نقش نوع جریان AC یا DC در روشن شدن یا نشدن لامپهای ال ای دی

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
ابراهیم1990

نام: ابراهیم خدادادی

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۷/۸/۱۷ - ۰۲:۰۸


پست: 1



نقش نوع جریان AC یا DC در روشن شدن یا نشدن لامپهای ال ای دی

پست توسط ابراهیم1990 »

یه لامپ led که با ولتاژ 24 ولت کار میکنه را به منبع تغذیه یه کامیون ( یعنی برق 24 ولت DC ) وصل میکنیم. لامپ بدون مشکل روشن میشه. همین لامپ را اینبار به برق 24 ولت AC ( که مثلا در یک پمپ بنزین وجود داره) وصل میکنیم. آیا الزاما لامپ روشن میشه؟ ( میدونم که برای لامپ رشته ای تفاوتی نداره ac یا dc بودن برق ، ولی اینجا صحبت از لامپ led هست.)

nerset

نام: حسین اختر محققی

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۷/۲/۱۷ - ۲۱:۵۸


پست: 74

سپاس: 24

جنسیت:

تماس:

Re: نقش نوع جریان AC یا DC در روشن شدن یا نشدن لامپهای ال ای

پست توسط nerset »

برای برق 24 ولت AC یا همان جریان متناوب که از یک مبدل ترانسفورماتور متصل به شبکه برق شهری بیرون می آید قطبیت جریان هر کدام از دو سیم خروجی در حدود 50 بار در ثانیه با یکدیگر تعویض می شوند و در این جابجایی زمانی که جریان موافق مسیر حرکت در لامپ ال ای دی بود از آن می گذرد و زمانی که موافق نبود از آن نمی گذرد (البته در اینجا کاری به جریان فوق العاده ضعیف و جزئی که حتی در حالت مخالف از ال ای دی می گذرد نداریم) بنابراین همواره نیمی از جریان می تواند از ال ای دی بگذرد و نیمه دیگر آن بدون استفاده باقی می ماند و قاعدتا باید نور حاصل از آن ال ای دی نصف حالتی باشد که همان جریان با همان ولتاژ به صورت مستقیم از ال ای دی می گذرد که با قرار دادن یک مدار یا آی سی یکسو کننده می توان این کار را کرد ولی چون توان ال ای دی ها به مراتب پایین تر از توان ترانسفورماتورها و مبدل ها هستند و در نتیجه جریان بسیار کمی از آن استفاده شده و به انرژی نوری تبدیل می شود بنابراین این پدیده یعنی کاهش نور چندان ملاحظه نمی شود.
برای لامپ های رشته ای چون جهت جریان هیچ فرقی ندارد بنابراین در هر دو حالت قطبیت جریان برای برق متناوب ، جریان می تواند از لامپ عبور کرده و بخشی از آن به انرژی نوری تبدیل شود ولی برای لامپ های ال ای دی فقط نیمی از جریان جهت تولید نور مورد استفاده قرار می گیرد و البته این امر موجب چشمک زدن سریع لامپ های ال ای دی هم خواهد شد که البته در این امر بیشتر در مورد لامپ های ال ای دی کوچک به چشم می خورد چون به دلیل کوچکی به سرعت انرژی خود را از دست می دهند و حالت تاریک بودن را بهتر به نمایش می گذارند که برای مشاهده بهتر چنین حالتی می توان آن ها را به سرعت جابه جا کرد و تکان داد تا چنین چشمک های سریعی بهتر خود را نشان دهند.

نمایه کاربر
candle

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۳/۱/۴ - ۱۷:۱۳


پست: 865

سپاس: 935

Re: نقش نوع جریان AC یا DC در روشن شدن یا نشدن لامپهای ال ای

پست توسط candle »

ابراهیم1990 نوشته شده:... اینجا صحبت از لامپ led هست.

البته از نقطه نظر تکنیکی و بازار، یک تفاوت میان لامپ LED (یا LED Bulb) و خود LED وجود دارد:

لامپ LED معمولا دارای یک بخش الکترونیکی است که Driver (یا PWM Driver) خوانده می شود و باید با ولتاژی با مشخصاتی در همان بازه ای که شرکت سازنده ذکر کرده، روشن شود.
اما خود LED تنها، همانطور که دوستمون هم در بالا ذکر کردند؛ با جریان AC، فقط در لحظات کوتاه وجود جریان در جهت درست روشن می شود؛ بنابراین نتیجه ی نهایی برای کاربر این است که بر حسب فرکانس جریان AC، ال ئی دی با شدت نوری کمتر از حالت راه اندازی با جریان DC روشن می شود.

ارسال پست