اسکوپ / ورودی موتور در MQ-9 دارای یک شکاف عمودی در قسمت ورودی، و همچنین یک مجرای کوچکتر NACA در سطح کاسه بالایی درست در پشت لبه ورودیه
من حدس می زنم که عملکرد قبلی به عنوان یک پره یا انحراف برای هدایت جریان هوا به قسمت های مختلف موتور احتمالاً برای خنک کردن است، اما مجرای اضافی NACA در آن مکان غیرعادی به نظر میرسه
آیا آن کانال NACA برای تغییر جریان هوا در اسکوپ موتور است؟ یا به طور خاص به قسمت دیگری از موتور هدایتمیشه رفتم تا کمی تحقیق کنم. موتور مورد استفاده در MQ-9 Honeywell TPE331-10 است. ، ورودی موتور توربوپراپ به سمت عقب است و اگزوز توربین رو به جلو است (من معتقدم که این جریان به عنوان جریان معکوس شناخته می شود).
حال برای پاسخ به این سوال: اسپلیتر برای اسکوپ اصلی جریان هوا را به دو کانال برای ورودی اصلی موتور (دو پوشش قرمز کلیه شکل) منحرف می کند. مجرای NACA در امتداد خط مرکزی برای یک خنک کننده جداگانه (دهانه مستطیلی) است.
عکسهای اضافی نیز نشان میدهند که هوا چگونه به اطراف موتور میچرخد. تصویر سمت چپ کانالی را نشان میدهد که احتمالاً از کانال هوای پورت میآید که به یک پلنوم (؟) متصل است. تصویر سمت راست نمای داخلی واضح تری را بدون مجرا نشان می دهد. خروجی های کانال به رنگ زرد دایره شده اند. حدس می زنم در سمت راست هم همینطور باشد. نمای موتور عقب بدون روپوش
با توجه به اطلاعاتی که من پیدا کردم، این حدس من در مورد نحوه انجام کانال کشی داخلی است.


مجرای NACA احتمالاً به یک خنک کننده روغن گیربکس هدایت می شود. موتور توربوپراپ ورودی هوای خود را در انتهای پایه موتور دارد، به این معنی که یک اسپلیتر برای تقسیم جریان هوای ورودی به دو مجرای، یکی در هر طرف موتور، لازم است تا هوا را به ورودی بازگرداند.یک مجرای NACA که گاهی اوقات اسکوپ NACA یا ورودی NACA نیز نامیده می شود، شکل رایج طراحی ورودی هوای کم کش است. یک مجرای NACA اجازه می دهد تا هوا به داخل یک مجرای داخلی جریان یابد، اغلب برای اهداف خنک کننده، با حداقل اختلال در جریانکانال NACA برای خنک کننده موتور چیست؟
کانال های NACA دسته ای از ورودی های غوطه ور کم کش هستند که در هواپیماها برای جریان های خنک کننده و به عنوان ورودی موتور استفاده می شود. به دلیل زیبایی ظاهری و انعطافپذیری طراحی، خودروسازان گاهی اوقات از کانالهای NACA برای کاربردهای مشابه، بهویژه برای خودروهای با کارایی بالا استفاده میکنند.
سوال دوم چگونه کشش ریزش ورودی اثر مکش لب ایجاد می کند؟کشش ریزش، همانطور که از نام آن پیداست، زمانی اتفاق میافتد که یک ورودی هوا را به جای هدایت هوا به سطح کمپرسور، در اطراف بیرون میریزد. مقدار هوایی که از ورودی عبور می کند توسط موتور تنظیم می شود و می تواند با ارتفاع و تنظیم دریچه گاز تغییر کند. اندازه ورودی معمولاً به گونهای است که حداکثر جریان هوایی را که موتور میتواند نیاز داشته باشد، عبور دهد و برای همه شرایط دیگر، ورودی اختلاف بین جریان هوای واقعی موتور و حداکثر هوای مورد نیاز را از بین میبرد. با ریختن هوا بر روی لبه بیرونی، هوا شتاب می گیرد و فشار کاهش می یابد. این یک اثر مکش لب ایجاد می کند که تا حدی کشش را به دلیل ریختن آن خنثی می کند.
من بیشتر موارد بالا را درک می کنم، به جز شروع از "این اثر مکش لب تولید می کند..."
اگر درست متوجه شوم، هوای ناخواسته که در ورودی گیر کرده است، ورودی را به سمت جلو رها می کند، بیرون می ریزد، بدنه هوا را با خود می مکد، بنابراین مقداری از کشش ناشی از نشت را خنثی می کند؟
فقط یک جزئیات: هوا "به جلو" حرکت نمی کند تا پس از وارد شدن به ورودی، دوباره خارج شود - هوا به جایی می رود که همه قبل از ورودی ته نشین می شوند. با این حال، هرگز فراموش نکنید که این اثر کوچک است و ریزش یک مولفه درگ خالص به جا می گذارد.
در مقایسه با ورودی تیز لبهای که در هواپیماهای مافوق صوت استفاده میشود، ورودیهای مادون صوت برای عدم تطابق بین ناحیه جذب (ناحیه لوله جریان که به داخل موتور میرود) و ناحیه لبه ورودی واقعی بیشتر قابل بخشش هستند. در زیر سعی کردم با استفاده از Inkscape جریان اطراف لبه ورودی را جعل کنم و سایه آبی و قرمز را برای نشان دادن فشار اضافه کردم. جریان هسته جلوتر از ورودی فشرده می شود (سایه آبی، خطوط جریان واگرا) در حالی که جریان بیرونی توسط فشار فزاینده به بیرون لبه ورودی رانده می شود و اکنون باید از کانتور ناسل پیروی کند. مانند جریان هوا در اطراف قسمت بالایی ایرفویل، هوا شتاب می گیرد (خطوط جریان همگرا) و یک پیک مکش روی لبه ورودی (سایه دهی قرمز) ایجاد می شود. این پیک مکش روی قسمت رو به جلو لب ورودی مینشیند و مقداری رانش ایجاد میکند.
لبه ورودی تیز یک ورودی مافوق صوت جریان مجزا را تحت شرایط یکسان با افزایش قابل توجه درگ ایجاد می کند.