشه کاغذ آتش نمیگیره. ازین جهت میتونیم بگیم برای فعال سازی یک ماده سوختنی، توان خاصی لازم هست و ازونجایی که توان نسبی نیست و در همه مراجع مقدار مشخصی داره، از دید دو ناظر یا هواپیما منفجر میشه یا نمیشه و پارادوکسی نداریم!

پ.ن: این فیزیک استک چنج عجب جاییه این سوالو داشتم اونجا به انگلیسی طرح میکردم که هنوز نفرستاده، جوابش به ذهنم رسید. smile001

ارسال پست