فرمولی برای محاسبه رسیدن خودرو به خط پایان

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
ImanPlus

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۸/۵/۱۰ - ۱۳:۳۸


پست: 2



فرمولی برای محاسبه رسیدن خودرو به خط پایان

پست توسط ImanPlus »

با سلام ، من دنبال فرمولی می گردم که لحظه رسیدن یک خودرو به خط پایان را محاسبه کنه با پارامترهای سرعت ، شتاب و فاصله تا نقطه پایان و همه این پارامترها هم به صورت لحظه ای در نظر گرفته شده باشه یعنی من سرعت لحظه ای رو مثلا احتیاج دارم نه سرعت متوسط و برای شتاب و فاصله هم همین طور. فرمول هاشو تو اینترنت دیدم ولی نمی دونم چه جوری همه رو با هم در قالب یک فرمول بدست بیارم.

Paradoxy

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۲۲:۱۷


پست: 2211

سپاس: 1012

Re: فرمولی برای محاسبه رسیدن خودرو به خط پایان

پست توسط Paradoxy »

شتابم متغییره؟ نسبت به چی؟ بعد خود تغییرات شتاب ثابته اگر شتاب متغیره؟

ImanPlus

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۸/۵/۱۰ - ۱۳:۳۸


پست: 2



Re: فرمولی برای محاسبه رسیدن خودرو به خط پایان

پست توسط ImanPlus »

شتاب هم متغیره به نسبت زمان چون این فرض رو دارم که امکان کم شدن سرعت هم وجود دارد و چون می خوام ثانیه به ثانیه این اطلاعات رو داشته باشم برای همین تمام پارامترها به صورت لحظه ای باید محاسبه بشه .

Paradoxy

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۲۲:۱۷


پست: 2211

سپاس: 1012

Re: فرمولی برای محاسبه رسیدن خودرو به خط پایان

پست توسط Paradoxy »

توضیح داده شده کافی نیست. دقت کنید که ما هیچ ایده ای نداریم که مسئله چیه و پارامتراش چی هستند، این که سرعت متغییره دلیل نمیشه که شتابم متغییر باشه. اینکه دنبال مقدار سرعت یا شتاب و ... در هر لحظه هستید مستلزمه اینه که شرایط اولیه مسئله رو روشن کنید (سرعت اولیه، شتاب اولیه و ...) و همینطور اگر شتاب وابسته به زمانه، نوع وابستگیش رو باید مشخص کنید تا تازه بشه اصلا صحبت کرد راجع به حل مسئله

نمایه کاربر
aalireza

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۸۸/۵/۸ - ۱۴:۵۲


پست: 820

سپاس: 346

جنسیت:

Re: فرمولی برای محاسبه رسیدن خودرو به خط پایان

پست توسط aalireza »

شتاب مشتقِ دومِ مکان نسبت به‌زمانه دیگه؟ خب این قدر مشتقِ بالاتر بگیر تا بلاخره به مشتقِ nم مکان نسبت به زمان برسی و اون ثابت باشه، بعد انتگرال بگیر بیا پایین. جوابِ آخرت می‌شه برای n ثابت می‌شه:
[tex]x={\sum_{k=0}^n}\cfrac{x_{k}}{k!}t^{k}[/tex]
x_0 پوزیشنِ اولیه‌ت هست، x_1 سرعتِ‌ اولیه، x_2 شتاب اولیه و الخ.


پی‌نوشت: به فکرم نمی‌رسه چه‌طوری می‌تونی ثابت کنی که هر حرکتِ ممکنی لزوماً بلاخره به یه nئی می‌رسه (عوضِ این‌که تا ابد بره بالا و بشه بسطِ تیلور!). در هر صورت، هر nای که بپری بالا، دقتت به‌صورتِ عکسِ فاکتوریل می‌ره بالا، رو همین حساب می‌تونی ثابت کنی که واسه یه‌دقتِ ثابت و به‌ازایِ هر حدِ بالا و پایین رویِ مقدارِ x_n، لزوماً یه nئی هست که اگه بری n+1، تغییرِ ایجاد شده توسطِ اون ترمِ اضافه‌شده رو نمی‌تونی اندازه بگیری.

پی‌نوشتِ دو: این‌جور بحثا فقط کاربرد دارن، در شرایطی که مثلِ آدم ماشینت از A رویِ خطِ راست بره به B. اگه اون وسط برگرده عقب و بره این‌ور و اون‌ور، اون‌وقت تو حداقل باید زمانِ رسیدن به‌خطِ پایان رو داشته باشی.

ارسال پست