درخواست مشاوره از دوستانی که فیزیک خوندن

مدیران انجمن: parse, javad123javad

نمایه کاربر
[email protected]

نام: م. ج. معروف به گربه ی زَبادی

محل اقامت: تهران

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۰/۹/۲۴ - ۱۱:۴۹


پست: 1454

سپاس: 514

جنسیت:

تماس:

Re: درخواست مشاوره از دوستانی که فیزیک خوندن

پست توسط [email protected] »

M.HP نوشته شده:با سلام و عرض ادب .
من تازه فارغ التحصیل شدم و رشتم تجربی هست و به شدت به فیزیک علاقه مند هستم میخواستم بپرسم میتونم کتاب درسنامه های فیزیک فاینمن که سه جلده رو خودم بخونم یا برام سنگین میشه؟

سلام smile020
والاّ من دقیق نمی دونم این کتاب توی چه سطحی هست ولی اگه شبیه هالیدی باشه فکر نکنم خوندنش براتون نامناسب باشه. فاینمن اصولاً نگارش خیلی خوبی داره و اغلب آثارش جذابن. ترجمشو می خواید بخونید یا زبان اصلیشو؟ smile042

M.HP

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۷:۳۲


پست: 6

سپاس: 1

Re: درخواست مشاوره از دوستانی که فیزیک خوندن

پست توسط M.HP »

ترجمشو میخوام بخونم

نمایه کاربر
[email protected]

نام: م. ج. معروف به گربه ی زَبادی

محل اقامت: تهران

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۰/۹/۲۴ - ۱۱:۴۹


پست: 1454

سپاس: 514

جنسیت:

تماس:

Re: درخواست مشاوره از دوستانی که فیزیک خوندن

پست توسط [email protected] »

M.HP نوشته شده:ترجمشو میخوام بخونم

پس بسم الله، شروع کنید. اگه سوالی براتون پیش اومد، خوشحال میشیم ما رو هم در جریان بذارین، بلکه بتونیم کمکتون کنیم smile006

M.HP

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۷:۳۲


پست: 6

سپاس: 1

Re: درخواست مشاوره از دوستانی که فیزیک خوندن

پست توسط M.HP »

سپاس
ممنون از راهنماییتون

M.HP

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۷:۳۲


پست: 6

سپاس: 1

Re: درخواست مشاوره از دوستانی که فیزیک خوندن

پست توسط M.HP »

سلام
به خاطر علاقه ای که به فیزیک دارم دوست دارم مطالعه ای در این زمینه داشته باشم و مباحث مفهومی و جذاب فیزیک رو بخونم .چه کتاب هایی رو پیشنهاد میکنید که به زبان ساده باشه ؟چون رشته ی من ریاضی نیست

Sarah.N

نام: Sarah Nafez

عضویت : چهارشنبه ۱۳۹۸/۴/۲۶ - ۱۰:۴۳


پست: 46

سپاس: 3

Re: درخواست مشاوره از دوستانی که فیزیک خوندن

پست توسط Sarah.N »

M.HP نوشته شده:سلام
به خاطر علاقه ای که به فیزیک دارم دوست دارم مطالعه ای در این زمینه داشته باشم و مباحث مفهومی و جذاب فیزیک رو بخونم .چه کتاب هایی رو پیشنهاد میکنید که به زبان ساده باشه ؟چون رشته ی من ریاضی نیست

سلام. من خودم به کمک احتیاج دارم اما از بچه های المپیادی فیزیک که پرسیدم همشون برای شروع فیزیک پایه رو معرفی کردن. من خودمم دارم همونو میخونم. خیلیم خوبه.
اما اگه برای هر موضوع فیزیک بخوام کتاب معرفی کنم اینجوری میشه:
منابع خوب مکانیک کلاسیک از نظر من(توصیه شده):
فیزیک مفهومی، جلد 1، نشر فاطمی( مناسب برای افراد دوره راهنمایی. بدون پیشنیاز به ریاضیات)
فیزیک پایه، جلد 1، ج بلت، نشر فاطمی (پیشنیاز ریاضیات این کتاب در حد توانایی حل معادله درجه یک و درجه 2 و مثلثات و هندسه است. این کتاب صرفاً برای شروع مطالعه مکانیک مناسب است و برای درک بهتر مکانیک و کسب هنر حل مسئله لازم است به منابع دیگر نیز مراجعه شود.)
مبانی فیزیک، جلد1، هالیدی، نشر نیاز دانش(معمولاً این کتاب به عنوان منبع اصلی برای مطالعه در سطح مرحله اول پیشنهاد میشود. آشنایی مقدماتی با مباحث مشتق و انتگرال میتواند شما را در یادگیری و درک بهتر مطالب این کتاب کمک کند. ولی در صورتی که به این مباحث آشنایی ندارید، نگران نباشیدهمچنان می توانید این کتاب را با کمی دقت و تلاش مطالعه کنید.)
آشنایی با مکانیک، کلپنر، انتشارات فاطمی(معمولاً این کتاب را دانش آموزانی که مکانیک را در حد خوبی آموخته اند ، مطالعه میکنند تا برای مرحله دوم المپیاد فیزیک آماده شوند. این کتاب نیاز به آشنایی با مشتق و انتگرال و دیفرانسیل و بردار دارد. حل مسائل آن به شدت توصیه می شود.)
مکانیک کلاسیک (مورین) ، نشر نیاز دانش(این کتاب مناسب مرحله دوم و سوم (دوره تابستان) المپیاد فیزیک ایران است و تسلط بر ابزار پیشرفته ریاضی نظیر حساب دیفرانسیل و انتگرال و بردارها برای درک آن الزامی است. حل مثال ها، تمرین ها و مسائل آن به شدت توصیه می شود.)
دینامیک کلاسیک، ماریون، مرکز نشر دانشگاهی(این کتاب مناسب مرحله سوم (دوره تابستان) المپیاد فیزیک ایران است و تسلط بر ابزار پیشرفته ریاضی نظیر حساب دیفرانسیل و انتگرال و بردارها برای درک آن الزامی است.)
تقریب و اختلال در مکانیک، مظفری، نشر خوشخوان:
این کتاب برای کسب مهارت در حل مسئله های مکانیک دوره تابستانی بسیار مفید است و خواندن آن برای دانش پژوهانی که هدفشان کسب مدال طلا است، به شدت توصیه می شود.منابع الکترومغناطیس:
فیزیک مفهومی، جلد 3، نشر فاطمی(ن کتاب در سطح کتاب درسی است. پیشنیاز ریاضیات این کتاب در حد ریاضیات مقدماتی است. این کتاب صرفاً برای دانش آموزان مقطع متوسطه اول (پایه های هفتم، هشتم و نهم) برای آشنایی با مفاهیم فیزیکی مناسب است و برای کسب هنر حل مسئله لازم است به منابع دیگر نیز مراجعه شود.)
الفبای الکترومغناطیس، جلد 1 و 2، متقی پور، نشر دانش پژوهان جوان(این کتاب در دو جلد منتشر شده است. جلد اول در مورد الکتریسیته ساکن و جاری و جاد دوم در مورد مغناطیس و القا است. این کتاب در سطح مرحله اول و تا حدی در سطح مرحله دوم می باشد.)
مبانی فیزیک، جلد 2، هالیدی، نیاز دانش(انتشارات و مترجمین مختلفی اقدام به انتشار ویرایش های مختلف این کتاب کرده اند. هر چقدر ویرایش قدیمی تر باشد (به خصوص ویرایش سوم)، محتوای کتاب بهتر است ! باید در کتابفروشی های قدیمی یا دست دوم فروشی ها دنبال ویرایش سوم بگردید. در حال حاضر بهترین ویرایش موجود، ویرایش دهم ترجمه دکتر خوش نظر می باشد.معمولاً این کتاب به عنوان منبع اصلی برای مطالعه در سطح مرحله اول و دوم پیشنهاد میشود. آشنایی با ابزار مشتق و انتگرال میتواند شما را در یادگیری و درک بهتر مطالب این کتاب بسیار کمک کند.)
یزیک الکتریسیته و مغناطیس، راشد محصل، نشر کتاب دانشگاهی(این کتاب برای مطالعه و یادگیری مباحث الکترومغناطیس در سطح مرحله اول و دوم و مقدماتی مرحله سوم (دوره تابستان) بهترین منبع مطالعه است. مانند دیگر منابع الکترومغناطیس، این کتاب نیز نیاز به ابزارهای ریاضی مشق و انتگرال و دیفرانسیل دارد.)
آشنایی با الکترودینامیک، گریفیتث، ویرایش 4، نیاز دانش(این کتاب از منابع مهم الکترومغناطیس در مرحله سوم المپیاد فیزیک ایران (دوره تابستان) است. مطالعه این کتاب نیازمند تسلط بر حساب دیفرانسیل و انتگرال و آشنایی با عملگرهای برداری (کرل و دیورژانس و ...) است.)

الکتریسیته و مغناطیس، نایفه، مرکز نشر دانشگاهی(این کتاب نیز از منابع الکترومغناطیس در مرحله سوم المپیاد فیزیک ایران (دوره تابستان) است. مطالعه این کتاب نیازمند تسلط بر حساب دیفرانسیل و انتگرال و آشنایی با عملگرهای برداری (کرل و دیورژانس و ...) است.)منابع حرارت و سیالات و امواج:
فیزیک مفهومی، جلد 2، نشر فاطمی(این کتاب در سطح کتاب درسی است. پیشنیاز ریاضیات این کتاب در حد ریاضیات مقدماتی است. این کتاب صرفاً برای دانش آموزان مقطع متوسطه اول (پایه های هفتم، هشتم و نهم) برای آشنایی با مفاهیم فیزیکی مناسب است و برای درک بهتر و کسب هنر حل مسئله لازم است به منابع دیگر نیز مراجعه شود.)
فیزیک پایه، جلد 2، ج بلت، نشر فاطمی(این کتاب کمی بالاتر از سطح کتاب درسی است. پیشنیاز ریاضیات این کتاب در حد توانایی حل معادله درجه یک و درجه 2 و مثلثات و هندسه است. این کتاب صرفاً برای شروع مطلعه فیزیک مناسب است و برای درک بهتر و کسب هنر حل مسئله لازم است به منابع دیگر نیز مراجعه شود.)
مبانی فیزیک، جلد 1، هالیدی، نشر نیاز دانش(انتشارات و مترجمین مختلفی اقدام به انتشار ویرایش های مختلف این کتاب کرده اند. هر چقدر ویرایش قدیمی تر باشد (به خصوص ویرایش سوم)، محتوای کتاب بهتر است ! باید در کتابفروشی های قدیمی یا دست دوم فروشی ها دنبال ویرایش سوم بگردید.
معمولاً این کتاب به عنوان منبع اصلی برای مطالعه در سطح مرحله اول پیشنهاد میشود. آشنایی با مباحث مشتق و انتگرال میتواند شما را در یادگیری و درک بهتر مطالب این کتاب کمک کند. ولی در صورتی که به این مباحث آشنایی ندارید، نگران نباشید، همچنان می توانید این کتاب را با کمی تلاش مطالعه کنید.)
حرارت و ترمودینامیک، زیمانسکی، مرکز نشر دانشگاهی
ترمودینامیک تعادل، ادکینز، مرکز نشر دانشگاهی
مبانی فیزیک آماری و گرمایی، رایف، مرکز نشر دانشگاهی
(مطالعه یکی از این کتاب ها برای دوره تابستانی کافی است. برای دانش پژوهانی که علاقمند به مطالعه مباحث حرارت و ترمودینامیک در سطح پیشرفته هستند پیشنهاد می شود. و مطالعه آن برای مراحل اول و دوم المپیاد فیزیک الزامی نیست ولی برای دوره تابستانی مناسب است.)
مکانیک شاره ها، دکتر آقامحمدی، دانشگاه الزهرا(این کتاب برای دانش پژوهانی که علاقمند به مطالعه مباحث سیالات در سطح پیشرفته هستند پیشنهاد می شود. و مطالعه آن برای مراحل اول و دوم المپیاد فیزیک الزامی نیست ولی برای دوره تابستانی بسیار مناسب است.)منابع نور شناسی و فیزیک نوین

فیزیک مفهومی، جلد 4، نشر فاطمی(این کتاب در سطح کتاب درسی است. پیشنیاز ریاضیات این کتاب در حد ریاضیات مقدماتی است. این کتاب صرفاً برای دانش آموزان مقطع متوسطه اول (پایه های هفتم، هشتم و نهم) برای آشنایی با مفاهیم فیزیکی مناسب است و برای درک بهتر و کسب هنر حل مسئله لازم است به منابع دیگر نیز مراجعه شود.)
فیزیک پایه، جلد 4، ج بلت، نشر فاطمی (این کتاب کمی بالاتر از سطح کتاب درسی است. پیشنیاز ریاضیات این کتاب در حد توانایی حل معادله درجه یک و درجه 2 و مثلثات و هندسه است. این کتاب صرفاً برای شروع مطلعه فیزیک مناسب است و برای درک بهتر و کسب هنر حل مسئله لازم است به منابع دیگر نیز مراجعه شود.)
از اینجا به بعد دیگه توضیحات کتاب ها رو نمی نویسم از قبلی ها مشاهده کنین چون مشابهه.
فیزیک، جلد 4، هالیدی، مرکز نشر دانشگاهی
الفبای نور هندسی، صادقی راد، نشر دانش پژوهان جوان
نورشناخت، هِشت، مرکز نشر دانشگاهی
آشنایی با نسبیت خاص، رزنیک، مرکز نشر دانشگاهی(این کتاب برای آشنایی با مفاهیم نسبیت خاص بسیار مناسب است و با مطالعه آن می توانید مسائل مربوط به نسبیت را تا حد زیادی درک کنید. این کتاب برای دوره تابستانی المپیاد فیزیک توصیه می شود.)
آشنایی با نسبیت خاص، شریعتی، باشگاه دانش پژوهان جوان(جزوه آشنایی با مفاهیم نسبیت خاص، دکتر احمد شریعتی بهترین منبع برای مبحث نسبیت خاص دوره تابستانی است که در وبسایت مجله گاما ارائه شده است. با مطالعه آن می توانید مسائل مربوط به نسبیت را تا حد زیادی حل کنید.)حساب دیفرانسیل و انتگرال و هندسه تحلیلی، توماس، نشر فاطمی
حساب دیفرانسیل و انتگرال و هندسه تحلیلی، استورات، نشر فاطمی
این دو هم برای ریاضیات کاربردی:)
البته به نظرم یکی از این دو را کار کنید کافی باشه.
کتاب مقدمات معادلات دیفرنسیل و مسائل مقدار مرزی، بویس، نشر فاطمی هم خیلی خوبه به نظرم واسه ریاضیات کاربردی.
این کتاب مناسب دانش پژوهانی هست که بر کتاب حسابان توماس مسلط هستند و برای دوره تابستانی آماده می شوند. مطالعه این کتاب برای مرحله اول و دوم اصلاً لزومی ندارد و در مرحله سوم (دوره تابستان) تا حدی کاربرد دارد. ولی برای دوره طلاها مطالعه این کتاب توصیه می شود.

دوره درسی فیزیک (تمرینها و مسائل)، نشر فاطمی(در این کتاب از همه مباحث فیزیک مسئله مطرح شده است. سطح سؤالات آن در حد مرحله اول و دوم المپیاد فیزیک ایران است. البته بعضی سؤالات زیبا و جذاب نیستند ولی در کل کتاب مناسبی به عنوان منبع حل مسئله و تمرین می باشد.)

مسابقات فیزیک دانشگاه بوستون آمریکا، منتظری، مبتکران(این کتاب بیشتر مناسب مرحله سوم (دوره تابستان) المپیاد فیزیک ایران است ولی برای مرحله دوم نیز کاربرد دارد. سؤالات آن در همه مباحث و بسیار جذاب و چالش برانگیز است. متأسفانه این کتاب در حال حاضر بسیار نایاب است.)

M.HP

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۷:۳۲


پست: 6

سپاس: 1

Re: درخواست مشاوره از دوستانی که فیزیک خوندن

پست توسط M.HP »

سلام
یه کتاب خوب برای الکترومغناطیس معرفی میکنین که به زبان ساده باشه .من رشتم تجربیه و فارغ التحصیل شدم و به فیزیک خیلی علاقه دارم

نادیا سس

نام: نادیا سروری

عضویت : یک‌شنبه ۱۳۹۸/۵/۲۰ - ۲۲:۳۶


پست: 1



Re: درخواست مشاوره از دوستانی که فیزیک خوندن

پست توسط نادیا سس »

سلام اگر اطلاعات چندانی در مورد الکترومغتاطیس ندارین جلد دوم هالیدی که در مورد الکترومغناطیس هست رو مطالعه کنید و اگر کتاب پیشرفته تری میخوهید کتاب الکترومغناطیس گریفیث رو مطالعه بفرمایید . ما این کتاب رو تو درس الکترمغناطیس ۱ و ۲ رشته فیزیک پاس کردیم

ارسال پست