فرمول برای تعیین قدرت عدسی

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
morteza.p997

نام: مرتضی پرخواه

عضویت : جمعه ۱۳۹۷/۹/۲ - ۲۲:۱۰


پست: 1



فرمول برای تعیین قدرت عدسی

پست توسط morteza.p997 »

سلام دوستان
آیا فرمولی هست که بشه با اون صرفا بر اساس یک مشخصه حجمی عدسی و ماده تشکیل دهنده اش(ضریب شکست اون ماده) قدرت عدسی رو تعیین کرد؟

Paradoxy

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۲۲:۱۷


پست: 2211

سپاس: 1012

Re: فرمول برای تعیین قدرت عدسی

پست توسط Paradoxy »

منظورتون از قدرت عدسی، همون توان عدسی با واحد دیوپتر هست؟ اگر بله خب البته که رابطه وجود داره، ببینید اگر عدسیتون به حد کافی نازک باشه یک فرمول هست به نام رابطه عدسی سازان که با اون می تونید خیلی راحت نقطه کانونی و توان رو پیدا کنید، این رابطه نیاز به ضریب شکست ماده داره فقط. اگر عدسی کلفت باشه به عبارتی، یکم دنگ و فنگ بیشتر میشه. چند راه وجود داره در این حالت، مثلا می توانید شیئی رو در بینهایت این عدسی قرار بدید و بعد بگید که تصویر در نقطه کانونی میوفته، پس مکان تصویر و مکان نقطه کانونی یکی هست و از این اطلاعات استفاده کنید و رابطه شکست که فرم n2-n1/R داره رو بنویسید و بدست بیارید نقطه کانونی و ... رو. برای اطلاعات بیشتر، می تونید کتاب پدروتی رو چک کنید.

jalb55

نام: لیلا نادری

عضویت : یک‌شنبه ۱۳۹۷/۴/۳۱ - ۱۰:۲۳


پست: 4



Re: فرمول برای تعیین قدرت عدسی

پست توسط jalb55 »

فرض كنید دو تا عدسی همگرا داریم، یكی به فاصله كانونی و دیگری دارای فاصله كانونی ، به طوری كه می‌باشد. می‌خواهیم ببینیم كدام عدسی، پرتوهای نور را همگراتر می‌كند. به شكل زیر توجه كنید.

حال دو عدسی واگرا را در نظر بگیرید كه یكی دارای فاصله كانونی و دیگری است به طوری كه باشد حال می‌خواهیم ببینیم كدام عدسی، پرتوها را كمتر واگرا می‌كند. به شكل زیر توجه كنید (توجه دارید كه و منفی می‌باشند)

حال می‌خواهیم كمیتی را معرفی كنیم كه با دانستن آن، میزان همگرایی یا واگرایی چند عدسی را با دانستن این كمیت بتوانیم با هم مقایسه كنیم. این كمیت توان عدسی می‌باشد كه به صورت زیر تعریف می‌شود و آن را با نماد نشان می‌دهیم:

در رابطه فوق، فاصله كانونی بر حسب متر است. در این رابطه یكای توان عدسی دیوپتر نام دارد كه با نماد نشان می‌دهیم. توان عدسی‌های همگرا مثبت و توان عدسی‌های واگرا منفی است. لذا در شكل (1) چون توان عدسی با بزرگتر، كمتر است، قدرت همگرایی آن نیز كمتر است.
یا در شكل 2 چون توان عدسی واگرا منفی می‌باشد، هر چه بزرگتر باشد توان عدسی واگرا بیشتر است یعنی این عدسی كمتر پرتوها را واگرا می‌كند.

نمایه کاربر
You-See

نام: U30

محل اقامت: تهران

عضویت : یک‌شنبه ۱۳۹۳/۵/۱۹ - ۱۹:۰۵


پست: 1280

سپاس: 787

جنسیت:

تماس:

Re: فرمول برای تعیین قدرت عدسی

پست توسط You-See »

کدوم شکل زیر؟
کپی هم می کنی دقت کن، همین طوری فله ای زدی رفته
دوستای گلم حمایت کنید : https://cafebazaar.ir/app/com.nikanmehr.marmarxword/

ارسال پست