آیا غیر قابل پیش بینی بودن در حوزه کوانتوم صحیح است؟

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
nerset

نام: حسین اختر محققی

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۷/۲/۱۷ - ۲۱:۵۸


پست: 74

سپاس: 24

جنسیت:

تماس:

آیا غیر قابل پیش بینی بودن در حوزه کوانتوم صحیح است؟

پست توسط nerset »

نگرش و منطق مردمان گذشته وقوع پديده هايي مانند خسوف و کسوف و حتي بيماري ها را غير قابل پيش بيني و تصادفي مي دانست چون چنين منطق و نگرشي همواره علاقه دارد که خود را داناي کامل نسبت به جهان معرفي کند و اگر زماني قادر به پاسخگويي به پديده اي نبود آن را فراتر از منطق و بدون رابطه و يک موضوع غير قابل دسترس و تصادفي معرفي کند.
آيا تا به حال از خود پرسيده ايد که معني تصادفي بودن يک پديده در فيزيک يعني چه؟
آيا مي توانيد تصور کنيد که با تصادفي بودن و آزاد بودن انتخاب براي يک پديده فيزيکي و مخصوصا براي ذرات بنيادي ماده چه اثراتي را در جهان از خود به جا مي گذارد؟
اگر برخي از مسائل فيزيکي در ابعاد بسيار کوچک به صورت تصادفي اتفاق بيفتند آيا اثر آن در اجرام بزرگتر پديدار نخواهد شد؟
اگر تصادف و احتمال دنياي فيزيک را کنترل مي کند پس در اين صورت دنياي فيزيک قدرتمند تر از دنياي رياضيات خواهد بود چون در دنياي رياضيات به هيچ وجه تابعي وجود ندارد که بتواند اعداد صد در صد تصادفي و غير قابل پيش بيني را توليد کند و اگر وجود داشت به طور قطع همه نرم افزارهاي کامپيوتري از آن استفاده مي کردند و همچنين عده اي که شناختي درباره ساختار توزيع اعداد اول ندارند به راحتي توليد آن را تصادفي مي نامند در حالي که به طور قطع اثبات شده است که حتي در اين بزرگترين خيال در مورد تصادفي بودن اعداد اول نظمي فوق العاده زيبا و قابل پيش بيني و در عين حال ساده و روان وجود دارد که چون وجود آن درک نمي شد همواره وجود هر نظم و رابطه اي در آن رد مي شد که البته می توانید مقاله آن را در وبلاگ زیر مطالعه کنید که البته تمام قضایای آن تا قبل از پیدا کردن مقدار e به طور کامل جبری بوده و به طور صد در صد اثبات شده است و البته تا همین مقدار هم برای نشان دادن عدم تصادفی بودن کافی است:
http://nvm.blogsky.com
وقوع چنين پديده هايي که به نظر تصادفي هستند فقط خبر از وجود حقارت و ناچيزي دانش بشري در برابر حقايق طبيعي مي دهد و شايد در ابتدا يک مسئله تصادفي به نظر برسد ولي همواره در ابتدا منطق و مدتي بعد هم تجربه و شناخت کافي درباره آن موضوع ، همواره نشان داده است که هيچ تصادف غير قابل پيش بيني اي در طبيعت و فيزيک وجود نداشته است.
بیتی زیبا از حافظ به یادگار است که گفته:
جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه چون نديدند حقيقت ره افسانه زدند
به عنوان یک آزمون فرض کنید که در دنیای گذشته دور هستید و باور همه مردمان هم این است که وقوع پدیده های خسوف و کسوف همگی غیر قابل پیش بینی هستند و شما هم در آن زمان دانش امروز بشر درباره این پدیده ها را در اختیار ندارید و دلیل این پدیده را نمی دانید.
و حالا سئوالی که مطرح می شود این است که چگونه با این قضیه کنار می آمدید؟
و در آن زمان نگرش شما درباره این قضیه چگونه است؟
چگونه می توانستید قضاوت صحیحی در مورد این قضیه داشته باشید؟
با وجود اینکه تعدادی از دانشمندان آن زمان به دلیل اینکه دانش کافی نداشتند و این قضیه را تصادفی می نامیدند آیا شما هم باور می کردید؟
گفته می شود که برخی از پدیده های دنیای کوانتومی مانند انداختن تاس است و تصادفی است در حالی که حتی نتیجه انداختن تاس را هم می توان با دانستن تمامی مولفه های اثر گذار بر حرکت تاس به طور کامل و صد در صد پیش بینی کرد.

نمایه کاربر
SH.

عضویت : چهارشنبه ۱۳۹۶/۶/۲۹ - ۱۰:۴۰


پست: 78

سپاس: 7

Re: آیا غیر قابل پیش بینی بودن در حوزه کوانتوم صحیح است؟

پست توسط SH. »

قابل پیش بینی بودن رفتار موجودات فیزیکی در حوزه ی کوانتوم نیاز به دید فیزیکی ای دارد که در برگیرنده ی وجه ذره ای و موجی یک ماده به صورت هم زمان باشد، البته طبق تابع موجی که برای هر ماده تعریف میشود، میتوان "احتمال" حضور هر ذره را در هر جای عالم محاسبه نمود ولی تا زمانی که ان ذره مورد مشاهده قرار نگرفته باشد، نمیتوان گفت کدام یک ازین احتمالات برای او قطعی میشود، ولی توجه به این موضوع که تابع موج فقط برای یک تک ذره نوشته شده است مهم است. حال اثرات متقابل همه ی مواد را در جهان در نظر بگیرید، این اثرات متقابل باعث تقویت برخی احتمالات تا حد قطعیات و تضعیف برخی احتمالات دیگر میشوند. ولی مسئله این است که آیا این اثر ،مسیر های بی نهایتی را که ذره در طول زمان و مکان میپیماید را به یک مسیرِ قطعی تقلیل میدهد؟ درینصورت همه ی رفتار ما فقط و فقط معلولِ اثرات متقابل اجزا در جهان است. اگر فردی به همه ی اطلاعات جهان دسترسی داشته باشد، با دقت 1005 میتواند حرکت بعدی هر جزء را پیشبینی کند، درینصورت ، چه بر سر عامل اختیار می اید؟؟؟ از کجا مطمئنیم که این اثرات متقابلِ اجزا، مسیر ها را به 1 مسیر قطعی کاهش داده؟؟
اینکه کاری کنی همه ازت راضی باشن غیر ممکنه. درعوض اینکه کاری کنی همه ازت شاکی بشن اسونه. خیلی هم باحاله

ارسال پست